Få datorns internetatt funka bortom väggen? (Knas titel)

Permalänk
Medlem

Få datorns internetatt funka bortom väggen? (Knas titel)

Jo, tjenare allesammans.

Nu är det så att jag har en gammal windows xp dator som jag vill koppla upp i vardagsrummet som är för långt ifrån rummet där routern är, det jag undrar är om det finns något sätt och typ ha en accesspunkt/repeater/etc (vet ej vilken) som tar in trådlös wifi från routern och sedan kan skicka det till datorn med en vanlig ethernet sladd?

Jag har köpt en usb nätverkskort som suger skit då den bara säger "nätverksaddress erhållen" sedan stänger av sig och upprepar sig, detta är precis bredvid routern så det är inte det som är problemet.

Så kortfattat så är det väl om det finns typ en wifi extender med utgående internetkabel för att ansluta till datorn?

Mvh
Daniel

Visa signatur

mvh D.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragneel:

Jo, tjenare allesammans.

Nu är det så att jag har en gammal windows xp dator som jag vill koppla upp i vardagsrummet som är för långt ifrån rummet där routern är, det jag undrar är om det finns något sätt och typ ha en accesspunkt/repeater/etc (vet ej vilken) som tar in trådlös wifi från routern och sedan kan skicka det till datorn med en vanlig ethernet sladd?

Jag har köpt en usb nätverkskort som suger skit då den bara säger "nätverksaddress erhållen" sedan stänger av sig och upprepar sig, detta är precis bredvid routern så det är inte det som är problemet.

Så kortfattat så är det väl om det finns typ en wifi extender med utgående internetkabel för att ansluta till datorn?

Mvh
Daniel

Det är en wifi brygga du behöver, annars kan du ju testa med powerline som fungera hyfsat om uttagen ligger på samma fas.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gaist:

Det är en wifi brygga du behöver, annars kan du ju testa med powerline som fungera hyfsat om uttagen ligger på samma fas.

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för snabbt svar, så detta är alltså en brygga?
https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/trad...

Så denna brygga ansluter sig till wifi och sedan skickar ut det igen genom kabel och/eller "extra" wifi?
En powerline sökning visar liknande produkter, vad är skillnaden?
Många frågor jag vet, men tack!

Visa signatur

mvh D.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragneel:

Tack för snabbt svar, så detta är alltså en brygga?
https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/trad...

Så denna brygga ansluter sig till wifi och sedan skickar ut det igen genom kabel och/eller "extra" wifi?
En powerline sökning visar liknande produkter, vad är skillnaden?
Många frågor jag vet, men tack!

Powerline skickar signalerna via elnätet så du slipper dra en kabel. Det brukar fungera hyfsat.

Visa signatur

Dator: FD Node 304 + GA-H97N-WIFI + i5 4590 + 8GB + AMD 280X + 256GB SSD + 1TB HDD.
Skärm: Philips 272C4Q 27" 2560x1440
Laptop: Macbook Pro 15" (2018)
Nätverk: Ubiquiti USG, Två UAP-AC-HD och Cloud Key
Ljud: Lyngdorf TDAI 2170 + PMC Twenty 26 + Thorens TD-190 II + Suprakablar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nyllet83:

Powerline skickar signalerna via elnätet så du slipper dra en kabel. Det brukar fungera hyfsat.

Är inte riktigt säker hur det funkar, genom elnätet?
Men brygga funkar väll bra? Så köpa brygga, sätta in det i ett uttag nära datorn, men ändå nära routern, bryggan ansluter sig till mitt wifi, sedan ta en internet kabel och koppla den in i bryggan och i datorn, woilah: internet?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

mvh D.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragneel:

Är inte riktigt säker hur det funkar, genom elnätet?
Men brygga funkar väll bra? Så köpa brygga, sätta in det i ett uttag nära datorn, men ändå nära routern, bryggan ansluter sig till mitt wifi, sedan ta en internet kabel och koppla den in i bryggan och i datorn, woilah: internet?

Skickades från m.sweclockers.com

Powerline använder elnätet som nätverkskabel. Du sätter en Powerline adapter nära routern och kopplar in en nätverkskabel från routern in i adaptern sedan skickar adaptern datasignalen via elnätet till en mottagande adapter som du kopplar in vid datorn och sedan kopplar du en nätverkskabel från mottagande adapter in i datorn. Man skulle kunna säga att Powerline och wifi-brygga är samma sak men skickar signalerna genom olika medium. Powerline skickar det via elnätet och brygga trådlöst genom luften.

Visa signatur

Dator: FD Node 304 + GA-H97N-WIFI + i5 4590 + 8GB + AMD 280X + 256GB SSD + 1TB HDD.
Skärm: Philips 272C4Q 27" 2560x1440
Laptop: Macbook Pro 15" (2018)
Nätverk: Ubiquiti USG, Två UAP-AC-HD och Cloud Key
Ljud: Lyngdorf TDAI 2170 + PMC Twenty 26 + Thorens TD-190 II + Suprakablar.

Permalänk
Rekordmedlem

Du behöver en accesspunkt som konfigureras som klient som du ansluter med kabel till datorn så blir det som du vill.
Powerline är ett alternativ men det kräver ett par enheter eftersom du måste ha en ansluten till routern och en till datorn, vilket som funkar bäst beror på lokala förutsättningar så det måste provas på plats, allra bäst är att dra en kabel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tack @nyllet83
Förstår det utmärkt nu

Skrivet av mrqaffe:

Du behöver en accesspunkt som konfigureras som klient som du ansluter med kabel till datorn så blir det som du vill.
Powerline är ett alternativ men det kräver ett par enheter eftersom du måste ha en ansluten till routern och en till datorn, vilket som funkar bäst beror på lokala förutsättningar så det måste provas på plats, allra bäst är att dra en kabel.

Vad är fördelen med accesspunkt över bryggan/repeatern då? Tack för hjälpen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

mvh D.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragneel:

Tack för snabbt svar, så detta är alltså en brygga?
https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/trad...

Så denna brygga ansluter sig till wifi och sedan skickar ut det igen genom kabel och/eller "extra" wifi?
En powerline sökning visar liknande produkter, vad är skillnaden?
Många frågor jag vet, men tack!

Nej! Det där är en repeater, vilket man skall undvika. Det här är en trådlös brygga: https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/trad...

Men dra en kabel så slipper du bekymmer sen!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Dragneel:

Tack @nyllet83
Förstår det utmärkt nu

Vad är fördelen med accesspunkt över bryggan/repeatern då? Tack för hjälpen

Skickades från m.sweclockers.com

Du kan normalt sett göra en brygga med 2 accesspunkter, det är själva hopkopplingen kabel-radio-kabel som benämns trådlös brygga, så >

En brygga påverkar inte hastigheten eller latensen mer än en vanlig wifiklient skulle ha gjort utan man kan se det ungefär som ett wifikort som ansluts via ethernet.
En repeater arbetar däremot trådlöst, den repeterar radiosignalerna som den tar emot, detta gör att man som bäst halverar hastigheten och fördubblar latensen eftersom alla radiosignaler kommer att tas emot och sändas ut igen av repeatern, varje datapaket måste alltså finnas i etern minst 2 gånger, finns det annan trafik inom radioräckvidd kan det bli störningar som kräver felkorrigering av nån typ och då kan det bli ännu värre, repeaters ökar alltså radiotrafiken och överföringskapaciteten för allt inom radioräckvidd sjunker pga detta så de bör användas så lite som möjligt och helst bara ses som en sista lösning om inget annat går att använda.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.