Rookie som vill avancera sig

Permalänk

Rookie som vill avancera sig

Hejsan hoppsan!
Sitter och fantiserar om att göra ett ”litet” hemma nätverk.
Idén bestor av följande
En webb adress där man kan logga in vart&närsom med användarnamn och lösenord för att ta del av tex utvalda bilder, filmer, filer eller kanske till och med fjärrstyra servern, där en admin användare har full tillgång och en använder till exempel så Morsan kan hämta hem eller bara kolla på semester bilder.
Sen använder jag mig av olika operativsystem till exempel android i plattan, Apple i telefonen o Windows i hemmadatorn. Så därför skulle jag vilja att i samma server kunna göra en molntjänst för mig själv som synkar ihop dessa enheter med varandra. Inte behöva iCloud o Google drive utan använda webbadressens email för att synka. Så en server fast med olika uppgifter

Hur låter det i dom professionella öronen? Är min idé genomförbar?
Självklart förstår jag också att inget är grattis och jag är håller inte rädd för att sitta och ”plugga”
Men om någon kan säga bu eller bä? Lite tips och förslag? En vad som behövs och en göra lista.
Mvh cmattsson

Permalänk
Inaktiv

owncloud. Du behöver köra det på en dator också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av studiox_swe:

owncloud. Du behöver köra det på en dator också.

Precis det jag tänkte på när jag läste TS fråga också.

Och då behövs ju
En dator / VM om man så vill
Owncloud
Domän

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Det första jag kom att tänka på var Plex men det är väl fullt möjligt att jag missuppfattat vad OP vill ha ut av systemet.

Själv har jag en stor Plex-server på datorn som jag lagt in film, tvserier och bilder på som jag kommer åt överallt, oavsett om jag sitter med privata androiden eller jobbiphonen.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Skrivet av Elghinnarisa:

Precis det jag tänkte på när jag läste TS fråga också.

Och då behövs ju
En dator / VM om man så vill
Owncloud
Domän

Owncloud ska jag titta närmare på, men blir jag min egna molnserver då? Vill inte ta något ligga på någon annans server,
Jag tänkte använda en PC med antingen Windows eller Ubuntu/Debian som server (huvud dator)
Lästa någon stans om någon server som var flera servrar i en. Någon som vet något om det?

Skrivet av TotalF:

Det första jag kom att tänka på var Plex men det är väl fullt möjligt att jag missuppfattat vad OP vill ha ut av systemet.

Själv har jag en stor Plex-server på datorn som jag lagt in film, tvserier och bilder på som jag kommer åt överallt, oavsett om jag sitter med privata androiden eller jobbiphonen.

Plex? Kan du förklara lite mera vad det är o vad det innebär?

Permalänk
Permalänk
Medlem
Citat:

Plex? Kan du förklara lite mera vad det är o vad det innebär?

Absolut!

Du googlar Plex och tankar jem programvaran från deras hemsida samt installerar. Väldigt enkelt användargränssnitt imo.

Därefter ger du Plex tillgång till mappar på datorn med filmer, serier och bilder. Nu har du en plexserver up and running på datorn. På din mobil, android eller iphone, installerar du sen Plex och du bör då se din nyskapade plexserver och därmed kommer du åt all den media på mobilen.

Jag har vart nere i spanien (lät datorn stå på hemna i norge) och kunde streama film o tvserier till min mobil via wifit jag hade i lägenheten där.

Om det nu är en sån skags lösning du är ute efter?

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk

@cmattsson: har nu läst igenom Plex, det värkar ju grymt, men kan man göra olika användare som för begränsad tillgång? Kanske bara filmer, eller kanske bara filmer och musik men inte bilder

Permalänk
Medlem
Skrivet av cmattsson:

@cmattsson: har nu läst igenom Plex, det värkar ju grymt, men kan man göra olika användare som för begränsad tillgång? Kanske bara filmer, eller kanske bara filmer och musik men inte bilder

Du väljer att bjuda in folk via deras e-post. De får skapa ett eget plexkonto då. Du väljer när du skickar inbjudan vad de ska få tillgång till. Allt är i form av en liten wizard. Superlätt!

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P Kylning: NZXT Kraken Z63 PSU: Corsair SF750
CPU: AMD Ryzen 5800X GPU: ASUS RTX 3080 TUF Gaming OC V2
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200Mhz MOBO: Asus ROG STRIX B550-I GAMING
SSD:
Samsung EVO 970 500GB SDD2: Samsung EVO 970 500GB
Övrigt: Iqunix F60, Logitech G Pro Superlight, LG 34GN850-B, ModMic, Beyerdynamic DT 770 Pro

Permalänk

Okej grymt, ja det är ju en del av funktionerna som jag vill använda,
Men sen kanske owncloud hjälper mig med en funktion också då jag vill synka alla olika enheter.
Men jag håller på också på med min enskilda firma så vill gärna ta tillgång till fakturor och diverse från alla mina enheter samt kanske pdf filer o övriga dokument

Är det här något jag ska fördjupa mig i för att kunna använda alla mina olika funktioner på en o samma burk
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1134186-guide-egen-serv...

Permalänk
Medlem
Skrivet av cmattsson:

Owncloud ska jag titta närmare på, men blir jag min egna molnserver då? Vill inte ta något ligga på någon annans server,
Jag tänkte använda en PC med antingen Windows eller Ubuntu/Debian som server (huvud dator)
Lästa någon stans om någon server som var flera servrar i en. Någon som vet något om det?

Plex? Kan du förklara lite mera vad det är o vad det innebär?

Owncloud är något du kör på din egen dator i hemmet. Din dator blir din server, som du sedan använder som t.ex. google drive. Eller ja det är inte riktigt google drive men nära nog. Pröva deras demo som dom har på hemsidan.

Plex används för att strömma media (film/musik) till nätverket i hemmet eller utanför hemmet. Det går att bestämma vilka konton som har tillgång till vilka mappar. Men det är helt enkelt, den egen netflix som du kör på din maskin med vilka filmer du nu har på din burk i hemmet.

Vad jag förstod det som är det owncloud du vill ha, även om man så klart kan köra båda. Själv tror jag aldrig jag kommer släppa plex.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Du kan köpa en nas och sedan köra Owncloud eventuellt Nextcloud när det kommer som en app. Finns på Qnap. Då får du allt samlat på ett ställe!

Visa signatur

Välkommen till Sweclockers, där den ena vet mer än den andra!

Permalänk
Skrivet av fisken92:

Du kan köpa en nas och sedan köra Owncloud eventuellt Nextcloud när det kommer som en app. Finns på Qnap. Då får du allt samlat på ett ställe!

Tack! Ska kolla närmare på det med

Permalänk
Medlem
Skrivet av studiox_swe:

owncloud. Du behöver köra det på en dator också.

Skrivet av Elghinnarisa:

Precis det jag tänkte på när jag läste TS fråga också.

Och då behövs ju
En dator / VM om man så vill
Owncloud
Domän

Skrivet av Elghinnarisa:

Owncloud är något du kör på din egen dator i hemmet. Din dator blir din server, som du sedan använder som t.ex. google drive. Eller ja det är inte riktigt google drive men nära nog. Pröva deras demo som dom har på hemsidan.

Plex används för att strömma media (film/musik) till nätverket i hemmet eller utanför hemmet. Det går att bestämma vilka konton som har tillgång till vilka mappar. Men det är helt enkelt, den egen netflix som du kör på din maskin med vilka filmer du nu har på din burk i hemmet.

Vad jag förstod det som är det owncloud du vill ha, även om man så klart kan köra båda. Själv tror jag aldrig jag kommer släppa plex.

Är det inte NextCloud som gäller nu för tiden?