Permalänk

Foxconn server

Har hittat många annonser på billiga Foxconn servrar med ganska bra prestanda om man kollar till priset.
Jag har dock hört att dessa inte skall vara lika pålitliga som Dell eller Hp.

Det jag tänkte kolla med forumet är om någon har bättre kolla än jag på dessa?

-bios, hörde något rykte om att dessa inte har ett vanligt bios så som ex en dell R710. stämmer detta?
-Kan man köra Esxi eller promox på dessa?
-finns det fler anledningar till varför jag inte eller ska köpa en sådan?

Exempel länk

Visa signatur

Fractal Design Define R5 Svart, Intel Core i7 7700K 4.2 GHz 8MB, Noctua NH-D15, Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 2666Mhz CL15, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, MSI Z270 GAMING M5, Samsung 960 EVO 500GB, EVGA Supernova G2 850W

Permalänk
Medlem

Det enda jag kan svara på är att Foxconn finns inte med på vmwares HCL lista.

Permalänk

Skickar de ens till Sverige? Står var postage UK

Visa signatur

Gaming:[Asus Crosshair Extreme X670e]-[AMD R9 7950X3D]-[G.Skill TridentZ 6000Mhz 32GB]-[MSI Suprimx RTX 4090]-[Samsung 980PRO 2TB]-[Lian Li O11]:.
Server:[Asrock Rack X570d4u-2l2t]-[AMD R5 5600X]-[64GB ECC]-[nVidia P2000]-[40TB WD Re + 500GB Curcial MX100]:.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joulester:

Har hittat många annonser på billiga Foxconn servrar med ganska bra prestanda om man kollar till priset.
Jag har dock hört att dessa inte skall vara lika pålitliga som Dell eller Hp.

Det jag tänkte kolla med forumet är om någon har bättre kolla än jag på dessa?

-bios, hörde något rykte om att dessa inte har ett vanligt bios så som ex en dell R710. stämmer detta?
-Kan man köra Esxi eller promox på dessa?
-finns det fler anledningar till varför jag inte eller ska köpa en sådan?

Exempel länk

Det är säkerligen en något lägre nivå av kvalitet samt utbyggnadsmöjligheter på dessa, jämfört med märkesservrar såsom DELL R710, -som dessutom är en större formfaktor (2U).
Skulle tro att man sällan kör dessa som enskild server, utan att man i så fall parar dem eller bygger kluster (fail-over) av flera servrar just för prestandan/redundansens skull.
Om någon av dem skulle ge upp, köper man helt sonika en ny server och skrotar den gamla servern p.g.a. det låga priset.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk

@AquaRelliux: Finns att få tag på i Sverige också men annonsen var bara för att visa hur de ser ut.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 Svart, Intel Core i7 7700K 4.2 GHz 8MB, Noctua NH-D15, Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 2666Mhz CL15, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, MSI Z270 GAMING M5, Samsung 960 EVO 500GB, EVGA Supernova G2 850W

Permalänk
Medlem

fint pris. skulle lätt kunna ha en sådan i garaget så får den tugga så länge den håller iofs skulle det vara kul med mer ram

Visa signatur

åh nej, blev du kränkt?! det var ju jävligt synd för dig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av AquaRelliux:

Skickar de ens till Sverige? Står var postage UK

Det står ju rätt tydligt att de skickar till "Europe" med vissa undantag (Svalbard mfl).

£15 verkar frakten kosta, klart överkomligt.

Permalänk

@Danne: jag tror företaget heter ZT systems men hårdvarutillverkaren heter foxconn. Finns ZT Systems med?

Edit: finns listade som ZT group på vmware hemsida som verkar vara samma företag.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 Svart, Intel Core i7 7700K 4.2 GHz 8MB, Noctua NH-D15, Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 2666Mhz CL15, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, MSI Z270 GAMING M5, Samsung 960 EVO 500GB, EVGA Supernova G2 850W

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Joulester:

finns det fler anledningar till varför jag inte eller ska köpa en sådan?

Vill du verkligen köra VMWare skulle jag STARKT rekommendera att du kollar vad det är för nätverkskort, raidkort, om det finns support för ILO eller motsvarande, framförallt för monitorering av temp mm.

Det finns en chans att du köper servern och står där med din ISO image och ska boota ESX och den inte hittar en enda av dina diskar, kanske inte ens din USB sticka som du vill installera VMWARE på och du får en rätt lång näsa

Permalänk
Medlem

Ger ju ett ganska oseriöst intryck när kylflänsen är felmonterad, kanalerna skall vara i riktning som fläktarna blåser och inte blockerande som närmast i bilden!