Gjorde "fel" på jobbet - får ingen lön?

Permalänk
Medlem

Gjorde "fel" på jobbet - får ingen lön?

Hej!

Lite kort:

Är anställd på ett konsultbolag och jobbar för närvarande med en stor kund. Hos kunden tillämpar jag olika tester på olika produkter de använder sig av. Vi har även ett specifikt schema som vi kan följa där vi ser vilka tester (låt oss kalla dem för A, B, C, D...) vi ska göra under vilka dagar.

Dum som jag var kollade jag inte väldigt noga på mitt schema (trött efter all pluggande) och gjorde test B istället för test A under en viss dag förra veckan.

Fick idag ett samtal från min chef på konsultbolaget om att jag gjorde fel test och kommer därmed inte att få lön för detta test då kunden slängt allt resultat (i form av ifyllda e-forumlär).

Min fråga till er - får detta verkligen ske? Finns det inte någon lag i Sverige som skyddar anställda mot detta? Visserligen gäller det "endast" ett 4-timmars pass vilket inte kommer att skada min lön avsevärt mycket men det är ändå surt att sådant kan ske.

Uppskattar alla svar!

EDIT: Kan ju även tillägga att min chef sa att eftersom jag gjorde fel arbete istället för det jag skulle göra så räknas inte det som att jag jobbade överhuvudtaget.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Du är väl med i facket? Prata med dom, dom vill nog ha ett lätt mål att tvåla till...;)

Permalänk
Medlem

Om du som frilansande taxichaffis kör en kund till fel ställe skulle jag inte förvänta mig att du får betalt för det.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semjonov:

Du är väl med i facket? Prata med dom, dom vill nog ha ett lätt mål att tvåla till...;)

Försöker få tag i facket as we speak men lång telefonkö, därav inlägget här

Skrivet av rinosaur:

Om du som frilansande taxichaffis kör en kund till fel ställe skulle jag inte förvänta mig att du får betalt för det.

Nja, inte samma sak. Test A och test B är snarlika och man kan hävda att resultatet från test B (som utförs också på samma produkter som test A) KAN användas. Jag har även möjlighet att ordna nytt resultat till test A m.h.a. resultatet från test B + ca en timme extra arbete.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Avstängd

Kolla vad som står i ditt kontrakt helt enkelt.

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av rinosaur:

Om du som frilansande taxichaffis kör en kund till fel ställe skulle jag inte förvänta mig att du får betalt för det.

Detta är ju dock inget frilansande vi pratar om. Jag utgår från att TS är anställd av konsultbolaget med en ersättning som är fast eller kanske utgår per arbetad timme. Om sedan konsultbolaget i sig knutit ett så dåligt avtal med kunden dom levererar tjänster mot att personalen inte blir ersatta vid eventuella fel (människor gör ju faktiskt sådana), så får det regleras mellan konsultbolaget och kunden. Den anställde har ändå utfört sina arbetsuppgifter utefter bästa förmåga.

Visa signatur

Dator 1: 5800x | 4070 GTX | 2x16gb | 1xSamsung 980 Pro 2TB NVME
Dator 2: 9700k | 1080 GTX | 2x8gb | 1xSamsung Pro NVME
Dator 3: 6700k | 1070 GTX | 2x8gb | 1xSamsung Evo 830, 2x1TB, 1x750GB

Permalänk
Medlem

Beror ju på hur du är anställd (form) . Är du tillsvidare anställd är jag tveksamt till arbetsgivaren får göra så.

Att din arbetsgivare inte får betalt av kunden är däremot glasklart. Jag hade iaf inte betalat för fel utfört arbete om jag tagit in en extern konsult.

Visa signatur

__________________
Stationär: | NZXT H510 Flow | Corsair RM850x | GIGABYTE Z790 AORUS Elite AX | Intel Core i7 13700K | 32GB 6400Mhz CL32 DDR5 | MSI RTX 380 | 1TB Seagate FireCuda 530 + 1TB Kingston KC3000 | LG OLED 42C2 120Hz 4K | Bärbar: MacBook Pro 14"

NAS: Synology DS1815+ 8X 4TB WD RED
Server: Esxi 6.5 | i5 4690K | 32GB DDR3 | 1TB SSD + iSCSI SATA [/B]

Permalänk
Medlem

Om du är anställd att göra något men gör något annat har du ju inte gjort ditt jobb, möjligen att du kan få någon form av försäkring men iom att det du säger troligen anses ligga på ditt ansvar så kan bli svårt.
Har kunden redan gjort test B innan? annars förefaller det ju suspekt att de ska slänga data på det sättet och isf bör det gå att diskutera vad som gäller.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Verkar vara en värdelös arbetsgivare och en lika dålig chef.

Det är väl möjligt att de kan avskeda TS på sikt efter förhandlingar med facket. Men inte avstå från att betala ut överenskommen lön.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da MusH:

Detta är ju dock inget frilansande vi pratar om. Jag utgår från att TS är anställd av konsultbolaget med en ersättning som är fast eller kanske utgår per arbetad timme. Om sedan konsultbolaget i sig knutit ett så dåligt avtal med kunden dom levererar tjänster mot att personalen inte blir ersatta vid eventuella fel (människor gör ju faktiskt sådana), så får det regleras mellan konsultbolaget och kunden. Den anställde har ändå utfört sina arbetsuppgifter utefter bästa förmåga.

Jag utgick från att han får betalt för att göra A men har gjort B och då utgår inte betalning

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem

Låter snarare som att det brustit i organisation och bemanning, om fel tillåts bero på en enda person. Det är konsultbolaget som inte har ett tillräckligt bra system på plats för att leverera resultat åt sina kunder. Den sortens fel lär ske många fler gånger.

Visa signatur

Propaganda syftar till att göra det politiska opolitiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neonodia:

Kolla vad som står i ditt kontrakt helt enkelt.

Ser inget specifikt i kontraktet om just sådana situationer där den anställde gör fel.

Skrivet av Da MusH:

Detta är ju dock inget frilansande vi pratar om. Jag utgår från att TS är anställd av konsultbolaget med en ersättning som är fast eller kanske utgår per arbetad timme. Om sedan konsultbolaget i sig knutit ett så dåligt avtal med kunden dom levererar tjänster mot att personalen inte blir ersatta vid eventuella fel (människor gör ju faktiskt sådana), så får det regleras mellan konsultbolaget och kunden. Den anställde har ändå utfört sina arbetsuppgifter utefter bästa förmåga.

Skrivet av AxF:

Beror ju på hur du är anställd (form) . Är du tillsvidare anställd är jag tveksamt till arbetsgivaren får göra så.

Att din arbetsgivare inte får betalt av kunden är däremot glasklart. Jag hade iaf inte betalat för fel utfört arbete om jag tagit in en extern konsult.

Är tillsvidare anställd (timanställning).

Skrivet av Ferrat:

Om du är anställd att göra något men gör något annat har du ju inte gjort ditt jobb, möjligen att du kan få någon form av försäkring men iom att det du säger troligen anses ligga på ditt ansvar så kan bli svårt.
Har kunden redan gjort test B innan? annars förefaller det ju suspekt att de ska slänga data på det sättet och isf bör det gå att diskutera vad som gäller.

Vi är ganska många som utför dessa tester på en och samma produkt - vissa gör test A och andra test B. Därefter sammanställs resultatet.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Läs ditt anställningsavtal bör ju stå ganska klart och tydligt, och har du bara betalt per test du utgör så lär du knappast få betalt för tester du inte utför.

betalar dem dig för test a men gör test b så har du inte utfört din arbetsuppgift.

Liksom programmerare om någon anlitar dig för bygga ett forum men du bygger ett helt social nätverk så lär du ju inte få betalt för det är ju inte det dem betalar dig och göra.

Så det kan vara så dem har rätt och inte betala för test du inte har utfört, men för vara på säkra sidan så kolla villka och rättigheter du har med ditt avtal med företaget du jobbar för.

Står det att du kan få avdrag på lönen för vissa grejer och du har godkänt det så finns nog inte mycket göra än ta det med facket i värstafall

Permalänk
Inaktiv

Men herregud, man måste väl kunna göra fel på jobbet. Hur ska man annars kunna göra något?

Det kanske inte är så lovande vid en löneförhandling om man gjort mycket fel under året, men att bara stjäla en dag från en sådär är ju inte ok. Hur ska man veta vems fel det är om man ser på det långa loppet? Det kanske var någon som skulle vara ansvarig för att fel test inte kördes egentligen...

Permalänk
Medlem

Vad får du betalt för, arbetade timmar eller korrekt utförda, beställda, tester?
Om 1, så anser iallafall jag att du skall ha lön ändå.
Om 2, så tycker jag inte att du skall ha det.

EDIT: När jag ovan skriver "anser", så är det att uppfatta som "...med den förståelse för det juridiska runt anställningar, lön, etc jag fått av att vara med i styrelsen på vår lokala fackklub så är mitt utlåtande att:"

Därmed inte sagt att en arbetsgivare inte kan strunta i att betala lön. Det kan de förstås om de så behagar. Däremot så tror jag att du skulle vinna en eventuell rättslig tvist.

Permalänk
Rekordmedlem

Det låter underligt att du inte ska få lön, det krävs normalt sett mer saker innan löneavdrag får ske, du borde fått en tillrättavisning om det är första gången det sker (och företaget är seriöst) men som sagt, ta upp detaljerna med din fackförening.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Verkar vara en värdelös arbetsgivare och en lika dålig chef.

Det är väl möjligt att de kan avskeda TS på sikt efter förhandlingar med facket. Men inte avstå från att betala ut överenskommen lön.

Finns ju chans till det, men då jag snart är klar med studierna så bör jag klara mig. Kanske bättre att låta det va i sådana fall?

Skrivet av rinosaur:

Jag utgick från att han får betalt för att göra A men har gjort B och då utgår inte betalning

Jag får betalt för både A och B men måste göra dessa under specifika dagar. Varför vet jag inte utan det är kunden som bestämmer det.

Skrivet av IlyaZ:

Låter snarare som att det brustit i organisation och bemanning, om fel tillåts bero på en enda person. Det är konsultbolaget som inte har ett tillräckligt bra system på plats för att leverera resultat åt sina kunder. Den sortens fel lär ske många fler gånger.

Kan så vara. Har tidigare inte haft några sådana problem utan det är först nu jag missat att kolla schemat noggrannare och gjort detta fel.

Skrivet av UMJ:

Läs ditt anställningsavtal bör ju stå ganska klart och tydligt, och har du bara betalt per test du utgör så lär du knappast få betalt för tester du inte utför.

betalar dem dig för test a men gör test b så har du inte utfört din arbetsuppgift.

Liksom programmerare om någon anlitar dig för bygga ett forum men du bygger ett helt social nätverk så lär du ju inte få betalt för det är ju inte det dem betalar dig och göra.

Så det kan vara så dem har rätt och inte betala för test du inte har utfört, men för vara på säkra sidan så kolla villka och rättigheter du har med ditt avtal med företaget du jobbar för.

Står det att du kan få avdrag på lönen för vissa grejer och du har godkänt det så finns nog inte mycket göra än ta det med facket i värstafall

FÅr betalt för alla tester jag utför. Kunden bestämmer när jag ska göra de olika testerna. Dock har jag aldrig fram tills idag blandat ihop två tester och gjort fel på så sätt.

Skrivet av anon81912:

Men herregud, man måste väl kunna göra fel på jobbet. Hur ska man annars kunna göra något?

Det kanske inte är så lovande vid en löneförhandling om man gjort mycket fel under året, men att bara stjäla en dag från en sådär är ju inte ok. Hur ska man veta vems fel det är om man ser på det långa loppet? Det kanske var någon som skulle vara ansvarig för att fel test inte kördes egentligen...

Ska ringa chefen och diskutera lite mer om detta, tycker det känns väldigt konstigt.

Skrivet av Gabrioth:

Vad får du betalt för, arbetade timmar eller korrekt utförda, beställda, tester?
Om 1, så anser iallafall jag att du skall ha lön ändå.
Om 2, så tycker jag inte att du skall ha det.

Får betalt för arbetade timmar.

Skrivet av mrqaffe:

Det låter underligt att du inte ska få lön, det krävs normalt sett mer saker innan löneavdrag får ske, du borde fått en tillrättavisning om det är första gången det sker (och företaget är seriöst) men som sagt, ta upp detaljerna med din fackförening.

Håller med, nu när du nämner det bör jag tvivla på om företaget (som annars är ganska stort) verkligen bryr sig om sina anställda. Visst kan det vara så att kunden betalar mitt företag för de tester vi utfört på ett korrekt vis, men att jag som anställd inte får lön för ett litet misstag som kunden inte "kan använda" känns lite sisådär. Ungefär som att ett företag, som investerat pengar på personal för ett projekt som i slutändan misslyckas, inte betalar personalen för jobbet.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Många verkar missuppfattat frågan. Den är inte "tycker du att jag borde få betalt?", utan om man lagligen får neka arbetstagaren sin lön för ett illa utfört arbete. Jag vågar nästan ta gift på att det inte är tillåtet, men fråga gärna facket!

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Det är arbetskraften han får betalt för, inte arbetet.

Man får utgå från att han är lönsam för bolaget ändå. Det vore märkligt om de plockar ut vinst på hans arbete när det går bra, medan de låter honom stå för smällarna när det går dåligt.

Visa signatur

Propaganda syftar till att göra det politiska opolitiskt.

Permalänk
Medlem

Jag antar att du har timlön? Då ska du ha lön för arbetad tid, inte för utfört arbete.

Något annat öppnar ju också upp för chefen att också påstå att "nej detta 4-timmarsjobbet skulle bara tagit två timmar, så du får bara betalt för två timmar.".

Permalänk
Proffsmobbare

Det är klart att du ska få din lön! Och chefen som styr med morot och piska borde utbildas eller avsättas.

Chef-rollen är inte att vara kontrollant och dela ut bestraffningar, hen har som skyldighet att hjälpa gruppen och individen. Det är ingen führer. Har du gjort fel ligger det lika mycket på allas axlar.

Permalänk
Hedersmedlem

Om du har blivit anmodad att komma till jobbet en viss dag och göra ett visst jobb så har du rätt till lön om du infinner dig där. Väldigt få jobb idag har helt ackordbaserad lön där man får betalt efter resultat utan man får betalt per timme utfört arbete. Mår du kass en dag för att din mamma gick bort dagen innan så får du fortfarande samma timpeng även om du jobbar hälften så snabbt.

Sedan kan så klart arbetsgivaren göra en grej av att man har gjort något annat än man blivit tillsagd. Man får helt enkelt kontakta facket och ge den anställde en varning. När man fått flera varningar kan man bli avskedad. Jag tror dock att det blir väldigt svårt att dela ut en varning i detta fallet, eftersom det är svårt att visa att TS gjorde detta med uppsåt.

I ditt fall så är det förmodligen så att din arbetsgivare inte får betalt av kunden för att du gjorde fel jobb och det är därför de försöker få ut de pengarna av dig, men det funkar inte så. Det är upp till arbetsgivaren att ta den smällen. Och ska jag vara ärlig så får de skylla sig själv om de har ett så dåligt kontrakt med kunden.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Inaktiv

Om du är anställd och gör fel jobb så har du såklart rätt till lön ändå. i sverige.

Beroende på grad av oaktsamhet kan rimligheten diskuteras, där det finns omständigheter som vi andra ej vet om. Nästan oberoende på hur slarvigt dit misstag var så lär du dock ändå få ut lönen, om du sedan kommer slippa jobba mer på detta ställe och slippa använda din chef som referens är en annan fråga.

Permalänk
Medlem

Har pratat med facket nu och de föreslog att sätta upp ett möte med en representant från facket, mig själv, min chef och ansvarige för testerna hos kunden vilket känns.. sådär. Har även försökt nå chefen flera gånger men han verkar inte vilja svara på sin telefon. Har också dubbelkollat kontraktet men det är ett ganska litet kontrakt på två sidor och har ingen information vad som gäller vid dessa typer av fel.

@IlyaZ @dagbro @Laine Jag håller med, känns väldigt konstigt att företaget inte "skyddar" mig för detta fel utan lägger skulden på mig och därmed måste jag betala för detta fel i form av avdragen lön. Chefen körde på kortet "eftersom du får ett schema som är så tydligt som möjligt om vad som ska göras så är det ditt fel att du gjort fel och därmed får du ingen lön".

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Det rör ju sig inte om någon ogiltig frånvaro. Däremot om det är sagt skriftligt att du får betalt för att utföra testerna i viss ordning så är det så. Något du måste förhålla dig till. Verkligheten är bitter och hård. Anställer jag en person som skall spela gitarr men som sedan spelar trummor så har han inte gjort sitt jobb korrekt och därmed ej få betalt för det. Men då ska det stå väldigt skriftligt också. Din chef kör med hårda bud. Men sådant här kunde kanske sluppits om du haft alla fakta på bordet. Fråga din chef vad som gäller och begär få det skriftligt. Personligen tycker jag din chef låter som en riktig slavdrivare. Alla kan göra fel. Att bestraffa dig såhär är ju bara rent av löjligt.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av giplet:

Och ska jag vara ärlig så får de skylla sig själv om de har ett så dåligt kontrakt med kunden.

Det finns ingen kund förutom en kommunal som accepterar en felleverans, har leverantören gjort helt fel självklart 0kr, allt annat är idioti. Många kunder har t.o.m viten emot felleverans, alltså inte nog med att leverantören inte får en krona, leverantören får också betala ett skadestånd.

Däremot är ej lagen lika för alla och TS lär så ut sina pengar, speciellt nu efter hen har pratat med facket. Chefen på jobbet lär också få sig en smäll.

Permalänk
Medlem

Wow. om jag hade fått avdrag för de fel jag gör på mitt jobb hade jag varit skuldsatt för resten av mitt liv. Som tur är så drar jag in mycket mer än vad jag råkar kosta. Så min chef ser mellan fingrarna efter en eventuell och artig tillrättavisning.

Din chef är en pajas.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Låter riktigt jäkla olagligt det där chefen håller på med. Du är anställd för att jobba x antal timmar, och du har gjort det. Alla begår misstag. Jag hittade ett liknande fall hos arbetsrättsjouren, som kanske är värt att läsa: http://arbetsrattsjouren.nu/2014/08/ingen-lon-om-chefen-inte-...

Berätta för honom att du har talat med facket och ska sätta upp ett möte, förhoppningsvis vet han att han gör fel och ger upp innan facket är inblandat. Annars ser det tyvärr ut som du måste ordna mötet.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem

@superapan Ja precis, det hade varit bra om jag kunde påpeka en viss lag till chefen. Har ju haft andra jobb där man gjort smärre fel (vem gör inte fel?) men aldrig riktigt blivit "bestraffad" på detta sätt.

@giplet @anon159643 Ja det är det jag tror också, att mitt företag inte får betalt för detta jobb då det var utfört på ett "felaktigt" sätt.

@Tomika I kontraktet (som är väldigt kort) så står det inte att jag behöver göra jobben på ett specifikt sätt utan att jag får betalt per timme. That's it. Men jag ska def. höra med chefen vad exakt som gäller och få ett skriftligt papper på detta.

@serverfel Har haft denna chef sedan Juli 2016 och i början verkade han bra men nu känns det lite sisådär.

Hursomhelst så vet jag inte vad jag ska göra. Jag har inga planer på att stanna där alltför länge (är klar med studierna inom ett par månader) och även om de extra pengarna är skönt att ha som student så är det inte så kul att behöva fokusera på dessa typer av problem istället för studierna. Visst kan jag hålla ett möte tillsammans med facket och diskutera alla alternativ för att få ut pengarna men det känns som att det kommer att resultera i sämre förhållanden med chefen vilket är väl inte så kul om man skulle vilja ha en referens för framtida arbeten. Jag hade nog velat göra upp detta i lugn och ro genom att påpeka t.ex. någon lag som chefen själv får granska utan att behöva gå igenom facket för 3-400 kr efter skatt. Ja.. surt är det iaf.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Det han fakturerar kunden-dina kostnader=vinst
Dina kostnader bör ha en viss buffert för fel, eftersom det inte har hänt tidigare så ska du självklart få lön för timmarna.