Långsam uppkoppling över 4G via routern

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falun
Registrerad
Feb 2010

Långsam uppkoppling över 4G via routern

I min lägenhet finns inte internet i huset. Lösningen på detta blir att köpa en lägenhet där detta finns, men tills vidare för jag nöja mig med 4G (vilket förvisso funkar bra, egentligen).

Då jag ville ha ett internt nätverk konfigurerade jag en router av modellen Asus RT-AC66U, i vilken jag kopplade in ett usb-modem av modellen Huawei E3372.

Problemet
Uppkopplingen via routern är långsamt. Via trådbundet ethernet, såväl som via WiFi. Jag mäter cirka 15Mbit/s ner, och svarstider på strax under 50ms (det senare tror jag dock inte är något problem). Den här hastigheten borde egentligen inte vara något problem, men det är ofta oerhört långsamt att surfa. Jag funderar på om det av någon anledning är en hög drop rate på uppkopplingen.

Jag har testat att ansluta usb-modemet direkt till datorn och då mäter jag upp runt 60Mbit/s ner, svarstiden ligger även där strax under 50ms. En sak jag har observerat är att IPv6 inte fungerar när jag surfar via routern, även om detta är en funktion som routern sägs stödja. När jag ansluter usb-modemet direkt till datorn fungerar IPv6. Om detta spelar in vet jag inte, det är bara en observation.

Vad kan orsaka att uppkopplingen blir så långsam? Har ni några tips på hur jag kan gå vidare i min felsökning, och eventuellt några förslag på åtgärd?

Tack på förhand!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2004

Det är lite oklart utifrån din beskrivning vad det är som är segt förutom hastigheterna.
Testa lite tracert med wintmtr http://winmtr.net/ , kanske byta dns till google om det är den som är seg vid surf, 8.8.8.8 exempelvis.

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falun
Registrerad
Feb 2010
Skrivet av Gurk:

Det är lite oklart utifrån din beskrivning vad det är som är segt förutom hastigheterna.
Testa lite tracert med wintmtr http://winmtr.net/ , kanske byta dns till google om det är den som är seg vid surf, 8.8.8.8 exempelvis.

Långsamma DNS-svar var min första tanke, och bytte därför till Googles DNS-servrar. Det gjorde tyvärr ingen skillnad.
Det är surf överlag som är långsamt, det är ofta som att den kan läsa in större delen av sidan snabbt men sen står den ändå och laddar någon enstaka resurs mycket längre. Ofta slutar internet dessutom att fungera helt, för att börja fungera igen en stund senare.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2004
Skrivet av Gildebrand:

Långsamma DNS-svar var min första tanke, och bytte därför till Googles DNS-servrar. Det gjorde tyvärr ingen skillnad.
Det är surf överlag som är långsamt, det är ofta som att den kan läsa in större delen av sidan snabbt men sen står den ändå och laddar någon enstaka resurs mycket längre. Ofta slutar internet dessutom att fungera helt, för att börja fungera igen en stund senare.

Har du väldiga paketförluster då? (DNS ballar ur fullständigt isf) pinga några olika host:ar och se om det kniper?

//edit - fasen vad klurigt, ehm... även pinga routern (faktiskt) för att se det trådlösa kanske.

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mellbystrand
Registrerad
Maj 2005

Detta har med att göra vilka drivrutiner som används för att koppla upp modemet. Asus har åtminstone tidigare inte haft stöd för QMI, MBIM eller andra drivrutiner som gör att du kan få "full" hastighet genom routern. Max hastighet genom Asus har legat strax över 20 innan som max.

|| Silverstone Temjin TJ08B-EW || Corsair AX860i || Asus Maximus VIII Gene || Intel I7-6700K || G.Skill TridentZ || Samsung 850 Pro || Asus GeForce GTX 980 Ti || Asus VG248QE || Shiit Magni 2 ||

|| Filco Majestouch II / Cherry MX Black / Pegasus Hoof || GH60 / Tex case / Cherry MX Clear || Nerd60 / Silver carbon fibre plate / Silver aluminium case / Cherry MX Clear || WASD Code / Cherry MX Clear || IBM Model M '89 / Buckling spring || Roccat Kone Pure Naval Storm || Asus ROG Sheath || Quad Gaming Mouse Rock ||

|| Ubiquiti EdgeRouter Lite || Ubiquiti UniFi AP AC PRO || HP1820-24G || Synology DS713+ ||

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2013

ASUS kanske inte klarar mer? Det finns flera trådar i detta forum om att man bör undvika ASUS till 4G.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
at home
Registrerad
Nov 2007
Skrivet av dorf_se:

Detta har med att göra vilka drivrutiner som används för att koppla upp modemet. Asus har åtminstone tidigare inte haft stöd för QMI, MBIM eller andra drivrutiner som gör att du kan få "full" hastighet genom routern. Max hastighet genom Asus har legat strax över 20 innan som max.

Problemdrivaren är cdc_ncm som inte ASUS stödjer fullt ut vilket ger en maxhastighet på cirkus 22.5 Mbits.

Innan jag fick fiber så körde jag 4G, efter att ha provat runt bland firmwaren så var den bästa lösningen att köra en bryggad Dovado Tiny mot min AC68U, funkade alldeles utmärkt.

Men det vete tusan om det är värt mödan just nu eftersom hastigheterna kraftigt gått ner pga ökad belastning, själv låg jag alltid runt 60 Mbits men numera när jag testat så ligger man mellan 20-40 Mbits. (Telenor)

Det finns flera trådar i ASUS delforumet här hos Sweclockers där vi tjötar om detta! Sen förstår jag ASUS för det är en bedrövlig djungel med drivare för just mobilt bredband och marknaden är nog ganska liten jämfört med fiberanslutningar.

ASUS K56CB i7, W10.
HTC 10 ICE InsertCoin SVN, Nougat
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt en ASUSAC68U (AP), fiber 250/100Mbit/s.
Mitt nätverk: http://imgur.com/VYJjrzL Bild http://imgur.com/89WYq81

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falun
Registrerad
Feb 2010
Skrivet av dorf_se:

Intressant, funderar på om man kan få stöd för detta genom typ DD-WRT. Någon som vet? Om det inte går att få till med denna routern så får jag nog köpa antingen en Dovado Tiny eller en Raspberry Pi som bryggar uppkopplingen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
at home
Registrerad
Nov 2007

Jo jag skulle nog välja Shibbys Tomato om jag skulle prova.

http://tomato.groov.pl/

Jag körde hans firmware på min N66U men ville inte testa med AC68an eftersom den var ny då.
Shibby har satsat tid på att få till de mobila drivarna!

ASUS K56CB i7, W10.
HTC 10 ICE InsertCoin SVN, Nougat
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt en ASUSAC68U (AP), fiber 250/100Mbit/s.
Mitt nätverk: http://imgur.com/VYJjrzL Bild http://imgur.com/89WYq81