Bytte från Comhem till BBB-fiber, får inte ut utlovad hastighet. Bör jag gå tillbaka till Comhem?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Trebsor:

Det allra första man ska göra om man vill ha hyfsade hastigheter är att slänga Technicolor-skräpet ifrån bredbandsleverantören åt h******e och köpa en någorlunda ordentlig maskin för åtminstone en tusenlapp.

Finns ett par riktigt fina trådlösa routrar kring 800:- strecket också så man behöver egentligen inte sitta och titta på routrar för 1000:- och uppåt. Är tom. säker att en trådlös router för 300:- är bättre än skräpet man får från ISPn.

Skrivet av eucalyptus:

De går på provision, möjligheten finns ju

Var en riktigt skojare vi hade här hahahaha En äkta blondin, men hon slogs blodigt för att försöka sälja, det säger jag inget om. Men kryddade väll sin egen produkt, alltså Bredbandsbolaget lite väl extra utan att ha några som helst spelkort för att styrka upp det hon sade....

Verkar vara standard. Har bara stött på en försäljare som var ärlig och han insåg att han inte kunde leverera en produkt som var bättre än den fiber farsan hade i huset. Så han tackade för sig.. Vilket är ovanligt. Vanligtvis vill ju folk som säljer 3g/4g internetuppkoppling hänvisa till att det allt har perfekt räckvidd och kommer att ta över fiber inom tre år.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

Bredbandsbolagets jävla säljare är anledningen till att jag sa upp abonnemanget så fort jag fick tillgång till öppet nät. Man ska ju inte tro att de slutar ringa och knacka på för att man är kund...

Skickades från m.sweclockers.com

Har samma erfarenhet.. är tvungen att ha BBB på grund av att det är det enda sättet för mig att få TV då hyresvärden skrivit gruppavtal med dom. Dom ringer mig 1-2 gånger per vecka och ska packa på mig mer tjänster trots att jag gång på gång säger att jag inte är intresserad av någon merförsäljning. Får glatt förklara för dom varje gång att jag bara har deras TV för att jag måste och att jag inte tänker byta bort Bahnhof som ISP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Många glömmer ofta bort att ta hänsyn till omgivningen och själva husets konstruktion, samt huruvida det finns andra trådlösa nätverk i närheten.

Hos mina föräldrar som bor i ett lite äldre trähus är det väldigt bra täckning trots att de bara använder sig av Telias router. Men här hemma hos oss så är det dels fullt av andra nätverk samt så suger huset i sig åt sig signalerna.

Jag bor i ett trähus från 70-talet... Tunna väggar, men det kvittar.... Där technicolor tappade når ubiquiti AC pro nästan 100 Mbit.... Längst bort på tomten når den 20-25 Mbit...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Finns ett par riktigt fina trådlösa routrar kring 800:- strecket också så man behöver egentligen inte sitta och titta på routrar för 1000:- och uppåt. Är tom. säker att en trådlös router för 300:- är bättre än skräpet man får från ISPn.

Verkar vara standard. Har bara stött på en försäljare som var ärlig och han insåg att han inte kunde leverera en produkt som var bättre än den fiber farsan hade i huset. Så han tackade för sig.. Vilket är ovanligt. Vanligtvis vill ju folk som säljer 3g/4g internetuppkoppling hänvisa till att det allt har perfekt räckvidd och kommer att ta över fiber inom tre år.

På tal om säljare, veckan efter BBB dök det upp en gubbe från Verisure eller securitas, minns ej vilket och försökte kränga på villalarm och övervakningskameror. Han hade uppenbarligen missat eller förmodligen struntat i den A4 stora skylten vid entrén om att huset redan har kameraövervakning Ibland undrar man. Ingen vidare fingertoppkänsla på dessa säljare som inte riktigt förstår vinken när man vill att de ska gå utan står kvar och stirrar 5 minuter till i hopp om att man ska ändra sig.

Permalänk
Avstängd

BBB är utan tvekan de sämsta jag haft med att göra.

Ring så snabbt du bara kan och var riktigt otrevlig och dryg så de verkligen fattar att det inte är värt tiden att börja ljuga för att ha kvar dig hos dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Limefruit:

*TEXT*

Men fiber "ska" väl vara bättre...?

Det var just det jag tänkte , har hört fler som bytt till fiber för att det "ska väl" vara bättre men inte haft nåt riktigt bra argument , beträffande priset så är jag ganska säker på att CH erbjöd dej ett bättre pris när du sa upp tjänsten så var det nån prisskillnad i slutändan ?

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Avstängd

@Limefruit:

Rubriken "BBB knackade på..."

Släkt lampor var tyst och låtsas att du inte är hemma så kanske dom drar! xD

Skämt och sidor jag gillar inte BBB bland annat när dom köpte upp Tele2 tv-utbudet samt att dom använder sig av ett namn så att det ska blir lättar att hitta dom på Google.

Så håll dig till Comhem.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trebsor:

Det allra första man ska göra om man vill ha hyfsade hastigheter är att slänga Technicolor-skräpet ifrån bredbandsleverantören åt h******e och köpa en någorlunda ordentlig maskin för åtminstone en tusenlapp.

Håller med Köpte en ASUS router som var mycket bättre på WiFi än deras kassa plastgrej.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av mr_sQuinty:

Det var just det jag tänkte , har hört fler som bytt till fiber för att det "ska väl" vara bättre men inte haft nåt riktigt bra argument , beträffande priset så är jag ganska säker på att CH erbjöd dej ett bättre pris när du sa upp tjänsten så var det nån prisskillnad i slutändan ?

Fiber är överlägset koax oavsett hur man ser på det. Sen om leverantören man använder sig av har kass routing (vilket BBB inte har) så är det en annan sak. Men fiber är alltid bättre än koppartråd, och kommer alltid vara det.

Enda anledningen till att TS har problem är för att han inte vill dra en nätverkskabel till sin dator, vilket han hade med comhem. Det är alltså hans egna nätverk som är orsaken till sämre prestanda. Byter man router och skaffar ett riktigt bra wifikort så löser sig det problemet, annars är det enklaste och klart bästa att dra en kabel till datorn. Det är lättare än man tror och behöver bara göras en gång.

Permalänk
Medlem

@Limefruit: Färdigkontakterad 20m kabel kostar runt 150-200kr beroende på var du handlar. Kabelkanal 10-20kr metern + några kronor extra om man vill ha hörnen osv till skarvarna.
Säg runt 600kr för att få en hyfsad kabeldragning mellan router och datorn. Billigare än att skaffa en ny router, stabilare än Wifi.

Permalänk
Medlem

Ja jo, ljus kan alltid teoretiskt överföra information snabbare än elektroner (coax t.ex.). Men "bästa" måste väl ändå vara viktat av fler parametrar än högsta teoretiska hastighet. För de allra flesta duger nog docsis (standarden CH använder sig av i coax-nätet) rätt så fint. Den har nått hastigheter som ännu inte används i privatkunds-sfären för ganska många år sedan (se https://en.wikipedia.org/wiki/DOCSIS).

En annan parameter att ta hänsyn till hur kraftig det "backbone" är som transporterar vidare din information från din närmaste anslutningspunkt. Här är det väldigt svårt att som vanlig använda kunna avgöra vad som är bra och inte. Men till exempel finns det ju många som belastar sin uppkoppling med streaming från netflix. Där kan man se deras egna data på hastigheter på ISP under last (https://ispspeedindex.netflix.com/country/sweden/).

Anyhow, det är ett sidospår från trådstarten. Jag instämmer i att gissa att den hastighet @tumnus upplever, framförallt begränsas mellan hans egna uttag och utrustning. På ett eller annat sätt

Visa signatur

Dator 1: 5800x | 4070 GTX | 2x16gb | 1xSamsung 980 Pro 2TB NVME
Dator 2: 9700k | 1080 GTX | 2x8gb | 1xSamsung Pro NVME
Dator 3: 6700k | 1070 GTX | 2x8gb | 1xSamsung Evo 830, 2x1TB, 1x750GB

Permalänk

fuck trådlöst köpte en kabel på webhallen från hallen till vardagsrummet en 20 meters cat 6 för 160kr alla problem lösta .

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Da MusH:

Ja jo, ljus kan alltid teoretiskt överföra information snabbare än elektroner (coax t.ex.). Men "bästa" måste väl ändå vara viktat av fler parametrar än högsta teoretiska hastighet. För de allra flesta duger nog docsis (standarden CH använder sig av i coax-nätet) rätt så fint. Den har nått hastigheter som ännu inte används i privatkunds-sfären för ganska många år sedan (se https://en.wikipedia.org/wiki/DOCSIS).

En annan parameter att ta hänsyn till hur kraftig det "backbone" är som transporterar vidare din information från din närmaste anslutningspunkt. Här är det väldigt svårt att som vanlig använda kunna avgöra vad som är bra och inte. Men till exempel finns det ju många som belastar sin uppkoppling med streaming från netflix. Där kan man se deras egna data på hastigheter på ISP under last (https://ispspeedindex.netflix.com/country/sweden/).

Anyhow, det är ett sidospår från trådstarten. Jag instämmer i att gissa att den hastighet @tumnus upplever, framförallt begränsas mellan hans egna uttag och utrustning. På ett eller annat sätt

Wuuuuut?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

För de som diskuterade och jämförde BBB "fiber" (vilket ju faktiskt är koppar från källaren och upp till dig) mot CH coax så var jag tvungen att skicka in lite perspektiv i diskussionen

Visa signatur

Dator 1: 5800x | 4070 GTX | 2x16gb | 1xSamsung 980 Pro 2TB NVME
Dator 2: 9700k | 1080 GTX | 2x8gb | 1xSamsung Pro NVME
Dator 3: 6700k | 1070 GTX | 2x8gb | 1xSamsung Evo 830, 2x1TB, 1x750GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

@Limefruit:

Rubriken "BBB knackade på..."

Släkt lampor var tyst och låtsas att du inte är hemma så kanske dom drar! xD

Skämt och sidor jag gillar inte BBB bland annat när dom köpte upp Tele2 tv-utbudet samt att dom använder sig av ett namn så att det ska blir lättar att hitta dom på Google.

Så håll dig till Comhem.

Trodde det var Telenor som köpte upp delar av Tele 2, du vet Telenor som köpte upp BBB med!

http://it24.idg.se/2.2275/1.529629/telenor-koper-fran-tele2

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Fiber är överlägset koax oavsett hur man ser på det.

*TEXT*

Då är vi tillbaka på det jag tog upp i ett tidigare inlägg , vad kan jag som kund få från en fiberanslutning som jag inte kan få från koax ? tjänster/prestanda/m.m.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av mr_sQuinty:

Då är vi tillbaka på det jag tog upp i ett tidigare inlägg , vad kan jag som kund få från en fiberanslutning som jag inte kan få från koax ? tjänster/prestanda/m.m.

Den korta förklaringen är följande: Högre hastigheter, bättre svarstider och stabilare nät.
Allt är bättre med fiber då det är anpassat för just data. Koax är något som är ihoplappat från det gamla kabeltvnätet för att fungera för data. Ungefär som xDSL.

Mycket beror såklart på leverantören också, men då BBB inte är några blåbär gällande bredband så är det ingenting att oroa sig över.
Sedan beror det ju på hur man använder sitt nät. Sitter man och spelar mot utlänska servrar bör man ju kolla på hur routingen till utlandet fungerar beroende på leverantör. Jag hade tex bättre svarstider mot Blizzards Overwatch servrar med mitt Telia VDSL än jag har med mitt Ownit via fiber. Inom Sverige skulle jag nästan kunna lova att fiber alltid kommer ha bättre svarstider än koax.

Permalänk
Medlem

Wi-Fi är bättre än sitt rykte. Oftast har man inte hållit sig uppdaterad inom nya tekniker och tror det fortfarande är som 802.11g, eller så kör man med billigt skräp och undrar varför det kopplar ner hela tiden. Dock behöver man inte lägga tusentals kronor på AP heller, bara man kommer upp lite i prisklasserna fungerar det mycket bättre.

Har hyreslägenhet med bredbandsuttaget i "fel" del av lägenheten. Kör med en Asus EA-AC87 som accesspunkt och Asus PCE-AC68 trådlöst NIC i stationära, och får ut ca. 60 - 70 MB/s (ca. 560 Mb/s) mellan datorn och trådade enheter som t.ex. NAS eller laptop kopplad med kabel. Dock är de två väggarna mellan dator och AP inte bärande. Så om man inte har Gigabit Internet-anslutning eller tjocka väggar så räcker trådlöst utmärkt, men tänk på att även Wi-Fi nätverkskortet spelar roll, så kör man med något inbyggd skit eller en 100-kronors USB-sticka så går det trögt även med dyraste AP:n.

Skrivet av Sir. Haxalot:

Bredbandsbolagets jävla säljare är anledningen till att jag sa upp abonnemanget så fort jag fick tillgång till öppet nät. Man ska ju inte tro att de slutar ringa och knacka på för att man är kund...

Skickades från m.sweclockers.com

Maken till aggressiva säljare har jag aldrig varit med om. Man känner sig nästan tvungen att gå med på att skaffa det för att bli av med dem. Sen finns ju alltid ångerrätten.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Då är vi tillbaka på det jag tog upp i ett tidigare inlägg , vad kan jag som kund få från en fiberanslutning som jag inte kan få från koax ? tjänster/prestanda/m.m.

Generellt sett kan du beställa tjänster med "högre kapacitet" i fibern men mycket av begränsningarna ligger ju i vad operatörerna vill erbjuda snarare än tekniska begränsningar, en del bygger kabeltvnät med fiber och lägger samtidigt in ett datanät i samma fiber, Comhem bygger tvnät och lägger in data men merparten av coaxens kapacitet används för tv då den totalt sett inte kan överföra lika mycket information, med fibernät kan man för det mesta beställa Gbit data förutom tv och fibern i sig klarar ju enormt mycket mer, hundratals gånger mer medan ett coaxnät pressas ganska nära den tekniska gränsen redan av dagens tjänster och Comhem har väl inte 1Gbit som alternativ på något ställe och de erbjuder inte heller symetrisk hastighet och det beror ju främst på att man redan nu ligger nära gränserna för vad coaxen klarar samtidigt som man ännu inte ens utnyttjar 1% av vad fibern i sig klarar med dagens tjänster.
Ser man på vad man datamässigt kan få med Comhems coax jämfört med fiber idag så ger fibern högre bandbredd och något lägre latens.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

All datatrafik transporteras ju via fiber eftersom det är den bästa lösningen för att transportera data.

Det är ju sedan den sista biten till kund som man använder sig av gammal coax eller adsl eller mobilt för det redan finns framdraget.

Så om du har fibern hela vägen in till dig så är det klart det bästa.

Permalänk
Medlem

För att tolka det enkelt, du hade bättre hastighet och antagligen svarstider med comhem?
Det är då en självklarhet att du ska ha comhem.
Oavsett teknik kan alla levenrantörer prestera olika, jag bor i ett så kallat tele2 hus, som bbb sen tog över, tele2 va dåligt bbb blev sämre, samma lina olika leverantör, detta i ett helt bostadsområde.
Jag hade tidigare bbb adsl, som från början va bra men som blev sämre, 3 olika lägenheter på samma område alla 3 lika dåliga. bytte till telias vdsl funkat prima sen dess.
Svarstider är också olika beroende på routing osv, skiljer exremt mellan leverantörer, tele2 pingade 9ms till ping.sunet.se, medans bbb på samma uttag pingar 20 (med interleave avstängt). Mitt bbb adsl gav mig svarstider på 20ms, medans jag med telia har 11-12.
Skaffa den leverantör som kan leverera ett stabilt internet.

Kan tillägga att jag hade besök av en tjej ifrån bbb som tyckte jag skulle byta till dom för att mitt vdsl va gammalt och dåligt och det är ju omöjligt att ha mer än 8mbit på det(har 30/6).
När jag berättar dom saker deras tekniker själva sagt till mig att "linan här är lite sisådär" så blir hon sjukt förvånad för INGEN på hela området har haft några problem.
När jag återigen berättar att jag felrapporterade TVn efter bbb bytet så tystade dom mig med att skicka ut en HD box trots att jag egentligen ringde för 6-7 personer samtidigt, så dom fick själva ringa in för att tjata till sig en hd box för att tvn skulle fungera hos dom.

Fiber har potential att vara snabbare och stabilare, men det finns inga garantier för att det är det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

@Limefruit:

Rubriken "BBB knackade på..."

Släkt lampor var tyst och låtsas att du inte är hemma så kanske dom drar! xD

Skämt och sidor jag gillar inte BBB bland annat när dom köpte upp Tele2 tv-utbudet samt att dom använder sig av ett namn så att det ska blir lättar att hitta dom på Google.

Så håll dig till Comhem.

Var kanske bättre på Birgessons tid?

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Hedersmedlem

@Limefruit *Rubrik förtydligad (§3.1)*

Tänk på att en beskrivande rubrik ger bättre svar och ett mer lättnavigerat forum.
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Sedan beror det ju på hur man använder sitt nät. Sitter man och spelar mot utlänska servrar bör man ju kolla på hur routingen till utlandet fungerar beroende på leverantör.

Presis... gäller det Elsa 68år som fått en dator av sin dotterson som står i hörnet i sovrummet precis vid comhem uttaget där hon letar recept på recept.nu så hade jag kopplat den till comhem... men gäller det Alfred 36år som regelbundet skickar/tar emot tunga filer med innovativa ritningar etc. från Stanford University så hade jag sagt något helt annat!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Da MusH:

För de som diskuterade och jämförde BBB "fiber" (vilket ju faktiskt är koppar från källaren och upp till dig) mot CH coax så var jag tvungen att skicka in lite perspektiv i diskussionen

Men nu handlade det om riktig fiber. Ingen "Koppar till box sedan fiber upp" lösningar eftersom fiberkabeln går rakt in i huset i mitt fall.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Bael:

Presis... gäller det Elsa 68år som fått en dator av sin dotterson som står i hörnet i sovrummet precis vid comhem uttaget där hon letar recept på recept.nu så hade jag kopplat den till comhem... men gäller det Alfred 36år som regelbundet skickar/tar emot tunga filer med innovativa ritningar etc. från Stanford University så hade jag sagt något helt annat!

Mjaa, fast då hade ju fiber fortfarande varit smidigare då det är billigare än Comhem. Och bryr man sig inte om hastigheterna kan man likväl köra wifi och slippa bli begränsad till en plats i huset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Mjaa, fast då hade ju fiber fortfarande varit smidigare då det är billigare än Comhem. Och bryr man sig inte om hastigheterna kan man likväl köra wifi och slippa bli begränsad till en plats i huset.

Absolut man kan ha ett rullbord som datorn står på så kan man rulla runt den lite överallt i boendet det har du rätt i.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Limefruit:

BBB knackade på...

...och jag lät mig övertalas.

Sedan ett tag tillbaks har vi fiber från BBB indraget i huset. Jag har alltid varit Comhem-kund och kan inte direkt påstå att jag varit missnöjd. Comhem levererar alltså hit koaxfiber (tre hål i väggen). Uttaget sitter precis bredvid mitt skrivbord.
Anledningen till att jag inte ville byta till BBB är att fiberuttaget sitter i hallen. I heeelt fel ände av lägenheten.
BBB-säljaren hävdade att koax är sååå gammalt och uselt på alla sätt och höjde deras nya fräsiga router med beamformingteknologi till skyarna. Det skulle minsann inte bli några problem att köra trådlöst. Icke-då! Sen verkade hon 0 påläst om stationära datorer och verkade inte fatta problemet att jag inte ens hade ett trådlöst nätverkskort "Vad kostar ett sånt då?" frågade hon mig.
Nåväl. Jag gick med på att testa, och köpte mig ett trådlöst nätverkskort med massa fräsiga antenner och grejer.
Routern i ena änden av lägenheten, i ena änden av en fet bärande vägg, och datorn i andra änden av lägenheten.
Hur tror vi det funkade? Jag hade sällan uppkoppling alls faktiskt. Så bra funkade det.
Så jag pluggade in en längre nätverkskabel i routern så den precis räcker fram till dörröppningen till vardagsrummet. Nåja. Jag får i alla fall cirka 40Mbit/s av mina utlovade 150-250. Plus en lång kabel längs hela hallen.
Jag tänker inte dra en nätverkskabel genom hela lägenheten.
Borde jag gå tillbaks till Comhem? (Är bunden till BBB till 1 juni) >.<

1. Dra sladd.
2. Dra sladd.
3. Skaffa ordentliga wlanprylar (kostar ganska mkt)
4. Byt tillbaka till Comhem om du inte behöver symmetrisk hastighet.

Jag hade själv Comhem tidigare, bytte till fiber så snart den gick, då min CPE sitter i vardagsrummet och datorrummet är 2 rum bort lånade jag en Makita-borr och ordnade hål i betongväggarna, problemet löst så nu är det kablage till all vettig utrustning.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Bael:

Absolut man kan ha ett rullbord som datorn står på så kan man rulla runt den lite överallt i boendet det har du rätt i.

Jag vet inte vad du vill komma fram till men.. har du sett de där nya påfundet "laptops" som väldigt många Svensson använder sig av?

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Jag vet inte vad du vill komma fram till men.. har du sett de där nya påfundet "laptops" som väldigt många Svensson använder sig av?

Knappast något som Elsas dottersons gamla dator är många äldre ser dessutom sämre & vill gärna ha lite större skärm, min poäng var att det kan finnas situationer där närheten (dvs. kabelansluten) spelar mer roll än prestanda/pris samt trådlös "frihet".

Jag hade själv som mest upptill (sammanlagt då, kan iofs, missta mig men men) ~58m tp kabel i lägenheten när vi hade upptill 6st stationära, längden beror en del till att TP-uttaget satt vid ytterdörren som sitter i ena ändan av lägenheten & 2 av rummen i andra ändan & lägenheten är hyfsat stor 4 rum samt kök på 113kvm... nej varken wifi eller comhem var ett alternativ för mig.

Sen heter inte Elsa Svensson i efternamn utan Olsson!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless