LG visar nya OLED-paneler med ökad ljusstyrka och stöd för HDR

Permalänk
Melding Plague

LG visar nya OLED-paneler med ökad ljusstyrka och stöd för HDR

För det kommande årets modeller uppdaterar LG sina OLED-paneler, med bland annat förbättrat Game Mode samt stöd för diverse HDR-standarder.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jaså... Jag som trodde OLED skulle bli billigare i längden, inte dyrare.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Intressant att se var HDR tar vägen och standardiseras på. Riktigt sugen på en OLED lite senare i år, men egentligen borde man nog vänta något år.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Yes! OLED med HDR, ja tack

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Intressant att se var HDR tar vägen och standardiseras på.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja det vore skönt om tillverkarna kunde välja ut en av standarderna istället för att ha 4 olika format av HDR

Visa signatur

MAIN: AMD Ryzen 1700x@4GHz | ASUS PRIME B350-PLUS | Corsair 16GB | Gainward GTX 1070 | Qnix QX2710 115Hz
SRV1-4: 2x Intel Xeon E5-2660 | 16GB ECC | CentOS 7
SRV5: 2x Intel Xeon E5620 | 240GB ECC | CentOS 7

"I can show you a real Tunnel Snake, Amata."

Permalänk
Medlem

Äntligen någon som fokuserar och marknadsför med input-lag.
21ms är mycket bra. I Sony's 2015-serie hade några modeller 16ms.

Tyvärr har de flesta TV's input-lag på 50+ms (i bästa fall) och det är inte bra, pratar vi skalning eller ännu värre att ansluta via analog signal så är det totalt oanvändbart med 100++ms.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

Äntligen någon som fokuserar och marknadsför med input-lag.
21ms är mycket bra. I Sony's 2015-serie hade några modeller 16ms.

Tyvärr har de flesta TV's input-lag på 50+ms (i bästa fall) och det är inte bra, pratar vi skalning eller ännu värre att ansluta via analog signal så är det totalt oanvändbart med 100++ms.

LG b6 får Game Mode i HDR vilket gör att Input Lag kommer ner i 28 ms i alla lägen.
http://www.rtings.com/tv/reviews/lg/b6

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hue länge ska man behöva sitta kvar med sin plasma innan man ska ha råd att uppgradera ?
Känns som att 2020 är året då man på allvar kan börja titta på Oled i de större formaten.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

Tråkigt att utvecklingen för OLED går så sakta. Blir så när en tillverkare ( LG ) sitter på all tillverkning och teknik.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Yes! OLED med HDR, ja tack

Det har ju redan nuvarande generationen (gen 6)
Mer ljusstyrka är dock inte fel, plus att den stödjer fler HDR-format.

Skrivet av Xhit:

LG b6 får Game Mode i HDR vilket gör att Input Lag kommer ner i 28 ms i alla lägen.
http://www.rtings.com/tv/reviews/lg/b6

För info så gäller detta redan de dyrare modellerna i 6-serien (E och G och vad de nu heter) ... B6 är den som fixades sist såvitt jag vet, då den bygger på enklare hårdvara.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Hade gärna sett en billigare 1080p oled hdr på 60"+.

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av GilbertG:

Yes! OLED med HDR, ja tack

Funnits ett tag, faktiskt redan hemma på min vägg

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk

Nuvarande B6 (enligt prisjakt länken), kostar 17kkr, så har priset gått upp till 43kkr eller är det lanseringspriset?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Varför skulle priset för OLED-modellerna inte sjunka nämnvärt under 2017?

Enligt prisjakt kostade 55" B6 i april 2016 35 000 kr. På Black Friday var den nere på 16 000 kr.

65" B6 kostade i april 2016 60 000 kr. Nu kostar den 26 000 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saliciouscrumbs:

Varför skulle priset för OLED-modellerna inte sjunka nämnvärt under 2017?

Enligt prisjakt kostade 55" B6 i april 2016 35 000 kr. På Black Friday var den nere på 16 000 kr.

65" B6 kostade i april 2016 60 000 kr. Nu kostar den 26 000 kr.

Antagligen menar de priserna från LG till distributörerna osv. Sen sker så klart prispressning och minskning av vinstmarginalen för att butikerna ska konkurrera med varandra. Lanseringspris är i princip alltid väldigt höga för att de då kan ta ut högre pris bara för att det är nytt :). Om 2018 innebär större tillverkningskapacitet som Jonas säger så bör priserna även kunna sjunka från LG vilket kommer kunna möjliggöra ännu lägre priser efter prispressningarna

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Läppsync

Jag har en LG 50PB660V, 50" plasma och mitt problem är att TV inte klarar av att synka bild och ljud på man använder den optiska utgången. Om jag ställer in fördröjningen så att den stämmer för TV-kanalerna så kommer ljudet ca 160ms för tidigt då jag använder TV:ns inbyggda Netflix.
Så LG borde fokusera på de grundläggande TV-funktionerna innan de lägger in ytterligare buggig mjukvara i sina TV apparater. Frågan är skickad till LG support men de har inte ens brytt sig om att svara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av enbom:

Jaså... Jag som trodde OLED skulle bli billigare i längden, inte dyrare.

Jag menar väl det. Som det ligger nu så suger det.
Det behövs åtminstone en till tillverkare.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Yes! OLED med HDR, ja tack

Det har funnits sedan åtminstone april 2016, men visst är det trevligt (jag har en B6 65" och fagert är det minsann)!

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saliciouscrumbs:

Varför skulle priset för OLED-modellerna inte sjunka nämnvärt under 2017?

Enligt prisjakt kostade 55" B6 i april 2016 35 000 kr. På Black Friday var den nere på 16 000 kr.

65" B6 kostade i april 2016 60 000 kr. Nu kostar den 26 000 kr.

De syftar nog på att ordinariepriset mellan 2016 och 2017 inte förändras. Sen så kommer ju 2017-årsmodeller självklart att sjunka i pris under årets gång. Men OLED som teknik förblir dyr. Många hade hoppats på att B7 skulle vara billigare än vad B6 var vid release, men så verkar det inte bli.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Tittar man på årets flaggskepp från LG ser det ut som att man kan "välva" tvn själv om man vill?!
https://www.youtube.com/watch?v=r3XTzUaZGzc

Snuskigt tunn!

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Tittar man på årets flaggskepp från LG ser det ut som att man kan "välva" tvn själv om man vill?!
https://www.youtube.com/watch?v=r3XTzUaZGzc

Snuskigt tunn!

Varför i hela friden skulle någon vilja välva en TV? Tillverkarna har insett att vi konsumenter inte är helt korkade och drar ned på curved modellerna, för att försvinna troligtvis nästa år.
Vi vet alla nu att curved tv bara var en gimmik och att effekten inte kommer om man inte har hela skärmen i synfältet, vilket man aldrig har med en TV.
Dessutom är det otroligt fult både på en tvbänk eller på väggen.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Skrivet av KingCobra:

Varför i hela friden skulle någon vilja välva en TV? Tillverkarna har insett att vi konsumenter inte är helt korkade och drar ned på curved modellerna, för att försvinna troligtvis nästa år.
Vi vet alla nu att curved tv bara var en gimmik och att effekten inte kommer om man inte har hela skärmen i synfältet, vilket man aldrig har med en TV.
Dessutom är det otroligt fult både på en tvbänk eller på väggen.

Samsung tror på det fortfarande dock

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Det har ju redan nuvarande generationen (gen 6)
Mer ljusstyrka är dock inte fel, plus att den stödjer fler HDR-format.

För info så gäller detta redan de dyrare modellerna i 6-serien (E och G och vad de nu heter) ... B6 är den som fixades sist såvitt jag vet, då den bygger på enklare hårdvara.

Skrivet av XHI:

Funnits ett tag, faktiskt redan hemma på min vägg

Skrivet av backfeed:

Det har funnits sedan åtminstone april 2016, men visst är det trevligt (jag har en B6 65" och fagert är det minsann)!

Då har jag varit en smula felinformerad av min entusiastiske vän som köpte en... väldigt dyr LCD (Panasonic) i somras pga ljusstyrkan och HDR.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av ALj:

Jag har en LG 50PB660V, 50" plasma och mitt problem är att TV inte klarar av att synka bild och ljud på man använder den optiska utgången. Om jag ställer in fördröjningen så att den stämmer för TV-kanalerna så kommer ljudet ca 160ms för tidigt då jag använder TV:ns inbyggda Netflix.
Så LG borde fokusera på de grundläggande TV-funktionerna innan de lägger in ytterligare buggig mjukvara i sina TV apparater. Frågan är skickad till LG support men de har inte ens brytt sig om att svara.

LG och Samsung är rätt bra på hårdvara, men suger oftast gällande mjukvaran på ett eller annat sätt. Har själv lagt ner att använda deras inbyggda appar (oftast långsamma och dåligt uppdaterade). På mina LG-plasmor så har jag helt skippat inbyggd SmartTV och kör istället Netflix på externa boxar (Xbox 1S i mitt fall).

Köper gärna en OLED utan SmartTV och annat som LG ändå ofta har problem att få till och uppdatera.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av enbom:

Jaså... Jag som trodde OLED skulle bli billigare i längden, inte dyrare.

Fast det blir de ju. Kolla prisutveckling på prisjakt exempelvis. Nya finare modeller blir naturligtvis dyrare precis som vilken annan produktkategori som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

För info så gäller detta redan de dyrare modellerna i 6-serien (E och G och vad de nu heter) ... B6 är den som fixades sist såvitt jag vet, då den bygger på enklare hårdvara.

Hmm, B6 kanske ÄR snabbast ändå...
Nu när jag hittade infon om de andra serierna så snackas det om 34ms i HDR läge:
http://www.hdtvtest.co.uk/news/lg-hdr-game-201612014385.htm

... medan för B6 så kryper den under 30ms. Bakvänt, men verkar vara så att billigast är snabbast! (även om skillnaden B6 mot de dyrare är rätt liten i praktiken)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Jag hoppas LGs dyrare TVs, över 10k kr är bättre än autodimming skräpet som de säljer i segmentet under 10k kr

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminous:

Jag hoppas LGs dyrare TVs, över 10k kr är bättre än autodimming skräpet som de säljer i segmentet under 10k kr

Skickades från m.sweclockers.com

Det skall vara OLED, och inget annat skit.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Tittar man på årets flaggskepp från LG ser det ut som att man kan "välva" tvn själv om man vill?!
https://www.youtube.com/watch?v=r3XTzUaZGzc

Snuskigt tunn!

Optimalt! Om man sitter ensam framför TV:n som jag ofta gör när jag surfar etc. så kan man ju benda den lite och sen när man gemensamt tittar på något så kan man platta till den.

Ännu bättre är väl om dom har en kamera i TV:n som böjer den till rätt radie beroende på vilket avstånd man sitter på. Då kan man säga att TV:n har autofokus. Sitter man på 1.5 meters avstånd (bör vara optimalt för 4K?) på en liten 55 tummare, så bör den ha en radie på 1.5 och då blir det riktigt omslutande!