Permalänk
Medlem

internetproblem

Hejsan. Jag har fiber från bahnhof och igår börja det strula.

Idag fungerar mitt wifi men inte det från sladden in till modemet.. Testat starta om, bytat sladd osv. Nu testa jag koppla in mig till routern och då fungerar det.

Så det fungerar alltså från routern men inte från fibermodemet vilket är väldigt konstigt. Någon som har tips?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av wahlen88:

Hejsan. Jag har fiber från bahnhof och igår börja det strula.

Idag fungerar mitt wifi men inte det från sladden in till modemet.. Testat starta om, bytat sladd osv. Nu testa jag koppla in mig till routern och då fungerar det.

Så det fungerar alltså från routern men inte från fibermodemet vilket är väldigt konstigt. Någon som har tips?

Det beror nog mest troligt på att Bahnhof har låst ditt internet till den fysiska hårdvaran i din router via Mac-id. Ett sådant lås kan släppa själv om man kopplar ur sina prylar under en ansenlig tid och sedan kopplar in datorn om det är den du vill låsa till. I vissa stadsnät måste du dock styra om låset manuellt via en websida.

Är det bara detta som strular, eller vad är själva problemet?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Har noll koll på vad Mac-id är osv. Men det har fungerar felfritt sedan jag fick fiber för 8 månader sedan. Och igår strula nätet och har inte fått igång det sedan dess förutom om jag kör från routern jag fick av bahnhof, innan har jag haft sladden direkt in i "fibern" Får kanske ringa bahnhof och se om de kan se något fel?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av wahlen88:

Har noll koll på vad Mac-id är osv. Men det har fungerar felfritt sedan jag fick fiber för 8 månader sedan. Och igår strula nätet och har inte fått igång det sedan dess förutom om jag kör från routern jag fick av bahnhof, innan har jag haft sladden direkt in i "fibern" Får kanske ringa bahnhof och se om de kan se något fel?

Hur får du WiFi om du inte har en router?
Jag rekommenderar dig hur som helst att använda en router. Den ger dig ett extra lager med skydd mot intrång.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

@giplet: Va? Jag har en router som jag köpte men har haft min sladd in i fibern direkt då jag tänkte att jag fick mest ut av den. Ingen aning om att man skulle ha den i routern faktiskt

Så jag ska alltså köra så som jag gör nu?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av wahlen88:

@giplet: Va? Jag har en router som jag köpte men har haft min sladd in i fibern direkt då jag tänkte att jag fick mest ut av den. Ingen aning om att man skulle ha den i routern faktiskt

Så jag ska alltså köra så som jag gör nu?

Du MÅSTE inte använda routern. Det var bara ett tips från mig att använda en router. Du nämner inte vad det är för märke och modell på boxarna du har hemma, så det är svårt att råda mer exakt om det. Hur som helst ska det funka att koppla datorn direkt i uttaget om du vill göra det.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!