Permalänk
Medlem

Blanda Cat6 och Cat6A

Jag har just fått fiber indraget i huset och har nu tre Netgear Gigabit switchar(GS105) som ska kopplas in.
IPTV kör jag direkt på Fiberboxen och de andra två efter Asus AC3200 enligt nedan.

Tyvärr har jag missat att jag fått en blandning av Cat6 FTP och Cat6e UTP när jag köpt kablar.
Jag har redan två långa Cat6 UTP kablar dragna genom hela huset i kabelkanaler, som jag inte vill byta.

Kan ni bekräfta att jag borde/måste byta alla kablar till Cat6 UTP?

Permalänk
Medlem

Nej, alla kablar i nätverket måste inte vara av samma typ. Fungerar kabeln mellan de enheter den ansluter så är det inga problem.

Permalänk
Medlem

Så länge som du har en Internetanslutning på max. 1GB/s så finns ingen orsak att byta kablar. När och om du får en snabbare anslutning så är det Cat6 kablarna du måste byta till Cat6A eller Cat7.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem

Använder Cat5-kablage för 1GBit-nätverk i hemmet, så oroa dig inte.

Permalänk
Medlem

Har kablar dragit i hela lägenheten som byggdes 2004. Har aldrig reflekterat över vilken standard de når upp till. Det viktiga är att min internetanslutning (100/10) och min kommunikation mellan datorerna och NAS:en är top notch. Allt knallar på i runt 110 MB/s så allt är lugnt. Du borde inte oroa dig om du når den typen av hastighet.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

Drog nätverket hemma med Cat5-kabel för snart 15 år sedan, första och enda gången jag gjort det, använde mig av patchkabel (kommer inte ihåg om jag kunde få tag på installationskabel eller visste vad det var då) och gjorde en hel del böjar som jag idag inte skulle ha gjort.

Får med iperf3 940Mbit/s för TCP och 1,05Gbit/s för UDP.

Ser inte ett skäl till att dra om förrän nätverket uppgraderas till 10Gbit.

Tror du överlever en blandning av Cat6 och Cat6e...
Annars är det bara att mäta mellan punkter i nätet.