Behöver ta mig in i min fiber router/fibermottagare.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2017

Behöver ta mig in i min fiber router/fibermottagare.

HALLÅ!
Har precis dragit in fiber in till huset och bolaget som gjorde det skicka upp en fiber router på väggen.
Kopplade in min gamla router för att testa min 100/100 hastighet och fick ingen kontakt med fiberroutern.

Jag pluggar då direkt ifrån routern till min dator så jag äntligen kan lira lite battlefield laggfritt. bara det att mina favorit servrar får felmeddelandet när jag försöker ansluta till dom att jag måste öppna min UDP 3659 port. Tydligen ska man inte kunna komma in i dom här routrarna, bara leverantören tydligen.

Undrar nu om det finns ett sätt att bypassa det här? Modellen är en Inteno XG6846 och i den står bara en MAC adress... ska ringa o felanmäla självklart men skulle vilja slippa den processen i framtiden och hoppas någon har klurat på tidigare lösningar. Tack på förhand

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
at home
Registrerad
Nov 2007

Jo jag vet inte vad du fick med som manual eller om du bemödat dig att läsa dito?

Om en Inteno 6846:
http://www.intenogroup.com/store/tabid/88/categoryid/5/produc...

Som jag då själv har som mediaomvandlare........

Routern ska du koppla in efter switchen i rätt port som förmodligen står i din manual!

ASUS K56CB i7, W10.
HTC 10 ICE InsertCoin SVN, Nougat
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt en ASUSAC68U (AP), fiber 250/100Mbit/s.
Mitt nätverk: http://imgur.com/VYJjrzL Bild http://imgur.com/89WYq81

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Jun 2007
Skrivet av Rivalry:

HALLÅ!
Har precis dragit in fiber in till huset och bolaget som gjorde det skicka upp en fiber router på väggen.
Kopplade in min gamla router för att testa min 100/100 hastighet och fick ingen kontakt med fiberroutern.

Jag pluggar då direkt ifrån routern till min dator så jag äntligen kan lira lite battlefield laggfritt. bara det att mina favorit servrar får felmeddelandet när jag försöker ansluta till dom att jag måste öppna min UDP 3659 port. Tydligen ska man inte kunna komma in i dom här routrarna, bara leverantören tydligen.

Undrar nu om det finns ett sätt att bypassa det här? Modellen är en Inteno XG6846 och i den står bara en MAC adress... ska ringa o felanmäla självklart men skulle vilja slippa den processen i framtiden och hoppas någon har klurat på tidigare lösningar. Tack på förhand

Om det är denna boxen du har så är det ingen router utan en switch, detta innebär också att den inte blockerar någon av dina portar.
http://www.intenogroup.com/store/tabid/88/categoryid/5/produc...

Kan vara så att din brandvägg i windows är det som blockar UDP 3659 och att du måste konfigurera brandväggen.

Att du inte får kontakt med din router beror troligen på att den måste ställas in rätt efter den uppkoppling du nu har, så gör en total återställning (om du inte vet vad som skall ändras) och kör en inställning via snabb guide om det finns.
Viktigt är också att den kopplas i rätt port.
Vilken router har sen innan?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2017

pratade med leverantören om den och dom sa att man ogärna ska gå in i den och pilla så ber om ursäkt för viss felskrivning, man är bara mänsklig.

Visste inte att det va en non-blocking. har inte haft något problem med den här datorns brandväggar när jag spelat tidigare på vanlig ADSL och pluggade datorn som MANUALEN sa att jag skulle göra och som min operatör föreslog att jag skulle testa innan anmälning.

Vet inte om min brandvägg kan bete sig annorlunda bara för att jag pluggar datorn rakt in i "switchen"? ***bort/mod***

§1.1
Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2017

Tack för ditt klarspråk.
Jag lirade på den här datorn nyligen och hade inget problem med liknande portar på mitt ADSL nät.
När jag sedan pluggade den in i "switchen" så fick jag då det här felmeddelandet.
Kan brandväggen reagera på ett nytt nätverk?
@MacAllan:

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Jun 2007
Skrivet av Rivalry:

Tack för ditt klarspråk.
Jag lirade på den här datorn nyligen och hade inget problem med liknande portar på mitt ADSL nät.
När jag sedan pluggade den in i "switchen" så fick jag då det här felmeddelandet.
Kan brandväggen reagera på ett nytt nätverk?
@MacAllan:

Ja om jag kommer ihåg rätt så kan inställningarna i brandväggen påverkas om datorn känner av nytt nätverk.
Enklast är ju om du kopplar din router rätt till switchen och sedan konfigurerar den rätt.
Routern skall kopplas från den röda porten i switchen till WAN porten i routern och sedan skall WAN inställningarna vara att den får ip automatiskt, därefter skall DHCP vara aktivt i routern.
Brukar dock vara någon form av "quick install" i routerns meny, är du osäker så använd denna.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2017

Köpte en ny router då den gamla inte fick någon mottagning med switchen. Gick in i routern och öppnade dessa portar för att se om det fungerade vilket det tyvärr inte gjorde, har kopplat rätt från RÖD WAN i switchen till internet ingången på routern. Men problemet återstår. får nog ringa till min operatör och göra en felanmälan, testade även att öppna alla portar till spelet i windows brandvägg och det gav inget bättre resultat. Men tycker det är konstigt att dom säger ifrån fiberleverantören att "man gärna inte ska gå in i dom och pilla" om dom nu är "öppna"? känns bara knepigt allt ihop @MacAllan:

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppland
Registrerad
Jul 2003

Säker på att du inte har en Mac låsning till fiber leverantören som måste anmälas?

Server: HPE Gen8 / Ubuntu 17.04 Plex-server Lagrings-server
Brandvägg: Unifi USG Pro 4
Wifi: Unifi AP x 3

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2006

Har du testat att stänga av Windows brandvägg helt och hållet. Ser inte så stor poäng med att ha den på alls om du har en router. Blir väl lite kaka på kaka.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2012

Hhar du kollat upp så du får en publik ip-adress? Det finns en risk att du sitter bakom en CGN (carrier grade NAT).

Jämför din dators ip (eller din routers) med vad du får från t.ex whatsmyip.

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av Rivalry:

Köpte en ny router då den gamla inte fick någon mottagning med switchen. Gick in i routern och öppnade dessa portar för att se om det fungerade vilket det tyvärr inte gjorde, har kopplat rätt från RÖD WAN i switchen till internet ingången på routern. Men problemet återstår. får nog ringa till min operatör och göra en felanmälan, testade även att öppna alla portar till spelet i windows brandvägg och det gav inget bättre resultat. Men tycker det är konstigt att dom säger ifrån fiberleverantören att "man gärna inte ska gå in i dom och pilla" om dom nu är "öppna"? känns bara knepigt allt ihop @MacAllan:

Det är en managerbar switch konfigurerad för att separera den trunk du får levererad till huset till separata lan igen, nätägaren använder troligen åtminstone 3 olika lan via vlanteknik fram till "tjänstefördelaren" där man delar trunken så att respektive tjänst kan matas ut på varsin port, data, tv och tele beroende på hur man kombinerar olika tjänsteoperatörer, du kan ju tex välja 3 olika tjänsteoperatörer som inte samarbetar och kräver att du ansluter deras egen utrustning i huset och tjänstefördelaren är till för att lösa det, väljer du bara dataporten på för att ansluta din router så finns det inga portar att öppna i tjänstefördelaren, det är en switch och den arbetar på lager 2 med vlan, den går att konfa men det enda du kan göra är att konfa fel så att all datatrafik stoppas, det finns ingen teknisk funktion i den som stoppar nån port utan det är allt eller inget genom den.
Du är endera ansluten till datalanet eller inte och jag förstår varför fiberleverantören inte vill att du ska in i den och konfa för du har inget att tjäna men däremot kan du göra fel så datatrafiken stoppas helt.

Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.

Trädvy Permalänk
Forumledare
Registrerad
Jan 2005

*Tråd rensad*

Vänligen håll en trevlig tom annars blir det hänglås.

Citat:

§1.1 Var trevlig och respektera andra.
§5 Anmäl olämpliga inlägg
Medlemmar har möjlighet att anmäla misstänkta regelbrott genom att klicka på knappen ”anmäl” i inläggets nedre kant. Använd gärna denna funktion, men informera inte om det i tråden. Kommentera inte heller det misstänkta regelbrottet i tråden.

/moderator

Synpunkter gällande modereringen? Då kan du kontakta mig, moderatorerna, Sweclockers
Ursäkta min stavning, jag är dansk

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2017
Skrivet av Defcon:

Har du testat att stänga av Windows brandvägg helt och hållet. Ser inte så stor poäng med att ha den på alls om du har en router. Blir väl lite kaka på kaka.

Testade precis att slå av den helt men samma felmeddelande är kvar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2017
Skrivet av mrqaffe:

Det är en managerbar switch konfigurerad för att separera den trunk du får levererad till huset till separata lan igen, nätägaren använder troligen åtminstone 3 olika lan via vlanteknik fram till "tjänstefördelaren" där man delar trunken så att respektive tjänst kan matas ut på varsin port, data, tv och tele beroende på hur man kombinerar olika tjänsteoperatörer, du kan ju tex välja 3 olika tjänsteoperatörer som inte samarbetar och kräver att du ansluter deras egen utrustning i huset och tjänstefördelaren är till för att lösa det, väljer du bara dataporten på för att ansluta din router så finns det inga portar att öppna i tjänstefördelaren, det är en switch och den arbetar på lager 2 med vlan, den går att konfa men det enda du kan göra är att konfa fel så att all datatrafik stoppas, det finns ingen teknisk funktion i den som stoppar nån port utan det är allt eller inget genom den.
Du är endera ansluten till datalanet eller inte och jag förstår varför fiberleverantören inte vill att du ska in i den och konfa för du har inget att tjäna men däremot kan du göra fel så datatrafiken stoppas helt.

Tack för infon, då vet jag att man inte ska in o pilla i en switch.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2017
Skrivet av madtop:

Hhar du kollat upp så du får en publik ip-adress? Det finns en risk att du sitter bakom en CGN (carrier grade NAT).

Jämför din dators ip (eller din routers) med vad du får från t.ex whatsmyip.

Min IP verkar inte stämma överens med den jag får på whatsmyip, hur går jag tillväga med det här? ska googla lite efter lösningar också. Tack för din hjälp!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2017
Skrivet av Rivalry:

Min IP verkar inte stämma överens med den jag får på whatsmyip, hur går jag tillväga med det här? ska googla lite efter lösningar också. Tack för din hjälp!

Läste om en person som hade problem med sitt nät, och han har samma operatör som jag (Bredband 2) och tycktes inte få ordning på det riktigt, tydligen ska man väl ringa och begära en publik IP-adress. men han hade strul och folk sa att om dom inte kunde ge honom det så skulle han byta operatör.

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av Rivalry:

Läste om en person som hade problem med sitt nät, och han har samma operatör som jag (Bredband 2) och tycktes inte få ordning på det riktigt, tydligen ska man väl ringa och begära en publik IP-adress. men han hade strul och folk sa att om dom inte kunde ge honom det så skulle han byta operatör.

Om du kollar på ipnumret du får av operatören, börjar dess ipnummer med 100.64 så sitter du bakom CGN och då kan du bara surfa ut och att initiera kontakt med din dator från internet är omöjligt för datorn är osynlig från internet.
Det borde inte påverka ett vanligt spel men ska du ha nån typ av spelserver fungerar det inte för då måste du ha ett publikt ipnummer.
Bredband 2 och Bahnhof är de som håller på att lägga in kunderna bakom CGN.

Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2006

Jag har Bredband2 och har en server med Owncloud och behövde då Publik IP för att nå min Owncloud utanför mitt LAN. Jag mailade (via deras hemsida). Tog en dag, sen mailade de tillbaka att de ordnat det. Du kan behöva starta om routern efter de fixat publik IP. Jag gav ingen anledning till varför jag behövde publik IP. Sa bara att jag har stort behov av det. Tro det är bäst att inte säga varför...