Nyinstallation av Linux Mint; dator fryser

Permalänk
Inaktiv

Nyinstallation av Linux Mint; dator fryser

Hej.

Har precis slängt ut min gamla mekaniska hårddisk, och installerat en SSD. Passade då på att installera mitt nya favorit-os Linux Mint på den.

Installationen gick bra, och datorn blev som ny igen. Det tar endast 7-8 sekunder för datorn att starta.

MEN, efter ett tag så fryser datorn av någon anledning. Förra gången det hände provade jag att installera Chromium, istället för Chrome. Tyvärr fungerade det inte denna gången utan datorn fryser.

Dock har jag testat Firefox, och, peppar peppar, så har inte datorn fryst.

En tanke var att datorn blir för varm, men jag har gjort rent den med tryckluft. Såg att det fanns damm i nätagget? (hur ser det ut / är det någon öppning?)

Vad är anledningen till att datorn fryser?

Permalänk
Medlem

@mikael_a1: Har du koll på när den låste sig, alltså vad klockan var, isf kan du kolla 'cat /var/log/syslog' ifall det står något där.. Och temperatur på datorn kan du kolla med 'sensors' eller 'xsensors', men det är tveksamt att det beror på det..

Visa signatur

Linux användare sedan '03

Macbook Pro 13"
HPE Proliant Microserver Gen10

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av b0bber:

@mikael_a1: Har du koll på när den låste sig, alltså vad klockan var, isf kan du kolla 'cat /var/log/syslog' ifall det står något där.. Och temperatur på datorn kan du kolla med 'sensors' eller 'xsensors', men det är tveksamt att det beror på det..

Ok, har hyfsad koll på vad klockan var.

Är det bara att skriva cat /var/log/syslog i terminalen?

Vad skall jag kolla efter?

Är sensors och xsensors program eller kommandon i terminalen?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@mikael_a1: Ja, skriv det i terminalen så får du fram systemloggen, där kan du scrolla upp för att se om det blev några posts när datorn hängde sig..

sensors är ett "terminal-program" medans xsensors gör exakt samma sak fast du får ett gui

Visa signatur

Linux användare sedan '03

Macbook Pro 13"
HPE Proliant Microserver Gen10

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av b0bber:

@mikael_a1: Ja, skriv det i terminalen så får du fram systemloggen, där kan du scrolla upp för att se om det blev några posts när datorn hängde sig..

sensors är ett "terminal-program" medans xsensors gör exakt samma sak fast du får ett gui

Ok var hittar jag xsensors?

Vilken temperatur skall datorn ligga runt?

Kan detta vara hårdvarurelaterat?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@mikael_a1: det är väl bara att installera, 'sudo apt-get install xsenors'

Min ligger på;
Core 0: +27.0°C (high = +74.0°C, crit = +100.0°C)
Core 1: +25.0°C (high = +74.0°C, crit = +100.0°C)
Core 2: +32.0°C (high = +74.0°C, crit = +100.0°C)
Core 3: +36.0°C (high = +74.0°C, crit = +100.0°C)

Men allt under 60-65 är väl trevligt..

Klart det kan vara hårdvaru relaterat, men funkade de innan SSD bytet så känns det som att det är nå annat..

Visa signatur

Linux användare sedan '03

Macbook Pro 13"
HPE Proliant Microserver Gen10

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av b0bber:

@mikael_a1: det är väl bara att installera, 'sudo apt-get install xsenors'

Min ligger på;
Core 0: +27.0°C (high = +74.0°C, crit = +100.0°C)
Core 1: +25.0°C (high = +74.0°C, crit = +100.0°C)
Core 2: +32.0°C (high = +74.0°C, crit = +100.0°C)
Core 3: +36.0°C (high = +74.0°C, crit = +100.0°C)

Men allt under 60-65 är väl trevligt..

Klart det kan vara hårdvaru relaterat, men funkade de innan SSD bytet så känns det som att det är nå annat..

Ok skall testa.

SSDn är fastsatt med dubbelhäftande tejp, men enligt Komplett gör det inget om den bara "hänger och slänger".

Korrekt?

Om det är damm på något dumt ställe, fast jag får bra temperaturer är det inget att oroa sig över eller?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@mikael_a1: Näe, det är lught, du kan ju kolla tempen på SSDn med hjälp av 'sudo hddtemp /dev/sda' ifall den överhettas, min samsung 750 evo ligger på 27°C..

Damm kommer alltid vara i datorn, mer eller mindre, men det påverkar inget värre om temperaturerna ligger normalt.

Visa signatur

Linux användare sedan '03

Macbook Pro 13"
HPE Proliant Microserver Gen10

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av b0bber:

@mikael_a1: Näe, det är lught, du kan ju kolla tempen på SSDn med hjälp av 'sudo hddtemp /dev/sda' ifall den överhettas, min samsung 750 evo ligger på 27°C..

Damm kommer alltid vara i datorn, mer eller mindre, men det påverkar inget värre om temperaturerna ligger normalt.

Ok, någon ide vad detta kan bero på?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@mikael_a1: njäe, prova att installera om, kör memtest86+..

testa att installera / boota upp med nomodeset, jag måste göra det för att installern inte ska frysa..

Visa signatur

Linux användare sedan '03

Macbook Pro 13"
HPE Proliant Microserver Gen10

Permalänk
Medlem

Inte det lättaste kanske när datorn fryser, men försök att uppgradera kärnan kanske det går bättre, ifall det är hårdvarurelaterat/stöd. Det kanske inte heller är hårddisken utan grafikkortet? Det om något kan göra så att datorn fryser, har upplevt det nångång och då har nog grafikkortet varit för varmt där fläkten slaggat igen.

Kanske du kan ladda ned en ny (stabil) kärna direkt från hemsidan och lägga den på ett bra ställe, sedan boota direkt från GRUB till root promten, mounta filsystemet och installera kärnan. Det borde inte vara så svårt även om det låter svårt.

SHIFT vid starten för att komma till grub
e : edit commands before booting
linux /boot/vmlinuz-3.13.0-24-generic root=UUID=b4f6ba95-2177-4e34-bfde-9a05cbd38466 ro quiet splash $vt_handoff init=/bin/bash

Ändra “ro” till “rw”
Lägg till i slutet “init=/bin/bash” F10 : kör

Alternativt:
Lägg bara till init=/bin/bash F10 : kör
# mount –o remount,rw /

Alternativt:
Avancerade flaggor för Ubuntu: recovery mode: Root
# mount –o remount,rw /

Sedan installera kärnan:
dpgk -i kärnan.deb

https://www.kernel.org/

det skadar aldrig att blåsa rent processorfläkten+kylfläns och fläkten till grafikkortet brukar kunna slagga igen rejält. Jag brukar försöka blåsa rent fläktarna 1gång/år. Jag brukar försöka vara försiktig dock med att blåsa rent nätagget då jag upplever att det är rätt känsligt efter mina föregående försök att rengöra det.

Permalänk
Inaktiv

Ok, som nybliven linux användare blir detta överkurs för mig.

Dock vill jag minnas att jag tog bort hårdvaruaccelerationen i Chrome, och sedan försvann frysningarna. Har nog glömt att bocka ur det efter att jag installerade Mint och min nya ssd.

Jag har inbyggt grafikkort/krets.

Vad har hårdvaruacceleration för inverkan?

Kan det vara detta som spökar?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikael_a1:

Ok, som nybliven linux användare blir detta överkurs för mig.

Dock vill jag minnas att jag tog bort hårdvaruaccelerationen i Chrome, och sedan försvann frysningarna. Har nog glömt att bocka ur det efter att jag installerade Mint och min nya ssd.

Jag har inbyggt grafikkort/krets.

Vad har hårdvaruacceleration för inverkan?

Kan det vara detta som spökar?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har ingen aning om hur hårdvaruacceleration inverkar tyvärr, tror det ända vettiga rådet jag skulle ge är att uppgradera kärnan.
Tro mej, det där med att boota till terminalen direkt från GRUB och installera kärnan låter bra mkt svårare än det är.

Jag har till 99% skrivit exakt hur du gör, förutom filnamnet på kärnan
Satsa på det!

Eller om det Gååår, så kan du jättesmidigt installera en ny kärna när du loggat in i GUI. ALT+F2 : kör "mintupdate" och sedan gå till fliken Visa-> Linuxkärnor, klicka och installera

Permalänk
Medlem

Har du möjligheten att installera Windows så testa och se om det blir samma problem där. Du kan ju ladda ner en windows 10 iso gratis och bränna. Blir det samma problem med Windows så vet du om det är hårdvarurelaterat eller inte...

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Eazy:

Har du möjligheten att installera Windows så testa och se om det blir samma problem där. Du kan ju ladda ner en windows 10 iso gratis och bränna. Blir det samma problem med Windows så vet du om det är hårdvarurelaterat eller inte...

Tyvärr, tar inte i Windows 10 med tång 😒

Men tack för tipset 👍

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikael_a1:

Tyvärr, tar inte i Windows 10 med tång 😒

Men tack för tipset 👍

Skickades från m.sweclockers.com

Kanske inte det, men för att testa om du får samma fel så du kan utesluta hårdvaruproblem. Du har ju trots allt en HP dator. Skulle inte ta i en sån med tång heller, men ibland har man inget val... Jag har inte använt Windows som primärt OS på 10 år...

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Avstängd

Testa Fedora 25 med Wayland

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Eazy:

Kanske inte det, men för att testa om du får samma fel så du kan utesluta hårdvaruproblem. Du har ju trots allt en HP dator. Skulle inte ta i en sån med tång heller, men ibland har man inget val... Jag har inte använt Windows som primärt OS på 10 år...

Glömde nämna felet med frysningen aldrig händer i skrivbordsläge, utan på internet i någon webbläsare.

Det spelar alltså ingen roll vilket os jag kör.

Blev det lättare nu?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Det låter helt klart som en bugg jag upplevt tidigare med nvidias proprietära drivrutin, jag har för mig att det var problem med några kort och just en typ av hårdvaruaccelerering. Kan du testa att starta chrome med växeln --disable-gpu och se om problemet återtår.

Det du sedan kan göra är att testa använda den öppna nouveau istället för nvidia-drivrutinen. Lite sämre prestanda, men fungerar generellt lite bättre. Detta enbart ifall du har ett nvidiakort i datorn såklart.

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaka!

Permalänk
Medlem

har du uppdaterat kärnan?
hur gick det?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tejprullen:

Det låter helt klart som en bugg jag upplevt tidigare med nvidias proprietära drivrutin, jag har för mig att det var problem med några kort och just en typ av hårdvaruaccelerering. Kan du testa att starta chrome med växeln --disable-gpu och se om problemet återtår.

Det du sedan kan göra är att testa använda den öppna nouveau istället för nvidia-drivrutinen. Lite sämre prestanda, men fungerar generellt lite bättre. Detta enbart ifall du har ett nvidiakort i datorn såklart.

tack, har dock ett Intel inbyggt chipset i datorn. Så nej, inte ett Nvidia.

jag har avaktiverat hårdvaruaccelerering i Chrome nu.

Håller tummarna.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lexdale:

har du uppdaterat kärnan?
hur gick det?

nej.

Permalänk
Medlem

Tänkte på när ni skrev om att övervaka temperaturen i Linux och jag använder psensor som både går att köra grafiskt och från terminal. Här är mina värden (vattenkylning). Stänger aldrig av min dator utan den får tuffa på. Köpte hela datorn på Swec marknad av en medlem som flyttade till Finland. Färdigkonfiguerad och bara att tuta och köra och sedan lär man sig lite Linux dag för dag..

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Du kan nog få bättre hjälp genom att gå in på någon IRC kanal eller posta på forumet för Linux Mint. Det ur vägen...

Om frysningar sker och du fixade detta genom en disable gpu flagga så är det förmodligen en bugg i själva Intel drivrutinen. Kan också vara hårdvarubug men vi kan anta det senare.

Kan du gå in i din home mapp i terminalen genom

cd ~

Därefter skriva

dmesg > dmesg.log

Ladda upp den på någon pastebin, pastebin.ubuntu.com är ganska clean, annars funkar github gist.

Sedan exakt vilken version av Linux Mint har du? Har den systemD ?
i så fall kan du efter den ha frusit skriva

journalctrl -b -1

Ovanstående kommer ge systemloggar före den boot du tog nu för att återhämta dig från att den frusit. -b -2 kommer ge två reboots innan osv.

Värt att nämna att även om den har frusit kan du testa på med SYSRQ och se om du kan bara starta om X i värsta fall köra "säker" reboot.
https://en.wikipedia.org/wiki/Magic_SysRq_key#Uses

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Inaktiv

Jag har nu lyckats att hitta felet med att datorn frös.
Det var den berömda hårdvaruaccelerationen i Chromium som ställde till det.

Tack för alla tips och förslag

P.S. Anser nu denna tråden vara löst.