HDMI 2.1-standarden färdigställd – får stöd för 8K-video och dynamisk HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Det skulle få Nvidia att svettas skulle jag tro

Inte minst Sony och Microsoft. Nintendo är så höga på opium att det förmodligen rinner av som på en gås. Så där gör nog 8K varken till eller från för deras kundkrets tycker bevisligen om spel som ser ut att vara ritade av dagisbarn, för innehållet är ju så allsmäktigt, eller något.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

"Behövs" verkligen 8k just nu? 4k räcker alldeles utmärkt för pc användning, runt 32". Jag har svårt att se många ui element så är tvungen att använda Windows uppskalning ändå. För tv tittande behöver man väl minst 300" för att se skillnad på 4 och 8k. Men men, det är bra att vi har kablar som är kompatibla när dagen väl kommer.

ja, men vi snackade om tvapparater, som är 3-4 gånger större. och det där med att se skillnad på 4 och 8k, samma argument lades när 1080p vs 4k kom.

Skrivet av NatureBoyyy:

@Christley:

Jag är väl kanske en av de få som fortfarande köper film via bluray så bandbredden över nätet är inget som jag oroar mig över faktiskt men det är en vinkel på det hela givetvis. Bolagen får bli snabbare med att få fram 8k filmer men just nu kostar ju en ny 4k rulle typ 299 spänn, jag går på bio och köper filmer sedan på rea. Att stoppa in en skiva i spelaren är fortfarande något jag föredrar när jag ska se på film haha..

ja, jag ser fortfarande användningen av det. har en bokhylla 2x1.5m fyllda med dvd skivor. det är även anledningen till att jag slutade med det.
och 4k bluray är rätt nya. 4k har varit ute i iaf 2-3 år nu. alltså tar det 2-4 år till innan 8k bluray är ute.
en 4k bluray spelare är dyra (om man inte har nya xbox eller ps4) eftersom disken inte fungerar i en gammal bluray spelare.

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

ja, men vi snackade om tvapparater, som är 3-4 gånger större. och det där med att se skillnad på 4 och 8k, samma argument lades när 1080p vs 4k kom.

ja, jag ser fortfarande användningen av det. har en bokhylla 2x1.5m fyllda med dvd skivor. det är även anledningen till att jag slutade med det.
och 4k bluray är rätt nya. 4k har varit ute i iaf 2-3 år nu. alltså tar det 2-4 år till innan 8k bluray är ute.
en 4k bluray spelare är dyra (om man inte har nya xbox eller ps4) eftersom disken inte fungerar i en gammal bluray spelare.

Jag vet, men jag ser ingen skillnad på 1080 och 4k förrän vi närmar oss +75" vid normalt avstånd, 5 meter. Så visst, har man plats för projektor så är det väl värt det eller om man sitter närmare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Jag vet, men jag ser ingen skillnad på 1080 och 4k förrän vi närmar oss +75" vid normalt avstånd, 5 meter. Så visst, har man plats för projektor så är det väl värt det eller om man sitter närmare.

jag ser inte skillnad på 1080p eller 4k alls på tvapparater. men vill ändå ha detta för bildkvaliteten blir mycket bättre. med dessa större upplösningar kommer andra saker jag vill ha såsom hdr.
men jag kan se skillnad på 2560x1080 och 3440x1440. om de spelar någon roll

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Nu måste vi nog börja med att skilja på riktiga Hz och interpolerat skräp ala 800+Hz.

Självklart, jag drog bara en parallell till att jag brukar vara lite finkänslig men interpolering fungerar utmärkt vid t.ex. kamerapanorering och sämre på små objekt som rör sig. Att det sedan blir 150ms lagg när man tittar på en film eller tittar på TV spelar ingen roll för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Jag vet, men jag ser ingen skillnad på 1080 och 4k förrän vi närmar oss +75" vid normalt avstånd, 5 meter. Så visst, har man plats för projektor så är det väl värt det eller om man sitter närmare.

5 meter??!

Inte konstigt att 3D TV floppat egentligen. De flesta sitter för långt ifrån sina små TV apparater. Själv sitter jag 3 meter från 75" när jag tittar på TV och om jag skulle vilja få bra inlevelse i en 3d film är 2 meter mer lagom från 75".

Tänk att sitta längst bak att titta på 3D film i en biograf. Det blir också rätt kass 3D känsla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

ja, men vi snackade om tvapparater, som är 3-4 gånger större. och det där med att se skillnad på 4 och 8k, samma argument lades när 1080p vs 4k kom.

ja, jag ser fortfarande användningen av det. har en bokhylla 2x1.5m fyllda med dvd skivor. det är även anledningen till att jag slutade med det.
och 4k bluray är rätt nya. 4k har varit ute i iaf 2-3 år nu. alltså tar det 2-4 år till innan 8k bluray är ute.
en 4k bluray spelare är dyra (om man inte har nya xbox eller ps4) eftersom disken inte fungerar i en gammal bluray spelare.

Nya ps4 pro har dock inte 4k blu ray. Bara xbox som har det.

Permalänk

Skall bli intressant med 8K, lär ju behövas en ny komprimeringsstandard som är bättre än h.265 för video annars lär filerna bli enorma. Sen när det kommer konsumentprodukter som har stöd för 8K det får framtiden sia om. Vet inte ens om filmer spelas in i 8K.
Dock intressant med 4K i 120Hz för dom som är på jakt efter den ultimata upplevelsen.

Blu-ray har hängt med sen 2006 och 4K Blu-ray blev inte aktuellt först för än förra året. Så hur lång tid det lär ta innan Blu-ray i 8K kommer, kanske om först 6-8 år.

Visa signatur

Intel Core i9 7900X | Asus Prime X299 Deluxe | Corsair 128GB DDR4 3200Mhz | Gigabyte RTX 4090 | Acer X32FP 4K 160Hz | NVMe/SSD 14TB | Corsair AX1200i | Corsair Graphite 760T White | OS Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Den nya Asus skärmen med 144Hz + 4k kan omöjligt kopplas in i HDMI 2.1?

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Skrivet av Lifooz:

Det skulle jag nästan våga påstå.
Eftersom HDMI gubbarna har fixat fram standarden för 8K så kan man hoppas att den säger åt tillverkarna av paneler att det är dags.

Hur många apparater som har 8K kan jag dock inte sia om

Japan har ju dolat med lite TV sändning i 8K.

Detta medans teknik-neandertalarna här i Sverige fortsätter sända i 576i.... Pinsamt är en väldigt stor belöning att kalla det hela.

Ja jag vet att det finns HD kanaler, men kom igen mina älsklingar, det är fortfarande 1280x720p vi snackar.
Om nu inte våra TV-master klarar fetare fläsk än 720p så fine, låt dom köra på det då.
Men jag tänker på oss som kör IPTV och har fiber. I fibret finns det nästan äckligt stor potential. Och majoriteten som har fiber kör trots allt på 100mbit/s.

Då ser jag inte större problem än videokamerorna som bolagen spelar in med.
Minneskorten blir bara större och större och priset på dagens största minneskort är fortfarande ett kvalster i rymden för ett TV bolag. Och vill dom inte köra minneskort så finns kameror med hårddiskar.

Och dom som lirar i studion behöver ju bara streama vidare till studioutrustning som även dom har hårddiskar.

Man skulle väl iallafall kunna börja med 4K då detta har spridit sig som en bensineld pga priserna.

Är det jag som tänker fel, eller ser på saken som enklare än vad det är?

Bjuder in alla att diskutera om detta.

/Lifooz

Jo, fast ser mer streaming likt netflix/viaplay som framtiden. Vanlig TV sändning är redan totalt överkörd, bättre utbud, slipper reklam och du kan titta när man har tid (sen bättre bildkvalité till billigare pris).

Sen är HDMI rätt värdelöst. Blivit enorm härva där tillverkare av både kablar och tillverkare skiter i hur man ska märka HDMI, sen svensons tittar inte på funktioner som följer med utan dessa versionsnummer (som inte stämmer med verkligheten).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Fint som i mycket färger, eller som att se TV på 30cm avstånd?

Inget av det..

Men en del av materialet var en fotbollsmatch plåtat från sidan. Det var helt utzoomat (utsnittet var alltså hela planen) och kameran stod stilla. Materialet projicerades i 8K på en rätt stor duk med kristallklar bild. Effekten blev att det var som att sitta på läktaren. Ville du följa bollen så vred du på huvudet. Blev sjuk närvaro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcus84:

120hz till en tv är ju dock meningslöst om man inte spelar på den... det absolut första jag avaktiverar på tvn är ju just alla motion plus osv... ger ju bara fake känsla ala dokumentär..

Men stöd för 120hz i signalen har ingenting att göra med "alla motion plus osv..".

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

5 meter??!

Inte konstigt att 3D TV floppat egentligen. De flesta sitter för långt ifrån sina små TV apparater. Själv sitter jag 3 meter från 75" när jag tittar på TV och om jag skulle vilja få bra inlevelse i en 3d film är 2 meter mer lagom från 75".

Tänk att sitta längst bak att titta på 3D film i en biograf. Det blir också rätt kass 3D känsla.

Ser dumt ut att ha soffan eller tvn mitt i rummet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcus84:

120hz till en tv är ju dock meningslöst om man inte spelar på den... det absolut första jag avaktiverar på tvn är ju just alla motion plus osv... ger ju bara fake känsla ala dokumentär..

Skulle man inte ha nytta av det när man tittar på en tennis match heller ?

Visa signatur

Gaming: CM storm sniper, FSP Aurum 750W, Asrock X370 Taichi, Ryzen 5 1600, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz, ASUS Radeon RX Vega 56 ROG Strix, Soundblaster ZBrandvägg: SUGO SG13B-Q, Corsair SF450 450Watt, Noctua NH-L9x65, Xeon e3-1220L 1,1Ghz, 2xSAMSUNG 4GB DDR3L ECC RAM, 2.5 HDD WD AV-25 320GBLab Server:Yeong Yang yy-0221, antec signature 650W, TYAN S2469, 2xOpteron 2600 Noctua NH-U9DO, 8x1GB ECC REGHTPC: Silverstone GD09, AsRock Killer x370, Ryzen 2400g, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Ser dumt ut att ha soffan eller tvn mitt i rummet.

Helt riktigt men vi har ju satt lite andra möbler bakom men vi prioriterat alltid funktion före design.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NatureBoyyy:

Man kanske hoppar över 4k tåget och slår till direkt på 8k när det är dags för ny tv

UHD blu-ray är precis släppt, det lär ta minst 5 år till innan en standard släpps för 8K, och innan dess lär det inte komma särskilt mycket intressant material i 8K upplösning..

Permalänk
Skrivet av Sir. Haxalot:

UHD blu-ray är precis släppt, det lär ta minst 5 år till innan en standard släpps för 8K, och innan dess lär det inte komma särskilt mycket intressant material i 8K upplösning..

Vissa har hävdat att det är bättre och hoppa över 4k, för 8k kommer vara nya standarden.

Men enligt mig räcker 4k långt, vi har ju knappt kommit över 60hz än så länge och 8k ligger troligen längre in i framtiden. Har en 1080P skärm till datorn och jag ser inte pixlarna så för mig behöver jag gå upp rejält i storlek för 4k ska vara värt det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar