Hur kommer kemikalieskatten påverka priserna?

Permalänk

Hur kommer kemikalieskatten påverka priserna?

Hej!
Det här kanske inte direkt är en fråga om köpråd utan snarare om hur prognosen ser ut för prisförändringar för oss konusmenter den kommande tiden.

Från och med 1 januari har kemikalieskatten börjat gälla och jag har kollat på Inets 1080 Strix OC som jag tror tidigare kostade runt 7690 kr. Idag när jag kollade kostade den 8399 kr, vilket skulle innebära en ökning på 700 kr. Jag är som sagt osäker på om jag har rätt ang. det tidigare priset men jag undrar hur ni tror skatten kommer påverka priset på komponenter framöver.

Permalänk
Medlem

http://www.sweclockers.com/nyhet/22688-ny-kemikalieskatt-ger-...

"Beskattningen baseras på vikt, där beloppet för vitvaror är 8 kronor per kilogram medan den för övrig elektronik är 120 kronor. Under den senare kategorin ingår bland annat mobiltelefoner, stationära och bärbara datorer och spelkonsoler. Det maximala skattepåslaget är 320 kronor, vilket således motsvarar 40 kilogram för vitvaror och endast 2,67 kilogram för "övrig elektronik".."

Permalänk
Medlem

@Grishnackh: @Aseth222: Ok, så tex ett framtida köp av Scorpio spelkonsol blir det först CopySwed avgift och sedan kemikalieskatt som läggs på priset och momsen på detta. Vi säger att Scorpion kommer väga 3-4 kg och kosta 4500 kr med moms utan de två straffskatterna, vad tror ni priset blir då?
Svar:4 500 kr + 350*1,25 + 100 kr*1,25 = 5 063 kr och avrundas nog till 4 999 kr i butik. Även om Scorpios pris blir högre blir den nog högst 500 kr dyrare i svenska butiker.

Tur att vi bor i ett land där en stor del av befolkningen har råd att köpa ny iPhone/Samsung (på avbetalning i abonnemangsform) vartannat år.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Det kommer höjas med par hundra kronor, men du kan dock kringgå denna skatt genom köpa varor från ett annat EU land, vilket gör Sverige till ännu längre bort från vara konkurrenskraftig land inom Europa, dock kommer vi garanterad se uppsägningar, fler som beställer från andra EU länder redan billigare köpa elektronik från andra EU länder och vissa varor även utanför EU då vissa varor inte har någon tullavgift mer än tullmoms.

Andra EU länder kommer dock tjäna på detta då de får kunder från andra EU länder, medans Sverige förlorar skatteintäkter genom uppsägningar, kommer slå hårt mot elektronik branshen men gynnar andra EU länder, vi kommer garanterad förlora mer skatt än vad vi tar in på denna kemikaliskt.

Själv har jag oftast endast köp varor i Sverige inom elektronik när den går sönder och jag kan inte vänta 1-2 dagar på ny vara så man åker till butik hämta ut, men har jag planerad uppgradera eller köpa något så väljer jag oftast ett land utanför Sverige.

http://www.kemikalieskatten.se/tidigare-arbete/

Tvättmaskin
En tvättmaskin kan bli cirka
400 kronor dyrare.

Dator och skärm
En dator och skärm kan bli cirka
800 kronor dyrare.

Hemmabiosystem
Ett hemmabiosystem (TV, ljud-
anläggning och Blu-ray-spelare) kan bli
cirka 1 200 kronor dyrare.

Spelkonsol
En spelkonsol kan bli cirka
400 kronor dyrare.

Men dessa belopp sparar man lätt in genom ta in det från typ amazon.de som inte tar ut denna skatt och du behöver inte betala skatten heller mer än om du köper från från en svensk butik.

För amazon.de skickar ju varor gratis till Sverige vid köp för över €39 vilket man lätt passerar när man handlar elektronik produkter, och då kommer varorna också direkt hem till dörren vid utkörning med posten.

Permalänk
Medlem

@UMJ:
En spelkonsol kan bli cirka 400 kronor dyrare skriver du och då räknar vi på samma sätt. Jag tog med CopySwede avgiften på 100 kr också som är till för att spelande svenskar ska stödja kulturen.

En Playstation 4, utan CopySwede avgift, från amazone.de kostar 3800 kr inklusive frakt och i Sverige är "just nu" normala priset, med CopySwede avgiften, 4 000 kr (3 888 CdOn deal). Lägg till 400 kr Kemikalieskatt och skillnaden blir så stor att vi inte kan annat än att rekommendera folk att handla på Amazone.de.
Tack för tipset @UMJ:!

PS - Har inte TS lite fel när han skriver 1 januari. Ska nog vara 1 juli 2017

http://www.kemikalieskatten.se/
Sverige har infört en kemikalieskatt på vissa produkter. Produkter som sätts på marknaden efter den 1 juli, 2017, kommer att beskattas enligt de nya direktiven

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grishnackh:

Från och med 1 januari har kemikalieskatten börjat gälla och jag har kollat på Inets 1080 Strix OC som jag tror tidigare kostade runt 7690 kr. Idag när jag kollade kostade den 8399 kr, vilket skulle innebära en ökning på 700 kr. Jag är som sagt osäker på om jag har rätt ang. det tidigare priset men jag undrar hur ni tror skatten kommer påverka priset på komponenter framöver.

Slår skatten ens på försäljning av separata komponenter? Jag vill minnas de inte var med i det ursprungliga förslaget, men hur det blev i praktiken vet jag inte.
Vore skönt att få detta tydligt och klart konstaterat vad som gäller för detta...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Slår skatten ens på försäljning av separata komponenter? Jag vill minnas de inte var med i det ursprungliga förslaget, men hur det blev i praktiken vet jag inte.
Vore skönt att få detta tydligt och klart konstaterat vad som gäller för detta...

Enligt skatteverket så verkar skatten inte gälla för enskilda datorkomponenter, endast för hela datorer.

Permalänk
Medlem

Rösta annat än vänster tills nästa val så slipper vi ökade skatter.

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

@UMJ:
En spelkonsol kan bli cirka 400 kronor dyrare skriver du och då räknar vi på samma sätt. Jag tog med CopySwede avgiften på 100 kr också som är till för att spelande svenskar ska stödja kulturen.

En Playstation 4, utan CopySwede avgift, från amazone.de kostar 3800 kr inklusive frakt och i Sverige är "just nu" normala priset, med CopySwede avgiften, 4 000 kr (3 888 CdOn deal). Lägg till 400 kr Kemikalieskatt och skillnaden blir så stor att vi inte kan annat än att rekommendera folk att handla på Amazone.de.
Tack för tipset @UMJ:!

PS - Har inte TS lite fel när han skriver 1 januari. Ska nog vara 1 juli 2017

http://www.kemikalieskatten.se/
Sverige har infört en kemikalieskatt på vissa produkter. Produkter som sätts på marknaden efter den 1 juli, 2017, kommer att beskattas enligt de nya direktiven

Det är fraktfritt från amazon.de då ett playstation 4 kostar mer än €39, så du får frakten gratis och leverans hem till dörren.<

Så fort en order överstiger 39 euro så bjuder amazon.de på frakten, och jag har normalt varorna på 1-2 dagar samma som köpa det inom Sverige.

Permalänk
Medlem

Kollat på statistik på prisjakt och där märks ingen kemikalieskatt. Spekulerar i att Webbutikerna har sina lager utanför Sverige?

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Avstängd

Det finns ingen kemikalieskatt på datorkomponenter förutom nätverkskort.

Lite nyfiken blir man då hur det funkar för ex Inet som bygger ihop datorn åt dig. Köper du i delar så kostar det ex 14 000 kr men vill du sen att Inet bygger ihop datorn så är kostnaden för montering och sen kemikalieskatten inräknade och borde då bli 699 + 400 kr = 1099 kr högre.

Någon som vet hur det funkar?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Kollat på statistik på prisjakt och där märks ingen kemikalieskatt. Spekulerar i att Webbutikerna har sina lager utanför Sverige?

Någonstans läste jag att skatten inte behöver läggas på befintligt lager, bara på det som tas in efter 1 juli. Om det stämmer får man nog anta att de flesta butiker fyllt på sina lager ordentligt innan halvårsskiftet och då kommer prishöjningarna lite mer successivt under hösten.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

@zarkov: Var inne på de tankebanorna innan men händer ju att butikerna ser en liten chans att tjäna mer på produkten och höjer innan de ska. Men som du säger så kanske vi får en uppgång när lagren tar slut. Undra vem som vågar höja först? Slår nog hårt mot mindre butiker/kedjor.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Kollat på statistik på prisjakt och där märks ingen kemikalieskatt. Spekulerar i att Webbutikerna har sina lager utanför Sverige?

Spelar ingen roll var lagret finns om företaget är svenskregistrerat som exempelvis Komplett.

Elgiganten höjde sina priser på TV från dag ett.
Tror inte Torsviklagret var tomt...