Någon som också köpt Steelseries Arctis 7?

Permalänk
Medlem

Någon som också köpt Steelseries Arctis 7?

Tjena, var o köpte mig ett par Arctis 7 då jag var sugen på ett par trådlösa samt mina sennheiser är så slitna, dax för nytt helt enkelt.

Undrar om någon annan också har köpt dessa hörlurar eftersom jag verkar få väldigt konstig ljudkvalité. Känns och hörs som att ljudet hoppar från höger o vänster, eller hur man nu ska förklara det.

Visst, de här nya är säkert helt olik Sennheiser lurarna (Minns inte vilken modell), men det hörs väldigt konstigt.. Kan det vara en vanesak? Eller är ljudet.... dåligt.. ?

Har inte 7.1 igång, har höjt basen lite och "Dynamic range compression" på OFF.

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
Intel Core i5 13600K 3.5 GHz
Corsair 32GB DDR4 3600MHz
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkburk92:

Tjena, var o köpte mig ett par Arctis 7 då jag var sugen på ett par trådlösa samt mina sennheiser är så slitna, dax för nytt helt enkelt.

Undrar om någon annan också har köpt dessa hörlurar eftersom jag verkar få väldigt konstig ljudkvalité. Känns och hörs som att ljudet hoppar från höger o vänster, eller hur man nu ska förklara det.

Visst, de här nya är säkert helt olik Sennheiser lurarna (Minns inte vilken modell), men det hörs väldigt konstigt.. Kan det vara en vanesak? Eller är ljudet.... dåligt.. ?

Har inte 7.1 igång, har höjt basen lite och "Dynamic range compression" på OFF.

Köpte mina på komplett strax innan jul på komplett. Gick från corsair void wireless 7.1 och det var som natt och dag gällande ljudkvalité. Känner dock inte igen det du säger, är det någon skillnad med 7.1 aktiverat?

Visa signatur

Intel i7 8700k 5,2Ghz@1,4v Delidad | Asus MAXIMUS XI HERO Z390 | ASUS EKWB RTX 3090 | 32GB G.skill 3200mhz | 2*500GB SAMSUNG EVO 860 | 2*1TB WD SN750 | Full custom loop | Thermaltake x71 | LG OLED CX48

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av gurkburk92:

Undrar om någon annan också har köpt dessa hörlurar eftersom jag verkar få väldigt konstig ljudkvalité. Känns och hörs som att ljudet hoppar från höger o vänster, eller hur man nu ska förklara det.

Trådlösa hörlurar har en mängd bandbredd som de kan utnyttja. De måste där med komprimera ljudet. Det är inte ovanligt att en del av de höga frekvenser skärs bort.

Om det inte är virtuell surround som spökar så kan det vara så att hörlurarna försöker göra en så kallad 3D-stage. Det uppnår man igenom att ha två olika frekvenskurvor för vardera öra. Sennheiser är ett av de företag som lyckas bra med detta.

Det låter som att du har fått ett par defekta hörlurar med glapp. Sweclockers redaktion gav trots allt Artic 5 toppklass. Dessa hörlurar måste ju ha bättre ljud...

Skrivet av gurkburk92:

Tjena, var o köpte mig ett par Arctis 7 då jag var sugen på ett par trådlösa samt mina sennheiser är så slitna, dax för nytt helt enkelt.
Visst, de här nya är säkert helt olik Sennheiser lurarna (Minns inte vilken modell), men det hörs väldigt konstigt.. Kan det vara en vanesak? Eller är ljudet.... dåligt.. ?

Om du tidigare har haft ett par Sennheiser HD558/598/599 så har du nog gjort en nedgradering för musik

Permalänk
Medlem
Skrivet av sockfan:

Köpte mina på komplett strax innan jul på komplett. Gick från corsair void wireless 7.1 och det var som natt och dag gällande ljudkvalité. Känner dock inte igen det du säger, är det någon skillnad med 7.1 aktiverat?

Njae med musik så hörs INGEN skillnad med 7.1 igång, vet inte vad som krävs för att testa 7.1 systemet... Kan ju dock vara att man får vänja sig vid de "nya ljudet" i dessa lurar?

Skrivet av anon185723:

Trådlösa hörlurar har en mängd bandbredd som de kan utnyttja. De måste där med komprimera ljudet. Det är inte ovanligt att en del av de höga frekvenser skärs bort.

Om det inte är virtuell surround som spökar så kan det vara så att hörlurarna försöker göra en så kallad 3D-stage. Det uppnår man igenom att ha två olika frekvenskurvor för vardera öra. Sennheiser är ett av de företag som lyckas bra med detta.

Om du tidigare har haft ett par Sennheiser HD558/598/599 så har du nog gjort en nedgradering för musik

Kollade på sidan av Sennheiser lurarna, det är ett par PC350, som man fick "modda" för att få fram mer bas, eller ja, för att få någon bas alls.

Tror inte det är 7.1 mjukvaran som spökar eftersom det är avstängt och när det är igång så hörs ingen skillnad i musik.

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
Intel Core i5 13600K 3.5 GHz
Corsair 32GB DDR4 3600MHz
@4K/138Hz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av gurkburk92:

...
Tror inte det är 7.1 mjukvaran som spökar eftersom det är avstängt och när det är igång så hörs ingen skillnad i musik.

Det kan vara en gamingprofil som är igång i deras equalizer som förstör ljudkvalitén.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Det kan vara en gamingprofil som är igång i deras equalizer som förstör ljudkvalitén.

Möjligt att de är nån form av profil som inte går att stänga. Ändrar just nu i defaultprofilen som är i mjukvaran.

Finns ju till exempel en "scroll" för att höja/sänka spel-ljud och chatljud så som skype, tror jag de är.. Som man kan snurra på "on the fly" typ.. Kan ju vara denna funktion som spökar ?

Får prova några dagar o se ifall jag vänjer mig. Det är förstås rätt skönt att slippa oroa sig över en sladd från lurarna nu...

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
Intel Core i5 13600K 3.5 GHz
Corsair 32GB DDR4 3600MHz
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem

Köpte Arctis 7 idag. Och ja jag vet inte, har svårt att få till en bra ljudinställning för musik och spel.. har testat runt lite med de olika presets som finns men kör jag på musik-preset så händer det då och då att vissa ljudregister liksom krasar.. och så känns det lite som diskanten (eller de höga tonerna) skär i öronen.

Någon som har något förslag för att ordna ljudet?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Specias:

Köpte Arctis 7 idag. Och ja jag vet inte, har svårt att få till en bra ljudinställning för musik och spel.. har testat runt lite med de olika presets som finns men kör jag på musik-preset så händer det då och då att vissa ljudregister liksom krasar.. och så känns det lite som diskanten (eller de höga tonerna) skär i öronen.

Någon som har något förslag för att ordna ljudet?

Skickades från m.sweclockers.com

Aeh asså. Tror jag behåller dem idag, jag orkar fan inte åka å byta dom, vet inte heller vad jag ska köpa istället. Det är ju sånt SJUKT pris-gap från denna prisklassen 1800~ till nästa (icke gaming HS för min del nu istället), ska även sikta på ett Bluetooth istället så jag kan slänga på TVn på kvällen på lite högre volym.

Dom är snygga. Sköna. Mikrofonen är säkert jättebra. Men ljudet är nog fan horribelt, har ju bara läst bra om lurarna också, det är nog de värsta. Herregud, är folk totalt döva eller?

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
Intel Core i5 13600K 3.5 GHz
Corsair 32GB DDR4 3600MHz
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkburk92:

Aeh asså. Tror jag behåller dem idag, jag orkar fan inte åka å byta dom, vet inte heller vad jag ska köpa istället. Det är ju sånt SJUKT pris-gap från denna prisklassen 1800~ till nästa (icke gaming HS för min del nu istället), ska även sikta på ett Bluetooth istället så jag kan slänga på TVn på kvällen på lite högre volym.

Dom är snygga. Sköna. Mikrofonen är säkert jättebra. Men ljudet är nog fan horribelt, har ju bara läst bra om lurarna också, det är nog de värsta. Herregud, är folk totalt döva eller?

Har kört lite mer med dem under dagen nu och ljudet börjar ju kännas lite bättre. Kör med gaming preset, och den där surround påsatt, och med immersion preset som man kan välja längre ner. Detta är inställningarna för spel.

Till vardags typ så kör jag med surround avstängt och musik-preset påslaget.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag är också sugen på denna men verkar ju helt omöjligt att få tag på, komplett får in i mitten av mars och media markt har bara den vita som jag inte vill ha

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosmo_k:

Jag är också sugen på denna men verkar ju helt omöjligt att få tag på, komplett får in i mitten av mars och media markt har bara den vita som jag inte vill ha

Samma här, de suger... Funderar på köpa vita ändå...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAAANDEN:

Samma här, de suger... Funderar på köpa vita ändå...

Jag snackade med kompletts kundtjänst som bekräftade deras lagerstatus om april samt att tiden knappast lär ändras, så jag tänker nog beställa ifrån amazon. https://www.amazon.de/dp/B01MEFV28U?m=A3JWKAKR8XB7XF&tag=idea...

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosmo_k:

Jag snackade med kompletts kundtjänst som bekräftade deras lagerstatus om april samt att tiden knappast lär ändras, så jag tänker nog beställa ifrån amazon. https://www.amazon.de/dp/B01MEFV28U?m=A3JWKAKR8XB7XF&tag=idea...

Ofan... Men hur är de o beställa därifrån ? aldrig gjort de... 179 Euro är de inkl allt ? står så här med "Denna punkt kan inte levereras till Sverige"

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAAANDEN:

Ofan... Men hur är de o beställa därifrån ? aldrig gjort de... 179 Euro är de inkl allt ? står så här med "Denna punkt kan inte levereras till Sverige"

Skumt, jag har beställt datorprylar därifrån flera gånger förut, aja borde ju finnas fler ställen utanför riket som säljer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosmo_k:

Skumt, jag har beställt datorprylar därifrån flera gånger förut, aja borde ju finnas fler ställen utanför riket som säljer.

Säg till gärna om du hittar något alternativ

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAAANDEN:

Säg till gärna om du hittar något alternativ

hmm kanske var bra att den var svår att få tag på, logitech verkar ha något intressant runt hörnet http://www.digitaltrends.com/gaming/logitech-g533-wireless-ga...

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosmo_k:

hmm kanske var bra att den var svår att få tag på, logitech verkar ha något intressant runt hörnet http://www.digitaltrends.com/gaming/logitech-g533-wireless-ga...

https://www.inet.se/produkt/6600070/logitech-g533#merinfo

Tror du på den mer ?

Sett till utseende gillar jag ju Arctis 7 mer.

Vad anser du verkar intressant ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAAANDEN:

https://www.inet.se/produkt/6600070/logitech-g533#merinfo

Tror du på den mer ?

Sett till utseende gillar jag ju Arctis 7 mer.

Vad anser du verkar intressant ?

Jag vill ha ett diskret headset med så lite RGB belysning som möjligt, men jag håller med Arcticen är snyggare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosmo_k:

Jag vill ha ett diskret headset med så lite RGB belysning som möjligt, men jag håller med Arcticen är snyggare.

Lite samma här, stilrent, diskret. Och då tycker jag Arctisen är på höga nivåer

Men vi får la vänta tills mars haha !

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAAANDEN:

Lite samma här, stilrent, diskret. Och då tycker jag Arctisen är på höga nivåer

Men vi får la vänta tills mars haha !

Mailade Maxgaming.se och dom skulle få in 20:e Jan, så du behöver nog inte vänta på seg-komplett

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosmo_k:

Mailade Maxgaming.se och dom skulle få in 20:e Jan, så du behöver nog inte vänta på seg-komplett

Oj de är ju väldigt nära, såg även detta

http://www.liontech.se/partdetail.aspx?q=p:9175378

Känns ju relativt legit

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosmo_k:

Mailade Maxgaming.se och dom skulle få in 20:e Jan, så du behöver nog inte vänta på seg-komplett

Snackade med maxgaming med men de hade ingen leverans bekräftad

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosmo_k:

Mailade Maxgaming.se och dom skulle få in 20:e Jan, så du behöver nog inte vänta på seg-komplett

https://www.proshop.se/Hoerlurar-Headset/SteelSeries-Arctis-7...