Permalänk
Medlem

Köpt LG 4k = skitbesviken

Hej alla! Juldagen köpte jag LG 60UH770V 4k tv som enligt allt man läser verkade vara en riktigt bra tv. Har ju all ny teknik man kan tänka sig och reviews bra.

Kopplade ner min förra tv som är en 60 tum LG plasma.

Fyfan vad jag inte gillar LED verkar det som. Andra verkar inte se det men vad jag än spelar upp så ser jag lite ghosting eller vad det kallas. Lite eftersläp i bilden. Har jag bara blivit bortskämd med plasma? Verkar som plasma tekniken är bättre på motion blur.

Är det något jag kan göra? Har typ stängt av alla olika post processing, speciellt sånt som skapar "soap opera effect". Det är det äckligaste man skapat för tv

Är så sjukt besviken att jag förmodligen kommer lämna tillbaks och köra min gamla hederliga plasma.

Någon mer som märkt av detta?

Kan inte någon vara vänlig och skapa plasma 4k snart så man får bästa av båda världar

PS. Tänkte först att kanske är det hdmi men körde netflix 4k i app i tv så inga HDMI kablar var ju ens inblandade. Vissa scener är grymt bra men så fort kamera rör sig lite så kräks man ju, blir ju åksjuk. Är det så med all LED?

Permalänk
Medlem

vad har du för internet för 4 k drar en del och drar ner på kvaliteten ifall din bandbredd ej är tillräcklig bra

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Hejsan! Mina föräldrar köpte en LG 4k nu över jul och upplevde lite samma saker som du.

Deras tv-apparater är FULLA med skit från början. Vi satt och kollade på Die hard och jag såg att svärtan var helt galet dålig och mycket var bara helt enkelt konstigt.

Du kan ju justera själv med en kalibrering, men de brukar ju inte göra underverk så om du är så missnöjd så kanske det inte är tv:n du ska ha

Har inte lyckats få igång något riktigt 4k material än.. behöver ny adapter efter att vi har köpt 18 Gbp/s kablar.

Netflix "4k" skulle jag inte heller förlita mig på. Se om du kan testa med lite riktigt 4k material så kanske det upplevs bättre?

Har du kopplat till dator eller 4k-bluray-spelare?

Skrivet av fermia:

vad har du för internet för 4 k drar en del och drar ner på kvaliteten ifall din bandbredd ej är tillräcklig bra

Har för mig att Netflix ställer 25 Mbit krav för 4k :'D

4k så det skriker om det.... or not.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceogar:

Hejsan! Mina föräldrar köpte en LG 4k nu över jul och upplevde lite samma saker som du.

Deras tv-apparater är FULLA med skit från början. Vi satt och kollade på Die hard och jag såg att svärtan var helt galet dålig och mycket var bara helt enkelt konstigt.

Du kan ju justera själv med en kalibrering, men de brukar ju inte göra underverk så om du är så missnöjd så kanske det inte är tv:n du ska ha

Har inte lyckats få igång något riktigt 4k material än.. behöver ny adapter efter att vi har köpt 18 Gbp/s kablar.

Netflix "4k" skulle jag inte heller förlita mig på. Se om du kan testa med lite riktigt 4k material så kanske det upplevs bättre?

Har du kopplat till dator eller 4k-bluray-spelare?

Har för mig att Netflix ställer 25 Mbit krav för 4k :'D

4k så det skriker om det.... or not.

De flesta LG apparater har IPS paneler vilket i sig har dålig svärta från början där är VA paneler mycket bättre men bäst är givetvis Oled på den punkten även Plasman tidigare men kan inte riktigt räknas längre då den inte längre är i nyproduktion.

Plasman i sig ger bättre svärta än en LCD / Led gör sen har den inte fördröjningen på samma sätt som en LCD har därav att det kanske upplevs ghosting.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem

Men alltså TVn ni referera till är väl LGs lågbudgetmodell? Går man dessutom igenom tex amazons recensioner så ser man tydligt att många är oerhört missnöjda med bilden, även om majoriteten inte är det (och därför missvisade helhetsbild).

Två scenarion finns:

  1. De som säger att bilden är skit är för kräsna för den mängden pengar de vill lägga på en TV.

  2. De som säger bilden är bra och aldrig tittat på en bättre TV då deras budget inte tillåter något annat.

Vad som gäller här låter jag er avgöra.

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk

Stäng av local dimming funktionen så blir det nog lite bättre bild i mörkare scener. Den får kritik i alla tester. Skapar blooming effekter och ojämn ljus.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tack alla. Det första jag gjorde idag var att en preset och sedan stänga av allt med effekter att göra. Speciellt trumotion som gör att allt ser ut some en såpa-kamera. Inget hjälper tyvärr.

Kör 100mbit lina så borde inte vara problem. Vid något tillfälle tyckte jag att det var ok med 4k trailer på youtube men generellt bara kasst. Vill ju hellre ha mer generell tv som är bra på det mesta en grymt bra på stillbild eller film med väldigt sakta kamerarörelse Blir tyvärr nog att lämna tillbaks. Synd då den prissänktes från 19k till 10k på juldagen

Permalänk
Inaktiv

Innan du lämnar tillbaka den, så råder jag dig till att stänga av samtliga "bildförbättrande" inställningar och effekter. Kalibrering kan göra underverk i vissa fall. Har du för stark bakbelysning så ger det sämre svärta generellt.

Sedan brukar det vara "skit in - skit ut" som gäller. Med andra ord så skall du testa med så bra signal/kvalitet som möjligt när du gör kalibreringen eller bedömer bilden.

Uppskalning kan ge dålig bild också. Se till att göra bedömningen i 4k.

Permalänk
Medlem

Vad jag läst så är inte 4K något som gör speciellt stor skillnad i filmer inte ens 4K Blu-rays om man inte har extremt stor TV typ 85"+. Har själv inte testat så kan inte säga om detta stämmer eller inte.

Oled och HDR är väl där skillnaden syns. Dock är tydligen vissa HDR-filmer dåligt konverterade eller använder dålig HDR-standard medans vissa filmer är som dag och natt.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Som sagt så har jag stängt av allt med bildförbättring. Vad jag märkte var att några enstaka klipp eller scener var riktigt bra men mycket gick inte ens se för jag blev typ åksjuk. Fattar inte, är folk vana vid sånt skräp?

Gamla plasman kanske är lite mer förlåtande och lite mer smetig som jag vant mig med.

Kommer ihåg när gamla sony trinitron 100hz kom. Folk var lyriska men där tyckte jag också att bilden var för "perfekt" så blev bara besviken.

Många av polare som är hos sina föräldrar pratar just om denna "soap opera effect" som helt tar död på bilden enligt mig

Permalänk
Bildexpert 📺

Att gå från en plasma till LG:s 4K-LCD är verkligen att tvärvända på alla punkter.

Nu var/är LG:s gamla plasmamodeller inga kungar av dynamik då de hade ljusare svärta och svagare ljusstyrka än konkurrerande plasmamodeller. Men det gick ändå att få kontrastförhållanden på 3000:1 och högre på de modellerna.

IPS-panelerna hos 4K-IPS:erna från LG ger kanske 500-600:1 i kontrastförhållande så redan där har man tappat det som en gång gjorde att många valde en plasma. Full HD-modellerna har faktiskt högre panelkontrast som ligger närmare 1000:1. Så tyvärr ett exempel på hur större kvantitet gav oss mindre kvalitet.

Ska du ersätta en plasma är det i första hand OLED-modellerna som gäller. I andra hand en LCD med bättre VA-panel.

Permalänk
Medlem

LG har problem med rörelsehanteringen även på sina senaste OLED.

Lämna tillbaka och lägg pengarna på Sony, som är bäst på rörelsehantering.

Välj en VA, aldrig IPS, som sagt. Är man van vid plasma är det ett minimumkrav.

Låt tvn kosta lite extra eller vänta. Just nu finns det inga "bra" instegsmodeller i 65", vill man snåla är det bättre att flytta soffan närmare en bra 55"

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem

Jag själv testade LED-LCD Samsung 60KS7005 som ändå anses som en mellan/highend TV och var inte alls imponerad, gick tillbaka till min Panasonic 55ST50 Plasma som var mycket bättre på det mesta, nu sist köpte jag en Oled 55B6V och där är jag väldigt imponerad, som ovan så är rörelsehantering snäppet sämre än min gamla TV, men bättre på allt annat.
Oled har väldigt låg responstid och ställer väldigt höga krav på hårdvaran, vilket de inte lyckats med till 100%, men skulle inte ens fundera på att köpa en Sony LED-LCD TV, de går inte att jämnföra dynamik, iaf om man kommer ifrån Plasma som har ca 7-8000:1 mot LCD-Paneler.

Oled är grymt bra, men det är inte perfekt än, men enligt mig iaf bästa för pengen om man prioriterar dynamik, svärta.

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem
Skrivet av enbom:

Vad jag läst så är inte 4K något som gör speciellt stor skillnad i filmer inte ens 4K Blu-rays om man inte har extremt stor TV typ 85"+. Har själv inte testat så kan inte säga om detta stämmer eller inte.

Det där stämmer inte.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem

Var väldigt när att köpa den där TVn också, men det slutade med en Philips 55PUS6561 (6990kr) för att ersätta min gamla plasma LG 60PV250N. Upplevde färger, rörelser och skärpa som mycket bättre i 55PUS6561. Det enda som jag saknade var svärtan. Jag hade varit nöjd om det inte vore för bleeden nere till höger, så det fick bli retur.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | MSI MAG B650 TOMAHAWK WIFI | Noctua NH-U12A | Kingston 64GB DDR5 6000MHz FURY Beast Black | Sapphire Radeon RX 7800 XT Pulse | Seasonic Focus GX 850W | Corsair Force MP510 960gb | Seagate FireCuda 510 1TB | Fractal Design Meshify 2 Compact | Samsung Odyssey G7 27" 240hz

Permalänk
Medlem

@Fredag: Tror man den här listan ska OLED ändå vara bäst på motion blur? Jag har ingen erfarenhet själv av OLED motion blur, då tv-butiker inte direkt går att lita på, att få tag på rätt fjärr på en affär verkar vara halvomöjligt.

http://www.rtings.com/tv/tests/motion/motion-blur-and-respons...

Permalänk
Bildexpert 📺

4K är endast ett mått på kvantitet, inte kvalitet.

4K från en välmastrad UHD Blu-ray har många fördelar där jag skulle säga att mängden pixlar är det minst betydande. Modernare codec, tio bitars färgdjup och när det är möjligt, HDR ger en annan upplevelse jämfört med tidigare. Största fördelen med 4K som jag ser är att 4:2:0-subsampling inte längre är lika negativt som det varit tidigare. Det är väl där kvantitet också blir kvalitet.

Men mycket förutsätter också att man faktiskt ställer in och försöker återge bilden så korrekt som möjligt. Direkt ur kartong kommer allt bildtuggande som är aktivt att ganska tydligt sabotera de här skillnaderna.

Permalänk

Först det första har du köpt en LED. För det andra har du köpt en budget modell. 10k för en 60 tum 4k TV?

Bara rubriken skriker om värdelös kvalité om jag ska vara ärlig. Det är som att köpa en Samsung 6-serien 60" 4K och inte tro att den kommer ha clouding...Det händer inte.

Dessutom är det flera faktorer som spelar in, vad har du för signal in? Hur långt ifrån sitter du från en 60" tummare? Har du ens kalibrerat TV ordentligt?

Jag är säker på att du kan få bättre resultat än vad du har nu, men det kommer ändå inte vara bra med en lågbudget TV. Sanningen svider.

Om du vill ha en bättre TV för dom pengarna bör du gå för en LED Samsung/LG utan 4K med "bara" FullHD i dom högre klasserna. 7 eller 8 serien gällande Samsung.

Permalänk
Bildexpert 📺

@liket: @Fredag:

Problemet med begrepp som "rörelsehantering" är att det har så pass bred betydelse och de flesta syftar på olika saker. Till exempel:

  • Hur väl och felfritt den interpolerar bildrutor. Sonys Trumotion kan jag hålla med om ger minst tydliga fel. Om man nu vill använda interpoleringen på vill säga. En del klarar inte den förändrade rörelsen, "soap opera effekt". Jag klarar det inte för min hjärna sätter genast igång och noterar auror, dubbelbilder och de ryck som uppstår.

  • Korrekt återgivning i källans frekvens. Som att återge 24 Hz från en film och 25/50 Hz från TV-sändningar med rätt frekvens. Långt ifrån självklart, tyvärr.

  • Eftersläpsproblematiken, den faktiska responstiden för pixlarna att ändra färg. Detta är mindre relevant för en TV, såvida man inte tänkt köra väldig mycket spel och är väldigt känslig. Ja, väldigt viktigt för en datorskärm. Men för TV-tittande, sport, film etc ligger problematiken på andra håll. Bilden är av naturliga skäl, med slutartider på i bästa fall 1/60-dels sekund, inte skarp i rörelser. Så Rtings tester, FPD benchmark och liknande är inte särskilt relevant för hur exempelvis film återges.

Permalänk
Medlem

Jag har en begagnad Panasonic Plasma du kan få köpa.
Skämt åsido är nog någonting som Samsungs 7000- eller 8000-serie bättre än dessa, börja med att titta på vettiga recensioner med dom.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av PROSPECT-GRIPEN:

Först det första har du köpt en LED. För det andra har du köpt en budget modell. 10k för en 60 tum 4k TV?

Bara rubriken skriker om värdelös kvalité om jag ska vara ärlig. Det är som att köpa en Samsung 6-serien 60" 4K och inte tro att den kommer ha clouding...Det händer inte.

Dessutom är det flera faktorer som spelar in, vad har du för signal in? Hur långt ifrån sitter du från en 60" tummare? Har du ens kalibrerat TV ordentligt?

Jag är säker på att du kan få bättre resultat än vad du har nu, men det kommer ändå inte vara bra med en lågbudget TV. Sanningen svider.

Om du vill ha en bättre TV för dom pengarna bör du gå för en LED Samsung/LG utan 4K med "bara" FullHD i dom högre klasserna. 7 eller 8 serien gällande Samsung.

Clouding finns i alla prisklasser, vill man slippa det så är det OLED som gäller. Man får en bra 4k OLED för under 18k.

Permalänk
Medlem

Stäng av alla jäkla bildförbättringar!

Höll på att bli tokig av autodimming, gick inte att kolla på TV:n. Efter jag stängt av alla bildförbättringar så upplever jag inga släpningar, ghosting eller liknande.

Nu är det bara att TV:n blöder från ett hörn.. Men vad ska man göra med kantbelyst?..

Visa signatur

Hello. x99

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Jag skulle ändå vilja påstå att det är precis tvärtom. Superinterpoleringen brukar gå att stänga av, så den kan man slippa om man vill medan pixelresponstid inte går att göra speciellt mycket åt, du är fast med det du har. Den enda gången jag inte stör mig på pixelresponsen är när man tittar på film men för tv-tittande (speciellt sport) eller spel så är det riktigt bedrövligt i mina ögon.

Att 24Hz-hanteringen fortfarande är ett problem är ju däremot helt fantastiskt konstigt och att det inte går att få en judderfri upplevelse på alla premium-apparater idag förstår jag inte.

Permalänk
Bildexpert 📺

@liket: Sport är precis som allt annat från verkligheten filmat. Rörelsen är inte skarpare än vad kamerans slutartid tillåter. Försök plåta sport med en slutartid på 1/50-delssekund. Det är inte skarpt. Då har panelens faktiska responstid en ganska liten betydelse i sammanhanget. Åtminstone på moderna LCD-paneler. Hade vi däremot talat om en budget-LCD från 2008 håller jag med dig allt mer ju längre bakåt i tiden vi går.

Exakt responstid är helt enkelt inte så viktigt när varje bildruta ser ut så här:

Däremot ser man ofta skillnader. Men det finns många omständigheter som påverkar hur man man upplever rörelser, till exempel brusfilter. Det är inte alltid självklar vad man faktiskt jämför.

Permalänk
Medlem

Man precis vad man betalar för. Varför skapa trådar om något som diskuterats 1000ggr?

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Jag vet inte vad du jämför mellan för apparater men tycker du att bilden på din tv ser ut som du visar bild så tror jag att jag förstår varför du inte tycker att pixelrespons är så viktigt.

Jag vet hur sport och tv ser ut på min Pioneer 5090H-plasma jämfört med t.ex. mina föräldrars Samsungs KS7505-lcd och om du påstår att bildrutorna ser ut sådär måste ju min tv göra något riktigt magiskt för att reducera det dagens videokameror uppenbarligen skapar?
Ja båda tv-apparater är inställda.

Jag vill byta ut min tv till en 4k-apparat men får smått ångest när man bläddrar bland dem för ingen verkar speciellt bra på just bildvisning.

Permalänk
Medlem

@PROSPECT-GRIPEN:

Tvn prissänktes på juldagen från 19900 till 10900 så det var en rätt dyr tv nyss.

Insignalen är ps4 eller kör youtube 4k direkt från appen i tv

Jag har försökt stänga av alla post process och sedan lekt med TruMotion som är såpopera effekten. Inget känns bra någonstans.

PS4 växlar till SPEL inställning och det ser faktiskt rätt bra ut men jag vill inte bara ha bra i spel, det ska funka överallt

Har bestämt mig för att returnera och vänta på OLED eller be dem i affär att ställa upp några som har bra motion blur hantering och fundera. Polaren har Sony led och är nöjd, men han kanske inte är van vad plasma kan leverera. Får kolla in hans framöver

Hoppas att plasma kan utvecklas istället med 4k och lite annat spännande. Ta inte bort bra grejer

Permalänk
Medlem

@AkUs:

Problemet är ju att allt verkar vara personligt i slutändan. Har man bara ägt LED innan verkar man inte märka av så mycket. En del säger att man "måste vänja sig". Jag vill inte vänja mig vid något jag just nu får huvudvärk av. Har sett flera olika LED och på jobbet kör de LED och sitter bara och lider

När man väl kört ferrari är det svårt med skoda efter (sorry alla LED:are men det är så jag upplever det).

Trodde verkligen att all ny teknik de bakat in i denna tv skulle göra den till ett sjukt bra köp och det är fantastisk svärta och färg osv...när bilden inte rör sig så mycket. Jag kan ju ha den som en extremt dyr fotoram

Permalänk
Medlem

Ja bildmässigt ska det ju vara bland topmodellerna modellerna av LGs LCD-tvs så där ligger ju inte problemet egentligen.

@pixolar: Jag vet inte om du kollar det men ofta finns det guider för att få så bra bild som möjligt utan en riktigt kalibrering av tvn.
http://www.rtings.com/tv/reviews/lg/uh7700/settings
Där har du t.ex. en guide, 7700 är USA-motsvarigheten till 770 i europa. Har du inte testat så kan du ju se om det hjälper litegranna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pixolar:

@AkUs:

Problemet är ju att allt verkar vara personligt i slutändan. Har man bara ägt LED innan verkar man inte märka av så mycket. En del säger att man "måste vänja sig". Jag vill inte vänja mig vid något jag just nu får huvudvärk av. Har sett flera olika LED och på jobbet kör de LED och sitter bara och lider

När man väl kört ferrari är det svårt med skoda efter (sorry alla LED:are men det är så jag upplever det).

Trodde verkligen att all ny teknik de bakat in i denna tv skulle göra den till ett sjukt bra köp och det är fantastisk svärta och färg osv...när bilden inte rör sig så mycket. Jag kan ju ha den som en extremt dyr fotoram

Det stämmer delvis. Klart att viss teknik har viss karaktär. Men dock är kvalitet A och O i båda fall. Folks absurda misstro att tunnare TV = exklusivare och bättre har gjort marknaden skev.
Men "svensson" vill inte hosta det som det kostar. Det mänskliga ögat tittar hellre på en 5 år gammal Philips 8-serie med 100hz (äkta) och riktig led matris. Men det säljer inte. Folk vill ha 4K Samsung maskiner med 1400hz som är S K R Ä P. Varför? För dom sitter och hetsar varandra i okunskap på grillkvällar och köper TV för att mätta/stinna sin ego-tripp syn på vad bra affär är.... "Ohh den kosta 20 innan, fick den för 10!" ... men vill jag titta på den? nja det spelar väll ingen roll, jag fick juh för....

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs