Permalänk
Medlem

Bästa linux distributionen ?

Undrar vilken linux version/distribution som är bäst ?

Sakerna som jag bryr mig om är följande:

  • Kompatibilitet med viktiga program samt spel (mest steam spel så det ska väl inte vara något problem)

  • Snabbhet, Ska inte vara för segt (utan bloatware)

  • Lätt använt !

Kommer från Windows 7 men vill prova Linux. Om någon kunde länka en enkel guide till distributionen som ni föreslår vore det också bra.

Permalänk

Välkommen till den ljusa sidan!
En lättanvänd Linuxdistribution för skrivbordet som har det du efterfrågar är Linux Mint: https://linuxmint.com/.

Permalänk

Jag rekommenderar istället Fedora. Där installeras inte dina grafikdrivrutiner helt automatiskt med standardinställningar. Du måste istället lära dig lite hur det fungerar med installation och val av drivrutinen. Detta är jättebra då tex inte Nvidia är så hjälpsamma mot linuxanvändare. Att förlita sig på att detta sköts helt automatiskt fungerar inte riktigt ännu.

Fedora får de allra flesta paket, för mig så känns det som det bästa grundläggande installationen för en ny användare.

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaka!

Permalänk
Avstängd

Jag använder både Mint och Fedora och gillar båda.

Har Mint Xfce på en Dell Lattitude 3330 och Fedora 25 Gnome på en Lenovo Ideapad 100.

Min Ideapad fungerar bäst med Fedora. Använde Mint Xfce på den tidigare men då var det problem med att videos på youtube ”hackade” lite ibland. Samma med Ubuntu och andra versioner av Mint. Men med Fedora flyter det på utan problem. Detta till trots för att Gnome är mera resurskrävande än Xfce. Det som gör denna skillnaden kanske är att Fedora är en ”bleeding edge” distro med den senaste kärnan och Wayland istället för X11.

Skrivet av Tejprullen:

Jag rekommenderar istället Fedora. Där installeras inte dina grafikdrivrutiner helt automatiskt med standardinställningar. Du måste istället lära dig lite hur det fungerar med installation och val av drivrutinen. Detta är jättebra då tex inte Nvidia är så hjälpsamma mot linuxanvändare. Att förlita sig på att detta sköts helt automatiskt fungerar inte riktigt ännu.

Att grafikdrivrutiner inte installeras automatiskt har jag inte upplevt. Jag gjorde en standard installation av Fedora och allt bara fungerar av sig själv. Men det beror väl på vilket grafikkort man använder. Min Ideapad använder Intels integrerade grafik.

Permalänk
Inaktiv

Beror lite på dina behov, men jag hade nog valt en distribution med SELinux inbakat.

Permalänk
Medlem

Ta en titt på distrowatch, där finns en del info om alla distributioner. Här är de 10 mest populära distarna:
https://distrowatch.com/dwres.php?resource=major

Permalänk
Medlem

Ubuntu eller Linux Mint brukar jag rekommendera för nya användare så man kommer igång. Man börjar därefter googla och lära sig mer och mer om hur Linux fungerar. Därefter är en Arch installation kanske bra att testa, när man bl.a. känner sig bekväm med att använda terminalen!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Ubuntu alla gånger för en ny användare, sen kan man gå vidare när man har störr på alla problem en gång.

Beroende lite på varför man gör bytet skulle jag nog använda ElementaryOS, simpelt och snyggt. Visst finns den en del buggar fortfarande men problem ställs man inför med vilken distro som helst om du gör annat än att surfa på nätet.

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Avstängd

ubuntu/mint är oftast enklast att börja med har mycket dokumentation och må kanske inte vara aldra bästa linux alla kategorier men ändå en trevlig instegskurva från windows och jag skulle föredra mint med mate

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Jag säger så här. Vill man få igång linux snabbt så får man välja tex Linux mint, ubuntu, Fedora. Men vill man lära sig så är arch linux bästa distron för att komma igång att göra mer anvancerade saker det är inga bloatware du installerar det du behöver för att starta OS sen får du installera allt du behöver. Dock så har man AUR som gör det så mycket lättare att få tag på program som utvecklara inte har gjort för just din Distro då är det andra användare som har fixat ett packet man kan ladda ner och installera.

Visa signatur

CPU -->I7-3820
GPU -->2 x Nvidia680 GTX
OS --> Fedora

Permalänk
Medlem

Vilket du än väljer så ge det lite tid att sätta dig in i hur det fungerar. Det är en hel del som ger upp när det inte är som Windows.
Själv har jag provat flera olika distar men hittills alltid fallit tillbaka till Arch.

Visa signatur

///Arch

Permalänk
Medlem

Smaken är som baken, och det finns inget självklart svar.

"Kompatibilitet med spel och program" är en indikation på att du inte kommer att bli kvar i linuxvärlden om det faktiskt är som du skriver. Linux är inte Windows. Om du är ute efter att köra samma program och spel och samtidigt ha ett system som är "lätt att använda", stanna kvar i Windows. Är du villig att gå över till alternativ mjukvara och eventuellt krångla med enstaka spel, eller om du använder mjukvara som finns native till Linux, ja då är det inga problem, men annars är du rökt.

"Snabbt utan bloatware", ja relativt Windows så vilken dist som helst ...

Börja med att testa några av de vanliga distarna - Ubuntu, Mint, Fedora, CentOS, o.s.v - och se vilken pakethanterare som passar dig bäst och vilken skrivbordsmiljö du trivs i. Därefter kombinerar du de två.

Om du efter någon månad eller två fortfarande känner att Linux är något för dig, testa Gentoo eller Arch och passa på att lära dig lite om hur linuxdistars uppbyggnad. Sedan kommer du säkerligen testa olika distar till och från, men sannolikt har du inom ett halvår hittat någon som du vant dig vid och trivs med.

Själv faller jag alltid tillbaka till Arch som jag nu kört i snart fyra år, och även om jag ibland testar andra distar (och ibland även gillar dem, senast CentOS) så blir det ändå att jag är kvar med vad jag är van vid.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Avstängd

Spel i linux är vad dom flesta dissar linux för och finns massor till steam och wine och andra lösningar som gör att man kan spela många av windows spelen i linux men oftast får man problem i tripple A som battlefield, gta-v, assasins creed, o.s.v i övrigt funkar mycket med mek men kan vara irriterande

i övrigt så tycker jag dom flesta är nöjd när dom förstår vad saker heter och kan alternativ som är bra, gratis utan en massa lort som i windows och med ubuntu baserade som ubuntu...DOH och mint passar bra som insteg när allt är bekant med windows och kräver ingen terminal erfarenhet

Det dåliga och bra är att det finns fruktansvärt många varianter av linux som är förvirrande och vad ska jag välja men i grunden är dom flesta ganska lika med lite olika specialiteter och finns massor med skal som även det är vad ska jag välja och generellt funkar alla bra och handlar mest om utseende så bästa är att testa vad man gillar

Vilken som är bästa är omöjligt att säga när alla har sin grej och ubuntu baserade är oftast lite mer windows lik till arc som är mer avskalad och alla säger olika och är lite som säga vilket godis smakar bäst där ubuntu är godisbilar som dom flesta gillar men är inte det bästa man vet och arc är salta katten en smak man kan behöva vänja sig vid innan man gillar och är bra att kunna lite terminal och förstå rättigheter och ha en grund förståelse så kan man få ett rent och väl optimerat system som smakar exakt som man vill själv

Men charmen med linux är att det blir så bra som du själv vill göra det och du kan helt köra efter eget huvud och ändra det mesta för att passa dina behov och är generellt rent och fint och du kan välja om man gillar att det ska vara fint att titta på eller avskalat och det som är bäst är den som träffar mest av dina kriterier om vad som är bra och resterande kan du ändra själv

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Ubuntu men om du vill spela cs mm så är det Win som gäller.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Ubuntu men om du vill spela cs mm så är det Win som gäller.

CS fungerar väl väldigt bra även i Linux?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Icte:

CS fungerar väl väldigt bra även i Linux?

Det är inte så väldigt många spel som gå att spela i Steam om du kör Linux. CS har sämre FPS i Linux och sämre prestanda. Vet inte riktigt vad som händer med openGL numera när det finns andra ramverk men tyvärr windows vinner.

Permalänk
Medlem

Som vissa har redan sagt, TESTA! Testa olika pakethanterare, desktop m.m. för att se vilken som passar dig och kompatibiliteten för de program du vill köra.
Enklaste sätt att testa distarna är via din befintliga windows genom virtualbox.
https://www.virtualbox.org/

Permalänk
Medlem
Skrivet av SolidReactor:

Som vissa har redan sagt, TESTA! Testa olika pakethanterare, desktop m.m. för att se vilken som passar dig och kompatibiliteten för de program du vill köra.
Enklaste sätt att testa distarna är via din befintliga windows genom virtualbox.
https://www.virtualbox.org/

Och vill man kunna testa 64bitars så måste datorn vara kapabel till det, dessutom får ni ta och aktivera virtualisering i bios om ni nu har stöd för det!

Fungerar annars, men bra mycket sämre på alla sätt.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

@izzeww: Om du bara vill lägga in det minimala så är det linux from scatch eller gentoo, alternativt en serverinstallation från valfri dist med steget att kompilera kärnan med vilket stöd du vill "ta bort", och sen in med vad du nu vill använda.

Permalänk
Entusiast

Som sagt, om du vill ha spelkompatibilitet så kan du ju vara rökt redan från början beroende på just vilka spel du vill kunna spela. Men spelen du kan spela beror ju i alla fall inte på distributionen då alla kör Linux-kerneln.
Var också beredd på att tyvärr tappa en del spelprestanda i de spel som faktiskt fungerar... att spela på Linux är inte bekvämt just nu utan du ska snarare se det som en utmaning, speciellt om du använder "Wine".

Men som sagt så är ju Ubuntu/Mint bra som en början av den enkla anledningen att de är mest använda och därför finns det mycket dokumentation och hjälp online om du får problem.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Partitioneringen - hur tusan ska man välja? Ska man köra på "default"... alltså det som installationsprogrammet väljer om man kör t.ex. Ubuntu eller Mint?

Eller ska man göra på något visst sätt?

När man installerar Windows så brukar man ju oftast bara skapa en partition... även om nu flera mindre skapas automatiskt sedan en tid tillbaka. I Linux finns ju /root, /swap och /home t.ex.

Är det kanske bara för hanteringen som detta är viktigt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Partitioneringen - hur tusan ska man välja? Ska man köra på "default"... alltså det som installationsprogrammet väljer om man kör t.ex. Ubuntu eller Mint?

Eller ska man göra på något visst sätt?

När man installerar Windows så brukar man ju oftast bara skapa en partition... även om nu flera mindre skapas automatiskt sedan en tid tillbaka. I Linux finns ju /root, /swap och /home t.ex.

Är det kanske bara för hanteringen som detta är viktigt?

Normalt räcker ju /, men /home är också bra att ha om du planerar att t.ex. byta distron men vill behålla dina filer. swap ska inte behövas om du har t.ex. 8 GB RAM eller om du inte planerar att köra med hibernate. Har du en SSD så är det lite sämre att ha en swap partition p.g.a. extra skrivningar när RAM-minnet är fullt/vid hibernate.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av SolidReactor:

Som vissa har redan sagt, TESTA! Testa olika pakethanterare, desktop m.m. för att se vilken som passar dig och kompatibiliteten för de program du vill köra.
Enklaste sätt att testa distarna är via din befintliga windows genom virtualbox.
https://www.virtualbox.org/

Håller med, och det var så jag gjorde. Laddade ner ett tiotal olika distributioner och testade. Största skillnaden för dagligt användande är vilken skrivbordsmiljö man kör, så testa alla varianter (Cinnamon, KDE, Gnome, Xfce o.s.v.). Sedan är vissa distributioner mer anpassade för vissa skrivbordmiljöer, så det kan vara ett första steg för att sortera ut vilka distros man vill testa mer ingående. I slutändan blev det Manjaro KDE för min del, men de flesta mer välkända distributionerna fungerar utmärkt, så det är som sagt en smaksak.

Sedan håller jag inte med de som tycker man ska börja med en "lättanvänd" distribution och sedan avancera till någon krångligare. Linux är inte något datorspel där man ska "levla upp". Har man hittat en distribution man gillar tycker jag man kan fortsätta använda den istället för att byta till någon mindre användarvänlig bara för att samla "nördpoäng".

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Har man hittat en distribution man gillar tycker jag man kan fortsätta använda den istället för att byta till någon mindre användarvänlig bara för att samla "nördpoäng".

Många goda poänger, och visst ska man inte byta för att samla "nördpoäng" som du så vackert uttrycker det, men så fort man "bestämmer sig" för att fortsätta använda en viss distribution (eller vad som helst, det kan tas upp många abstraktionsnivåer ) så har man stängt dörren för att hitta något som man trivs än bättre med.

Som jag sade ovan faller jag efter fyra år ständigt tillbaka till Arch Linux (vilken jag de facto prövade på delvis för att samla nördpoäng ), men inte har jag slutat leta för det ... däremot är sökandet ofta mer riktat, och "gammal vana" spelar in i stor utsträckning.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8