Alternativ till Ubiquity Unify för företag.

Permalänk
Medlem

Alternativ till Ubiquity Unify för företag.

Behöver it-infrastruktur till jobbet, ca 20 pers. Vi har tittat på Ubiquity Unify grejer då det verkar smidigt att ha alla enheter i ett gränssnitt och dessutom kunda hantera det på distans.

Vad har de stora spelarna, Cisco, Hp med flera för produkter i detta pris-segment?

Ubiquiti Networks UniFi Security Gateway Pro 4
Ubiquiti Networks UniFi Switch 24-250W
Ubiquiti Networks UniFi AP AC PRO

Bonus fråga: Finns det någon anledning att välja ett mesh nätverk över att sprida ut ett antal access points?

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 | Asus ROG Strix B660-I Gaming WiFi | Intel Core i7 12700K | nVidia RTX 2070 Super FE | Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 Vengeance | Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | Noctua NH-L12 Ghost S1 edition | Kablar från pslate customs | 2 stk Dell Ultrasharp 3014 | Logitech MX Keys | Logitech MX Anywhere

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunefred:

Behöver it-infrastruktur till jobbet, ca 20 pers. Vi har tittat på Ubiquity Unify grejer då det verkar smidigt att ha alla enheter i ett gränssnitt och dessutom kunda hantera det på distans.

Vad har de stora spelarna, Cisco, Hp med flera för produkter i detta pris-segment?

Ubiquiti Networks UniFi Security Gateway Pro 4
Ubiquiti Networks UniFi Switch 24-250W
Ubiquiti Networks UniFi AP AC PRO

Bonus fråga: Finns det någon anledning att välja ett mesh nätverk över att sprida ut ett antal access points?

Cisco har nog inte mycket i det prissegmentet, du får lägga till en nolla...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunefred:

Behöver it-infrastruktur till jobbet, ca 20 pers. Vi har tittat på Ubiquity Unify grejer då det verkar smidigt att ha alla enheter i ett gränssnitt och dessutom kunda hantera det på distans.

Vad har de stora spelarna, Cisco, Hp med flera för produkter i detta pris-segment?

Ubiquiti Networks UniFi Security Gateway Pro 4
Ubiquiti Networks UniFi Switch 24-250W
Ubiquiti Networks UniFi AP AC PRO

Bonus fråga: Finns det någon anledning att välja ett mesh nätverk över att sprida ut ett antal access points?

Meraki är ett avstickar märke ifrån Cisco. Kolla upp deras saker. Samma tanke som Ubiquiti.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunefred:

Behöver it-infrastruktur till jobbet, ca 20 pers. Vi har tittat på Ubiquity Unify grejer då det verkar smidigt att ha alla enheter i ett gränssnitt och dessutom kunda hantera det på distans.

Vad har de stora spelarna, Cisco, Hp med flera för produkter i detta pris-segment?

Ubiquiti Networks UniFi Security Gateway Pro 4
Ubiquiti Networks UniFi Switch 24-250W
Ubiquiti Networks UniFi AP AC PRO

Bonus fråga: Finns det någon anledning att välja ett mesh nätverk över att sprida ut ett antal access points?

Ingen har någonting i detta prissegmentet. Cisco, Juniper, Aruba, Hp, alla är i runda slängar 5-10ggr så dyra på AP's. Du kommer även behöva en kontroller.

HP har billiga PoE switchar som ligger runt samma prissegment, Aruba använder rebrandade HP switchar. Juniper och cisco får du räkna med 5-10ggr priset även på switchar.

Brandväggar/routrar är en annan femma. Riktigt billiga enterprise brandväggar såsom Clavister E20 kostar fortfarande mer en Security Gateway och har en årlig licenskostnad, som även är väldigt låst till hur fort den får prestera. Har aldrig använt en Unifi FW så har ingen aning om hur bra/dålig den är.

Folk använder Unifi för trådlöst för att det är bra grejer näst intill gratis. Ska du upp på mer avancerade saker så får du räkna med att det kostar avancerade mängder mer pengar.

Mesh nätverk används när du inte kan/orkar dra kablar runt till varje accesspunkt. Dem kräver fortfarande en accesspunkt men får upplänk via en AP med kabel.

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Meraki är ett avstickar märke ifrån Cisco. Kolla upp deras saker. Samma tanke som Ubiquiti.

Dem är roliga till dina licenser går ut och dem stänger ner totalt. Något att vara uppmärksam på, det finns ingenting som heter "skjuta på licenskostnad" när det kommer till Cisco.

"Q: What happens when my license runs out?
A: You can purchase a renewal through an authorized Meraki partner. If you chose not to renew, you will no longer be able to manage your devices via the Meraki cloud, and your Meraki network devices will cease to function. This means that you will no longer be able to configure or make changes to your Meraki network equipment, and your Meraki network products will no longer allow traffic to pass to the Internet. With Systems Manager networks, you will no longer be able to enroll devices or change settings for currently enrolled devices."

https://documentation.meraki.com/zGeneral_Administration/Lice...

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Medlem

@mini-ryttge:

Det låter på dig som det finns prisvärda grejer där ute om man är villig att blanda tillverkare, men att Ubiquity är mitt enda alternativ om jag vill göra det enkelt för mig och ha allt i ett gränssnitt (och det vill jag).

Tack också för svaret på frågan om mesh.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 | Asus ROG Strix B660-I Gaming WiFi | Intel Core i7 12700K | nVidia RTX 2070 Super FE | Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 Vengeance | Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | Noctua NH-L12 Ghost S1 edition | Kablar från pslate customs | 2 stk Dell Ultrasharp 3014 | Logitech MX Keys | Logitech MX Anywhere

Permalänk
Medlem

@AkUs: Tack, kollade upp och det ser smidigt ut också! Dock kostar deras AP betydligt mycket mera, 5k mot 1.5k för Ubiquity på prisjakt.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 | Asus ROG Strix B660-I Gaming WiFi | Intel Core i7 12700K | nVidia RTX 2070 Super FE | Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 Vengeance | Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | Noctua NH-L12 Ghost S1 edition | Kablar från pslate customs | 2 stk Dell Ultrasharp 3014 | Logitech MX Keys | Logitech MX Anywhere

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunefred:

@AkUs: Tack, kollade upp och det ser smidigt ut också! Dock kostar deras AP betydligt mycket mera, 5k mot 1.5k för Ubiquity på prisjakt.

Ja Cisco är Cisco, dom är världsledande och defacto. Så varför skulle dom ge bort sina saker?

Jag har PMat dig.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunefred:

@mini-ryttge:

Det låter på dig som det finns prisvärda grejer där ute om man är villig att blanda tillverkare, men att Ubiquity är mitt enda alternativ om jag vill göra det enkelt för mig och ha allt i ett gränssnitt (och det vill jag).

Tack också för svaret på frågan om mesh.

Ubiquity har ett vackert användargränssnitt för allt, därmed inte sagt att ett vackert användargränssnitt är bättre än 3st andra bra gränssnitt, kostnaden för enheten/licensavtalen/supportavtal brukar gå hand i hand med funktionalitet.

Svårt att jämföra en brandvägg för 3500 med en för 350 000 eller 3 500 000.

Konsensus är dock att ubiquity levererar väldigt mycket för pengarna.

Skrivet av sunefred:

@AkUs: Tack, kollade upp och det ser smidigt ut också! Dock kostar deras AP betydligt mycket mera, 5k mot 1.5k för Ubiquity på prisjakt.

Den årliga licenskostnaden är 1500kr för meraki AP's om jag inte missminner mig. Denna krävs för att enheten ska fungera, (den behandlar ingen trafik utan en licens.)

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA