Blåst på Swec Marknaden?

Permalänk
Medlem

Blåst på Swec Marknaden?

Hej!

Jag misstänker att jag har blivit blåst av en medlem på marknaden..
Den 23:e December svarade jag på en Sälj-annons här på marknaden..

Efter lite PM-skrivande så kom vi överens om ett pris och jag swischade jag honom 650,- och han skulle skicka iväg paketet efter julhelgen, men sen började, vad jag misstänker iaf. ursäkterna, han hade varit sjuk, sängliggande t.o.m., men han lovande att få iväg det ändå,
Jag väntade några dagar, skrev igen, och då kom nästa 'löfte', han skulle skicka iväg det den 2:a Januari.. Jag skrev igår och frågade om han skickade, inget svar på ett dygn, trotts inloggningar..

Skickade även ett SMS till samma nummer jag swischade men får inget svar där heller..

Vad hade ni gjort? Jag kanske är på tok för otålig, borde kanske vänta ytterligare lite tid?

Ett samtal till Skatteverket så får man ju reda på namn till föräldrarna, och en sökning på t.ex hitta.se så kan man ju få fram nummer till dom, men det kanske är lite väl extremt att välja den vägen och ringa hans mamma och skvallra, även om det nog är rätt effektivt..

Visa signatur

Linux användare sedan '03

Macbook Pro 13"
HPE Proliant Microserver Gen10

Permalänk
Hedersmedlem

Ring hans mamma. Har du inte fått något på den här tiden lär du inte få det nu heller. Så seg finns det ingen ursäkt att vara.

Sen om jag hade varit du hade jag från början aldrig Swishat någon som "i framtiden" ska skicka paketet.

Permalänk
Medlem

Jag kan tänka mig att säljaren ser dig som otålig.
Personligen tycker jag att det är ohyfsat att vara så seg. Förutsatt att man inte förklarar och ursäktar sig ordentligt alltså.

Permalänk
Medlem

Ring till morsan, skitungen måste lära sig. Hjälper inte det ring polis.

Visa signatur

Dator: | i5 6600K @ 4,4GHz | Be-Quiet Pure Rock | Palit GeForce GTX 1060 Dual | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2133MHz 2x8GB | Gigabyte GA-Z170-Gaming K3 | Fractal Design Define S | Kingston 240GB | Corsair RM550X 550W |

Skärmar: | Asus VG248QE@144Hz | Samsung S24D340H@60Hz

Permalänk
Medlem

En del folk är bara jävligt seg, jag hade nog avvaktat idag och imorgon, sedan ringt dit han bor.

Permalänk
Medlem

Bara att ta och ringa päronen isåfall. Är det så han inte undviker dig med lit så kommer det fram senare. Men du har väntat nog. Tar inte så lång tid att gå ner till närmsta postkontor och posta något. Oavsett om man är sjuk eller inte.

Samma gäller att det tar inte så lång tid att svara på ett SMS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Ring hans mamma. Har du inte fått något på den här tiden lär du inte få det nu heller.

Nä, jag tror inte det heller, tyvärr..

Skrivet av lorgix:

Jag kan tänka mig att säljaren ser dig som otålig.
Personligen tycker jag att det är ohyfsat att vara så seg. Förutsatt att man inte förklarar och ursäktar sig ordentligt alltså.

Jo, absolut, men jag har ju betalat för varan, plus frakt, och då tycker väl jag att lite krav kan ställas, speciellt att kunna kommunicera..

Visa signatur

Linux användare sedan '03

Macbook Pro 13"
HPE Proliant Microserver Gen10

Permalänk
Medlem
Skrivet av b0bber:

Hej!

Jag misstänker att jag har blivit blåst av en medlem på marknaden..
Den 23:e December svarade jag på en Sälj-annons här på marknaden..

Efter lite PM-skrivande så kom vi överens om ett pris och jag swischade jag honom 650,- och han skulle skicka iväg paketet efter julhelgen, men sen började, vad jag misstänker iaf. ursäkterna, han hade varit sjuk, sängliggande t.o.m., men han lovande att få iväg det ändå,
Jag väntade några dagar, skrev igen, och då kom nästa 'löfte', han skulle skicka iväg det den 2:a Januari.. Jag skrev igår och frågade om han skickade, inget svar på ett dygn, trotts inloggningar..

Skickade även ett SMS till samma nummer jag swischade men får inget svar där heller..

Vad hade ni gjort? Jag kanske är på tok för otålig, borde kanske vänta ytterligare lite tid?

Ett samtal till Skatteverket så får man ju reda på namn till föräldrarna, och en sökning på t.ex hitta.se så kan man ju få fram nummer till dom, men det kanske är lite väl extremt att välja den vägen och ringa hans mamma och skvallra, även om det nog är rätt effektivt..

Det finns en forumtråd där man kan lämna referens om en användare. Hjälper tyvärr inte dig, men det kanske hjälper andra att inte handla från personen =/
Jag hade skickat ett meddelande till och ställt ultimatum - du har fått dina pengar jag vill ha min produkt annars vidtar jag åtgärd. Mamma, polis etc.

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1079311-sweclockers-mar...

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av stenharl:

Ring till morsan, skitungen måste lära sig. Hjälper inte det ring polis.

Nej, en polisanmälan är nog inte lika effektivt som mamma..

Skrivet av fiskebulle:

En del folk är bara jävligt seg, jag hade nog avvaktat idag och imorgon, sedan ringt dit han bor.

Jo, det är väl så tyvärr, men de tar inte många sekunder att svara på ett SMS eller ett PM..

Skrivet av Quon:

Bara att ta och ringa päronen isåfall. Är det så han inte undviker dig med lit så kommer det fram senare. Men du har väntat nog. Tar inte så lång tid att gå ner till närmsta postkontor och posta något. Oavsett om man är sjuk eller inte.

Samma gäller att det tar inte så lång tid att svara på ett SMS

Nej, jag menar det..

Visa signatur

Linux användare sedan '03

Macbook Pro 13"
HPE Proliant Microserver Gen10

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Det finns en forumtråd där man kan lämna referens om en användare. Hjälper tyvärr inte dig, men det kanske hjälper andra att inte handla från personen =/
Jag hade skickat ett meddelande till och ställt ultimatum - du har fått dina pengar jag vill ha min produkt annars vidtar jag åtgärd. Mamma, polis etc.

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1079311-sweclockers-mar...

Jo, men jag får nog snällt vänta till ärrendet är avklarat innan jag postar där..

Visa signatur

Linux användare sedan '03

Macbook Pro 13"
HPE Proliant Microserver Gen10

Permalänk
Medlem
Skrivet av b0bber:

Jo, men jag får nog snällt vänta till ärrendet är avklarat innan jag postar där..

Absolut, hoppas det löser sig.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Min favorit var när jag för några år sedan listade ut att säljaren bodde relativt nära. Åkte dit och ringde på dörren. Killens tjej öppnade dörren och han hade inte stadiga ben under vår konversation kan jag säga. Fick tillbaka pengarna direkt i handen.

Jag viker mig inte för någon. Hittills iaf...

Detta var inte via Sweclockers och både jag och säljaren är vuxna (30+).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av b0bber:

Jo, absolut, men jag har ju betalat för varan, plus frakt, och då tycker väl jag att lite krav kan ställas, speciellt att kunna kommunicera..

Ja, jag håller med dig. Dålig stil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaimor:

Min favorit var när jag för några år sedan listade ut att säljaren bodde relativt nära. Åkte dit och ringde på dörren. Killens tjej öppnade dörren och han hade inte stadiga ben under vår konversation kan jag säga. Fick tillbaka pengarna direkt i handen.

Jag viker mig inte för någon. Hittills iaf...

Detta var inte via Sweclockers och både jag och säljaren är vuxna (30+).

Skickades från m.sweclockers.com

Det har jag redan kollat, och det är ~25mil mellan mig och säljaren, tänkte försöka undvika den resan

Visa signatur

Linux användare sedan '03

Macbook Pro 13"
HPE Proliant Microserver Gen10

Permalänk
Entusiast

Så jävla tragiskt att sånt här ska behöva hända. Jag brukar kolla igenom referenstråden efter omdömen... tyvärr är det inte alla som tar sig tiden att skriva där. Jag har ett par omdömen, men har säkert sålt 3-4 saker med metoden swish först och skicka sen där allt gått perfekt till och inte fått nåt omdöme som skulle underlätta för mig och öka tryggheten för framtida köpare...

Permalänk
Lego Master

@b0bber:
Nå, men det är ju bra att du har den infon åtminstone, du kan ju alltid antyda att han kanske får lite "oväntat besök" om han inte tar sitt förnuft till fånga. Ett riktigt Gevalia-tillfälle.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

@b0bber:
Nå, men det är ju bra att du har den infon åtminstone, du kan ju alltid antyda att han kanske får lite "oväntat besök" om han inte tar sitt förnuft till fånga. Ett riktigt Gevalia-tillfälle.

Haha, borderline olaga hot..
"hörru, sätt på kaffe, för att jag kommer hem till dig om 2,5 timme"

Visa signatur

Linux användare sedan '03

Macbook Pro 13"
HPE Proliant Microserver Gen10

Permalänk
Lego Master
Skrivet av b0bber:

Haha, borderline olaga hot..
"hörru, sätt på kaffe, för att jag kommer hem till dig om 2,5 timme"

Nu menar jag inte att du skulle hota med stryk, men typ "jaja, behåll skiten då, men kan vi stämma ett möte så jag kan få tillbaka mina pengar, eftersom det verkar jobbigt för dig att swisha dem?"

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Jag har hamnat i lägen att ringa föräldrarna och det har varit väldigt effektivt, skadar inte att ringa och fråga bara. Du vill ju ha saken och allt ska bli bra!

Senaste affären här på Swec bad jag om foto på leg ovanpå varan, då vet man iaf vem man har och göra med!

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Så jävla tragiskt att sånt här ska behöva hända. Jag brukar kolla igenom referenstråden efter omdömen... tyvärr är det inte alla som tar sig tiden att skriva där. Jag har ett par omdömen, men har säkert sålt 3-4 saker med metoden swish först och skicka sen där allt gått perfekt till och inte fått nåt omdöme som skulle underlätta för mig och öka tryggheten för framtida köpare...

Jo, visst är det, jag vill ju kunna lita på folk, speciellt på en entusiast sida..

Det kostar ju ändå en slant att annonsera, och då känns det som att man inte tänker att "Ja, jag ska nog blåsa nån idag, har ju lite tight med pengar efter julen, jag offrar 25;- och lägger ut en annons"

Skrivet av Shudnawz:

Nu menar jag inte att du skulle hota med stryk, men typ "jaja, behåll skiten då, men jag kommer och hämtar mina pengar om tre timmar."

Nej, jag förstod det, de va bara de första som ploppade upp i mitt huvud

Skrivet av Maxizor:

Jag har hamnat i lägen att ringa föräldrarna och det har varit väldigt effektivt, skadar inte att ringa och fråga bara. Du vill ju ha saken och allt ska bli bra!

Senaste affären här på Swec bad jag om foto på leg ovanpå varan, då vet man iaf vem man har och göra med!

Jo, jag kan tänka mig det, speciellt eftersom säljaren (20år) delar bostad med en 59 årig dam med samma efternamn..
Säger inte att det är hans mamma, men jag får väl snällt anta det.

Visa signatur

Linux användare sedan '03

Macbook Pro 13"
HPE Proliant Microserver Gen10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Så jävla tragiskt att sånt här ska behöva hända. Jag brukar kolla igenom referenstråden efter omdömen... tyvärr är det inte alla som tar sig tiden att skriva där. Jag har ett par omdömen, men har säkert sålt 3-4 saker med metoden swish först och skicka sen där allt gått perfekt till och inte fått nåt omdöme som skulle underlätta för mig och öka tryggheten för framtida köpare...

Får själv lite dåligt samvete att jag inte skrivit i tråden. Har själv både sålt och köpt via marknaden här och det har alltid gått jättebra. Får ta och skumma igenom min historik och lägga upp där i tråden tror jag

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Avstängd

Nu vill jag inte ursäkta säljarens beteende men det är väl lite väl tidigt att börja jaga föräldrar och annat? Är det en bedragare så är ju chansen att få tillbaka pengarna ändå ganska liten och att ge det några dagar till är väl inte hela världen.

Det kan ju till och med vara så att säljaren inte vill svara förrän paketet är skickat, för att kunna ge ett positivt besked. Det är många som fungerar på det sättet, speciellt om de känner sig "jagade".

Är användaren nyregistrerad här? Många inlägg? Sålt innan på siten?

Att åka hem till folk och "hota" kan ju vara ganska dumt. Man vet inte om man stöter på någon ren idiot som till och med kan skada en om det vill sig illa. Oavsett hur tuff man anser sig vara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Nu vill jag inte ursäkta säljarens beteende men det är väl lite väl tidigt att börja jaga föräldrar och annat? Är det en bedragare så är ju chansen att få tillbaka pengarna ändå ganska liten och att ge det några dagar till är väl inte hela världen.

Det kan ju till och med vara så att säljaren inte vill svara förrän paketet är skickat, för att kunna ge ett positivt besked. Det är många som fungerar på det sättet, speciellt om de känner sig "jagade".

Är användaren nyregistrerad här? Många inlägg? Sålt innan på siten?

Att åka hem till folk och "hota" kan ju vara ganska dumt. Man vet inte om man stöter på någon ren idiot som till och med kan skada en om det vill sig illa. Oavsett hur tuff man anser sig vara.

Hade säljaren svarat på antingen PM eller SMS så hade det inte varit nån fara, men jag får iallafall rätt dåliga vibbar av hela situationen..

Säljaren har följande,
18 inlägg i forumet
2 skapade trådar i forumet
0 album i galleriet
1 annons i marknaden
Registrerad 2015-04-22
Senast aktiv idag 16:42

Visa signatur

Linux användare sedan '03

Macbook Pro 13"
HPE Proliant Microserver Gen10

Permalänk

https://polisen.se/Utsatt-for-brott/Gor-en-anmalan/

Bästa läxan du kan ge honom, dessutom får polisen ett enkelt fall att lösa, vilket de brukar gilla. Ser bra ut i statistiken.

Permalänk
Medlem

@b0bber Hoppas det ordnar upp sig. Tycker personligen att man ska vara i startgropen och kunna skicka prylar rätt omgående om man har för avsikt att sälja något.
Om Prylarna inte kan skickas samma dag eller dagen efter så bör säljaren informera om det i mina ögon.

Men håll oss uppdaterade här hur det än går ***bort/mod***

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk
Medlem

Du är blåst.. tyvärr men ursäkter är bara tröttsamt och inget nytt, ta lärdom av detta.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av vilseledd:

https://polisen.se/Utsatt-for-brott/Gor-en-anmalan/

Bästa läxan du kan ge honom, dessutom får polisen ett enkelt fall att lösa, vilket de brukar gilla. Ser bra ut i statistiken.

Självklart skall man anmäla ett bedrägeri om man blivit utsatt för det. Men som en som gått igenom en sådan historia (med ett ungefär tio gånger större belopp dock) så kan jag säga att även om fallet blir löst så lär du aldrig se några pengar. Om det är en "smart" bedragare då förstås.

I mitt fall rörde det sig om en bedragare i Lycksele (lagom långt att åka till då ) och mönstret var väl liknande. Enda anledningen till att anmälan ledde till ett åtal var att det var fler än tio offer för bedragaren. Därför är det viktigt att anmäla men man skall inte förvänta sig att det händer så mycket om inte många blivit utsatta.

Den killen var 18 år och hade gjort sådant här tidigare, blivit dömd för det och sysslade med sådant här igen trots detta. Självklart hade han fått villkorlig dom och det avskräckte ju inte direkt uppenbarligen. Han blev dömd igen men villkorligt igen då han var så ung... en bra läxa för honom, han lär ju ha ångrat sig väääldigt mycket. Under tiden som rättegången pågick fortsatte han med att lura folk, då på Tradera... tuffa straff avskräcker tydligen...

Pengar? Det blev ju ett ärende hos kronofogden... första årets bevakning gratis! Självklart fick han ju inte in några vita pengar och hade inget att utmäta. Efter fri-året så får man glatt betala för vidare bevakning... inte värt det tyvärr.

Så, anmäla men håll förhoppningarna nere.

Permalänk
Medlem

Lite OT men tycker ni det är okej att begära bild på ID som köpare? Om inte, hur skyddar man sig själv?

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Treant:

Lite OT men tycker ni det är okej att begära bild på ID som köpare? Om inte, hur skyddar man sig själv?

finns alltid blocket paketet eller betala när varan skickas?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quon:

finns alltid blocket paketet eller betala när varan skickas?

Blocketpaketet är helt okej, kostar dock 100 kr. Hur menar du med "betala när varan skickas"?

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!