Dell tillkännager 27-tumsskärm med 1440p-upplösning och stöd för HDR

Permalänk
Melding Plague

Dell tillkännager 27-tumsskärm med 1440p-upplösning och stöd för HDR

Skärmtillverkaren Dell satsar på bildkvalitet med sin kommande modell S2718D, vilken blir en av de första från företaget som får stöd för bildtekniken HDR.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Skulle vara tråkigt om det är en TN panel, men med tanke på priset och typen av skärm kommer det nog bli en TN panel

Permalänk
Medlem

Dess fot ger mig lite wobble-vibbar...

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Jag vill att deras OLED skärm ska dyka upp igen nu under CES 2017, men det ser inte ljust ut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Skulle vara tråkigt om det är en TN panel, men med tanke på priset och typen av skärm kommer det nog bli en TN panel

TN brukar inte ha 178 graders betraktningsvinkel

Visa signatur

ASUS TUF Z390-PRO GAMING, Intel Core i7-9700K, Noctua NH-D15, 4x8GB Corsair PC4-24000, Palit RTX 3080 GamingPro 10GB, 1.1TB SSD + 4TB HDD, X-Fi Titanium HD, Corsair RM1000i, Fractal Design R4

Permalänk
Medlem

@Blazter:
Kika på designen, flimsig och skriker "consumer". TN paneler brukar speccas till 160/170 graders vinklar med, HDR kanske förbättrar färgerna lite?

Permalänk
Medlem

Det känns som det borde vara en VA-panel om den ska klara HDR-standarden samtidigt som den har så bred betraktningsvinkel

Edit: Tar tillbaka det då jag såg att LGs nya 4k HDR-monitor (32UD99) använder en IPS-panel.

Permalänk
Avstängd

HDR är fortfarande tidigt och det finns olika standarder för det; HDR10, Dolby Vision, UHD Phase A, ITU-R Rec. 2100, och SL-HDR1.

Så dom första HDR-skärmarna kanske knappt är kompatibla med något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

HDR är fortfarande tidigt och det finns olika standarder för det; HDR10, Dolby Vision, UHD Phase A, ITU-R Rec. 2100, och SL-HDR1.

Så dom första HDR-skärmarna kanske knappt är kompatibla med något.

HDR10 (och till viss grad Dolby Vision?) stöds av konsolerna, Netflix, Youtube och UHD Blu-ray. Att (åtminstone) stöda denna standard verkar vara det självklaraste valet man kan göra som tillverkare... Om man alls vill att kunderna skall kunna konsumera det HDR material som finns på marknaden just nu.

Permalänk
Medlem
Citat:

...bildtekniken High Dynamic Range (HDR), vilken möjliggör en bättre bildupplevelse med högre maximal ljusstyrka, en större färgrymd och förbättrad kontrast.

Behövs verkligen högre maximal ljusstyrka? Och om man sänker ljusstyrkan till typ 5% (som jag kör på min icke-HDR-skärm), får man då de andra fördelarna?

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Ja... som det ser ut så sitter det mesta i foten = inget vesa fäste.

Ned i papperskorgen. Tillbaka till ritbordet.

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Behövs verkligen högre maximal ljusstyrka? Och om man sänker ljusstyrkan till typ 5% (som jag kör på min icke-HDR-skärm), får man då de andra fördelarna?

Bra fråga, jag undrar också detta. 80 nits är standarden för sRGB, oklart om man då vill ha solbränna från HDR?

Enligt Sweclockers bildskärmsguide är 10.000 nits "målsättningen" med HDR...

http://www.sweclockers.com/artikel/22594-sweclockers-guide-ti...

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

@Starric: Det går inte med vilken skärm som helst, du behöver en skärm som kan läsa meta-datan i bildströmmen samt local dimming (bakgrundsljus som kan ha olika nivåer på olika delar av skärmen) om du har en LED-skärm för att kunna få tillräckligt hög kontrast mellan de mörkaste och ljusaste partierna i bilden.

Jag tror inte local dimming är speciellt vanligt på pc-monitorer än, om det ens finns nu före HDR-skärmarna.

OLED går under en speciell del av standarden iom att de har i princip total svärta till skillnad från led-skärmar, de har lägre krav på ljusstyrka.

Permalänk
Medlem

Det handlar om att ha större kontrast mellan mörkt och ljust samt fler nivåer däremellan (10- eller 12-bitar mot 8-bitar). De har också en annan gamma-funktion.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av str8forthakill:

Skulle vara tråkigt om det är en TN panel, men med tanke på priset och typen av skärm kommer det nog bli en TN panel

Kika på bilderna, vore det en TN så hade gamman varit helt åt skogen vertikalt dvs övre mörkare och nedre ljusare.

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Medlem
Skrivet av liket:

@richie.f: Det går inte med vilken skärm som helst, du behöver en skärm som kan läsa meta-datan i bildströmmen samt local dimming (bakgrundsljus som kan ha olika nivåer på olika delar av skärmen) om du har en LED-skärm för att kunna få tillräckligt hög kontrast mellan de mörkaste och ljusaste partierna i bilden.

Jag tror inte local dimming är speciellt vanligt på pc-monitorer än, om det ens finns nu före HDR-skärmarna.

OLED går under en speciell del av standarden iom att de har i princip total svärta till skillnad från led-skärmar, de har lägre krav på ljusstyrka.

Nej jag förstår att det måste vara en skärm som stödjer hdr och allt vad det innebär, men om fördelarna endast märks av om man kör ännu högre ljusstyrka så ser jag inte någon vinning i det då jag redan kör med väldigt strypt ljusstyrka, och alltså sannolikt skulle göra det med en sådan här skärm också. Jag är med på paneltekniker överlag, detta var mer en reflektion på vad som var fördelen med just hdr, där högre ljusstyrka stod i artikeln.

Skrivet av DasIch:

Det handlar om att ha större kontrast mellan mörkt och ljust samt fler nivåer däremellan (10- eller 12-bitar mot 8-bitar). De har också en annan gamma-funktion.

Men "fuskar" de fram högre kontrast genom att höja ljusstyrkan som jag ändå inte vill ha? Eller genom att uppnå djupare svärta?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Det känns ju som de bara kommit på att de kan kalla 'vanliga' 10-bitarsskärmar som funnits i många många år för "HDR-skärmar" nu...

Visa signatur

WS: Asus X570-E, Ryzen 5900x, 2x16GB Ballistix E-die, EVGA 3080 FTW3 Ultra
FS: Asus X370-F, Ryzen 3600, 4x8GB G.Skill Flare, GT710, CM Stacker
HTPC: Asus F2A85-M, A10-5800K, 2x4GB G.Skill 2133MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Nej jag förstår att det måste vara en skärm som stödjer hdr och allt vad det innebär, men om fördelarna endast märks av om man kör ännu högre ljusstyrka så ser jag inte någon vinning i det då jag redan kör med väldigt strypt ljusstyrka, och alltså sannolikt skulle göra det med en sådan här skärm också. Jag är med på paneltekniker överlag, detta var mer en reflektion på vad som var fördelen med just hdr, där högre ljusstyrka stod i artikeln.

Rent teoretiskt borde fördelarna med HDR märkas oavsett vilken ljusstyrka du har på skärmen, det blir ju bara en sänkning av hela kontrastomfånget. I praktiken blir effekten kanske något förminskad då LCD-paneler i regel får sämre kontrast ju mer man sänker ljusstrykan. Och på en skärm som det här blir det förmodligen inte speciellt bra.

Meningen med HDR är inte att det ska höja ljusstyrkan överlag, utan att det ska fungera som en "extension". Du har din vanliga "SDR"-bild och de delar av bilden som ryms inom det intervallet förblir på samma ljusstyrka, och det HDR ska göra är att de väldigt ljusa partierna som sol, ljuskällor, starka reflektioner, explosioner och annat som annars skulle falla utanför SDR-omfånget (och därmed bli "tillplattade" utan HDR) kan få en mycket högre ljusstyrka och visa fler detaljer, utan att påverka resten av bilden. Detta fungerar naturligtvis bäst med OLED eller när du har väldigt många backlight-zoner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kirkunit:

Det känns ju som de bara kommit på att de kan kalla 'vanliga' 10-bitarsskärmar som funnits i många många år för "HDR-skärmar" nu...

Håll känslorna utanför och vänta på fakta vid release ist

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem

@Starric: Om du stryper din ljusstyrka kommer det ju bli ett kortare kontrastomfång som HDR kan röra sig inom.
Din skärm nu kan ju inte styra bakgrundsljuset på delar av bilden så när du sänker din ljusstyrka så sänker du ju både det mörkaste och ljusaste delarna på hela bilden. Sänker du ljusstyrkan när du har HDR kommer fortfarande ha lokal ljusnivå fast med ett mindre kontrastomfång, åtminstone teoretiskt.

Fuska skulle jag inte kalla det när det är ett sätt att styra bakgrundsljuset på metadata-nivå istället för bildtolkning som local dimming gjort tidigare. Hur som helst innebär HDR, som andra här säger, mer än bara dynamisk ljusstyrka.

Permalänk
Medlem

Stöd för HDR sen är det ingen äkta HDR skärm. Vad kommer härnäst? Stöd för 4K@144Hz men uppnår endast 90Hz? Gah

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Men "fuskar" de fram högre kontrast genom att höja ljusstyrkan som jag ändå inte vill ha? Eller genom att uppnå djupare svärta?

Skickades från m.sweclockers.com

Högre ljusstyrka är absolut inget fusk, varken med eller utan citationstecken. Problemet är bara att om du drar upp ljusstyrkan till max på din vanliga skärm kommer du bli synskadad. HDR-skärmarna ska dessutom kunna bli mycket ljusare, så det vore ännu mindre latjo-lajban. Vad tekniken möjliggör är större skillnad mellan mörkt och ljust samtidigt som den genomsnittliga ljusstyrkan inte påverkas.

Exakt hur de åstadkommer det vet jag inte. Har inte lyckats hitta någon vettig teknisk genomgång som förklarar hur både hårdvara och standarder funkar. Det är mest trams-artiklar som finns när man googlar. Vad jag förstått så handlar det dock lite förenklat om:

Väldigt stark bakgrundsbelysning på skärmen, 10- eller 12-bitars signal för att få tillräcklig upplösning, och en anpassad gamma-funktion - exempelvis HLG:
https://en.wikipedia.org/wiki/Hybrid_Log-Gamma

Som du kan se av funktionen blir den mycket mer utdragen när nivåerna ökar. Du har alltså fler nivåer innan bilden når ljusaste ljust. Därför behöver skärmens belysning kunna elda på ordentligt och de ytterligare nivåerna kräver en högre upplöst signal för att det ska se bra ut. Om du försökte göra samma sak med en vanlig skärm skulle bilden bli för mörk och du skulle få problem med bandning.

Permalänk
Avstängd

Ingen som vet vad den kommer ha för Hz och ms?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Kan någon ta en snabbkurs om HDR i en skärm är? Jag vet vad HDR i en kamera är, men i en skärm har infon sprungit förbi mig! :/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curemylife:

Ja... som det ser ut så sitter det mesta i foten = inget vesa fäste.

Ned i papperskorgen. Tillbaka till ritbordet.

Är HP fortfarande jänkare? Om dom är det så kanske det förklarar avsaknaden av Vesa fäste.

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem

@Fulgano: I ett nötskal: Högre kontrast, större färgområde, standardiserade metadata vid sidan av bilddatan för att styra skärmens lokala ljusstyrka och färg.
Det behövs kompatibel källdata (från spel, film, eller program) för att det ska fungera och det finns flera olika sätt att hantera och skicka denna data vilket splittrar marknaden. De stora standarderna för tv-apparater är Dolby Vision och HDR10.

Permalänk
Medlem
Skrivet av liket:

@Fulgano: I ett nötskal: Högre kontrast, större färgområde, standardiserade metadata vid sidan av bilddatan för att styra skärmens lokala ljusstyrka och färg.
Det behövs kompatibel källdata (från spel, film, eller program) för att det ska fungera och det finns flera olika sätt att hantera och skicka denna data vilket splittrar marknaden. De stora standarderna för tv-apparater är Dolby Vision och HDR10.

Tack för svaret! 😃👍

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Använder HDR local dimming? Källa på det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av liket:

@richie.f: Det går inte med vilken skärm som helst, du behöver en skärm som kan läsa meta-datan i bildströmmen samt local dimming (bakgrundsljus som kan ha olika nivåer på olika delar av skärmen) om du har en LED-skärm för att kunna få tillräckligt hög kontrast mellan de mörkaste och ljusaste partierna i bilden.

Jag tror inte local dimming är speciellt vanligt på pc-monitorer än, om det ens finns nu före HDR-skärmarna.

OLED går under en speciell del av standarden iom att de har i princip total svärta till skillnad från led-skärmar, de har lägre krav på ljusstyrka.

Nu pratar du om Ultra HD Premium standarden? Långt från alla har hoppat på den standarden för att "mäta HDR".

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem

Hittade den här artikeln som var rätt bra (med brasklappen att det visst finns gott om färger utanför rec.709):
http://www.lightillusion.com/uhdtv.html