Lurad på tradera...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Moaelisa:

Nej, men jag har fått ett mejl från tradera så jag hoppas det stämmer. Ja otroligt skönt, blev väldigt förvånad, trodde verkligen inte att jag skulle få tillbaka pengarna via henne efter så pass lång tid. Det kan ju vara någon annan som gjort det också, hon hade ju en god man. Mamman sa att den gamla skulle bytas ut så kanske kan vara så att hon fått en ny, och den personen engagerade sig mer.

Jag tänkte bara om man var skyldig att dra tillbaka anmälan eller något. Hon lurade mig ju uppenbarligen, och har gjort det mot många människor enligt polisen.

Skönt att det slutade bra för din skull. Tyvärr gick det inte lika bra för mig när jag blev lurad på Blocket för en sisådär fem år sedan. Många tusen slängt på grafikkort jag aldrig fick. Det blev en läxa för mig att aldrig blint lita på människor något mer.

Permalänk
Avstängd

Vet vi att det slutat bra? Ett mail från Tradera (eller kan det vara ett bluffmail sänt av den som sålde telefonen?) är väl ingen garanti för något... så frågan är: har pengarna kommit tillbaka ännu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baalex:

@AmdX2:
Men gud förbjude om du piratkopierar! Då finns obegränsade resurser att jaga ikapp dessa stora hot mot vårt samhälle.

Ursäkta för svar på något gammalt inlägg. Men jag ogillar såå starkt hur folk överdriver, talar osanning och raljerar så som du gör. Men du som verkar veta, hur mycket resurser lägger verkligen polisen på att bekämpa fildelning?

Ni vill väldigt gärna få det att låta som att polisen skulle prioritera och lägga alla sina resurser på att hitta Kalle 12 år som laddat ner ett avsnitt av X-men, istället för att utreda mord, våldtäkt och andra våldsbrott... Jag hör väldigt sällan (läs aldrig) om fildelningsmål som utreds av polis mot enskilda personer. De enda mål jag kan komma och tänka på är mot fildelningssajter och domäner som agerar host för sådan aktivitet. Det förekommer även diverse uttalanden från så kallade "intresseorganisationer" och juristbyråer som representerar upphovsmakare (som då talar om civilrättsliga mål). Detta kan naturligtvis inte tillräknas polisens resursfördelning.

Sen är det ju faktiskt också så att de potentiella ekonomiska förlusterna vid spridning av upphovsrättsskyddat material (eller patentbrott) kan uppgå till mångmiljonbelopp. Varför skulle inte polisen arbeta för att beivra denna brottslighet på samma sätt som all annan?

Permalänk
Medlem

@Blomman90: Jo, jag håller med dig till del. Jag har otroligt stor respekt för polisen och deras yrke, jobbat en del med dem tidigare.
Inlägget är ju tänkt att ha lite glimten i ögat och raljera lite kring deras, bitvis ganska skeva, prioriteringar. Det är inte tänkt som någon typ av seriöst debattinlägg.

Visa signatur

Any machine is a smoke machine if you use it wrong enough - AvE

Permalänk
Medlem

Nu har polisen börjat utreda det här ärendet, tog ett tag kan man säga... Jag förstår dock att de måste ta anmälningar om våldtäkt etc först. Jag fick som sagt tillbaka mina pengar efter typ 3(?) månader, men hon erkände ju för mig att hon begick bedrägerier och jag vet andra som inte fick tillbaka sina pengar, haft kontakt med några. Om det var hon som betalade tillbaka eller den goda mannen som tillslut gjorde det vet man ju inte. Sedan kanske det inte leder till något nu när jag fick tillbaka pengarna, om de andra som anmält har mindre summor.

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av Moaelisa:

Nu har polisen börjat utreda det här ärendet, tog ett tag kan man säga... Jag förstår dock att de måste ta anmälningar om våldtäkt etc först. Jag fick som sagt tillbaka mina pengar efter typ 3(?) månader, men hon erkände ju för mig att hon begick bedrägerier och jag vet andra som inte fick tillbaka sina pengar, haft kontakt med några. Om det var hon som betalade tillbaka eller den goda mannen som tillslut gjorde det vet man ju inte. Sedan kanske det inte leder till något nu när jag fick tillbaka pengarna, om de andra som anmält har mindre summor.

Vad bra att det löste sig det tog runt 3 månader för mig med att få tillbaks pengarna. Men som du har påpekat finns de som inte får tillbaks ett skvatt och måste då gå via kronofogden.

Permalänk
Medlem

Lånar tråden

Jag hittade en vara på Tradera som jag lade bud på och en annan lade hela tiden över mig till nästan nypris.
Hen vann auktionen igår och idag säljer den som vann auktionen samma/likadan vara med samma bakgrund på fotona varav 1 bild är kopia från första auktionen och nu är serienumret överstruket vilket det inte var i första auktionen.

Är jag bara nojig eller är det nåt skumt?

ingen av båda svarar på mail.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorgen69:

Lånar tråden

Jag hittade en vara på Tradera som jag lade bud på och en annan lade hela tiden över mig till nästan nypris.
Hen vann auktionen igår och idag säljer den som vann auktionen samma/likadan vara med samma bakgrund på fotona varav 1 bild är kopia från första auktionen och nu är serienumret överstruket vilket det inte var i första auktionen.

Är jag bara nojig eller är det nåt skumt?

ingen av båda svarar på mail.

Jag skulle hålla mig långt från den auktionen

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Jag skulle hålla mig långt från den auktionen

Nypriset för likadan vara ligger på 5900kr
När jag googlar på nicket så får jag upp 1 träff som bor i Norge.
Konstigt värre så jag avstår.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorgen69:

Nypriset för likadan vara ligger på 5900kr
När jag googlar på nicket så får jag upp 1 träff som bor i Norge.
Konstigt värre så jag avstår.

Avstå!!!

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maxizor:

Avstå!!!

Japp.kan vara stulen vara eller nåt annat konstigt.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorgen69:

Japp.kan vara stulen vara eller nåt annat konstigt.

Låter som en bulvan.

Permalänk
Skrivet av jorgen69:

Lånar tråden

Jag hittade en vara på Tradera som jag lade bud på och en annan lade hela tiden över mig till nästan nypris.
Hen vann auktionen igår och idag säljer den som vann auktionen samma/likadan vara med samma bakgrund på fotona varav 1 bild är kopia från första auktionen och nu är serienumret överstruket vilket det inte var i första auktionen.

Är jag bara nojig eller är det nåt skumt?

ingen av båda svarar på mail.

personen har kanske två konton & trissat upp priset.
X vet att du inte vill köpa för det pris som X tycker är värdet, varför ska då X svara på dina mail..

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

personen har kanske två konton & trissat upp priset.
X vet att du inte vill köpa för det pris som X tycker är värdet, varför ska då X svara på dina mail..

Jag hade frågor om produkten och det bör väl varje medlem på Tradera svara på?

stavfel
Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Skrivet av jorgen69:

Jag hade frågor om produkten och det bör väl varje medlem på Tradera svara på?

pratar vi om Persson 2 alltså den som la det högsta budet ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

pratar vi om Persson 2 alltså den som la det högsta budet ?

Nej den 1a.

Jag lägger ner detta nu och köper från butik.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorgen69:

Lånar tråden

Jag hittade en vara på Tradera som jag lade bud på och en annan lade hela tiden över mig till nästan nypris.
Hen vann auktionen igår och idag säljer den som vann auktionen samma/likadan vara med samma bakgrund på fotona varav 1 bild är kopia från första auktionen och nu är serienumret överstruket vilket det inte var i första auktionen.

Är jag bara nojig eller är det nåt skumt?

ingen av båda svarar på mail.

Utan att veta mer om säljaren och hur många omdömen han har, så skulle jag säga håll dig borta.
Folk som heller inte svarat på mail upplever jag inte som seriösa säljare, är det nåt en eventuell köpare undrar över så bör man kunna få svar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X