Ljudkort eller Hörlursförstärkare

Permalänk
Medlem

Ljudkort eller Hörlursförstärkare

Hej alla här på sweclockers köpte Philips fidelio x2 nu här på mellandagsrean och tycker att ljudet är lite för lågt och för lite bas i lurarna. Så tänkte se om nån här har nått tips för att höja ljudstyrkan och basen i lurarna lite grann.

Permalänk

Funderar lite i samma banor. Följer tråden med intresse.

Visa signatur

Asus Rampage V Extreme U3.1 | Intel I7 5960x w. Corsair H110i GTX | Corsair Vengeance LPX 32gb 2666 Mhz | Asus GeForce GTX 1080 TI OC | Samsung 850 Pro + WD lagring | Corsair RM850x i ett Corsair Obsidian 750D

Permalänk
Medlem

Hörlursförstärkare kan göra en del skillnad på ljudkvalitén och styrkan men du får ju inte per automatik några extra inställningsmöjligheter för att anpassa ljudet som du vill ha det.

Satsa på ett bra ljudkort med hörlursförstärkare inbyggd skulle jag säga.

Visa signatur

CPU: Det finns. GPU: Lite snabbare än den gamla! RAM: Absolut! Nätagg: Alldeles lagom. Kylning: Tyst och tillräcklig.

Permalänk
Medlem

30ohm och en känslighet på 100dB/mW. Viktigaste är nog att driva det med ett ljudkort som har så låg utimpendans som möjligt. Finns ett gäng populära från HiFiMe, Objective 2. Men jag blev samtidigt nyfiken på vad du testat med eftersom du får ut låg volym och att basen skulle vara dålig.

Visa signatur

Jag förstår, men vad menar du?

Permalänk
Skrivet av iaken:

30ohm och en känslighet på 100dB/mW. Viktigaste är nog att driva det med ett ljudkort som har så låg utimpendans som möjligt. Finns ett gäng populära från HiFiMe, Objective 2. Men jag blev samtidigt nyfiken på vad du testat med eftersom du får ut låg volym och att basen skulle vara dålig.

Undrar det också.

Mitt realtek 1155 eller va det nu var för modell 1xxx nånting iaf kan spela mina 55ohm akg lurar över smärtgränsen för vad jag vill lyssna på.

Normal volym för mig är typ 25% volym för lagom nivå...

Dock var mitt gammla moderkort med realtek 8xx nånting i klenaste laget och där var de 75% för ungefär samma volym.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Langelus:

Hörlursförstärkare kan göra en del skillnad på ljudkvalitén och styrkan men du får ju inte per automatik några extra inställningsmöjligheter för att anpassa ljudet som du vill ha det.

Satsa på ett bra ljudkort med hörlursförstärkare inbyggd skulle jag säga.

Då har jag inte tänkt helt fel i alla fall Har tittat på Asus Essence STX II, som vad jag kan se bara fått bra kommentarer och recensioner.

Visa signatur

Asus Rampage V Extreme U3.1 | Intel I7 5960x w. Corsair H110i GTX | Corsair Vengeance LPX 32gb 2666 Mhz | Asus GeForce GTX 1080 TI OC | Samsung 850 Pro + WD lagring | Corsair RM850x i ett Corsair Obsidian 750D

Permalänk
Medlem

@iaken: Bara testat med inbyggda ljudkortet på mitt ASUS Maximus viii hero.

Permalänk
Medlem

Jag skulle satsa på en hörlursförstärkare med inbyggd USB-DAC tex NuPrime uDSD.
https://www.hifiexperience.se/produkter/horlurar/horlursforstarkare/nuprime-udsd

Visa signatur

Dator: FD Node 304 + GA-H97N-WIFI + i5 4590 + 8GB + AMD 280X + 256GB SSD + 1TB HDD.
Skärm: Philips 272C4Q 27" 2560x1440
Laptop: Macbook Pro 15" (2018)
Nätverk: Ubiquiti USG, Två UAP-AC-HD och Cloud Key
Ljud: Lyngdorf TDAI 2170 + PMC Twenty 26 + Thorens TD-190 II + Suprakablar.

Permalänk
Fyndjägare

Om du inte behöver mic ingång eller (onödiga) effekter från ljudkortets drivrutin så köp en extern USB DAC/AMP om du vill ha bra ljud. Hörlursförstärkaren i ljudkorten är av mycket enkel konstruktion men säljs med stora "600ohm!!!" bokstäver för att demonstrera för mindre kunniga att det skulle vara bra grejer. Dock driver ljudkorten högohmiga lurar men de gör ju det mesta på ebay för 300kr.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem

Ett Creative Sounblaster Z fixar det lätt, driver mina HD650 (300 Ω) till väldigt höga nivåer. Dessutom har det ett dedikerat hörlursuttag så det är simpelt att byta mellan högtalare och hörlurar med ett knapptryck i hårdvaran.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Om du inte behöver mic ingång eller (onödiga) effekter från ljudkortets drivrutin så köp en extern USB DAC/AMP om du vill ha bra ljud. Hörlursförstärkaren i ljudkorten är av mycket enkel konstruktion men säljs med stora "600ohm!!!" bokstäver för att demonstrera för mindre kunniga att det skulle vara bra grejer. Dock driver ljudkorten högohmiga lurar men de gör ju det mesta på ebay för 300kr.

Skickades från m.sweclockers.com

Nu blir jag lite intresserad. Varför skulle ljudkortstillverkarna typ Creative och Asus var mer ohederliga än de som tillverkar USB DAC/AMP? Är den en annan typ av mer korrupta företag? Har ex. bara positiva erfarenheter av Soundblaster Z ihop med mina H650 både vad det gäller volym och kvalitet. Alla effekter är onödiga? En equalizer är enbart av ondo? Fejkat surround i spel är också det enbart av ondo?

Tror hörlursförstärkaren på de bättre ljudkorten och moderkorten med liknande kretsar duger alldeles utmärkt.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk

Köp ett Xonar Essence STX då får du ljudkort, med inbyggd lur-stärkare.

ASUS Xonar Phoebus har också det.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

har provat med bra ljudkort och inbyggda men inget slår en riktigt hörlursförstärkare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Du bör vilja ha en extern lösning.

Objective2 +ODAC Headphone Amplifier / DAC combo
http://www.headnhifi.com/o2-odac-combo

Jag har ett Asus Xonar Essence STX, det inbyggda på mitt Asus P8P67 PRO samt en Behringer QX1002USB-mixer. Det bästa ljudet av dessa tre är onekligen från Behringer mixern.
När det kommer till Asus ljudkort så är ljudet bra, men där stannar också det som är bra. Drivrutiner är ett måste och du vet inte om det kommer fungera som det ska. T ex så fungerar mikrofonporten för mig oerhört dåligt, ljudet blir skit rent ut sagt. När det kommer till ljudet så måste man ändra i equalizern för att inte vilja ta sitt liv, bokstavligt talat. Dock så orkar den driva allt mer eller mindre.
Den inbyggda ljudkretsen på mitt moderkort är totalt värdelös, det går inte att få ljudet bra oavsett vad man gör.

För övrigt är ljudet i X2 helt underbart, synd att det är öppna lurar bara då det läcker ut så mycket ljud till omgivningen.

Visa signatur

*Inlägg med reservation för eventuell censur av admin ;-)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kiirozu:

Du bör vilja ha en extern lösning.

Objective2 +ODAC Headphone Amplifier / DAC combo
http://www.headnhifi.com/o2-odac-combo

Jag har ett Asus Xonar Essence STX, det inbyggda på mitt Asus P8P67 PRO samt en Behringer QX1002USB-mixer. Det bästa ljudet av dessa tre är onekligen från Behringer mixern.
När det kommer till Asus ljudkort så är ljudet bra, men där stannar också det som är bra. Drivrutiner är ett måste och du vet inte om det kommer fungera som det ska. T ex så fungerar mikrofonporten för mig oerhört dåligt, ljudet blir skit rent ut sagt. När det kommer till ljudet så måste man ändra i equalizern för att inte vilja ta sitt liv, bokstavligt talat. Dock så orkar den driva allt mer eller mindre.
Den inbyggda ljudkretsen på mitt moderkort är totalt värdelös, det går inte att få ljudet bra oavsett vad man gör.

För övrigt är ljudet i X2 helt underbart, synd att det är öppna lurar bara då det läcker ut så mycket ljud till omgivningen.

Har dock tolkat det som att TS vill manipulera basen. Att införskaffa en transparent förstärkare kan ju då verka onödig. Tex O2'an marknadsförs ju för att vara just transparent. STX och STX II har fortfarande 10ohm utimpendans som kommer påverka dämpfaktorn på basen. Jag har inte X2. Men jag har haft X1. Så jag kan väl inte direkt uttala mig om skillnader. Men X1 hade bas i allt jag testade dom i. O2, SabreDAC II, Head box DS, STX, X-FI HD.... Helt utan att EQ'a eller manipulera ljudet på något annan sätt. Man kanske helt enkelt inte gillar karaktären i hörluren? För det är hörlurarna du lyssnar på. Inte DAC/AMP, i första hand.

Men sen finns ju inga hinder att köra just O2 och X2. Man vänjer sig nog.

Visa signatur

Jag förstår, men vad menar du?

Permalänk
Medlem

Vad tror ni om Sennheiser GSX 1000 kan det vara nått kanske, någon som testat?:)

Permalänk
Medlem

Men herrejösses... man ska ha DAC/Amplifier kombo som kostar multum istället för en t:ex: Asus Xonar U7 (som jag har) och har inbyggd förstärkare mm. och låter suveränt med mina Sony MDR-1A.

=småpengar för bra ljud.

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk
Medlem

Blir en Schiit Fulla 2 när den kommer i lager, bestämde mej när jag såg denna videon. https://www.youtube.com/watch?v=JF32QAzAa1U
Hör av mig efter jag testat om jag blev nöjd:)

Permalänk
Medlem

Nöjd?

@Addiox: Blev du nöjd? Nyfiken

Visa signatur

R9 Fury X

Permalänk
Medlem

@Kajlius: Philips Fidelio x2 var inge hörlurar för mej så jag lämnade tillbaka dom på öppetköp. sen så köpte jag ett par beggade Sennheiser hd650 som jag ska testa med Schiit Asgard 2 och modi 2 uber:)

Permalänk

De flesta ljudkorten för 1000-lappen har hörlursförstärkare. Kolla på Scarlet Focusrite 2i2.

Visa signatur

Processor: Intel Core i5 3570K 3,4Ghz
Moderkort: Gigabyte GA-Z77X-D3H ATX
Grafikkort: Gigabyte Radeon HD7950 3072MB Windforce SOC
Ram: Corsair 8GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP
BOOT:A-DATA SSD Premier Pro SP900 128GB