Permalänk
Medlem

vad heter grafikkortet

Har gjort i ordning en gammal dator som det inte ens går att spela harpan på, i datorn står det standard vga grafikkort, det är en intel pentium 4 3,2 gh. Tänkte att jag kunde köpa ett bättre grafikkort på tradera men vet ju inte vad jag ska köpa för att det ska passa. Heter dom något speciellt som passar i min dator? (hoppas ni förstår hur jag menar) Med vänlig hälsning Lars

Permalänk
Medlem

innan pci-e kom hette det AGP för grafikkortet tror med säkerhet att det är just så den heter för ditt kort jag kan ha fel det fanns ju även pci-e för pentium 4 så klart, dohh glömde det. Agp kom ju vid pentium 2-3 eran ju

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

Behöver inte nödvändigtvis vara AGP, har en gammal P4 burk med PCI-Express.

Öppna datorn och ta ett kort

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem

"standard vga grafikkort" brukar det stå när man inte har installerat rätt drivrutin.

Kolla eller ta bilder på grafikkortet så kanske du/vi kan lista ut vilka drivrutiner som behövs.

Eventuellt kanske grafikkortet räcker för det du vill spela redan, med rätt drivrutiner.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Tack alla för snabba svar, jag ska kolla upp det ni skrivit.

Permalänk
Visa signatur

| Thermaltake P3 | i5 13500 3,5GHz | EKWB Water cooling |
| MSI pro B760M-p | gigabyte vision 8GB RTX3070 OC |
| 32Gb Corsair Vengence 3000MHz |
| Msi spatium 390M | Thermaltake RGB 750W |

Permalänk
Medlem

Kolla upp vilket device-id det har i enhetshanteraren. Googla sen detta.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Hej igen, det var inte så lätt det här. Nu har jag tagit ut kortet och det hette,
Nvidia fx 6600. Jag har tittat efter och provat lite drivrutiner men ingenting som fungerade så nu skulle jag behöva lite mer hjälp, jag har windows 7. Tack på förhand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av masen54:

Hej igen, det var inte så lätt det här. Nu har jag tagit ut kortet och det hette,
Nvidia fx 6600. Jag har tittat efter och provat lite drivrutiner men ingenting som fungerade så nu skulle jag behöva lite mer hjälp, jag har windows 7. Tack på förhand.

Drivrutiner kan du ladda ner här. Fyll bara i vilken serie och operativsystem du har så får du senaste drivrutinen.

Men det finns inget grafikkort som heter FX 6600. Det är i så fall troligtvis ett FX 5500 om du råkade skriva fel, eller ett 6600 utan FX (möjligvis med GT eller LE efter). Om det är ett FX 5500 så verkar inte NVIDIA ha några drivrutiner för Win7, men tydligen så ska drivrutinen för Vista fungera även för Win7 då. För 6600 (GT/LE) så finns däremot en drivrutin för Win7.

Permalänk

för 6000 serien så är drivrutin 309.08 senaste som stödjer kortet
http://www.geforce.com/drivers/results/82758

för 5000 serien är det 96.85 som gäller.
http://www.geforce.com/drivers/results/4

och har du ett FX5500 är det inte värt att lägga tid på... kortet klarar knappt harpan oavsett drivrutin otroligt dålig serie från nvidia...

men kolla vad du har för grafikkorts slot troligen AGP, eller PCI-E då som sagt bägge portarna existerade samtidigt som pentuim 4an.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Ja tänk vad bra att man har er proffs på sweclockers, grafikkortet hette 5600 så nu har jag fått till det och allt fungerar som det ska. Tack igen och ett gott nytt år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av masen54:

Ja tänk vad bra att man har er proffs på sweclockers, grafikkortet hette 5600 så nu har jag fått till det och allt fungerar som det ska. Tack igen och ett gott nytt år.

Hur upplever du snabbheten i kortet med drivrutiner på plast?

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Är det agp jag har? En 3-delad anslutning Nvidia fx 5600. Finns det något bättre sådant? Det jag har är ju bara 256 mb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Hur upplever du snabbheten i kortet med drivrutiner på plast?

Långsamt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av masen54:

Är det agp jag har? En 3-delad anslutning Nvidia fx 5600. Finns det något bättre sådant? Det jag har är ju bara 256 mb.

Du kan antagligen se vad du har för GPU med detta program och då vilken koppling/buss den har.

https://www.techpowerup.com/downloads/SysInfo/GPU-Z/

Gott Nytt!

/moderatorn

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av masen54:

Är det agp jag har? En 3-delad anslutning Nvidia fx 5600. Finns det något bättre sådant? Det jag har är ju bara 256 mb.

Om din dator har en Pentium 4 är den ju tyvärr smått uråldrig. Jag vet inte om det finns något bättre kort till datorn men om det gör det kommer det verkligen inte att vara värt kostnaden.

Permalänk
Medlem

@Andreaz1: Det finns bättre grafikkort med AGP stöd. Exempelvis ATI Radeon 9700 PRO från 2002, ATI Radeon X800 XT från år 2005, Radeon X1950 XT (eller PRO/GT versionen) från år 2006.
Har dålig koll på Nvidia AGP kort efter FX serien, tror att GeForce 6600 släpptes i en AGP variant. Nvidia började fasa ut AGP efter FX serien.

Permalänk
Medlem
Skrivet av masen54:

Är det agp jag har? En 3-delad anslutning Nvidia fx 5600. Finns det något bättre sådant? Det jag har är ju bara 256 mb.

Minnet var inte det store problemet med det kortet tyvärr. Hela FX serien hade tyvärr riktigt urusel prestanda i spel som använder DirectX 9.