Jag får inte hastigheten jag betalar för

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2016

Jag får inte hastigheten jag betalar för

Jag är hemma över lovet nu med datorn i hand. När jag laddar ner ett spel så går det inte snabbare än 500KB/s. Så jag kollar på bradbandskollen och till min upptäckt märker jag att jag endast har 4.88 NER och 0.99 UPP. Kollar med farsgubben vad vi betalar för. Enligt honom så betalar vi för 10/10 internet! Vad bör jag göra?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2013

Är det via kabel du mäter med Bredbandskollen eller via wifi?

Main || Intel Core i7 980X @ 4.12GHz || ASUS Rampage III Gene || Corsair Vengeance 6x4GB @ 1800MHz || EVGA GTX 780 Reference || Creative Sound Blaster ZxR || 2x Intel 530 240 GB || Western Digital Blue WD10EZEX 1000 GB || ASUS VG248QE (no G-sync) ||
Laptop || Lenovo Thinkpad X220 4291-37G ||
Project: Pentium Clockbox || Intel Pentium G3258 ||

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Landskrona
Registrerad
Nov 2005

Och mäter du när du är ensam att nyttja nätet?
Du laddar inte ner samtidigt som du mäter?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2016

Och om ingen annan sitter och laddar upp/ned, testa att starta om eventuell router.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2016

@Icte: Jag använder sladd. En annan dator är uppkopplad till wi-fi, men stod orörd under tiden. Med wi-fi på den andra datorn var det ännu värre när jag testade.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
127.0.0.1
Registrerad
Jun 2013
Skrivet av robinrobert:

@Icte: Jag använder sladd. En annan dator är uppkopplad till wi-fi, men stod orörd under tiden. Med wi-fi på den andra datorn var det ännu värre när jag testade.

Kör du ADSL? Det kan bero lite på hur långt ifrån Noden du bor. Jag hade samma problem men flyttade sedan. Betalade för 10/10 men fick 7/1, och då bodde jag relativt nära noden. Men grannar längre ifrån noden hade sämre resultat.

Acer 24" 144hz Predator Gigabyte GeForce GTX 770 4GB Evo Intel Core i7 4790K@MSI Z87-G45 Gaming 32GB Ram