Permalänk

Importera skärm från Korea?

Har letat i forumet, men hittar inte några nyare trådar angående detta.

Ni som själva har köpt "korea-skärmar" på ebay eller liknande - hur fungerar det med tull, moms och frakt? (Fraktfritt från Korea i detta fallet, men har hört att Postnord packar om och tar någon avgift för detta).

Tacksam för svar från folk med förstahandserfarenhet.

Permalänk

Jag köpte en koreaskärm på ebay av märket x-star för cirka 3 år sedan. Kostade 2200kr och levererades med UPS som även skötte momsdeklareringen som landade på 500kr.

Skickas skärmen med t.ex UPS som i mitt fall kommer ju inte postmord blandas in i det men det beror ju helt på försäljaren vad den skickas med. I vilket fall kommer du med största sannolikhet få betala moms och tull då stora paket sällan slinker igenom tullen.

Visa signatur

| 5820K @ 4Ghz | Asus Strix X99 | KFA2 1080 EXOC | HyperX 16GB | Asus Xonar U7 | RM750x | Fractal Design Define S | custom loop 420+280 |

Permalänk
Medlem

Jag fick min med DHL, åkte på tull och moms. Detta var också ett antal år sedan, typ 5.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600

Permalänk
Medlem

Köpte också min gamla 30" skärm från korea, måste väl varit runt 2013 skulle jag tro. Den hamnade hos postcentralen och jag fick betala tull och var det nu var för avgift på plats innan jag fick ut skärmen.

Permalänk
Medlem

Här finns en tråd med ganska mycket info: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1208485-qnix-x-star-qx-...
Vad jag kan se verkar tullsatsen ligga på 14% + 25% moms + ev. administrationsavgift för tullhantering (jag tror att PostNord har en fast avgift på ca 150kr). Om skärmen t.ex. kostar 2000kr inkl. frakt får du räkna med 2000 + 280 + 500 + 150 = ca 2900kr.

Jag skulle rekommendera att du kollar om det inte går att beställa från en europeisk återförsäljare istället. Priset blir nog nästan detsamma om man räknar in alla avgifter som tillkommer vid import och du slipper dessutom skicka skärmen till Korea vid ev. garantiärende.

Handlar du inom EU har du även större rättigheter vad gäller just garanti/reklamation jämfört med om du privatimporterar varor från Asien.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem

Kan man inte bara be säljaren posta den som en "Gift"..?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RSX:

Kan man inte bara be säljaren posta den som en "Gift"..?

Det är klart att du kan men de genomskådar nog bluffen ganska enkelt. Även om produkten skulle godkännas som gåva måste du fortfarande betala 25% moms, enda skillnaden är att du kan få en något lägre tullsats men i det här fallet skiljer det i så fall någon hundralapp.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem

Jag köpte en Qnix qx2710 med PLS panel. Det är den äldre varianten som bara har en DVI-I port. De nyare har någon VA panel samt Displayport. Köpet gjordes på eBay och den kom väl efter 1,5 - 2 veckor via DHL. DHL betalade tull och moms åt mig och fakturerade mig för det samt en handläggningsavgift.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself