Går det att få ut användardata/historik från hårddiskar och USB-stickor?

Permalänk

Går det att få ut användardata/historik från hårddiskar och USB-stickor?

Om man vill få fram data när USB stickan varit i en dator, eller andra händelser hur löser man de?
Samt var hittar man historian när ett USB suttit i datorn?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Asus P8P67 Pro | Core i7 2600 | Sapphire Radeon R9 290 | A-DATA SSD 510

Permalänk

Program som kan läsa all info om filer

Finns de nåt program till Windows där man kan få fram alla led den passerat, ändrat platser med mera.

Permalänk

Var hittar man historia om vad man slängt och tömt i papperskorgen windows 10?

Kan man hitta historia när filerna slängdes och sen tömts i papperskorgen, isåfall var?
Jag vill inte göra nån återställning, endast info om vad och när man slängt och ev tömt lådan.

Permalänk
Rekordmedlem

Det sparas ingen sån lista i win men en del program kan ha liknande funktioner men de måste i så fall installeras innan du slängt filen.
Har du slängt nått och tömt papperskorgen så kan det ibland funka med nått recoveryprogram om inget redan skrivits över.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag kan rekommendera RECUVA! det har fungerat för mig i de flesta fallen!

Visa signatur

Laptop: HP z-book studio g3. i7-6830HQ.-32GB DDR4.-2x512GB nvme SSD RAID 0. thunderbolt 3

PC projekt : i5 4series, 32GB ram, 2x intel 500gbSSD, 4TB storage, 2x TITAN BLACK SLI, still building with a budget on 4000 kr

Permalänk
Medlem

Eftersom den sortens information inte lagras i filen så går det inte att få fram.

Permalänk

Kan recuva visa infon när man har slängt filen i korgen?

Kan recuva visa infon när man har slängt filen i korgen?

Permalänk

Finns de nåt bra program som kan läsa historia om vad som hänt på HD

Finns de något bra program som kan läsa vad som hänt på hårddisken, när man lagrat filer och tagit bort dom, om dom blivit kopierade med mera?

Permalänk
Medlem

Är väl en keylogger du är ute efter. Finns även ett recovery program som heter Getdataback som återställer data från gammalt men då syns inte de moment som genomförts

Permalänk

De är momenten jag är ute efter.

Permalänk
Medlem

Jag kan bara komma på keyloggers i sådana fall. Om du vill veta vad en användare gjort så är det vad du vill använda.

Permalänk
Medlem

Sysinternals Process Monitor kanske?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anders2201:

Kan recuva visa infon när man har slängt filen i korgen?

Vill du ha loggar måste nått sånt program installeras innan du kastar något, återställningsprogram kan ibland återskapa filerna men det kräver ju i så fall att de inte redan skrivits över helt eller delvis.
Det finns säkerhetsprogram med filskydd, filerna raderas inte utan de stannar i papperskorgen tills man på nått mer komplicerat sätt än ett högerklick tömmer den. Det går ju även att tänka sig att ha nån typ av kontinuerlig backuplösning.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem

@anders2201 *Trådar sammanfogade*

Jag har sammanfogat dina trådar trådar då vi ej tillåter korspostning (flera trådar om samma ämne). Du är välkommen att PM:a mig om du vill uppdatera rubriken och/eller trådstarten.

Citat:

§3.3 Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne (så kallad korspostning). Detta gäller oavsett om trådarna placeras i samma forumdel eller i olika forumdelar. Om en moderator har låst en tråd är det inte tillåtet att skapa en ny tråd om samma ämne. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk

Går de inte att hitta hur de är lagrat och sen slängt, med mera på hårddisken med nåt program?

Skrivet av mrqaffe:

Det sparas ingen sån lista i win men en del program kan ha liknande funktioner men de måste i så fall installeras innan du slängt filen.
Har du slängt nått och tömt papperskorgen så kan det ibland funka med nått recoveryprogram om inget redan skrivits över.

Permalänk

Hitta tidpunkt när ett USB minne suttit i datorn

Jag undrar om de går att hitta nån logg på USB drivrutinen som startas varje gång de sitter ett USB i datorn, vill veta om ett USB minne suttit i min dator mellan 20161026 till 20161124, eller finns de nåt annat tips vad jag kan titta på för att se detta?

Permalänk
Moderator
Forumledare

@anders2201: *trådar sammanfogade igen*

Som tidigare: Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne. Då samtliga dina trådar handlar om samma sak (få ut data ur/om tidigare anslutna enheter) så räcker det med denna tråden.

Tänk också på att fortsatt korspostning kan leda till att trådarna blir låsta och du tappar då möjligheten att få hjälp med dina frågor

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders2201:

Jag undrar om de går att hitta nån logg på USB drivrutinen som startas varje gång de sitter ett USB i datorn, vill veta om ett USB minne suttit i min dator mellan 20161026 till 20161124, eller finns de nåt annat tips vad jag kan titta på för att se detta?

Beroende på vad det är för minne och vad du har för operativsystem kanske:

http://dfstream.blogspot.se/2014/01/the-windows-7-event-log-a...

kan vara av intresse.

Permalänk

@Aene:

Såg den, men sandisk minnet verkar lite krångligt att se, om man tittar på replay från David lite längre ner.
Inget annat tips?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders2201:

Jag undrar om de går att hitta nån logg på USB drivrutinen som startas varje gång de sitter ett USB i datorn, vill veta om ett USB minne suttit i min dator mellan 20161026 till 20161124, eller finns de nåt annat tips vad jag kan titta på för att se detta?

Jaså, säg det då. Svaret är ja, det loggas och är ganska enkelt att ta ut.
Högerklicka på Den här datorn, välj Hantera. Välj Datorhantering högst upp till vänster. Välj Systemverktyg - gå till Windows Loggar, välj System. Du kommer nu få upp en ny ruta till höger där du har Nivå längst till vänster och under den bör du ha många som heter Information.

Bara att börja gå igenom - du behöver öppna varje post genom att dubbelklicka på den och du letar efter "Tjänsten Portable Device Enumerator Service ändrade tillstånd till körs." Stoppade i ett USB minne i burken här och då dök denna upp som exempel.

Permalänk

@MsSmith:

Jo jag har redan hittat lite i pnp logen oxå, samt testat med ett USB och sett i andra loggar och de blev enkelt på de sättet.

Permalänk

[quote postid="16592606" userid="264292" name="MsSmith"]
Jaså, säg det då. Svaret är ja, det loggas och är ganska enkelt att ta ut.
Högerklicka på Den här datorn, välj Hantera. Välj Datorhantering högst upp till vänster. Välj Systemverktyg - gå till Windows Loggar, välj System. Du kommer nu få upp en ny ruta till höger där du har Nivå längst till vänster och under den bör du ha många som heter Information.

Bara att börja gå igenom - du behöver öppna varje post genom att dubbelklicka på den och du letar efter "Tjänsten Portable Device Enumerator Service ändrade tillstånd till körs." Stoppade i ett USB minne i burken här och då dök denna upp som exempel.

http://i.imgur.com/GPwcSiE.png
[/

Får du även en log om du har tagit ut minnet när datorn var avstängd och nästa gång du startar datorn loggas de?

Permalänk

@MsSmith:

Hade inte mycket ingen mappen, var kan jag mer leta för att se när ett usb pluggades in med strömmen på?

Permalänk
Medlem

Åh, fan! Där lärde man sig något nytt! Microsofts spioneri förvånar inte.

TS, du har nog svaret i länken här ovan som Crazzir postade.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk

De borde ju finnas i nån mer log, går de utläsa när de bara är i pluggat och att man bara låtit de vara och sen om man har varit och fört över eller tittat på bilder på USB minnet?

Permalänk

@MsSmith:

Om man har ett USB i datorn tillsvidare så borde väl drivrutinen för de läsas in varje gång man startar datorn, när den inte läser längre så är de ju samma sak som att usb inte sitter kvar i datorn, så frågan är var man letar efter denna händelse?

Permalänk
Medlem

Jag tror att loggfilen enbart uppdateras när en service ändrar status - stänger du av datorn ändras den nog inte utan ingår snarare i någon form av "avstängnings session".

Permalänk

@MsSmith:

Ska finnas nåt som loggar de i ntuser.dat men hur öppnar man en sån fil så de blir läsligt?

Permalänk
Medlem

Inget lätt svar på den frågan, en .dat fil kan vara vad som helst.
Se svar här
http://www.online-tech-tips.com/computer-tips/how-to-open-dat...