Permalänk

Nätverks Problem

Hej allihopa, behöver hjälp då min pc inte hittar något nätverk, har en thompson router/modem och har testat starta om både den och pc'n, testat med andra nätverkskablar också. Det trådlösa nätverket funkar då min laptop samt mobil hittar nätverk. Mitt nätverkskort testade jag att uppdatera men den var up to date. var inne i BIOS och kollade Onboard LAN och det var inga fel där som jag hittade. När jag försöker ansluta till nätverket så är problemet "Anslutning till lokalt nätverk saknar giltig IP-konfiguration", i cmd testade jag ipconfig/release och sedan ipconfig/renew men inget hände, testade sedan "netsh winsock reset" och startade om datorn men funkade fortfarande inte. när jag kollar min IP så börjar den på 169. vilket jag har hört innebär att routern/modemet inte kopplar till datorn?

Någon som skulle kunna hjälpa mig att fixa problemet? :S

Permalänk
Medlem

@victornorberg: Är dina nätverksinställningar korrekta och står så att du automatiskt skall få ip och DNS?

Permalänk
Medlem

Börja med att öppna terminalen och skriv "ipconfig/all". Ta sedan en skärmdump och lägg upp här i tråden så att vi kan se dina nätverksinställningar.

Visa signatur

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 15,2 TB på snurrdisk. GPU: 2x Saphire tri-x 290x. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: EVGA Supernova g2 1000W. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd

Permalänk
Medlem

@victornorberg: Ta en bild med mobilen

När du anslutar trådlöst via laptop, kolla vad för IP information du får, sen lägg det manuellt in på IPV4 inställningar till nätverkskortet.

Tex om du får 192.168.1.100 på trådlösa, konfigurera 192.168.1.101, 255.255.255.0, gateway brukar vara .1

Sen dns kan du använda google 8.8.8.8 and 8.8.4.4

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Skrivet av zeleni:

@victornorberg: Ta en bild med mobilen

När du anslutar trådlöst via laptop, kolla vad för IP information du får, sen lägg det manuellt in på IPV4 inställningar till nätverkskortet.

Tex om du får 192.168.1.100 på trådlösa, konfigurera 192.168.1.101, 255.255.255.0, gateway brukar vara .1

Sen dns kan du använda google 8.8.8.8 and 8.8.4.4

testade detta men funkade ändå inte(??)

Permalänk
Skrivet av Xeraton:

Börja med att öppna terminalen och skriv "ipconfig/all". Ta sedan en skärmdump och lägg upp här i tråden så att vi kan se dina nätverksinställningar.

fattade inte hur jag skulle få skärmdumpen hit när jag inte har nätverk på pc'n, så tog en med mobilen istället :S http://imgur.com/0gNWEPX

Permalänk

Kan även tillägga att jag min pc inte kan använda trådlöst utan måste ha kabel, problemet kvarstår och behöver verkligen hjälp!!

Permalänk
Medlem

Du har ingen IPv4 adress utan endast en IPv6 adress. 169 adressen du tror är IP är egentligen nätmasken.

Kolla på inställningarna för nätverkskortet och se om IPv4 är ibockat och om det inte är det så bocka i den och starta om datorn.

Permalänk
Skrivet av hamre:

Kolla på inställningarna för nätverkskortet och se om IPv4 är ibockat och om det inte är det så bocka i den och starta om datorn.

var inne och kollade där igår, då var den ikryssad, dock startade jag datorn idag och nu funkar den igen, inte säker på vad som hjälpte men tydligen någonting från denna tråden