Permalänk

Köpa processor, Råd om val

Tjenare! Ska köpa ny processor då jag nyligen köpte nytt grafikkort och är rädd att processorn även börjar hamna efter , samt sugen på en K modell så man får lite extra för slantarna i form av överklockning.

Era tankar runt vilken processor som är värt att köpa så man inte stryper sig på processorn och så att grafikkortet och processorn får en bra balans i kraft. budgeten är ganska öppen för förslag, Runt 1500-4000. Men vill ju att de ska vara värt pengarna de man köper

Det som ska spelas är såklart senaste spelen samt CEMU wii u emulator.

Har följande just nu

Geforce GTX 1060 6GB
144hz Skärm
B75MA-P45 moderkort
i5-3470 ( icke K modell ) med Cooler Master hyper 212 EVO
16GB ram
Bitfenix Prodigy M Black med 4x 120mm fläktar och 1x 140mm (utblås är 1 120 mm uppe och den bakre 140mm och resterande är insug, Är lite osäker på om detta är de bästa alternativet dessutom)
Tack för förhand :)!!

Permalänk
Medlem

Har du en skärm som kan visa mer än 60 bilder/sekund 60Hz ?? om inte då funkar din nuvarande cpu. Det är endast om du vill köra på låga grafikinställningar med max antal bildrutor som du vinner på att byta CPU. Då du valde ett Nvidia kort så är bildskärmen dyrare än om du valt AMD. (om du vill kunna utnyttja alla fördelar med G-sync)

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk

@sesese: Tjenare! tack för snabbt svar, Jag har 144hz skärm glömde skriva med de !

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Har du en skärm som kan visa mer än 60 bilder/sekund 60Hz ?? om inte då funkar din nuvarande cpu. Det är endast om du vill köra på låga grafikinställningar med max antal bildrutor som du vinner på att byta CPU. Då du valde ett Nvidia kort så är bildskärmen dyrare än om du valt AMD. (om du vill kunna utnyttja alla fördelar med G-sync)

skulle säga att han vinner en hel del i nya spel av att välja ny processor. speciellt om han överklockar också

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Inaktiv

@Lundgreen91: Om du ska ha en ny cpu lär du behöva ett nytt moderkort och ddr4, är din budget enbart för processorn eller ska allt ingå i den?

Permalänk

@anon264921: är det kritiskt så är det klart man kan byta moderkort samt ram, men skulle vilja hålla mig under 5 iallafall

Permalänk
Inaktiv

@Lundgreen91:

Kaby lakes nya i5 för 2699kr

https://www.proshop.se/Processor/Intel-Core-i5-7600K-Kaby-Lak...

Nytt z270 moderkort som passar till processorn för 1499kr

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10102972/

Sen behöver du ddr4 och en kylare, totalt kommer det hamna på ungefär 5,5k men då har du iaf det senaste. Du kanske kan sälja processorn, ddr3 och moderkortet för en peng på marknaden för att kunna köpa de andra prylarna.

Såg att du redan har en 212 evo kylare, den går väl att använda om man har rätt fäste till 1151 socket. Är dock inte säker.

Permalänk
Medlem

http://www.sweclockers.com/test/23087-intel-core-i7-7700k-och...

kolla på 1920*1080 här ser du att du inte vinner något (då använder de en 1080 som är betydligt snabbare än ett budget 1060)

Så nej skippa byte av CPU om det inte är max BPS i låga inställningar som gäller?

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon264921:

@Lundgreen91:

Kaby lakes nya i5 för 2699kr

https://www.proshop.se/Processor/Intel-Core-i5-7600K-Kaby-Lak...

Nytt z270 moderkort som passar till processorn för 1499kr

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10102972/

Sen behöver du ddr4 och en kylare, totalt kommer det hamna på ungefär 5,5k men då har du iaf det senaste. Du kanske kan sälja processorn, ddr3 och moderkortet för en peng på marknaden för att kunna köpa de andra prylarna.

Såg att du redan har en 212 evo kylare, den går väl att använda om man har rätt fäste till 1151 socket. Är dock inte säker.

1155 och 1151 har samma fäste, så det ska gå bra det.

Permalänk
Medlem

en beg 2600k skulle ju öka på prestandan rätt bra för en liten peng

Permalänk
Inaktiv

Du vinner inget på att köpa ny processor, kanske om du skulle gå på en i7:a

Permalänk

@anon42512: Var ju lite de jag var inne på , eventuellt Intel Core i7-6700K Skylake

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lundgreen91:

@Loxus: Var ju lite de jag var inne på , eventuellt Intel Core i7-6700K Skylake

Tror det skulle vara bättre att lägga pengarna på grafikkort Men du har ju redan ett nytt grafikkort. Men du får inte en Skylake (eller nya Kaby Lake) för under 5000 (inkl moderkort och RAM, alltså)

Permalänk

@anon42512: Och de är inte värt att köpa något för mitt nuvarande moderkort? hade behövt bättre cpu för cemu

Permalänk
Medlem

Inte alls värt att investera i ny processor med tillhörande moderkort och minnen bara för det grafikkortet. Försök hitta en begagnad 3770K eller 3570K istället och överklocka den.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Inaktiv

Håller med ovanstående, försök hitta en 3770K begagnat. (Hade gärna själv hittat en sån )

Permalänk

@anon42512: vad är ett rimligt pris för den processorn beggat då ? i runda slängar såklart

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lundgreen91:

Tjenare! Ska köpa ny processor då jag nyligen köpte nytt grafikkort och är rädd att processorn även börjar hamna efter , samt sugen på en K modell så man får lite extra för slantarna i form av överklockning.

Era tankar runt vilken processor som är värt att köpa så man inte stryper sig på processorn och så att grafikkortet och processorn får en bra balans i kraft. budgeten är ganska öppen för förslag, Runt 1500-4000. Men vill ju att de ska vara värt pengarna de man köper

Det som ska spelas är såklart senaste spelen samt CEMU wii u emulator.

Har följande just nu

Geforce GTX 1060 6GB
144hz Skärm
B75MA-P45 moderkort
i5-3470 ( icke K modell ) med Cooler Master hyper 212 EVO
16GB ram
Bitfenix Prodigy M Black med 4x 120mm fläktar och 1x 140mm (utblås är 1 120 mm uppe och den bakre 140mm och resterande är insug, Är lite osäker på om detta är de bästa alternativet dessutom)
Tack för förhand :)!!

Absolut bäst och billigast uppgradering blir att hitta en 3770K som finns ute för småpengar lite här och där. Annars invänta AMD's Ryzen processorer som ska komma snart i både quad, hexcore och octacore till ryktesvis väldigt bra peng.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk

@Enigma: okej ska försöka hitta en 3770K till rätt pris tänkte jag galna jag som precis köpte mitt "Gigabyte GeForce GTX 1060 D5 Version 6GB" och trodde det var hyfsat bra ^^ men låter skönt om man bara kan skaffa 3770K och klocka de ordentligt och stabilt istället för att köpa svindyr processor och aldrig i mitt liv igen att jag ska göra misstaget att köpa en processor utan K ... *skäms*

Permalänk
Skrivet av GilbertG:

Inte alls värt att investera i ny processor med tillhörande moderkort och minnen bara för det grafikkortet. Försök hitta en begagnad 3770K eller 3570K istället och överklocka den.

Har inhandlat en 3770k nu men kan inte gå högre än 39 i cpu ratio :S ? Några funderingar vad som kan spöka för jag borde väl kunna gå högre?

Mvh

Permalänk
Medlem

Osäker på LGA 1155, men går det inte att öka dess Turbo clock? Annars har ditt moderkort MSI:s inbyggda överklockningsfunktion, kallat OC Genie

Permalänk

@dunis90: har oc genie 2 igång och den ger 3.7 istället för 3.5 som de orgnialt är. men bör ju kunna gå mycket högre, iaf över 4ghz?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lundgreen91:

Har inhandlat en 3770k nu men kan inte gå högre än 39 i cpu ratio :S ? Några funderingar vad som kan spöka för jag borde väl kunna gå högre?

Mvh

B75MA-P45 är ju inte tänkt för OC (om det ens går) och rejält begränsat moderkort, tex klen strömförsörjning mm.

Kor din CPU i stock, eller leta efter ett Z77 baserat moderkort om du vill överklocka.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

B75MA-P45 är ju inte tänkt för OC (om det ens går) och rejält begränsat moderkort, tex klen strömförsörjning mm.

Kor din CPU i stock, eller leta efter ett Z77 baserat moderkort om du vill överklocka.

seeeegt, lagom roligt att hitta ett beggat z77 m-atx till ett vettigt pris...

Permalänk
Medlem

@Lundgreen91
Fortfarande mer värt än att investera i en ny plattform Du har redan nu fått en prestandskjuts på åtminstone 300MHz samt Hyperthreding

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Skrivet av GilbertG:

@Lundgreen91
Fortfarande mer värt än att investera i en ny plattform Du har redan nu fått en prestandskjuts på åtminstone 300MHz samt Hyperthreding

mjo.. får helt enkelt köra den builden ett tag framöver och bygga nytt när pengarna rullat in bra

Känns surt bara att se folk komma upp i 4-4.5 ghz bara för dom har ett annat moderkort ^^ men men !

Permalänk
Inaktiv

Ja, ditt moderkort har B75-chipset. Det har inte stöd för överklockning (även om MSI vill få det att låta så). Z77 eller Z75 ska du ha.

Permalänk

Någon som har tråkigt och vill vara lite hjälpsam:) ? hjälpa att plocka ihop ett upgraderingspaket som passar mitt grafikkkort
så jag kan gå till ddr4 etc

Mvh och tusen tack för hjälpen hittills

OBS måste vara mATX då mitt chassi inte är så stort

Permalänk

@Lundgreen91: Behöver du verkligen uppgradera? En 3770k är ju ingen dålig CPU, även om du inte kan överklocka den med ditt nuvarande moderkort.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Skrivet av Guybrush82:

@Lundgreen91: Behöver du verkligen uppgradera? En 3770k är ju ingen dålig CPU, även om du inte kan överklocka den med ditt nuvarande moderkort.

Är det inte värt det att gå in i nya ddr4 etc då ?