Underpresterande dator i specifikt Battlefield 1.

Permalänk
Medlem

Underpresterande dator i specifikt Battlefield 1.

Tjenare!
Är lite orolig att min dator underpresterar i Battlefield 1...
Jag sitter på en dator i form av detta:
Intel I7 4790K
Corsair Dominator DDR3 16GB 2400MHz
Asus Turbo GTX 1080 @1900MHz / 5300MHz GDDR
Asus Z97-PRO Gamer
Samsung Evo 850 240GB SSD
Samsung Evo 840 120GB SSD
BenQ 144Hz 24" Monitor
AOC 60Hz 24" X2 Monitors
Corsair 750rmx (?) nätagg.

Problemet är att jag ligger runt 90-100% cpu load och gpun runt 70-100% load ingame i bf1.
Vilket är helt normalt. Nu till problemet.
Jag lirar på en variation av settings i low, medium och high.
Upplösning av 1080p och en fps runt 70-130...
Spelet spelas i DX11.
SSAO, TAA och motionblur är avstängt. All AA är avstängt.
Nedgraderade mig till Nvidias driver; 375,63

Har en polare som sitter på 1440p Gsync, 6700k, 16gb ddr4 och ett gtx 1080. Han lirar på high/ultra med fps runt 100-150fps.
Vad är det för fel hos min dator? Cpun kan väl omöjligt flaska mitt 1080?
Försöker undvika att ominstallera Windows 10.
Hoppas ni har möjlighet att hjälpa en vilsen själ här.

Permalänk
Medlem

Samma uppsättning.. får runt 100 fps sedan efter betan. Tappat runt 40-50 fps sedan betan

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av dAVEUS:

Cpun kan väl omöjligt flaska mitt 1080?

Du skriver ju själv att CPUn jobbar till 100% medan GPUn inte gör det så det är ju uppenbarligen det som händer. Sen varför är en annan fråga men från vad jag har läst verkar spelet dåligt optimerat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Du skriver ju själv att CPUn jobbar till 100% medan GPUn inte gör det så det är ju uppenbarligen det som händer. Sen varför är en annan fråga men från vad jag har läst verkar spelet dåligt optimerat.

Spelet är ju otroligt cpu heavy. Tycker bara det är konstigt att min polare, med nyare socket osv drar dels i en högre upplösning men också i bättre grafik mer fps än vad jag gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dAVEUS:

Har en polare som sitter på 1440p Gsync, 6700k, 16gb ddr4 och ett gtx 1080. Han lirar på high/ultra med fps runt 100-150fps.
Vad är det för fel hos min dator? Cpun kan väl omöjligt flaska mitt 1080?
Försöker undvika att ominstallera Windows 10.
Hoppas ni har möjlighet att hjälpa en vilsen själ här.

Har samma fps med 1440p fast jag har en 4790k.

Permalänk
Medlem

Vill du ha mer fps får du troligtvis klocka CPUn.

Alternativt kan du byta till en skärm med högre upplösning eller dra upp renderscale eller vad det heter på BF1. För att utnyttja ditt 1080, det är inte konstigt att Cpun bottleneckar 1080 i fullHD

Visa signatur

[4770k delid] [1080 EK] [PG348Q] [Custom loop][1.75TB SSD]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Har samma fps med 1440p fast jag har en 4790k.

Hmm, okej! Du kör ju dock på 1440p och jag 1080p. Rätt stor skillnad där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dAVEUS:

Hmm, okej! Du kör ju dock på 1440p och jag 1080p. Rätt stor skillnad där.

Jag menade att jag har samma prestanda som din kompis med likadan dator fast 4790k.

Permalänk
Medlem

För att tillägga, min CPU tuffar på i 4,9GHz och 1080 på 2200 mhz.

Fortfarande för låg fps jämfört med alla andra, spelar enbart operations.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Jag menade att jag har samma prestanda som din kompis med likadan dator fast 4790k.

Okej okej! Menar du att du har samma fps som mig eller som min kompis?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dAVEUS:

Okej okej! Menar du att du har samma fps som mig eller som min kompis?

Samma FPS som din kompis. Så att du har så dålig med 4790k verkar ju skumt.

Permalänk
Medlem

Kör du dina ramminnen i single eller dual channel? det gjorde visst enorm skillnad på prestandan mellan dom, single gav mycket sämre prestanda än dual av någon konstig anledning.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Administrativ avgift

@dAVEUS: Kollat så resolution scaling inte är på? Vet att geforce experience kan sätta lite lustiga grafikinställningar...

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av dAVEUS:

Spelet är ju otroligt cpu heavy. Tycker bara det är konstigt att min polare, med nyare socket osv drar dels i en högre upplösning men också i bättre grafik mer fps än vad jag gör.

Helt i linje med en flaskande CPU. Högre upplösning och mer lull-lull i grafiken belastar inte CPU'n. Sedan är hans CPU då 10-15% bättre än din om han har i7-6700k och kan då få ut motsvarande mer fps.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mac83:

Kör du dina ramminnen i single eller dual channel? det gjorde visst enorm skillnad på prestandan mellan dom, single gav mycket sämre prestanda än dual av någon konstig anledning.

Senast jag kollade så kördes dem i dual channel.

Skrivet av andra94:

@dAVEUS: Kollat så resolution scaling inte är på? Vet att geforce experience kan sätta lite lustiga grafikinställningar...

Den ligger på 100% ingame. Ska kika på experience.

Skrivet av giplet:

Helt i linje med en flaskande CPU. Högre upplösning och mer lull-lull i grafiken belastar inte CPU'n. Sedan är hans CPU då 10-15% bättre än din om han har i7-6700k och kan då få ut motsvarande mer fps.

Okej okej! Då har jag lite mer klarhet angående situationen. SÅ egentligen ingenting att oroa sig över

Permalänk
Skrivet av dAVEUS:

Senast jag kollade så kördes dem i dual channel.
Den ligger på 100% ingame. Ska kika på experience.

Okej okej! Då har jag lite mer klarhet angående situationen. SÅ egentligen ingenting att oroa sig över

100 % ingame är inte native resultion. Du bör sänka den till ca 42-50 % för att få 1080p. Har du den på 100 % är det troligen 2K eller högre.

Helt ologiskt jag vet men 100 % i BF1 resolution scale är inte native.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PROSPECT-GRIPEN:

100 % ingame är inte native resultion. Du bör sänka den till ca 42-50 % för att få 1080p. Har du den på 100 % är det troligen 2K eller högre.

Helt ologiskt jag vet men 100 % i BF1 resolution scale är inte native.

Fast det där gällde väl bara i betan där 42% var native? Ända sen release har 100% varit native vad jag vet.

Permalänk
Medlem

100% är native i BF1, i betan var det 42%. Till TS kolla så du har Hyper Threading aktiverat i bios och att minnet kör dual. Kolla även så du kör directx 11 i spelet och inte dx12!

Har själv mellan 100 och 140 fps (snitt är väl ~120) med ett 1070 i 1080p och allt på Ultra och TAA/HBAO.
Med min gamla 2500k (ingen HT på den) var det väl mer runt 100 fps med dippar och 100% cpu belastning.

Permalänk
Skrivet av Frisell:

Fast det där gällde väl bara i betan där 42% var native? Ända sen release har 100% varit native vad jag vet.

Inte för mig iaf, jag har fortfarande så att 100% inte är native

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av PROSPECT-GRIPEN:

Inte för mig iaf, jag har fortfarande så att 100% inte är native

Skickades från m.sweclockers.com

Märkligt att det bara är du som fortfarande har 42% som native då....

Permalänk
Medlem

Körde din polare Windows 10?

Många har fått bättre prestanda efter en uppgradering. Om du orkar och kan så är det nog värt det .

Annars är dessa några vanliga tips för att försöka styra upp FPS:

  • Avaktivera ShadowPlay

  • Sätt 'GPU Memory Restriction' på OFF (i spelets video-settings)

  • Avaktivera 'Origin in-game'

  • Testa att köra i 'borderless' eller 'borderless window' istället för helskärm

  • Skapa en 'user.cfg' i din Battlefield 1-mapp. I den skriver du in:

  • gametime.maxvariablefps 60 RenderDevice.RenderAheadLimit 2

    Man vill ju gärna att den skall matcha uppdateringsfrekvensen på skärmen, men om du får spelet stabilt på 60 så kan du öka denna gradvis tills du märker att det blir ostabilt. Inte så kul att lägga sig på 75-80 FPS med en 144hz skärm dock (detta funkade för en polare, tror han ställde sig på 70-75).

    RenderAheadLimit kanske inte behövs (default är 0 tror jag), men man kan testa med 2.

  • HyperThreading aktiverat i BIOS (för i7:or)

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem

Verkar vara många som har problem i bf1 med den Cpun... de rekommenderar ju en 6700k av en anlednig kanske

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Några småsaker som kanske kan vara inblandade.

Kolla så du inte har vsync på.
Har du Gsync på? "står inte om du använder det eller inte"
Stäng av Spel-DVR under Xbox i windows 10, det kan få för sig att stjäla prestanda ur burken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nike54:

100% är native i BF1, i betan var det 42%. Till TS kolla så du har Hyper Threading aktiverat i bios och att minnet kör dual. Kolla även så du kör directx 11 i spelet och inte dx12!

HT och Dual ör igång. Kör DX11.

Har själv mellan 100 och 140 fps (snitt är väl ~120) med ett 1070 i 1080p och allt på Ultra och TAA/HBAO.
Med min gamla 2500k (ingen HT på den) var det väl mer runt 100 fps med dippar och 100% cpu belastning.

HT och Dual ör igång. Kör DX11.

Skrivet av drwlz:

Körde din polare Windows 10?

Många har fått bättre prestanda efter en uppgradering. Om du orkar och kan så är det nog värt det .

Annars är dessa några vanliga tips för att försöka styra upp FPS:

  • Avaktivera ShadowPlay

  • Sätt 'GPU Memory Restriction' på OFF (i spelets video-settings)

  • Avaktivera 'Origin in-game'

  • Testa att köra i 'borderless' eller 'borderless window' istället för helskärm

  • Skapa en 'user.cfg' i din Battlefield 1-mapp. I den skriver du in:

  • gametime.maxvariablefps 60 RenderDevice.RenderAheadLimit 2

    Man vill ju gärna att den skall matcha uppdateringsfrekvensen på skärmen, men om du får spelet stabilt på 60 så kan du öka denna gradvis tills du märker att det blir ostabilt. Inte så kul att lägga sig på 75-80 FPS med en 144hz skärm dock (detta funkade för en polare, tror han ställde sig på 70-75).

    RenderAheadLimit kanske inte behövs (default är 0 tror jag), men man kan testa med 2.

  • HyperThreading aktiverat i BIOS (för i7:or)

Allla dessa grejer är redan gjort.

Skrivet av Oneone:

Verkar vara många som har problem i bf1 med den Cpun... de rekommenderar ju en 6700k av en anlednig kanske

Helt sjukt att denna cpun ska ligga såpass mycket efter i just bf1. Jag menar, i andra spel är dem i stort sett likvärdiga.

Permalänk
Medlem

Har du cpun klockad eller kör du oklockat?
Jag får bra fps på ultra i 1080p med 980 ti och min 4770k klockad till 4,5ghz.
Annars skulle jag kunna tänka mig att win 10 kan vara boven för jag har läst flera som haft olika problem efter som uppdaterat till win 10 men att det försvunnit när dom gjort en ren installation av win 10 istället för en uppdaterad version.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning