Försöker laga fläkt på laptop, går sådär. Hur skulle ni göra?

Permalänk
Medlem

Försöker laga fläkt på laptop, går sådär. Hur skulle ni göra?

Hej!

Min laptop (en Sony VAIO 13" från 2014:ish) gick sönder i slutet på förra våren. Orkade inte bry mig då, utan tog tag i det i slutet på sommaren. Gick först till Alina Systems som villa ha typ 1300:- för att laga det. Tyckte det lät lite mycket, gick hem och beställde en fläkt från Kina eller vad det var för typ 150:-. Bara själva fläkten och inte hela kylfläns-delen etc.

Den kom ett par veckor senare, skruvade bort baksidan och försökte installera den. Det var väldigt svårt att få in kontakten för fläkten (inringad i ena bilden). Fick hålla på en stund, använde en pincett och en del kraft innan den gick i. Startade datorn och hoppas på det bästa. Fläkten startade dock aldrig och det startade med att datorn slog av sig själv efter någon minut. Höll på en liten stund, men gav sedan upp. Terminen hade då precis börjat med plugget och jag orkade inte krångla med mer teknik då än på kurserna...

Idag tog jag återigen fram laptopen, för det vore verkligen skönt att ha den i vår. Tänkte att jag skulle se om fläkten fungerade eller inte genom att ta loss den och applicera en spänning bara över den etc. Lyckades såklart ha sönder dess kontakt när jag tog loss den (krävdes inte så mycket).

I alla fall, skalar av de nu trasiga kablarna (svart och röd på bilden) och lägger på spänning från en 5V-adapter som jag hade över och som jag också skalade av kablarna lite på. Hände ingenting, den ryckte bara lite. Antar att det är svart och röd och inte de övriga kontakterna som gäller?

I alla fall. Hur hade ni gjort: Köpt en ny eftermarknads-fläkt, väntat några veckor och försökt pilla in den i den jävla kontakten igen eller svalt allt och gått och lämnat in datorn istället? Behövde skriva av min frustration kände jag -_-

Kontakten/datorn

Fläkten

Permalänk

@Levan: ja har hållit på med reparationer av datorer i ganska många år, hur lyckades du ha sönder kontakten till fläkten?
det behövs ingen kraft för att få in den om du nu inte satt den åt fel håll.

kan du fota av både den gamla fläkten och nya på samma bild ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

@Grönahunden: Det var när jag skulle ta ut kontakten. Gick inte att få ut med fingrarna, och vågade inte rycka ut den genom att hålla i kablarna. Tog en pincett för att få tag i den, men då sprack kontakten när jag klämde åt (inte jättehårt, men behövde hålla i den lite för att försöka vicka ut den). Är ganska säker på att jag inte satte den upp-och-ned när jag installerade den i höstas, kollade hur den gamla satt etc. Men oavsett så var det väldigt bökigt att få in den, som att den nästan var för stor för att passa in med med någon halv-millimeter.

Har tyvärr inte kvar den gamla fläkten, slängde den nog i höstas efter att jag hade gett upp första installationsförsöket :/

Permalänk
Skrivet av Levan:

@Grönahunden: Det var när jag skulle ta ut kontakten. Gick inte att få ut med fingrarna, och vågade inte rycka ut den genom att hålla i kablarna. Tog en pincett för att få tag i den, men då sprack kontakten när jag klämde åt (inte jättehårt, men behövde hålla i den lite för att försöka vicka ut den). Är ganska säker på att jag inte satte den upp-och-ned när jag installerade den i höstas, kollade hur den gamla satt etc. Men oavsett så var det väldigt bökigt att få in den, som att den nästan var för stor för att passa in med med någon halv-millimeter.

Har tyvärr inte kvar den gamla fläkten, slängde den nog i höstas efter att jag hade gett upp första installationsförsöket :/

så hur vet du att du fått rätt fläkt ? ibland skickar dom fel modell..?
vad använde du för 5v nätagg att kolla fläkten ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644