Permalänk
Medlem

Telia och 5G

En kollega till mig påstår att hans flickvän har blivit erbjuden 5G av telia. Både till dator och telefon. Någon som vet vad det kan handla om? För 5G är väl inte i närheten att testas av privatpersoner än? :S

Visa signatur

Lian-Li Lancool PC-k62, ASRock p55 Extreme, Intel i5-2500k @ 3.30GHz, GeForce GTX 560 Ti, 4GB Corsair XMS3 1600mhz DDR3, Corsair VX 550w

Permalänk
Medlem

Försäljare som ljuger?

Permalänk
Medlem

Vad jag vet så kommer inte ericsson/telias testbed för 5G att köras igång förän 2018, då i stockholm och Tallin? 2020 är det sagt att det ska rullas ut kommersiellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av baystone:

En kollega till mig påstår att hans flickvän har blivit erbjuden 5G av telia. Både till dator och telefon. Någon som vet vad det kan handla om? För 5G är väl inte i närheten att testas av privatpersoner än? :S

Spontant så låter det som en telefonförsäljare som utger sig att ringa från Telia och hittar på en massa dynga för att locka henne att teckna ett avtal.

Första testerna utav "vissa tjänster" via 5G ska väl dra igång typ 2018 har jag för mig.

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem

Kanske 5GHz wifi?

Permalänk
Medlem

Bra då kan jag känna mig trygg i min "sågning" av dennes påstående. Kan tillägga att detta 5G ska han erbjudits efter att personen själv tog kontakt med Telia pga problem med tvboxen. Ska efter detta då ja erbjudits 5g och nu "går internet mycket fortare"

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lian-Li Lancool PC-k62, ASRock p55 Extreme, Intel i5-2500k @ 3.30GHz, GeForce GTX 560 Ti, 4GB Corsair XMS3 1600mhz DDR3, Corsair VX 550w

Permalänk
Medlem

@baystone:

Håller med ovanstående, det handlar troligen om att välja ssid xxxxxxxxxxx-5g i routern, alltså 5GHz i stället för 2G, 2,4 GHz-bandet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av baystone:

Bra då kan jag känna mig trygg i min "sågning" av dennes påstående. Kan tillägga att detta 5G ska han erbjudits efter att personen själv tog kontakt med Telia pga problem med tvboxen. Ska efter detta då ja erbjudits 5g och nu "går internet mycket fortare"

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tror bara det är ett missförstånd så förklara istället för såga. Att 5GHz wifi ibland kallas 5G i folkmun och av support är inte helt främmande tycker jag. Och om det nu är 5GHz wifi så är det troligt att det gav bättre hastigheter och mindre problem.