Telia fiber, använda flera portar på medföljande mediaomvandlaren

Permalänk

Telia fiber, använda flera portar på medföljande mediaomvandlaren

Jag har fiber via Telia. I kabelskåpet så sitter lite dosor. Det som jag gissar är medieomvandlaren har någon slags fiberkabel inkopplad till sig. Den har sen fyra utgångar. Lan 1-4. Idag har jag kopplat port nr 1 till min egna trådlösa router. Vidare från den så har jag förutom det trådlösa nätverket, kopplat dess port nr 1 till datorn och port nr 2 till tv:n.

Vad jag istället skulle vilja göra är att koppla tv:n direkt från port nr 2 från medieomvandlaren. Det som händer då är dock att tv:n inte får något nätverk. Då blir lampan för port nr 2 orange. Port nr 1 som fungerar (den som går till trådlösa routern, den blinkar fint i grönt).

Jag hittar ingen dokumentation för mediaomvandlarmackapären. Kanske finns på qr-koden som är påklistrad?

Någon som har något tips?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sandsater:

Jag har fiber via Telia. I kabelskåpet så sitter lite dosor. Det som jag gissar är medieomvandlaren har någon slags fiberkabel inkopplad till sig. Den har sen fyra utgångar. Lan 1-4. Idag har jag kopplat port nr 1 till min egna trådlösa router. Vidare från den så har jag förutom det trådlösa nätverket, kopplat dess port nr 1 till datorn och port nr 2 till tv:n.

Vad jag istället skulle vilja göra är att koppla tv:n direkt från port nr 2 från medieomvandlaren. Det som händer då är dock att tv:n inte får något nätverk. Då blir lampan för port nr 2 orange. Port nr 1 som fungerar (den som går till trådlösa routern, den blinkar fint i grönt).

Jag hittar ingen dokumentation för mediaomvandlarmackapären. Kanske finns på qr-koden som är påklistrad?

Någon som har något tips?

Kopplar du till TV'n så som direkt till TV'n eller till Telias TV-box? Det senare tycker jag skulle funka utmärkt. Att koppla direkt från port två till någon annan enhet än Telias egen TV-box kommer inte att funka.

Men i annat fall så är det väl inte värre än att du köper en switch som du kopplar in till en av portarna på routern.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

@giplet: Idag får tv:n kabel in i sig direkt från min egna router. Inga tv-boxar inblandade.

Hur menar du att port två från medieomvandlaren inte skulle funka direkt till tv:n? Är det något special som gör att bara port 1 på den fungerar att koppla vidare med till valfri pryl? Jag tänkte i min enfald att eftersom port 1 gick så bra att koppla till nästa pryl så borde port 2-4 också göra det.

Men i annat fall så är det väl inte värre än att du köper en switch som du kopplar in till en av portarna på routern.
Då kan jag ju lika gärna ha kvar det som det är idag. När min router kopplar vidare till tv:n. Behöver ju inte ytterligare en dosa mellan.

Anledningen till att jag överhuvudtaget börjat grotta i det här är att jag upplever att när jag kör vissa appar från tv:n (som överlag funkar rätt kass) så slår den ut hela nätet här hemma. Då tänkte jag kanske att min router på något vis blev överbelastad. Därför ville jag koppla tv:n lite mer "direkt"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sandsater:

@giplet: Idag får tv:n kabel in i sig direkt från min egna router. Inga tv-boxar inblandade.

Hur menar du att port två från medieomvandlaren inte skulle funka direkt till tv:n? Är det något special som gör att bara port 1 på den fungerar att koppla vidare med till valfri pryl? Jag tänkte i min enfald att eftersom port 1 gick så bra att koppla till nästa pryl så borde port 2-4 också göra det.

Men i annat fall så är det väl inte värre än att du köper en switch som du kopplar in till en av portarna på routern.
Då kan jag ju lika gärna ha kvar det som det är idag. När min router kopplar vidare till tv:n. Behöver ju inte ytterligare en dosa mellan.

Anledningen till att jag överhuvudtaget börjat grotta i det här är att jag upplever att när jag kör vissa appar från tv:n (som överlag funkar rätt kass) så slår den ut hela nätet här hemma. Då tänkte jag kanske att min router på något vis blev överbelastad. Därför ville jag koppla tv:n lite mer "direkt"

Förstod inte vad du försökte åstadkomma här, därav tipset om switch.

Boxen du refererar till är en tjänstefördelare. På port 1 har du Internet, på port 2 TV (som i Telias TV-box) och port 3 är telefoni. Vill du ha fler portar för Internet får du skaffa dig en router, för du får bara ett publikt IPnr av Telia.

Vad är det för tjänster på TV'n som slår ut nätet?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Förstod inte vad du försökte åstadkomma här, därav tipset om switch.

Boxen du refererar till är en tjänstefördelare. På port 1 har du Internet, på port 2 TV (som i Telias TV-box) och port 3 är telefoni. Vill du ha fler portar för Internet får du skaffa dig en router, för du får bara ett publikt IPnr av Telia.

Vad är det för tjänster på TV'n som slår ut nätet?

Vet du varför det är gjort såhär?
Har samma system hemma och det är så frustrerande. Kör man inte med VLAN hemma i lägenheten sp behöver man alltså 2 switchar i skåpet och sen dubbla kablar överallt i lägenheten.

Slutade med att jag för tillfället inte orkar använda tvboxarna 😂

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@giplet: Aha, då är det ju iaf förståeligt vad som pågår. Bonusfråga, vad är port nr 4 till för?

Det jag har upplevt är att när jag kör Youtube-appen (har en Samsung "smart"-tv) så vill den väldigt gärna kort in i ett klipp, pausa och börja ladda men den laddar aldrig klart och sen dör allt nät (fast och trådlöst). Min gissning där var att appen ballar ur och kraschar min router. Upplever i princip aldrig problemet med Netflix-appen. Kör jag C-More så brukar det var en gång per match ungefär.

I andra fall brukar nätet fungera mer eller mindre felfritt.

Lösningen på det är att jag kör via min Chromecast istället. Lite surt dock när det ändå finns en inbyggd app.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Förstod inte vad du försökte åstadkomma här, därav tipset om switch.

Boxen du refererar till är en tjänstefördelare. På port 1 har du Internet, på port 2 TV (som i Telias TV-box) och port 3 är telefoni. Vill du ha fler portar för Internet får du skaffa dig en router, för du får bara ett publikt IPnr av Telia.

Vad är det för tjänster på TV'n som slår ut nätet?

Där har du fel! Port 1 är inet+tv+telefoni vilket sorteras ut ur smarten sen. Port 2 är bara tv och 3 endast telefoni. Man kan alltså koppla smarten till port 3 och då endast få ut telefoni.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av sandsater:

@giplet: Aha, då är det ju iaf förståeligt vad som pågår. Bonusfråga, vad är port nr 4 till för?

Det jag har upplevt är att när jag kör Youtube-appen (har en Samsung "smart"-tv) så vill den väldigt gärna kort in i ett klipp, pausa och börja ladda men den laddar aldrig klart och sen dör allt nät (fast och trådlöst). Min gissning där var att appen ballar ur och kraschar min router. Upplever i princip aldrig problemet med Netflix-appen. Kör jag C-More så brukar det var en gång per match ungefär.

I andra fall brukar nätet fungera mer eller mindre felfritt.

Lösningen på det är att jag kör via min Chromecast istället. Lite surt dock när det ändå finns en inbyggd app.

Den fjärde porten är bara en extraport, ingen funktion alls. Dock skulle du fått en manual när de installerade fibern. När jag installerar så brukar jag lämna mediakonverterarens låda med 2st nätverkskablar och en manual.

Permalänk
Medlem

Som jag förstår det så har du en egen router och inte Telias. Då får du bara ut vanligt internet på din router.
Att koppla in din smart TV i port2 funkar inte då det bara är Digitalboxar du kan koppla in där. Port4 används inte.

Se klipp https://www.youtube.com/watch?v=fGg8Kd-mdBU

Permalänk

Tack alla för bra svar. Inte dom jag hade önskat men nu förstår jag iaf hur det fungerar och vad som eventuellt inte fungerar i min mindre smarta tv.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av BasseBaba:

Vet du varför det är gjort såhär?
Har samma system hemma och det är så frustrerande. Kör man inte med VLAN hemma i lägenheten sp behöver man alltså 2 switchar i skåpet och sen dubbla kablar överallt i lägenheten.

Slutade med att jag för tillfället inte orkar använda tvboxarna 😂

Skickades från m.sweclockers.com

Många ISP'er gör så. Vet dock inte varför.

I Telias fall så kan man ju köra med deras router och komma runt hela problemet. Eller så kan man konfigurera upp sin router med Tomato och göra precis samma sak som Telia gör i sin. Finns bra guide här på forumet. Själv kör jag just nu med Telias router plus en AP för att få bättre WiFi. Funkar alldeles utmärkt. Har dessutom en ASUS router som är konfigurerad att göra samma jobb som Telias router plus att jag har konfigurerat upp samma sak med VLAN i villan, men valde att fortsätta med Telias router, för den verkar göra jobbet bäst.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!