Fiber tappar halva hastigheten. Ska det vara så?

Permalänk
Medlem

Fiber tappar halva hastigheten. Ska det vara så?

Tjena! Har nu äntligen fått fiber.
Har en router som är kopplat till fiber modemet för att skicka ut det trådlöst i huset.

Men, om man ansluter via Routern så får man hälften av den hastigheten som fibern ger om man ansluter direkt med sladd.
(100/100 är det som är standard)

Sen så har jag en extender som sitter i mitt rum för att jag ska slippa dra en sladd genom hela huset. Via den får man 1/4 av den ursprungliga hastigheten (alltså 25 mb/s. Dock så stannar Uppladdning på 75 av någon anledning?).

Är det vår utrustning som suger, eller är det såhär det "ska" va?

PS.
Vet att det är bättre med sladd, men är mycket jobbigt eftersom det är olika våningar.

Visa signatur

Målar och gör spel : )

Permalänk
Medlem

Det hade nog underlättat om du kunde specificera vilken hårdvara du använder.

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem
Skrivet av arowe17:

Det hade nog underlättat om du kunde specificera vilken hårdvara du använder.

Netgear Nighthawk X6 AC3200 som Router och Netgear WN3000RP som Extender.

Visa signatur

Målar och gör spel : )

Permalänk
Avstängd

Kör du med trådlöst nätverkskort?
Vilket?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumr1ken:

Tjena! Har nu äntligen fått fiber.
Har en router som är kopplat till fiber modemet för att skicka ut det trådlöst i huset.

Men, om man ansluter via Routern så får man hälften av den hastigheten som fibern ger om man ansluter direkt med sladd.
(100/100 är det som är standard)

Sen så har jag en extender som sitter i mitt rum för att jag ska slippa dra en sladd genom hela huset. Via den får man 1/4 av den ursprungliga hastigheten (alltså 25 mb/s. Dock så stannar Uppladdning på 75 av någon anledning?).

Är det vår utrustning som suger, eller är det såhär det "ska" va?

PS.
Vet att det är bättre med sladd, men är mycket jobbigt eftersom det är olika våningar.

Det underlättar alltid om du är så detaljerad som möjligt, som arowe17 är inne på.
Nu framgår det inte HUR du ansluter via routern, trådat/trådlöst? Det framgår inte heller VAD du ansluter med och om trådlöst vilka protokoll som den trådlösa enheten stödjer, IEEE 802.11....?

Vad gäller extender så halverar dom alltid hastigheten och skall aldrig användas. Det är Djävulens påfund. Sladd drar man en gång, företrädesvis i schakt eller kanaler mellan våningar om det finns. Annars tar man fram borren. Går att göra snyggt och det betalar sig om man gör det rätt.

Trådlöst kan fungera ypperligt om man vet vad man gör och under rätta förhållanden. Kabel är nästan idiotsäkert om man inte klämmer själv.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Avstängd

Repeaters/extenders halverar hastigheten. Bara så du är medveten om det.

Mest för att lägga ytterliggare vikt på det Dr.Mabuse säger.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bassen87:

Kör du med trådlöst nätverkskort?
Vilket?

Skrivet av Dr.Mabuse:

Det underlättar alltid om du är så detaljerad som möjligt, som arowe17 är inne på.
Nu framgår det inte HUR du ansluter via routern, trådat/trådlöst? Det framgår inte heller VAD du ansluter med och om trådlöst vilka protokoll som den trådlösa enheten stödjer, IEEE 802.11....?

Vad gäller extender så halverar dom alltid hastigheten och skall aldrig användas. Det är Djävulens påfund. Sladd drar man en gång, företrädesvis i schakt eller kanaler mellan våningar om det finns. Annars tar man fram borren. Går att göra snyggt och det betalar sig om man gör det rätt.

Trådlöst kan fungera ypperligt om man vet vad man gör och under rätta förhållanden. Kabel är nästan idiotsäkert om man inte klämmer själv.

Skrivet av SeF.Typh00n:

Repeaters/extenders halverar hastigheten. Bara så du är medveten om det.

Mest för att lägga ytterliggare vikt på det Dr.Mabuse säger.

Ok ska försöka va så tydlig som möjligt (Dock är inte nätverks området min grej, som ni säkert märkt).

Från min dator, har jag en ethernet sladd som går till en Extender som sitter i ett vanligt väggutag. Den går sedan (trådlöst) till Routern.
Därifrån har Routern en sladd från sig som går till Modemet (Modemet är där all Fiber kommer in i huset, men den kan inte skicka ut trådlöst. Bara via sladd.)

Min dator har inget trådlöst nätverkskort.

Vet inte vad som menas med "protokoll"... :s

Men, om jag förstått det rätt, för varje "förlängning/extender/whatever"så halveras hastigheten? (Asså inte bara i mitt fall utan rent allmänt)

Visa signatur

Målar och gör spel : )

Permalänk
Avstängd

Trådlösa nätverkskort har olika standarder, och om du hade haft en utav de sämre nätverkskorten hade det inte spelat någon roll hur bra utrustningen är som du skickar nätverket över med då nätverkskortet inte hade kunnat ta emot sändningen i samma hastighet, dvs din router klarar upp till 600Mbps och om då datorns nätverkskort endast klarar 10Mbits så får du endast ut 10Mbits(oftast lägre när det gäller trådlöst).

Men har du inget trådlöst nätverkskort ens så jag rekommenderar dig ändå att göra det du tycker är jobbigt dvs dra sladd istället.

Det blir mycket billigare samt inga problem med att du skulle tappa kvalitén på vägen.

Köp sladd och kabelbanor/stift och dra det snyggt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bassen87:

Trådlösa nätverkskort har olika standarder, och om du hade haft en utav de sämre nätverkskorten hade det inte spelat någon roll hur bra utrustningen är som du skickar nätverket över med då nätverkskortet inte hade kunnat ta emot sändningen i samma hastighet, dvs din router klarar upp till 600Mbps och om då datorns nätverkskort endast klarar 10Mbits så får du endast ut 10Mbits(oftast lägre när det gäller trådlöst).

Men har du inget trådlöst nätverkskort ens så jag rekommenderar dig ändå att göra det du tycker är jobbigt dvs dra sladd istället.

Det blir mycket billigare samt inga problem med att du skulle tappa kvalitén på vägen.

Köp sladd och kabelbanor/stift och dra det snyggt.

'Aight, tack för hjälpen allesammans!

Visa signatur

Målar och gör spel : )