Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

fibern kan vara Telias egen.

där jag bodde innan var det telia stadsnät eller ADSL som gällde om man ville ha något annat.

läste att det var telia som ägde det nånstans minns inte var.
mycket möjligt att det inte stämmer har inte kollat efteråt brydde mig inte så hårt utan bara tog någon av de andra istället som hade bäst pris.

Nä det är definitivt fel. Arbetar själv som projektledare och sköter bl.a. fiberbyggnationen nere i Skåne.

Visa signatur

Chassi: [-Corsair 250D-] CPU: [-Intel I5-4670K @4.0GHZ-]
Moderkort: [-Asus Maximus Impact VII Z97 ITX-] Minne: [-Corsair Vengeance 8GB (2*4GB) 1600Mhz-]
Grafikkort: [-MSI GTX 970-] Nätaggregat: [-Seasonic Platinum 860w-]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodpain112:

Har följande :

Banhof
Boxer
Bredband 2
Bredbandsbolaget
Comhem
T3

plus några mindre bolag.

Inte ens något att fundera över. Bahnhof.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Avstängd

Bahnhof.. bredbandsleverantören med erkänt sämst support i Sverige även kända för att översälja kapacitet. Och alla tramsiga utspel från deras VD enbart för att vinna enkla poäng hos alla naiva människor. Bara för att Bahnhof säger sig skydda den enskilda individens integritet behöver de inte vara en bra sak.. det finns mycket värre saker man kan göra på internet än att fildela. Tänk hur många som kan slippa åtal pga Bahnhofs slapphet/envishet att inte släppa uppgifter om användaren.

Indirekt motiverar det att en viss typ av användare drar sig till Bahnhof. Välj hellre en mindre leverantör som håller vad de lovar med bra support.

Permalänk

Lånar tråden lite.

En bekant till mig har nyss fått fiber installerat.

Han kan välja mellan följande operatörer:

AllTele
Aperir Network
Bahnhof
Boxer
Bredband2
Bredbandsbolaget
Bredbandsgruppen
Com Hem
Hoist
Intertain
IP Sweden
Net at Once
Obenetwork
Ownit
Serverado
Sfty
T3
Tyfon
Universal Telecom
Viasat

Han vill gärna ha så billigt som möjligt men ändå en stabil uppkoppling, han använder bara Xbox one samt mobil och surfplatta. så det räcker med en 100/10 uppkoppling.

Vad rekommenderar ni?

Permalänk
Skrivet av Spaceman81:

En bekant till mig har nyss fått fiber installerat.

Han kan välja mellan följande operatörer:

AllTele
Aperir Network
Bahnhof
Boxer
Bredband2
Bredbandsbolaget
Bredbandsgruppen
Com Hem
Hoist
Intertain
IP Sweden
Net at Once
Obenetwork
Ownit
Serverado
Sfty
T3
Tyfon
Universal Telecom
Viasat

Han vill gärna ha så billigt som möjligt men ändå en stabil uppkoppling, han använder bara Xbox one samt mobil och surfplatta. så det räcker med en 100/10 uppkoppling.

Vad rekommenderar ni?

Ingen som har nåt tips? Det är ingen större skillnad väl. Eftersom det är "öppen fiber" nätet är ju redan byggt så val av fiber spelar ungefär lika mycket roll som val av elleverantör?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Enkelt, ta det billigaste.

Visa signatur

MB: Asus p8Z77-V PRO PSU: FD Newton R3 600W CPU: Intel i5 3570K @ 4.3 GHz Kyl: CM 212 EVO Ram: Vengeance 1600MHz 2x8GB GPU: ASUS Strix 1070 HDD: WD Caviar Green 2TB SSD: Samsung 840 PRO 250GB Burk: Define R4 Laptop: Alu Macbook 2008 Monitor: Acer X34A

Permalänk
Skrivet av robbankentor:

@sarre: Börja med att titta på hur du använder internet.

Om det är så att du känner att du gör olagligheter på internet. och att ditt surfande inte bör synas av polis och andra myndigheter välj Bahnhof.

Om du inte känner så börja jämföra priser och kanalutbud. Välj det som passar dina behov bäst.

Nja leverantörerna har fortfarande skyldighet att uppge säg IP om polis/myndighet i utredning kräver uppgifterna. Du smiter inte undan lagen för att du har Bahnhof.

Visa signatur

| 7800X3D | RTX 3090 Ti | Custom Loop |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnilssonn:

Nja leverantörerna har fortfarande skyldighet att uppge säg IP om polis/myndighet i utredning kräver uppgifterna. Du smiter inte undan lagen för att du har Bahnhof.

Det är väll just det Bahnhof skryter med, inga loggar och ingen hjälp till polis om straffet är under två år

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem

@robbankentor:
Fast de måste de göra enligt lag.
Så tro inte på all smutskastning från Bahnhof!
De flesta leverantörer ger ej ut information om de inte måste enligt domslut.
Tex Comhem, Bredband2.
Bahnhof är dåligt val (på de flesta orterna) och beter sig som en 6 åring. Så jag undviker dom, eftersom jag får samma skydd de ger hos 99% av alla leverantörer. Bara att de andra leverantörerna inte skryter och beter sig som 6åringar om det

Visa signatur

|CPU: I5 9600K | MB: ASUS Z97 PRO GAMER |RAM: Corsair 16GB Vengeance LP |GPU: GTX 1070 | PSU: EVGA Supernova G2 750W | Kylare: NZXT Kraken X61 |Burk: NZXT H440 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyzlite:

@robbankentor:
Fast de måste de göra enligt lag.
Så tro inte på all smutskastning från Bahnhof!
De flesta leverantörer ger ej ut information om de inte måste enligt domslut.
Tex Comhem, Bredband2.
Bahnhof är dåligt val (på de flesta orterna) och beter sig som en 6 åring. Så jag undviker dom, eftersom jag får samma skydd de ger hos 99% av alla leverantörer. Bara att de andra leverantörerna inte skryter och beter sig som 6åringar om det

Exakt, även om de inte har några loggar så hindrar det ju inte att man i värsta fall går in i realtid i utrustningen och då behövs ingen logg.