PCE AC68 ac1900 låg hastighet trådlöst

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2016

PCE AC68 ac1900 låg hastighet trådlöst

hejsan

har nu inskaffat mig en ASUS PCE-AC68 - Dual-band Wireless AC1900 PCI-E-adapter / 1900Mbps

och har kopplat och funkar bra förutom att när jag mäter hastigheten så kommer jag bara upp i 30-40 mbit
och med kabel så är det rakt av 100mbit

och undrar hur det kommer sig ?

har en tg389 technicolor från comhem

måste man köpa en router o koppla till comhems modem för att kunna få ut allt ?

MVH Erik

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Jun 2007
Skrivet av milokenji:

hejsan

har nu inskaffat mig en ASUS PCE-AC68 - Dual-band Wireless AC1900 PCI-E-adapter / 1900Mbps

och har kopplat och funkar bra förutom att när jag mäter hastigheten så kommer jag bara upp i 30-40 mbit

MVH Erik

Om det är den vanliga TG389 så har den endast 2,4GHz band och då är den hastigheten du får ut överensstämmande.

Skall du ha ut högre hastighet så måste du ha en bättre router som dels har 5GHz band samt AC stöd.
Vet inte om du kan ersätta din TG389 helt med annan router eller om du måste ha den för att din uppkoppling skall fungera som tänkt, beror kanske lite på om du har fler tjänster som ip-telefoni och/eller TV via samma uppkoppling.
Om du måste ha kvar din TG389 blir det bäst om du "bryggar" den och låter en ny router agera helt ut som router, kan ev. vara så att du inte själv kan brygga TG389 utan måste be comhem göra det.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Jun 2010
Skrivet av milokenji:

hejsan

MVH Erik

Er du sikker på at det er en TG389 og ikke en TG389AC? På Technicolor side har de en slik og den burde klare AC overføring (derav tillegget AC i navnet).

Har du testet plasseringen av antennene (den modulen der du kan plassere andre steder enn på selve baksiden av computeren) og også stille inn ulike posisjoner på selve antennene? Når jeg arrangerer mine tre antenner i hver sin retninger (for å dekke ulike mulig posisjoner for min mobil) så vil jeg få bedre dekning på 5GHz AC bandet til min mobil. Det er mulig at du trenger bare justere litt så kan signalet både bli dårligere og bedre.

Som MacAllan alle rede gjort deg oppmerksom på så må du også ha en router der kan handtere AC over 5GHz bandet. Baksiden med 5GHz bandbredden er at den rett hurtig vil ha en avtagende dekningsgrad, men kan gjøre overføringen mere effektivt (mer megabits pr sekund) enn 2.4 GHz. Du kan altså ha en ganske svak signal (på mobil mellom 1 eller 2 symboler for signal styrken av 5), men enda overføre mere data enn når signalet ville være nesten ved full styrke.

Når det gjelder den teoretiske rating tror jeg Asus PCE AC68 markedsføres som en AC1300 kapabel (dette er kun teoretisk hastighet) og ikke en AC1900 som du har oppgitt her. Sier bare dette slik du ikke vil tro at du må investere i en dyr AC1900 router eller enda bedre for å få ut maksimalt av ditt trådløse nettverkskort. Den teoretisk hastighet kan ha betydning dersom du vil overføre filer internt mellom enheter der enten kan handtere fysisk nettverk i Gigabit hastigheter eller helt trådløst over AC eller bedre standarder.

Skal selv hente ut et PCE AC68 kort i morgen, så jeg få se hvordan jeg vil det til funke med min egen router/mobil.

I hvertfall mellom TP-Link Archer C7 (AC1750) og Samsung S7 Edge over 5GHz AC kan jeg få ut rundt 85-90 mbit/s ned og ofte 90+ mbit/s med kun 1-2 i signal styrke på mobilens display. Har Bahnhof 100/100 mbit/s, så det er ganske bra med tanke på betong vegg, ca 10-15 meter fra router og sikkert en hel del andre routerer/mobiler i huset som kan forstyrre signalet når en befinner seg på balkongen. Det gjør også ganske stor forskjell på hvilken vinkel/plan en holder mobilen og i hvilken vinkel alle tre antennene befinner seg på. Min router er ikke en estetisk syn med alle pinnene som stikker ut på hver sin kant.

Du kan teste dersom ditt nettverkskort for AC 5GHz bandet gjennom å sette opp din mobil tilfeldig som en router. Nyere Samsung eller tilsvarende modeller, så burde det ikke være problem å sette opp gjennom å mobilen bruke mobil data og funke som en trådløs router. [Her vil så klart hastigheten være begrenset til den du kan få ut fra 4G nettverket der du bor.]

Bare se til å ikke få en dyr mobil regning dersom du ville ha begrensning i data mengde eller tilsvarende! Gjør noen korte test mot Bredbandskollen og/eller Speedtest, så kan du i hvert fall se hvordan ditt nettverskort funker som den skal.

Det er også mulig å gjøre omvendt. Det vil si koble din datamaskin (forutsatt det er en standard RJ45 WAN kobling du bruker fra Comhem i din router). Da vil din datamaskin måtte agere router og du kan bruke din mobil til å teste mot Bredbandskollen eller Speedtest. Det vil kreve litt mer kunnskap, men er også en mulighet.

i5 4670K@stock, CM 212 EVO, GB Windforce 3X OC GTX 970 (rev. 1.1), Kingston Beast 16GB@2400 MHz DDR3, AsRock Z87M Extreme4, Crucial MX100 256GB, Samsung SP2504C (2 x 250GB), BQ Kraft 700 W, FD Define Mini Display: AOC Q2963PM 2560*1080@60Hz Controls: Logitech G600 MMO mouse+G910 Orion Spark, Speedlink Torid (XboX360) Sound: Logitech Z-5400 OS: Win 10 TP 9926

Trädvy Permalänk
Testpilot, Geeks Gaming
David Kvist
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2012

@Helgonet76:
PCE-AC68 är ett trådlöst nätverkskort som kopplas på PCIe-bussen.
AC68U är en Router.

Synpunkter på min moderering? Kontakt:
| PM:a mig | Maila mig | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret |
Testpilot, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin
| Geeks Gaming Discord-server |
Forumregler