Bostadspriser 2017 och framåt.

Permalänk
Avstängd

Bostadspriser 2017 och framåt.

Är det någon av er experter som har någon gissning på hur priserna kommer att bli?
Folk man pratar med IRL ser ut att ha en gemensam åsikt om att priserna på deras bostäder bara kan öka men skulle det kunna hända
något som fick priserna att gå ner också?

Hur tänker ni som idag behöver köpa bostad?

Permalänk
Medlem

Själv stod man på barrikaderna 2010 och skrek om att det minsann är en bubbla.

Synd att man inte köpte något då.... Då fanns det ju åtminstone på kartan att få ihop det ekonomiskt. Nu kostar en lägenhet motsvarande 10 årslöner, minst.

Ack!

Så idag hyr jag ett rum och det känns ju halvtråkigt. Men men, så är livet.

Permalänk
Medlem

Bostäder har i princip alltid varit ett säkert kort att investera i så länge det är i en stad eller något annat tätbebyggt område nära till jobb. Något som kan få priserna att gå ner, är om räntorna stiger.

Skrivet av PlogarN97:

Själv stod man på barrikaderna 2010 och skrek om att det minsann är en bubbla.

Vad fick dig att tro att "bubblan" skulle spricka just 2010?

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem

Aldrig försent att köpa i städerna, speciellt då vi skapat ett helt nytt tryck på bostäder.

Permalänk
Medlem

Vågar mig inte på någon gissning på hur bostadspriserna kommer att bli framöver.
Bor idag i lägenhet men kollat lite på att köpa hus, jag ser inte ett privat bostadshus som en investering utan som en förbrukningsvara.
Huset kommer att behöva underhåll för att vara i samma skick som när man köpte det.
Det intressanta är egentligen inte om huspriserna kommer att öka eller minska för min del utan det är istället hur räntan kommer att ändras. Vi har låga räntor nu men hur blir det på längre sikt?
Hur mycket är jag beredd att förlora om det skulle bli en krasch på bostadsmarknaden?
Hur länge vill jag bo kvar i huset?

Permalänk
Inaktiv

Det var inte kul när bubblan sprack i början på 90-talet. Man blir kort sagt deprimerad av alla tecken som kommer igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danne215:

Vi har låga räntor nu men hur blir det på längre sikt?

Även om räntorna stiger drastiskt med låt oss säga 10% så bör man ju ha med det i sina beräkningar om man har rörlig ränta, för att veta om man kommer klara av att bo kvar.

Skrivet av anon185723:

Det var inte kul när bubblan sprack i början på 90-talet. Man blir kort sagt deprimerad av att se alla tecken komma igen.

Jo det är klart. Man får vara vaksam, helt klart.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Inaktiv

1992 var det inga många som klarade av en ränta på 500 procent. Över 25000 svenskar lever fortfarande med enorma skulder sedan bubblan. Frågan är hur bra dagens svenskar klarar av en hög ränta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

1992 var det inga många som klarade av en ränta på 500 procent. Frågan är hur bra dagens svenskar klarar av en hög ränta.

Förmodligen än sämre. Folk belånar sig idag, så det är otäckt.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem

Skillnaden nu är ju också att folk går och handlar för 5-15 miljoner istället för 250 - 500 000:- utan att blinka så några % får ju rätt stor effekt

Permalänk
Avstängd

Vad säger ni om den ökade befolkningen då de senaste åren + några hundra tusen anhöriga till dessa som ska komma hit de kommande åren.

Det är inte alla som har 2-3 livstider att stå i bostadskö i Stockholm t.ex därför köper bostad istället vilket måste driva på priserna.

Hur såg det ut förr då kan det omöjligt varit så långa köer till bostäder?

Permalänk
Medlem

En krasch skulle nog göra mig själv arbetslös eftersom jag jobbar inom bygg, men samtidigt ökar risken ju mer priserna fortsätter öka, såvida inte reallönerna får en rejäl skjuts, annars kommer skuldtillväxten bara fortsätta.

Ska priserna sjunka behövs det fortsatt byggande, höjda räntor och möjligtvis en fastighetsskatt så man röker ut alla äldre som sitter och håller på sina gamla hus för att slippa betala vinstskatt.

Visa signatur

=)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av gabriel15:

Vad säger ni om den ökade befolkningen då de senaste åren + några hundra tusen anhöriga till dessa som ska komma hit de kommande åren....

Politikerna gör ett desperat försök med att hålla ihop bubblan. En oansvarig politik som gör att vi får leva gott på våra barns bekostnad. När bubblan väl spricker så kommer de i sann marxistisk anda att införa jämlikhet. De som gör uppror lär sluta som i Soviet.

Permalänk
Medlem

Man kan alltid prata om bubbla hit och dit men faktum är att det byggts skrämmande lite bostäder sedan 90-talet samtidigt som invandring och det faktum att folk blir äldre fått invånarantalet att öka kraftigt och lett till läget vi har idag.

Jag ser ingen ändring på dessa två faktorer inom en 10årig tidsram samtidigt som man idag kan få ett lån med fast ränta över 10ÅR! på bara 3.15%.

Banken är som alla vet ute efter att tjäna pengar och skulle dom tro att det fanns ens en lite chans att räntan var påväg att skena skulle dom aldrig ge så låg ränta över så lång tidsram. (Historiskt är 3% en låg ränta)

Det många inte tänker på är att folk måste bo någonstans även i en krasch, så bostadsmarknaden är det sista som ryker då det är den viktigaste räkningen. I ett sådant scenario spelar det mindre roll om du har 1 eller 10 miljoner i lån för ingen har några jobb kvar ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av difi:

Man kan alltid prata om bubbla hit och dit men faktum är att det byggts skrämmande lite bostäder sedan 90-talet samtidigt som invandring och det faktum att folk blir äldre får invånarantalet att öka kraftigt har lett till läget vi har.

Jag ser ingen ändring på dessa två faktorer inom en 10årig tidsram samtidigt som man idag kan få ett lån med fast ränta över 10ÅR! på bara 3.15%.

Banken är som alla vet ute efter att tjäna pengar och skulle dom tro att det fanns ens en lite chans att räntan var påväg att skena skulle dom aldrig ge så låg ränta över så lång tidsram. (Historiskt är 3% en låg ränta)

Ber om ursäkt för att jag bara bryter ut ett stycke och bashar, men... det där är ett jättefånigt argument. Banker (och deras medarbetare med huvuden långt uppkörda i sina egna bakdelar) är inte allsmäktiga och allvetande. De agerar efter "marknaden" så som den ser ut just nu och utifrån det de kan gissa utifrån sin bristfälliga data och sina bristfälliga teorier. Banker är bra på att tjäna pengar, men det har mer att göra med att de håller allas våra pengar gisslan och när något går snett så för skattebetalarna och vanligt folk stå för fiolerna.

En bank är inte ett företag eller ekonomisk aktör som någon annan när den blivit tillräckligt stor.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av difi:

....Banken är som alla vet ute efter att tjäna pengar och skulle dom tro att det fanns ens en lite chans att räntan var påväg att skena skulle dom aldrig ge så låg ränta över så lång tidsram. (Historiskt är 3% en låg ränta...

Banken vet vad som händer vid en spräckt bubbla. Det blir som på 90-talet då deras vinst försvann spårlöst. Staten fick gå in och folket fick betala för att rädda bankerna. De tar kort sagt ingen risk med sin girighet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av difi:

Man kan alltid prata om bubbla hit och dit men faktum är att det byggts skrämmande lite bostäder sedan 90-talet samtidigt som invandring och det faktum att folk blir äldre får invånarantalet att öka kraftigt har lett till läget vi har.

Jag ser ingen ändring på dessa två faktorer inom en 10årig tidsram samtidigt som man idag kan få ett lån med fast ränta över 10ÅR! på bara 3.15%.

Banken är som alla vet ute efter att tjäna pengar och skulle dom tro att det fanns ens en lite chans att räntan var påväg att skena skulle dom aldrig ge så låg ränta över så lång tidsram. (Historiskt är 3% en låg ränta)

Från vad jag observerat just i städer är att nya bostäder ploppar upp som ogräs så det byggs men kanske inte tillräckligt.

Men på något sätt måst det väl byggas bostäder åt de som kommer hit eller vad händer annars när kommunerna är tvungna att fixa bostäder åt dem?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av gabriel15:

Vad säger ni om den ökade befolkningen då de senaste åren + några hundra tusen anhöriga till dessa som ska komma hit de kommande åren.

Det är inte alla som har 2-3 livstider att stå i bostadskö i Stockholm t.ex därför köper bostad istället vilket måste driva på priserna.

Hur såg det ut förr då kan det omöjligt varit så långa köer till bostäder?

Detta kan nog bidra till lediga lägenheter i framtiden: http://www.dagensmedicin.se/artiklar/2016/02/29/tuberkulos-ok...

Även multiresistenta bakterier: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=105&artik...

Fast det är klart, detta har samtidigt ökat med 800% de senaste 5 åren: http://www.villaagarna.se/Tips-artiklar/Hus-hem/Vaggloss/

Gör nog att priserna går ned en del

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Ber om ursäkt för att jag bara bryter ut ett stycke och bashar, men... det där är ett jättefånigt argument. Banker (och deras medarbetare med huvuden långt uppkörda i sina egna bakdelar) är inte allsmäktiga och allvetande. De agerar efter "marknaden" så som den ser ut just nu och utifrån det de kan gissa utifrån sin bristfälliga data och sina bristfälliga teorier. Banker är bra på att tjäna pengar, men det har mer att göra med att de håller allas våra pengar gisslan och när något går snett så för skattebetalarna och vanligt folk stå för fiolerna.

En bank är inte ett företag eller ekonomisk aktör som någon annan när den blivit tillräckligt stor.

Det är på inget sätt en garanti, men istället för att lyssna på vad en bankman säger kan man mäta vad han vet genom att läsa av deras "långtidsprognos" i tex den 10 åriga räntan. Tar man 5årig istället blir träffsäkerheten ännu bättre ända ner till den rörliga (3 månader)

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Från vad jag observerat just i städer är att nya bostäder ploppar upp som ogräs så det byggs men kanske inte tillräckligt.

Men på något sätt måst det väl byggas bostäder åt de som kommer hit eller vad händer annars när kommunerna är tvungna att fixa bostäder åt dem?

Dom har gått så långt att dom köper bostadsrätter till invandringen samt panikbygger dåliga temporära baracker för enorma summor. Just nu finns ingen hejd för idiotin och det håller på att förgöra hela bostadsmarknaden. Steg två som kommer efter är total kollaps i vården.

Permalänk

I samhället jag bor i utanför Umeå har priserna skjutit i höjden förutom nu när allt verkar ha vänt. Flera hus som tas bort från marknaden och dyker upp kraftigt nedsatt

Visa signatur

Rig 1: Z170A MPOWER, i7 6700k, 2x8GB 3200MHz , 1080Ti , m.2 960 Evo 500GB, 2x850 Evo 500GB.
Squad server: Asrock z97, i7 4790k, 16GB DDR3 @2400MHz, 850 Evo 500GB

Permalänk
Medlem

Är efterfrågan större än utbudet ?

Oftast svaret på frågan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gargamelo:

Är efterfrågan större än utbudet ?

Oftast svaret på frågan.

Detta är en ganska komplicerad fråga.
Efterfrågan kan ju inte bli så stor att folk kommer låna en miljard för en liten 1a i Stockholm eller hur?

Det måste finnas någon gräns för hur hög priserna kan gå eller?

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Svårt o säga....
Vi har ju minusränta så räntan kan bara gå upp. Dock vill ju inte regeringen höja räntan....

Sen har vi klassiska tillgång o efterfrågan o DEN regeln säger att bostäder kommer bli SVINDYRA!

Så själv satsar jag på att de kommer bli dyrare.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av gabriel15:

Detta är en ganska komplicerad fråga.
Efterfrågan kan ju inte bli så stor att folk kommer låna en miljard för en liten 1a i Stockholm eller hur?

Det måste finnas någon gräns för hur hög priserna kan gå eller?

Nä. De kommer stiga så endast en lr två man kan köpa de o det räcker.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Politrukerna gör sitt yttersta för att elda på skuld- och bostadsbubblan då alla är mer eller mindre populistiska idag och ingen har ryggrad nog att föra en ansvarsfull och hållbar ekonomisk politik. Kvartalskapitalismen genomsyrar allt. Ingen vill vara den som sitter vid spakarna när skiten oundvikligen träffar fläkten, eftersom man har lurat svenskarna i 20 år att allting bara kan gå uppåt i all evighet, vilket betyder att folk kommer bli arga och skylla på de för tillfället regerande politrukerna. Så alla politiker idag har lärt sig excellera i bubbelblåsande. Men det går inte att blåsa i bubblan i all evighet hur bra man än är.

Det finns ett flertal yttre faktorer som kan utlösa kollapsen, vilket svenska politiker inte kan påverka, som krig eller finanskollaps utomlands. Händer inget sådant drastiskt så kommer det hålla ett litet tag till. Men inte så himla länge till.

Om vi säger såhär: vi har minusränta och staten betalar alla som tar bostadslån och folk konsumerar som besatta, men trots det går svensk ekonomi knappt halvbra och väntas bromsa in kraftigt. Snart är alla medel för att elda på ekonomin slut, trots gynnsamma förhållanden.

Själv hoppas jag att skiten krashar så snart som möjligt, för ju förr desto, erhm, mindre dålig stämning blir det. Och då får vi en chans att ta oss ur den här zombieekonomin och lämna nyliberalismen/nyfeodalismen.

Skrivet av difi:

Man kan alltid prata om bubbla hit och dit men faktum är att det byggts skrämmande lite bostäder sedan 90-talet samtidigt som invandring och det faktum att folk blir äldre fått invånarantalet att öka kraftigt och lett till läget vi har idag.

Jag ser ingen ändring på dessa två faktorer inom en 10årig tidsram samtidigt som man idag kan få ett lån med fast ränta över 10ÅR! på bara 3.15%.

Banken är som alla vet ute efter att tjäna pengar och skulle dom tro att det fanns ens en lite chans att räntan var påväg att skena skulle dom aldrig ge så låg ränta över så lång tidsram. (Historiskt är 3% en låg ränta)

Det många inte tänker på är att folk måste bo någonstans även i en krasch, så bostadsmarknaden är det sista som ryker då det är den viktigaste räkningen. I ett sådant scenario spelar det mindre roll om du har 1 eller 10 miljoner i lån för ingen har några jobb kvar ändå.

Skrivet av Olegh:

Ber om ursäkt för att jag bara bryter ut ett stycke och bashar, men... det där är ett jättefånigt argument. Banker (och deras medarbetare med huvuden långt uppkörda i sina egna bakdelar) är inte allsmäktiga och allvetande. De agerar efter "marknaden" så som den ser ut just nu och utifrån det de kan gissa utifrån sin bristfälliga data och sina bristfälliga teorier. Banker är bra på att tjäna pengar, men det har mer att göra med att de håller allas våra pengar gisslan och när något går snett så för skattebetalarna och vanligt folk stå för fiolerna.

En bank är inte ett företag eller ekonomisk aktör som någon annan när den blivit tillräckligt stor.

Skrivet av anon185723:

Banken vet vad som händer vid en spräckt bubbla. Det blir som på 90-talet då deras vinst försvann spårlöst. Staten fick gå in och folket fick betala för att rädda bankerna. De tar kort sagt ingen risk med sin girighet.

Lägger till mina fem ören:
Banker består av människor, inte väsen som kan se in i framtiden. Inte sällan är de opportunister också. Banker behöver ju bevisligen inte ta ansvar för sig själva längre, så de kör för fulla muggar och tar alla risker och cahsar in. När kraschen kommer så bailar staten dem ändå.

Skrivet av gabriel15:

Från vad jag observerat just i städer är att nya bostäder ploppar upp som ogräs så det byggs men kanske inte tillräckligt.

Men på något sätt måst det väl byggas bostäder åt de som kommer hit eller vad händer annars när kommunerna är tvungna att fixa bostäder åt dem?

Det som byggs är fortfarande samma saker, dvs stora dyra lägenheter som ingen egentligen har råd med. Och så har vi 5-våningskomplex i det här landet, inget får va högre än 5 våningar för då är det "fult", så allting blir så förbannat glest så att kostnader för infrastruktur blir väldigt hög och allt som allt blir det inte mycket alls.

Kommer inte hända ett skit mer än idag. Nysvenskarna kommer bli de facto tredje klassens medborgare som aldrig kommer få ett kontrakt på varken jobb eller bostad. De kommer slussas runt på diverse stödboenden, slumområden kommer byggas för en del, och några kommer hamna på gatan när de misskött sig i frustrationen för att göra plats för mer skötsamma. Fan t.o.m. kommunerna bostadsspekulerar ju numer. Svartarbetarmarknaden kommer explodera när alla nystartjobbidrag är slut.

Finns inga riktiga lösningar, alla provisorium kommer bli de facto permanenta. "EU-migranterna" är ingenting mot vad som väntar. Lägger ingen värdering i invandring som sådan, men man har ju ingen jävla plan för nånting, alla parter försöker bara skjuta från sig ansvaret så gott det går utan att framstå som alltför inhumana. Hyckleriet vet inga gränser.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Det jag ville komma till men som kanske inte gick fram fullt ut är att även i USA som nyligen hade sin värsta krasch på 80 år så var det bara de som hade det absolut sämst och som var mer överbelånade än vad som tillåts i Sverige som faktiskt blev vräkta. Talar man om procentuell andel var det uppseendeväckande få efter vad som liknats med 1929 års depression.

Island där bankerna gick i konkurs och förstatligades ledde till lite utlandslån och så hävde man den största katastrof för ett i-land i modern tid.

Det kanske är dumt att tänka såhär men jag går lite på bankens linje; Jag har det långt ifrån sämst och är lågt belånad med moderna mått mätt. För att det ska gå så långt att jag ska bli vräkt ska miljontals svenskar redan vara det och i det läget spelar det ingen roll om jag har mina lån eller är skuldfri. Det finns ingen el, vatten, mat eller jobb ändå.

MAD eller mutually assured destruction är det som håller samman hela det moderna samhället.

Permalänk
Medlem

Priserna under 2017 kommer nog ligga kvar runt där de ligger idag, möjligen öka lite.
Tror däremot de kan börja gå neråt under 2018 då riksbanken tror att de kommer öka reporäntan då.
http://www.riksbank.se/sv/Penningpolitik/Prognoser-och-ranteb...

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Något som man bör ta med i beräkningen av framtida bostadspriser är inflationen, vi har idag ett inflationsmål på 2%, vilket vi inte klarar av att uppfylla (främst på grund av att oljepriset har gått ner kraftigt samtidigt som energipriset också har gått ner, tillsammans med räntan). Vi har trots det en inflation på runt 1.4% (beroende på exakta siffror), men när det väl stabiliseras lite granna (oljepriset går upp tillsammans med energipriset och räntan) så kommer vi få en markant starkare inflation (säg 5+%) . De som blir tvungna att sälja då (eftersom att räntan då landar kring säg 7% pga. inflationen) kommer göra en förlust, en stor förlust. De som kan sitta kvar och vänta ut räntan kommer se sitt lån minska med 5% per år, vilket ganska snabbt ger en ordentlig reel minskning av lånet.

Det jag menar är att priset på bostäder eventuellt kommer att minska i en framtid (om det är inom 5/10/15 år kan jag bara spekulera i) men värdet på bostaden är desamma. Dina lån kommer att betalas av inflationen, så länge du kan bo kvar. Det gäller alltså att ha lite mer marginal än normalt. Beroende på var du kikar på lägenhet kan det vara en väldigt dyster läsning, för att köpa en bostad i Stockholm med en marginal på 10% kommer inte att hända. Tyvärr...

Dock vet man aldrig hur regeringen kommer att hantera den ökade belåningen vid en krasch, vem får stå för notan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nesvop:

Något som man bör ta med i beräkningen av framtida bostadspriser är inflationen, vi har idag ett inflationsmål på 2%, vilket vi inte klarar av att uppfylla (främst på grund av att oljepriset har gått ner kraftigt samtidigt som energipriset också har gått ner, tillsammans med räntan). Vi har trots det en inflation på runt 1.4% (beroende på exakta siffror), men när det väl stabiliseras lite granna (oljepriset går upp tillsammans med energipriset och räntan) så kommer vi få en markant starkare inflation (säg 5+%) . De som blir tvungna att sälja då (eftersom att räntan då landar kring säg 7% pga. inflationen) kommer göra en förlust, en stor förlust. De som kan sitta kvar och vänta ut räntan kommer se sitt lån minska med 5% per år, vilket ganska snabbt ger en ordentlig reel minskning av lånet.

Det jag menar är att priset på bostäder eventuellt kommer att minska i en framtid (om det är inom 5/10/15 år kan jag bara spekulera i) men värdet på bostaden är desamma. Dina lån kommer att betalas av inflationen, så länge du kan bo kvar. Det gäller alltså att ha lite mer marginal än normalt. Beroende på var du kikar på lägenhet kan det vara en väldigt dyster läsning, för att köpa en bostad i Stockholm med en marginal på 10% kommer inte att hända. Tyvärr...

Dock vet man aldrig hur regeringen kommer att hantera den ökade belåningen vid en krasch, vem får stå för notan?

Intressant analys, men tror du inte att det är mer sannolikt med en ny lågkonjunktur än att inflationen skenar?

Det är ju också det som gör det svårt att omsätta "lite mer marginal" i praktiken. När väl nästa kris sker så är det få löntagare som sitter säkert. Som välutbildad, skicklig och utåtriktad akademiker har man förmodligen bäst chanser dock. För att verkligen vara säker så behöver man vara fri från kapitalkostnader och ha passiva inkomster från något som är så konjunkturokänsligt som möjligt (exempelvis bostadsuthyrning). Eventuell sparad buffert skulle ju också ätas upp snabbt av inflationen?