Lightboost bättre än G-sync i snabba fps spel?

Permalänk

Lightboost bättre än G-sync i snabba fps spel?

Spelare mycket planetside 2 och alla europeer kör med g-sync, medans jänkarna kör med Lightboost och menar att det är mycket bättre..

Hur ska man resonera?

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Lightboost är tekniskt sett bättre om man kan hålla FPS så hög som lightboosten klarar av. Gsync är dock "skönare" att spela med. Men tekniskt sätt bättre, menar jag då för att prestera bättre i FPS spel.

Permalänk
Medlem

Lightboost och efterföljaren ULMB är att föredra om du konstant maxar FPS:en. Om din FPS varierar, dvs du inte alltid ligger på skärmens uppdateringsfrekvens i FPS så är Gsync bättre.

Permalänk

Vad är anledningen till att man inte kan köra ULMB och G-sync samtidigt Eller går det?

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Vad är anledningen till att man inte kan köra ULMB och G-sync samtidigt Eller går det?

Det går bara inte att kombinera teknikerna, vill du ha tekniska detaljer finns det gott om föreläsningar på Youtube om det.

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem

Light boost försämrar kontrasten och gör dig deprimerad.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

När CompLexity bootcampade hos Nvidia inför Vegas Invitational för några veckor sedan frågade Harbleu någon Nvidia-anställd vad som var bäst, svaret blev ingen *sync alls, dvs. varken g-sync eller v-sync om kortet klarar av att driva spelet snabbare än uppdateringsfrekvensen. Med "bäst" antar jag att de menade minst inputlagg och responstid.. Lite svårt att gräva upp källan nu, men det finns VODs på Twitch: Twitch

Permalänk
Medlem

@Edge1:

Lightboost bör gå att köra utan V-sync då det bara ändrar ljusprofilen i skärmen (?). Low Persistence-teknik (som lightboost är) gör förresten otroligt mycket för rörelseskärpan, det ser vem som helst som provat t.ex. Rift med och utan, eller spelat på CRT som också har kort lystid. Med LP i Rift DK2 räcker det t.ex. med 75 Hz för att få det knivskarpt i rörelse.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagbro:

@Edge1:

Lightboost bör gå att köra utan V-sync då det bara ändrar ljusprofilen i skärmen (?). Low Persistence-teknik (som lightboost är) gör förresten otroligt mycket för rörelseskärpan, det ser vem som helst som provat t.ex. Rift med och utan, eller spelat på CRT som också har kort lystid. Med LP i Rift DK2 räcker det t.ex. med 75 Hz för att få det knivskarpt i rörelse.

Det är klart att LB/ULMB går att köra utan V-Sync.. Input lag är inte heller något problem med vare sig ULMB/G-Sync (rätt konfigurerat) eller utan V-Sync. Det har inte bara med ljusprofilen att göra med.

Varför man skulle vilja köra LB/ULMB? Blur-reduktion. Det fungerar mycket bra om man kan hålla en konstant fps över hz, gärna dubbelt så mycket. Är för tidigt på morgonen men
http://www.blurbusters.com/faq/oled-motion-blur/
förklarar lite, även om det handlar om oled. För övrigt finns det fler artiklar hos blurbusters där det täcks.

Varför köra G-sync? Mer följsam bild (särskilt från 30-60 fps). Snack om att det är input lag i G-sync är för att folk inte cappar sin fps strax under sin hz, samt stänger av V-sync. Säg att din skärm klarar 144hz, så då vill man rimligtvis sätta cappen på 140fps, samt se till att V-sync är av. G-sync är bra för spel där fpsen hoppar väldigt mycket.

I det fall man skall spela på "proffsnivå" så är det standard praxis att köra på så hög fps som möjligt, så hög hz som möjligt, med varken LB, ULMB eller G-sync igång. Har troligtvis att göra med att i tävlingar så används inte sådana skärmar och när proffs spelar hemma/in-house så är det bättre att kopiera samma hårdvara som kommer användas i tävlingar.
ULMB i teorin är bättre men i många fall inte tillräckligt bra och i värsta fall försämrar upplevelsen.
En personlig anekdot så har jag märkt att ULMB irriterar mina ögon nästan direkt vilket gör att jag blinkar oftare och således blir ett störningsmoment i spelandet.
Kör med ULMB/helt utan i multiplayer, och G-sync i singleplayer är mitt förslag.

EDIT:
Efter att själv ha hoppat mellan G-sync, ULMB och helt utan sen Overwatch släpptes t.ex, så har jag personligen valt att köra helt utan. Skaffade en Dell S2716DG i början av förra året och körde från början med ULMB i Overwatch, men märkte ganska nyligen att helt utan fungerar lika bra.
Vare sig du kör med den teknik du gillar bäst så kommer din prestation inte påverkas avsevärt, såvida allt är konfat rätt (Dvs ser till så att V-sync inte kickar igång så du får massivt input lag).

Visa signatur

Close the world, txEn eht nepO.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lain:

Det har inte bara med ljusprofilen att göra med.

Med ljusprofil menar jag hur bakgrundsbelysningen lyser. Det är nog den enda skillnaden såvitt jag vet?

Närmare bestämt att varje bildruta bara belyses en kort stund och att bakgrundsbelysningen sen blir svart till nästa uppdatering.

Permalänk
Medlem

Efter ganska mycket personligt testande med en massa spel har jag kommit fram till att enda gången jag gillade ULMB var när jag körde igenom Half-Life2 (2560x1440 på en Asus ROG Swift PG278Q) när jag kunde hålla frameraten konstant på 144 Hz. Alla andra spel jag testade så var G-Sync överlägset.

Så visst, kör man fps-spel som alltid mer eller mindre maxar skärmens uppdatering så kan ULMB vara bra. Alla andra spel som varierar i framerate så är G-Sync överlägset när det gäller känslan och flytet.

Nu kvittar det för mig för jag har gått över till en ASUS ROG Swift PG348Q som inte har ULMB och jag saknar inte den funktionen alls.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Avstängd

ULMB: Inget blur öht vid rörelse om du kan hålla din FPS nonstop @ 100/120/144.
Gsync: Blur men du slipper tearing och eventuellt stutter.

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Medlem

ULMB är skitbra för rörelseskärpa men jäääädrar vad huvudvärksframkallande det är, jag kan inte köra mer än 10 minuter utan att åka dit. G-sync däremot är väldigt behagligt. Har provat olika puls bredder för ULMB och i allt från 85-120Hz men inget avhjälper huvudvärken. Visserligen har jag alltid sett flimmer lite för bra men hade inte problem med detta på CRT tiden.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Skrivet av tellus82:

ULMB är skitbra för rörelseskärpa men jäääädrar vad huvudvärksframkallande det är, jag kan inte köra mer än 10 minuter utan att åka dit. G-sync däremot är väldigt behagligt. Har provat olika puls bredder för ULMB och i allt från 85-120Hz men inget avhjälper huvudvärken. Visserligen har jag alltid sett flimmer lite för bra men hade inte problem med detta på CRT tiden.

Jag fick sjuk huvudvärk av Crt, måste ha varit strålningen, den kan inte ha varit bra...

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none