Nedladdningshastighet hoppar ner drastiskt ibland, bara sådär

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2015

Nedladdningshastighet hoppar ner drastiskt ibland, bara sådär

Hejsan, ett problem som börjat uppstå sedan jag och min mor flyttade är att nedladdnings-hastigheten (notera ej uppladdning) går ner från 250mbit/s (som det ska vara) till 10-30mbit/s utan anledning. Det kan hända i princip när som helst. Det funkar att starta om routern men det börjar bli drygt att göra varje gång detta händer, så jag undrar vad som kan orsaka detta? Nätverk är inte min mest kunniga sida inom IT så jag behöver all hjälp jag kan få!

Newton R3 1000W | ASUS Z97-A | R9 390 Nitro | 16GB RAM | Define R5 | i7 4790K

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2011

@Cranzle: Surfar du trådlöst eller via kabel? Är det samma problem på flera enheter i nätverket? Har du testat att koppla förbi routern och ansluta en dator direkt till uttaget och se ifall det fortfarande är instabilt. Hur ofta uppstår felet? Vore även intressant att ta ut systemloggar ifrån routern för att lättare identifiera felet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2015
Skrivet av Bobson:

@Cranzle: Surfar du trådlöst eller via kabel? Är det samma problem på flera enheter i nätverket? Har du testat att koppla förbi routern och ansluta en dator direkt till uttaget och se ifall det fortfarande är instabilt. Hur ofta uppstår felet? Vore även intressant att ta ut systemloggar ifrån routern för att lättare identifiera felet.

Jag kör trådat till min stationära dator. Svårt att säga hur ofta detta händer men genomsnittligt kanske en gång i veckan. Jag har inte testat andra enheter ännu (orkade inte felsöka innan ju) men jag är rätt säker på att min mobil som kör det trådlösa blir påverkad, så jag skulle tro att det kapar alla enheter.

Grejen är att om jag bara drar ut sladden ur min dator hjälper det inte, men det gör det så fort jag startar om routern, vilket till mig säger att felet ligger i routern/vägguttaget. Nästa gång det händer ska jag testa det du nämnt och se vad för resultat jag får!

Newton R3 1000W | ASUS Z97-A | R9 390 Nitro | 16GB RAM | Define R5 | i7 4790K