RT-AC87U. får bara ut 100 mbit/s ner fast jag har 250 mbit/s

Permalänk

RT-AC87U. får bara ut 100 mbit/s ner fast jag har 250 mbit/s

Tjena!

Köpte RT-AC87U för cirka 2 månader sen för att förbättra mitt wifi i min lägenhet.
De funka skit bra när jag fick hem de och fick ut cirka 230 mbit/s ner och 110 upp via wifi och lite över 250 ner och 117 upp via kabel.

Men nu så har jag sett att mitt wifi bara hade 50 upp och 100 ner och min dator som går via kabel hade bara 100 mbits ner och 100 upp.

testade att återställa routern och köra! de funkade inte*! och sedan kollade jag så att inte qos inställningen var på på routern och de var den inte.

Sedan kom hastigheten tillbaka dagen efter i typ 3 timmar och sedan kom den tillbaka till de sega igen.

vad ska jag göra?
finns det någon som kanske vet var felet kan ligga?

tack för hjälp i förhand .

mvh
jimmy

Permalänk
Medlem

@jimmy9595: Kan ju mycket väl vara din leverantör som har problem och att det inte sitter i din utrustning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimmy9595:

Tjena!

Köpte RT-AC87U för cirka 2 månader sen för att förbättra mitt wifi i min lägenhet.
De funka skit bra när jag fick hem de och fick ut cirka 230 mbit/s ner och 110 upp via wifi och lite över 250 ner och 117 upp via kabel.

Men nu så har jag sett att mitt wifi bara hade 50 upp och 100 ner och min dator som går via kabel hade bara 100 mbits ner och 100 upp.

testade att återställa routern och köra! de funkade inte*! och sedan kollade jag så att inte qos inställningen var på på routern och de var den inte.

Sedan kom hastigheten tillbaka dagen efter i typ 3 timmar och sedan kom den tillbaka till de sega igen.

vad ska jag göra?
finns det någon som kanske vet var felet kan ligga?

tack för hjälp i förhand .

mvh
jimmy

Prova med http://www.mediafire.com/asuswrt-merlin/#lt9d2blv8a9uh ?

EDIT: om du orkar inte letar driviuter ASUS-Merlin

Så klicka här och uppdatera på din router: http://www.mediafire.com/file/dldmdxcsdz6du8r/RT-AC87U_380.64...

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimmy9595:

vad ska jag göra?
finns det någon som kanske vet var felet kan ligga?

Koppla bort routern och plugga in nätverkskabeln direkt i uttaget. Om felet kvarstår kan vi i alla fall utesluta routern som felkälla.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk

@MacAllan:
grejen är när jag använder min router jag fick med från bbb så funkar de bra! men wifit är ju helt värdelöst på den

Permalänk
Skrivet av Havsbris:

Prova med http://www.mediafire.com/asuswrt-merlin/#lt9d2blv8a9uh ?

EDIT: om du orkar inte letar driviuter ASUS-Merlin

Så klicka här och uppdatera på din router: http://www.mediafire.com/file/dldmdxcsdz6du8r/RT-AC87U_380.64...

det funkade inte heller !

Permalänk
Skrivet av ågren:

Koppla bort routern och plugga in nätverkskabeln direkt i uttaget. Om felet kvarstår kan vi i alla fall utesluta routern som felkälla.

den funkar på min router jag fick med av BBB.
kan det inte vara något som stör ut styrkan på den?
finns det något sätt att kolla?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimmy9595:

den funkar på min router jag fick med av BBB.
kan det inte vara något som stör ut styrkan på den?
finns det något sätt att kolla?

Ja genom att koppla din dator direkt till uttaget i väggen. Har du dålig hastighet då så är felet hos din leverantör.

Permalänk
Skrivet av Elektron:

Ja genom att koppla din dator direkt till uttaget i väggen. Har du dålig hastighet då så är felet hos din leverantör.

nej det har jag inte!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimmy9595:

nej det har jag inte!

Då har vi uteslutit det. Har du provat med flera olika enheter? Om felet är samma på flera olika enheter så skulle jag om jag var du kontakta din återförsäljare då felet högst troligtvis ligger hos din router.

Permalänk
Skrivet av Elektron:

Då har vi uteslutit det. Har du provat med flera olika enheter? Om felet är samma på flera olika enheter så skulle jag om jag var du kontakta din återförsäljare då felet högst troligtvis ligger hos din router.

Ja de har jag!
Grejen är ju att den funkar i någon timme efter man har resetat den.
De måste ju va någon inställning väll?
Kompisen köpte en likadan som mig och hade samma problem. Så de måste ju vara något som är inställt fel eller om de är något som står och belastar routern hela tiden?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kör du på 5 GHz bandet då? Du nämner inget om det.

Visa signatur

Fractal Meshify C | Phantek AMP 1000W PSU | AMD 5800X3D | Noctua NH-U14S | 32GB RAM | AMD Radeon 7900 XTX | Pro-Ject Pre Box Digital S2 | Beyerdynamics DT 900 Pro X | LG 27GP850 / Zowie XL2546k | Sony A90J
[/color]

Permalänk
Skrivet av Mytos:

Kör du på 5 GHz bandet då? Du nämner inget om det.

Ja det gör jag, 5 GHz på alla surfplattor telefoner o tv
Och sedan med kabel till datorerna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Testa uppgradera till senaste firmware från ASUS

Permalänk
Skrivet av MacAllan:

Testa uppgradera till senaste firmware från ASUS

Det har jag gjort! Till senaste mjukvara.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

@jimmy9595:

Reset av routern (det första ASUS support kommer att be dig om)

http://setuprouter.com/router/asus/rt-ac87u/reset-router.htm

Sen konfigurerar man då en router med en sladdansluten dator!

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk

Kolla att dina nätverkssladdar har alla 8 stiften kopplade? Du ser detta genom att kolla på RJ45 kontakten och om nätverkssladden bara har 4 ledare blir den begränsad till 100mbit. Dessa kablar kan ibland följa med billiga routrar, ip kameror m.m.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Tycker att du ska börja med att hålla koll på hastigheten med nätverkskabel. WiFi är något helt annat att felsöka om det är där du ser varierande hastigheter. Så börja med att se till att du alltid har full fart via sladd. Funkar det med BBB's router men inte med din ASUS så känns det som ett fel på antingen firmware eller hårdvara. Att det skulle vara en inställning tvivlar jag på.

Det man kan fundera på är om det är något speciellt som triggar felet. Funkar det tills jag startar mina torrents osv.
När det gäller firmware kan man prova olika. Det har funnits firmwares till ASUS routers där det trådlösa varit mer eller mindre trasigt. Så prova olika och läs på om det skulle finnas problem med din version och förslag på vilken som funkar bäst. Kan även rekommendera Merlins firmware.
Till sist, se till att routern står luftigt så att det inte är värmeproblem du får.

Ett alternativ är att köra BBB's router och konfigurera din ASUS som AP.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

Fick det att fungera!
Ringde BBB och kolla! De var ett gammalt kontrakt på min lägenhet som störde ut mitt internett så därför pendla den imellan mitt 250 mbit/s kontrakt och förra hyresägarns 100 mbit/s kontrakt.
Han tog då bort de gamla.
Får ut full hastighet för tillfället men de blir åter att se om de håller sig kvar eller inte!
Återkommer när jag vet att de håller sig stabilt.
Men för tillfället är problemet löst!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimmy9595:

Fick det att fungera!
Ringde BBB och kolla! De var ett gammalt kontrakt på min lägenhet som störde ut mitt internett så därför pendla den imellan mitt 250 mbit/s kontrakt och förra hyresägarns 100 mbit/s kontrakt.
Han tog då bort de gamla.
Får ut full hastighet för tillfället men de blir åter att se om de håller sig kvar eller inte!
Återkommer när jag vet att de håller sig stabilt.
Men för tillfället är problemet löst!

Skickades från m.sweclockers.com

Du är ju inte den första här i forumet som råkat ut för detta med BBB...

Permalänk

Tjena!
återigen tillbaka till samma problem!
låst på 90 mbit/s
det måste ju ha nått med routern att göra också!
nån som har några förslag på vad man kan göra ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimmy9595:

Tjena!
återigen tillbaka till samma problem!
låst på 90 mbit/s
det måste ju ha nått med routern att göra också!
nån som har några förslag på vad man kan göra ?

1. Har du testat kabel direkt från uttaget?
2. Har du testat annan kabel direkt från uttaget?

Funkar det? Om ja, reklamera routern som garantiärende.

Om nej på 1 och 2, gör det för att fortsätta felsökning.

Permalänk
Medlem

@jimmy9595:

Hur gick det med router nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimmy9595:

Tjena!

Köpte RT-AC87U för cirka 2 månader sen för att förbättra mitt wifi i min lägenhet.
De funka skit bra när jag fick hem de och fick ut cirka 230 mbit/s ner och 110 upp via wifi och lite över 250 ner och 117 upp via kabel.

Men nu så har jag sett att mitt wifi bara hade 50 upp och 100 ner och min dator som går via kabel hade bara 100 mbits ner och 100 upp.

testade att återställa routern och köra! de funkade inte*! och sedan kollade jag så att inte qos inställningen var på på routern och de var den inte.

Sedan kom hastigheten tillbaka dagen efter i typ 3 timmar och sedan kom den tillbaka till de sega igen.

vad ska jag göra?
finns det någon som kanske vet var felet kan ligga?

tack för hjälp i förhand .

mvh
jimmy

Hej Jimmy,

Intressant trådstart det här, om än lite gammal. Men jag har haft/har samma problem med nätverket som du har eller har haft, vet inte om det löst sig?

Problemet verkar sitta i Windows 10, om det nu är det du kör.

Min lösning blev följande för att få 250mbi/s nedströms och drygt 140mbit/s uppströms med Bredbandsbolagets fiberanslutning.

Har bytt kablage till CAT 5e(alla nya kablar)
Köpt ny router, hade en D-Link DIR-825 och nu har jag en ASUS RT-AC68U

Det trådlösa nätverket får nu full hastighet men fortfarande är det trådburna spöket i maskineriet för där är det fortfarande låst till 100mbit/s.

Efter mycket googlande har jag lyckats få fram att det KAN bero på Windows 10, eftersom den låser moderkortets nätverksuttag till 100mbit/s och inte 1000mbit/s.

Har försökt i inställningarna för Ethernet att låsa på 1000mbit/s full duplex, men det funkar ändå inte.
Någon med förslag så blir jag toppen glad.

Skrivet av MacAllan:

@jimmy9595: Kan ju mycket väl vara din leverantör som har problem och att det inte sitter i din utrustning.

Kan vara som du skriver, men oftast räcker ovan nämnda förslag tror jag, man kan också ringa och kolla med Bredbandsbolaget så mäter dom direkt till porten vilken hastighet man har. Eller om man så vill till sin router eller om man pluggar in datorn direkt i fiberuttaget mot densamma.

Permalänk
Skrivet av palenque:

Hej Jimmy,

Intressant trådstart det här, om än lite gammal. Men jag har haft/har samma problem med nätverket som du har eller har haft, vet inte om det löst sig?

Problemet verkar sitta i Windows 10, om det nu är det du kör.

Min lösning blev följande för att få 250mbi/s nedströms och drygt 140mbit/s uppströms med Bredbandsbolagets fiberanslutning.

Har bytt kablage till CAT 5e(alla nya kablar)
Köpt ny router, hade en D-Link DIR-825 och nu har jag en ASUS RT-AC68U

Det trådlösa nätverket får nu full hastighet men fortfarande är det trådburna spöket i maskineriet för där är det fortfarande låst till 100mbit/s.

Efter mycket googlande har jag lyckats få fram att det KAN bero på Windows 10, eftersom den låser moderkortets nätverksuttag till 100mbit/s och inte 1000mbit/s.

Har försökt i inställningarna för Ethernet att låsa på 1000mbit/s full duplex, men det funkar ändå inte.
Någon med förslag så blir jag toppen glad.
Kan vara som du skriver, men oftast räcker ovan nämnda förslag tror jag, man kan också ringa och kolla med Bredbandsbolaget så mäter dom direkt till porten vilken hastighet man har. Eller om man så vill till sin router eller om man pluggar in datorn direkt i fiberuttaget mot densamma.

Just nu funkar mitt på full styrka! Har windows 10 men jag har inte gjort nått för att få de att ändra på sig! De är som ett spöke i routern som håller på.
Har bytt till cat 6 kablar då jag gissa på att de kunde va kabeln som va felet men fick som sagt inga nya resultat.
Men senaste månaden har de flytit på som vanligt men har kommit små drops då och då.
Men oftast är de stabilt nu

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimmy9595:

Just nu funkar mitt på full styrka! Har windows 10 men jag har inte gjort nått för att få de att ändra på sig! De är som ett spöke i routern som håller på.
Har bytt till cat 6 kablar då jag gissa på att de kunde va kabeln som va felet men fick som sagt inga nya resultat.
Men senaste månaden har de flytit på som vanligt men har kommit små drops då och då.
Men oftast är de stabilt nu

Skickades från m.sweclockers.com

Hej igen,

Kul att det funkar för dig nu.

Hoppas någon kan förklara hur man gör i Windows 10 när ethernetporten är låst till 100mbit. Kör jag en linuxdist wller exempelvis Windows7 i Virtualbox ansluter den med 1000mbit/s konstigt nog.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimmy9595:

Just nu funkar mitt på full styrka! Har windows 10 men jag har inte gjort nått för att få de att ändra på sig! De är som ett spöke i routern som håller på.
Har bytt till cat 6 kablar då jag gissa på att de kunde va kabeln som va felet men fick som sagt inga nya resultat.
Men senaste månaden har de flytit på som vanligt men har kommit små drops då och då.
Men oftast är de stabilt nu

Skickades från m.sweclockers.com

Om du nu tror att det ligger i routern så förstår jag inte varför du inte reklamerar den och får en ny.
Problemen låter dock mer som överbelastningar i uppkopplingen, antingen hos din leverantör eller i ditt fastighetsnät.

Permalänk
Skrivet av MacAllan:

Om du nu tror att det ligger i routern så förstår jag inte varför du inte reklamerar den och får en ny.
Problemen låter dock mer som överbelastningar i uppkopplingen, antingen hos din leverantör eller i ditt fastighetsnät.

Jag reklamerade inte routern för att min kompis hade exakt samma problem!
Låter konstigt om två stycken routrar skulle ha samma fel i sig.
Vi båda använde cat5 kabeln som BBB skickade med sin router.
Vi bytte till cat6 kablar båda två, då fungerade det felfritt!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Tack för all hjälp och hoppas att ni som har liknande problem får dom lösta!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jimmy9595:

Vi båda använde cat5 kabeln som BBB skickade med sin router.

Här har du problemet. Cat 5 klarar bara 100Mbit/s.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!