Permalänk

RX 480 Överklock

Hej,

Jag undrar vad ni lyckats pusha ert RX 480 till.

Det känns som att kortet borde kunna komma upp i högre clocks än vad jag lyckas få det till.

Stock: ------ Överklockat:
Klockfrekvens - 1288MHz - 1390MHz
Minne - 2000MHz - 2150MHz
Core Voltage: Stock - +6
Temp Limit: 90C - 80C
Fan Speed: Auto - Auto
Power Limit: 0% - 20%

Så fort jag höjer lite crashar grafikkortsdrivrutinerna.

Min dators specifikationer:

GPU: XFX Radeon RX 480 RS Triple X 8GB
CPU: Intel® Core™ i7 6700
CPU Cooler: Cooler Master Hyper TX3 EVO
Motherboard: Gigabyte GA-H170N-WIFI
RAM: Corsair Vengeance LPX 8GB DDR4 Black 2400MHz
SSD: Kingston SSDNOW UV400 240GB
Hard Drive: Western Digital Blue 7200RPM 1TB
Second HDD: Western Digital 5000RPM 500GB
DVD-Writer: HP DVD Writer
PSU: Corsair VS550 550W
OS: Windows 10 Home
Case: MS Mercury II with Corsair AF120 120mm Red LED fans

Permalänk
Medlem

Kommer följa tråden. Har också ett 480 Gaming x tillsammans med en 6700k, och Processorn ligger på tomgång i många spel när grafikkortet ligger på full belastning, så det finns ju en hel del att tjäna på en klockning känns det som.

Visa signatur
Permalänk

@saigon: Aa precis, känns som att man tappar väldigt mycket prestanda...

Permalänk
Avstängd

Överclocka något gör man väl när det inte räcker till.Och det måste räcka till.

Visa signatur

FX 9590----Sabertooth 990 FX R2.0---HyperX Fury 24Gb 1866mhz--Strider Gold 1000W-30 degrees Celsius- Still Idling-

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Jag vet inte vad mer ni förväntar er? Det där är väl rätt bra överklock för ett RX480. Du har helt enkelt nått taket för vad ditt kort klarar.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Avstängd

Ska man nu göra en riktig överclockning,skall man byta ut komponenter i grafikortet.vilket leder till superprestanda,,och inte med några färdiga parametrar ,,,,

Visa signatur

FX 9590----Sabertooth 990 FX R2.0---HyperX Fury 24Gb 1866mhz--Strider Gold 1000W-30 degrees Celsius- Still Idling-

Permalänk
Medlem

Haha ja vänta ska bara ta ut kortet och ta fram lödkolven, börjar med att löda ur minnena så får du instruera mig efter...

Du kan ju inte vara seriös?

Kan man klocka kortet och få 5% prestanda så är det ju bra i fallet då processorn tuggar på 20-30% då det verkligen inte är processorn som bottnar något.

Har vi kommit till familjeliv.se eller?...

Kanske ska tillägga att hans klockning inte är så dåligt, det har jag inte ens påstått. Men får att få ut superprestanda så måste han ju byta ut komponenter på grafikkortet...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk

Anledningen till att jag ställde frågan här var för att jag sett att andra personer får mycket bättre prestanda än vad jag får och därför tänkte jag att det kunde ha varit något med överklocken.

Jag har löst problemet jag hade, drivrutinerna som var installerade var "unstable" då det var beta drivrutiner. Jag avinstallerade dem nya och installerade en gammal version och allt funkar som det ska. Grafikkortets "Klock" rörde inte sig någonting även hur mycket jag än tog upp/ner den. De va bara att den crashade så fort programmet märkte att det skulle vara "unsafe".

TL:DR: Gammla drivrutiner gjorde susen, prestandan är tillbaks som vanligt.

Permalänk
Avstängd

Det är väl alltid något som blir flaskhalsen.antingen på kortet eller någonannanstans i systemet.

Visa signatur

FX 9590----Sabertooth 990 FX R2.0---HyperX Fury 24Gb 1866mhz--Strider Gold 1000W-30 degrees Celsius- Still Idling-