Permalänk

Problem med ping på lan(-party)

Hej. Jag brukar ha lan i min källare och då brukar jag använda vår gamla D-LINK DIR-600. Vi är cirka 10 personer och ungefär 3 av de använder nätversslad eller ethernetsladd eller vad man nu vill kalla det. Det laggar mer när flera använder nätverssladd och alla förutom dem som har nätverkssladd laggar och brukar ha typ 100-500 ping. Alla spelar eller kollar på YouTube samtidigt.
Vi har ett såntdär router och modem i ett modem från Telia (Technicolor TG799vn v2 ) och man brukar alltid få starta om både det och routern när det laggar och efter man startat om så funkar det igen. Vanligtvis har jag av WLAN på technicolorn men min familj brukar använda den för routern når inte upp från källaren.

Hade bara tänkt att fråga om man ska skaffa en ny router eller kanske skaffa en switch som man kanske kopplar till routern eller nåt och så kan alla med nätverkssladd ansluta till den eller om det nu är så switchar funkar.

Någon som har något tips på hur jag ska göra för att alla ska kunna spela med bra ping? Liksom är det någon som vet hur jag ska sätta ihop nätverket? Har just nu routern kopplad via en 10m nätverkssladd ner i källaren från modemet. (I modemet finns också en sladd till vår tvbox)

Och förresten, när vi kör cs så får alla utan nätverssladd dålig ping till och med när vi kör på lan

Permalänk
Medlem

Vad har du för anslutning?

Sitter du på adsl så spelar det ingen roll vad du har för router, du har inte kapaciteten för vad du försöker göra och ingen router kommer göra så stor skillnad.

Problemet med adsl är att det använder något som heter half duplex, vilket gör att så snabbt spelen skickar data eller någon laddar upp etc så kommer din nedladdning att sacka efter och pingen stiga fortare än en tempen på en cpu utan kylare.

https://en.wikipedia.org/wiki/Duplex_(telecommunications)

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

Permalänk

@SvanteP: Ja tyvärr har jag ADSL, men tycker inte det är värt att byta till fiber då jag oftast ligger runt 20 ping. Så det finns alltså ingenting man kan göra för att fixa det då? synd

Permalänk

@SvanteP: Men skulle det kunna vara modemet? Skulle man kanske skaffa nytt modem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Antebest123321:

när vi kör cs så får alla utan nätverssladd dålig ping till och med när vi kör på lan

För många trådlösa enheter som alla ska sända sammtidigt. Blir krocker o köbildning.
Kör sladd till alla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Antebest123321:

@SvanteP: Men skulle det kunna vara modemet? Skulle man kanske skaffa nytt modem?

Modemen som skickas ut från ISP är aldrig påkostade, utan det är basic-modell med så lite saker som möjligt för att finns det inte så kan det inte bråka. Så till vardags tror jag absolut att ni kan få ut mer genom att köpa en eftermarknadsmodell. Men för era lan så kommer det tyvärr inte ge så mycket, där är det bandbredden som fäller krokben.

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

Permalänk
Medlem

Om alla spelar borde det inte gå åt så mycket bandbredd tycker jag. Då borde det gå att lösa med en bra router. Att titta på Youtube 10 st blir däremot svårt. Det bästa är att se om Technicolor-routern från Telia har något "bridge"-läge, dvs att man enbart använder det som modem och inte router.

Sedan köper du en lite kraftigare router och använder enbart den som router mellan LAN och Internet. Om man behöver bättre täckning går det sedan att ta den gamla DIR-600 och sätta som en extra trådlös accesspunkt.

Det hade jag provat i alla fall. Vill man inte köpa en ny router bara för att testa så fungerar det bra med en äldre dator som man installerar pfSense eller liknande på.

Kan ju dock vara som @SvanteP säger också att det blir för mycket med så många connections samtidigt, men jag tycker inte att det borde göra så mycket på ADSL-linan utan mer ha betydelse för routern.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Antebest123321:

Vi har ett såntdär router och modem i ett modem från Telia (Technicolor TG799vn v2 ) och man brukar alltid få starta om både det och routern när det laggar och efter man startat om så funkar det igen.

Du bör inte ha 2 enheter som agerar router och dhcpserver i ditt lan för det ger oftast adressproblem, en router och sedan switchar om du behöver fler portar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Läste ditt inlägg nu igen. Om det är så att det fungerar bra för de med sladd, varför kan inte alla köra med sladd? Det är mycket stabilare än trådlöst när man är många.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Det är inte så enkelt att när flera sitter o kollar på tex youtube laggar det för dem som spelar?
Då youtube drar såpass mycket internet.

Beroende på hur snabbt nät du har då såklart.

Permalänk

@Glyph: Technicolor-routern kan man tyvärr inte sätta i bridgemode själv utan man måste ringa Telia och be dem att fixa det...

Permalänk

@Glyph: Måste väl i så fall ha en switch för att få flera lan-portar?

Permalänk
Medlem

Jag tror att problemet är att ni inte har rätt kapacitet i det lokala nätverket. Vad har ni för switch och nätverkskabel? Kör Cat6 eller 5e-kablar från datorerna till en gigabitswitch (investera i en 16-portas så har ni att växa i, om alla lägger en 50-100kr så har ni till en hyfsad) och sen Cat6 till Technicolor-routern, eller en fristående router och be Telia brygga deras router.
Med rätt utrustning får ni inga problem i det lokala nätverket i alla fall. Kör inga strömningstjänster när ni ska spela utan koncentrera er på spelandet. Använd inte Wi-Fi eftersom det inte är full duplex.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Du borde inte som tidigare talare nämnt köra 2 routrar.

Köp en vettig 16ports gbit switch, finns att få för under 1000 och kör alla trådat. Nu är det oklart om detta avhjälper alla problem men borde bli en väsentlig förbättring. TG 799v2 är skit men borde klara 15 anslutna på ett ADSL. Att gå vägen att köpa modem och vettig router blir bra mycket dyrare.

Undvik att köra trådlöst, CSMA/CA gör vad de kan men det fungerar aldrig att spela på med så många människor på samma antenn.

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk

@saturday_sun: Alltså alla gör lite som de vill på lanen, om vi säger att typ 8 spelar och 2 kollar på youtube. Om man då gjorde som du sa, skulle det funka om 2 kollade på youtube samtidigt som 8 spelar? För som vi har det nu, om alla skulle spela, så skulle de som kör Wi-Fi kanske bara få lite högre ping.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Antebest123321:

@Glyph: Technicolor-routern kan man tyvärr inte sätta i bridgemode själv utan man måste ringa Telia och be dem att fixa det...

Du kan inte själv brygga den från dess interface men via Telias app går det.
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.teliasonera...

Men vilken uppkopplingstyp har du, har du fiber är det ju bara att koppla bort smarten när ni ska lana och skaffa en switch att ha efter dir 600an

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Antebest123321:

@saturday_sun: Alltså alla gör lite som de vill på lanen, om vi säger att typ 8 spelar och 2 kollar på youtube. Om man då gjorde som du sa, skulle det funka om 2 kollade på youtube samtidigt som 8 spelar? För som vi har det nu, om alla skulle spela, så skulle de som kör Wi-Fi kanske bara få lite högre ping.

Jag tror inte att det ska vara något problem, jag vet ju inte riktigt vilken hastighet ni har på ADSL, men vi har haft LAN på ADSL 8Mbit utan större problem, vet inte hur mycket som strömmades då, men värst är det om alla laddar hem från Steam t.ex. Ni behöver ett bra nätverk om ni ska LAN:a, dvs alla ska ha med en nätverkskabel och ni kan försöka skramla till en gigabitswitch, finns ju 5- 8-portas för 200-300 kronor, ni kan till och med ha två små, bara koppla ihop dem. Allra bäst är som sagt att ha en 16-portas, men det beror på hur ni sitter och hur lokalen ser ut.

Jag har byggt nätverk för LAN-partyn i 25 år snart och senaste LAN:en har vi varit ungefär 50 personer. Då har vi visserligen 500Mbit-uppkoppling, men förr var det ju inte så pass...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk

@saturday_sun: Ska nog köra på din idé. Ska nog skaffa en gigabitswitch med 16 portar (min budget är på 2000kr)
Förresten, är denna bra: http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/182800-z...

Permalänk
Rekordmedlem

Switchar är en ganska enkel standardiserad produkt idag och de flesta funkar bra, det kan skilja lite i livslängd på dem men ska du inte ha dem i företagsmiljö är det nog inget att bry sig så särskilt mycket om, du kan även kolla på begagnat för det brukar finnas en del från ca 1000kr och uppåt från företagssegmentet och en Cisco, HP, Dell eller liknade är närmast outslitlig och det krävs yttre åverkan om man ska skada dem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Antebest123321:

@saturday_sun: Ska nog köra på din idé. Ska nog skaffa en gigabitswitch med 16 portar (min budget är på 2000kr)
Förresten, är denna bra: http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/182800-z...

Budgetvariant. Men den kommer att funka bra för er. Ska man inte använda några funktioner som VLAN eller liknande kan man nästan ta vilken som helst.

Om det förenklar kabeldragningen mycket är som sagt även 2x8 portar ett alternativ.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@mrqaffe: Har bryggat Technicolor-routern nu men familjen använder D-link routern så ska jag skaffa en till router så det blir Modem - Router - Switch - Allas datorer eller hur ska jag göra? Om det är så att jag kan fixa det med en ny router, så vilken ska jag då köpa? Ska jga bara köpa någon gammal billig och typ stänga av WLAN på den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Antebest123321:

@saturday_sun: Ska nog köra på din idé. Ska nog skaffa en gigabitswitch med 16 portar (min budget är på 2000kr)
Förresten, är denna bra: http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/182800-z...

Kommer nog funka fint som de andra skriver.

Vår LAN-förening har 6 stycken sådana här:

https://www.dustinhome.se/product/5010602282/1410-16-switch

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Antebest123321:

@mrqaffe: Har bryggat Technicolor-routern nu men familjen använder D-link routern så ska jag skaffa en till router så det blir Modem - Router - Switch - Allas datorer eller hur ska jag göra?

Nej, ingen till router. Däremot en switch, skaffar du en till router blir det ju Modem-Router-Router, och det vill du inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

7 personer som game:ar på wifi kan ställa till det rejält, använder du wifi i DIR-600:an eller bara för att få nätverksportar?. Du behöver en valfri switch, finns enkla modeller ifrån t ex TP-Link som fungerar utmärkt för ditt användningsområde.

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Antebest123321:

@mrqaffe: Har bryggat Technicolor-routern nu men familjen använder D-link routern så ska jag skaffa en till router så det blir Modem - Router - Switch - Allas datorer eller hur ska jag göra? Om det är så att jag kan fixa det med en ny router, så vilken ska jag då köpa? Ska jga bara köpa någon gammal billig och typ stänga av WLAN på den?

Det viktiga är att du bara utför NAT och har DHCPserver på ett ställe för annars måste du även konfigurera lanet manuellt om det ska fungera bra, NAT och DHCPserver finns normalt sett bara i en hemmarouter så därför är det enklast om du bara använder en enda router och på dess lansida har du bara switchar och accesspunkter som du ansluter klienterna mot.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@Glyph: Nej, menar såhär: Min familj använder DIR 600:an
Modem Port 1-3 - DIR 600
och vi använder en annan router som en switch är kopplad till
Modem Port 4 - Annan Router - Switch - Allas datorer på lanet

Vet inte om det funkar eller hänger ihop (vet inte så mycket om detta...)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Antebest123321:

@Glyph: Nej, menar såhär: Min familj använder DIR 600:an
Modem Port 1-3 - DIR 600
och vi använder en annan router som en switch är kopplad till
Modem Port 4 - Annan Router - Switch - Allas datorer på lanet

Vet inte om det funkar eller hänger ihop (vet inte så mycket om detta...)

Du skall inte ha en router kopplad i modem port 4. Bara en switch.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Antebest123321:

@Glyph: Nej, menar såhär: Min familj använder DIR 600:an
Modem Port 1-3 - DIR 600
och vi använder en annan router som en switch är kopplad till
Modem Port 4 - Annan Router - Switch - Allas datorer på lanet

Vet inte om det funkar eller hänger ihop (vet inte så mycket om detta...)

Har du konfigurerat om routern så den verkligen är en switch då ? Det går tex att göra i DD WRT men annars är det oftast omöjligt att få den att uppträda som switch, däremot går det ibland att gå runt vissa problem genom att stänga av dhcpservern och inte använda wanporten, men man måste även konfa om den aktiva dhcpservern och "routerswitchwens" adress till admininterfacet om det inte ska bli problem.
Det är alltså mycket enklare att använda en riktig switch om du inte är helt säker på hur du ska konfa upp lanet så du inte riskerar adresseringsproblem.
Konfar du fel så leder det ofta till paketförlust/omsändningar och därigenom sänkt bandbredd och varierande latens i lanet, funktionen blir närmast slumpartad och det är nog det sista du vill ha om du ska spela via lanet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Men om jag ska koppla Switchen till Routern, är det en vanlig ethernet RJ45 sladd då eller är det en patchsladd? Och vilken ingång ska jag använda på switchen? 1 eller?

Permalänk
Medlem

@Antebest123321: port i switchen kvittar om den inte har en upplink port. Enda skillnaden är att den då normalt är snabbare.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro