Linksys EA8500 hastighets begränsad?

Permalänk
Medlem

Linksys EA8500 hastighets begränsad?

Hej Jag har en Linksys EA8500 som är kopplat med cat6 kabel till ett fiber modem med hastigheten 100/100. Är en dator direktkopplad till fiber modemet så får jag ut 98-110 upp och 98-110 ner. Men ansluter jag min linksys EA8500 router till fiber modemet med kabel och en dator med kabel till linksys modemet så får jag bara ut 30mb ner och knappt 1mb upp, och jag fick nästan maxat (fick ut 98mb) när det var ny installerat och inte gjort några inställningar vad jag minns. Och inget jag gör tycks hjälpa att få upp hastigheten, har startat om allt flera gånger, nollställt routern och samt kollat med alla andra datorer i huset men är låst på 30mb nu och jag förstår inte varför?.

Bara att fråga om jag kan ha tänkas glömt ändra nåt.

tacksam för all hjälp Mvh Max

Permalänk

Testat kolla inne i inställningarna ? Läste något om en användare som haft liknande problem med en liknande router , då hade där varit någon inställning som varit strypt till en lägre hastighet inne i routern (priorities nånting?)

Permalänk
Medlem

känns som om någon typ av QOS är igång.

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk

Ska inte vara några problem att maxa din lina med den routern. Jag har en EA6900 och kan maxa min 250/100 lina. Kolla inställningarna, kanske läge för en reset av routern

Visa signatur

Dag blir natt o natt blir dag, vilket j...a underbart liv man lever när man sitter framför datorn.