Hittar inte startskiva på Macbook Pro

Permalänk
Medlem

Hittar inte startskiva på Macbook Pro

Har en macbook pro (mid 2012) som bara la av helt plötsligt (den har alltid varit väldigt seg) och när jag försökte starta den så fick jag upp en mapp med ett frågetecken. Googlade runt och förstod att det var fel på hårddisk eller hårddiskkabel. Har nu bytt ut båda dessa och får fortfarande upp frågetecknet. Hittar ingen hårddisk när jag öppnar skivverktyg.... Någon som haft liknande problem eller vet vad jag kan göra? Måste jag lämna in den till något proffs eller är det någon som sitter på någon magisk lösning? Skulle vara bautafint om någon kunde hjälpa mig då jag inte är så pro på sånt här

Hårddisken jag köpt nu är en Samsung 850 EVO MZ-75E500B/EU 500GB SSD-disk

Permalänk
Medlem

@batgurrl:
Hej!Har problemet åtgärdats?Om inte,skulle jag prova att försöka koppla in en extern hårddisk och se om du hittar denna i skivverktyget.
Har du möjlighet att formatera om din nya disk i någon annan enhet med OSX? Inte för att jag tror att det skulle hjälpa, men kan vara värt och prova.

Kan vara så att flexkabel mellan hdd och moderkortet är defekt. Har du möjlighet att återsända och begära en ny?

Permalänk
Avstängd

Byter du hårddisk har du väl inget OS på den så inte konstigt att frågetecknet kommer.

Är du säker på att din nya ssd fungerar?
Har du försöker partionera den innan du försöker installera OS på den?

Permalänk
Medlem

Du måste partitionera den innan via Disk Utility.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl