SSD har delat på sig!

Permalänk

SSD har delat på sig!

Hej!

Köpte nyligen en dator med en ssd på 256gb och när jag nu startade datorn så fanns det två olika enheter: en på 143 gb och en på 77.6 gb.
Jag har bara två diskar nämligen, en 2tb hdd och en 256gb ssd men ssd är uppdelad (tror jag).

Jag skulle vilja ha hjälp med en förklaring varför det är så och om jag ska sätta ihop de även hur jag gör det.

Här är en bild på datorhanteringen: http://imgur.com/a/ozLK4

(Kan även lägga till att den enheten, Data F, är tom och är inte återställnings enheten. Det är den på 17gb på bilden ovanför)

Tack

Permalänk
Medlem

Av någon anledning har det skapats en partion som används till som det står "system start, cache mm"

Men hur den skapades och hur du fixar det lämnar jag åt proffsen

Visa signatur

[4770k delid] [1080 EK] [PG348Q] [Custom loop][1.75TB SSD]

Permalänk
Medlem

@Glassen88
Jag tror nog du ska låta det där vara som det är då de är återställnings och boot partitioner i alla fall dem som inte har en bokstav.

F: Borde du däremot kunna slå ihop med C:, då borde du kunna välja(höger klick) på F: och sen ta bort...sedan C: och välja "utöka volym".

Så här ser min C: disk ut.

Dold text
Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk

@bärplockaren: Hej!

Det är det jag tyvärr inte kan. Jag har försökt med det men det är bara en grå text. Även om jag tar bort Disk F helt så kan jag fortfarande inte göra något :/

http://imgur.com/a/9nKsF

Permalänk
Inaktiv

Går nog inte med tanke på att partitionerna inte ligger bredvid varandra. Går antagligen inte att slå ihop utan att formatera om disken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glassen88:

Det är det jag tyvärr inte kan. Jag har försökt med det men det är bara en grå text. Även om jag tar bort Disk F helt så kan jag fortfarande inte göra något :/

En partition måste bestå av kontinuerligt utrymme, så du kan bara slå ihop två partitioner som ligger bredvid varandra. Nu har du en partition mellan C: och före detta F:, så därför kan du inte slå ihop dem. Om du tar bort den partitionen så kommer du kunna slå ihop det nu ej allokerade utrymmet med C-partitionen.

Däremot har jag ingen aning om vad återställningspartitionen mellan C: och F: faktiskt är till för, om det är något Windows använder eller om det bara är tillverkaren som har något där. Så den partitionen får du ta bort på egen risk.

Permalänk

@anon42512: Okej, vet inte riktigt vad det är med kommer det att lösa problemet?

Permalänk
Medlem

@Glassen88:

Ett gratisprogram:
http://www.disk-partition.com/free-partition-manager.html
(har använt det själv)

Tutorial:
https://www.youtube.com/watch?v=fkZK9eICNng

Borde funka fint att slå ihop dem.

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •

Permalänk
Medlem

Din 800MB "Återställningspartition" är den partitionen datorn bootar på, om du väljer att fabriksåterställa systemet. 16gB partitionen som ligger sist på disken innehåller installationen, och det minimala OS som behövs för att installera det.
För att "slå ihop" disken hade jag tankat ner rätt Windowsversion och installerat om, och rensat SSD med installationsprogrammet. Du kommer själv bli ansvarig för att alla drivrutiner och mjukvaror du tidigare fick med burken letas reda på och installeras, i den mån du vill ha, och behöver dem.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Klickade mig in på tråden med tron att SSD:n fysiskt hade delat på sig..

Visa signatur

Gigabyte Z68X-UD3H-B3 Rev 1.3 | G.Skill 8GB CL9 1600Mhz Ripjaws Gaming | Intel Core i5 2500K @ 4,2GHz | Gigabyte GeForce GTX 670 2gb OC @ 1100 | Samsung SSD EVO 840-Series 120GB | 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ | Corsair HX 750W 80+ Silver Modulär.

Battlefield 3 profil: Brexour

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Brexour:

Klickade mig in på tråden med tron att SSD:n fysiskt hade delat på sig..

Haha...fysiskt..

Permalänk

@-=Mr_B=-: Skulle det gå att slå ihop 800mb till c enheten och sedan slå ihop resten?

Permalänk
Medlem

Visst, men du får ett OS som tror att det har en recovery-funktion, som inte kommer fungera.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk

@-=Mr_B=-: hur ska jag göra för att kunna slå ihop de? Har inget viktigt på datorn eftersom den är sprillans ny men det vore ju skönt om jag slapp göra om allting men om man måste så gör jag gärna det. Är lite störigt tycker jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glassen88:

hur ska jag göra för att kunna slå ihop de? Har inget viktigt på datorn eftersom den är sprillans ny men det vore ju skönt om jag slapp göra om allting men om man måste så gör jag gärna det. Är lite störigt tycker jag

Om du inte bryr dig om att kunna fabriksåterställa datorn så kan du bara ta bort alla partitioner på SSDn förutom C: och den första 100MB-partitionen (som är Windows boot-partition). Sen slår du bara ihop C: med det oallokerade utrymmet så att SSDn till slut bara består av boot-partitionen och C:.

Att kunna fabriksåterställa datorn är ju egentligen inte särskilt viktigt, eftersom du ändå kan installera ett rent Windows genom att bara ladda ner det direkt från Microsoft. Och det är ju bättre än att fabriksåterställa datorn, eftersom du då slipper allt skräp som tillverkaren skickar med.

Permalänk
Medlem

Eftersom du har en återställningspartition mellan C: och F: så måste du flytta den återställningspartitionen, vilket kan gå och sedan utöka C:

Däremot finns en stor risk att systemet blir korrupt och att det kostar mer än det smakar. Om du vill använda F: för mer installerade program kan du istället för att ge bokstaven dela ut den till en mapp i C: som t.ex. C:\spel och sedan installera alla nya spel i C:.

Däremot, på grund av hur liten disken är, känns det mer meningsfullt att göra ren installation vilket dessutom ger dig ca 16 GB mer utrymme.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk

@OldComputer: Och hur gör jag det så att allt fungerar som det ska? Måste jag ladda ner windows på en sticka eller vad ska jag göra?

Förlåt om jag frågar mycket men är väldigt oteknisk när det kommer till hårddiskar osv...

Permalänk
Medlem

Antagligen, men ibland finns det ett program från tillverkaren som kan skapa återställningspartitionen på skivor eller USB-sticka.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brexour:

Klickade mig in på tråden med tron att SSD:n fysiskt hade delat på sig..

Jag funderade på om den hade svält, som ett batteri... man vet ju aldrig.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

De flesta av oss hade antingen tagit bort 800MB partitionen och 16gB partitionen, växt C med de 800MB, slagit ihop C och F, och sedan växt C med de sista 16.7gB utrymme, eller, installerat om.

Det går antagligen fortare att installera om, och har mycket mindre risk för "problem". Allt från partitioner som egentligen inte riktigt vill bli bortplockade, till data korruption, och att man måste installera om i alla fall.

I grund och botten beror det på hur mycket datorvana du har. Känner du dig säker på att du kan hämta och installera alla drivrutiner, så installera om. Om inte, gå den långa jobbiga vägen med att ta bort, och slå ihop partitioner. Men tänk då på att det alltid finns en risk at det skiter sig, och du måste installera om i alla fall.

Och om du väljer att installera om. Spar lite huvudvärk genom att koppla bort s-ATA ström, eller datakabeln från din 2tB HD. Så slipper du fundera på vilken disk som får boot partitioner osv. Det "brukar" bli rätt i alla fall, men det vore synd att ha 100MB boot partitionen på den mekaniska disken...

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glassen88:

@-=Mr_B=-: hur ska jag göra för att kunna slå ihop de? Har inget viktigt på datorn eftersom den är sprillans ny men det vore ju skönt om jag slapp göra om allting men om man måste så gör jag gärna det. Är lite störigt tycker jag

Det. Går. Inte. Utan. Att. Formatera. Om.

Ja, folk ovan skriver "gör så" slå ihop bla bla... uppenbarligen tittar de inte noga på bilden. Den 800MB partitionen är en del av din dators återställnings funktion. Mao... du kan glömma alla möjligheter att automatiskt återställa den om du pillar på den, flyttar den, eller rör den. Det finns också risk att datorn slutar starta om du flyttar fel saker, vilket gör att du kan bli sittande med en dator som inte startar, utan någon chans att återställa den utan hjälp.

Så du får välja att antingen leva med det som det är, eller ta en risk och installera om allt, med risk att mista alla extra program du fick med OEM maskinen, alla special drivare som kan vara svåra att hitta ibland och du måste ladda ner Windows och ev installera om den igen. Det är inte omöjligt, men som sagt, det kräver lite kunskap. Därav att personer försöker varna dig...

Håller dock med att det är fullständigt idiotiskt som de har gjort, då den 800MB partitionen borde vara antingen sist på disken, eller före C:

Skrivet av Glassen88:

Förlåt om jag frågar mycket men är väldigt oteknisk när det kommer till hårddiskar osv...

Och just därför kanske du bör tänka dig för här, för gör du något fel, sitter du där med en dator som inte kommer starta, och en support som inte kan hjälpa dig (tillverkare), och det kommer troligen kosta pengar att lämna in den för att återställa.

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Det. Går. Inte. Utan. Att. Formatera. Om.

Ja, folk ovan skriver "gör så" slå ihop bla bla... uppenbarligen tittar de inte noga på bilden. Den 800MB partitionen är en del av din dators återställnings funktion. Mao... du kan glömma alla möjligheter att automatiskt återställa den om du pillar på den, flyttar den, eller rör den. Det finns också risk att datorn slutar starta om du flyttar fel saker, vilket gör att du kan bli sittande med en dator som inte startar, utan någon chans att återställa den utan hjälp.

Så du får välja att antingen leva med det som det är, eller ta en risk och installera om allt, med risk att mista alla extra program du fick med OEM maskinen, alla special drivare som kan vara svåra att hitta ibland och du måste ladda ner Windows och ev installera om den igen. Det är inte omöjligt, men som sagt, det kräver lite kunskap. Därav att personer försöker varna dig...

Håller dock med att det är fullständigt idiotiskt som de har gjort, då den 800MB partitionen borde vara antingen sist på disken, eller före C:

Och just därför kanske du bör tänka dig för här, för gör du något fel, sitter du där med en dator som inte kommer starta, och en support som inte kan hjälpa dig (tillverkare), och det kommer troligen kosta pengar att lämna in den för att återställa.

Skulle det funka att köra MSI Burn recovery??? Såg att det fanns en inställning där man kunde välja om man vill ha diskarna separat. Om du orkar och vill kan du googla det och kolla för säkerhetens skulle men just nu håller datorn på att uppdatera och på ca 3 timmar har det gått 20%...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Det. Går. Inte. Utan. Att. Formatera. Om.

Nja, som jag skrev ovan, så borde det gå, den långa vägen. Ta bort 800MB partitionen, så slutar alla återställningsalternativ att fungera, men du kan växa C med det utrymmet. Sen kan du slå ihop C och F, och göra likadant med den sista 16gB partitionen, för att växa C till att täcka hela disken. Jag rekommenderar att installera om, men det GÅR att göra så här. Windows kommer få spatt om man försöker använda det inbyggda återställningsprogrammet från datortillverkaren.

Skrivet av Paddanx:

Håller dock med att det är fullständigt idiotiskt som de har gjort, då den 800MB partitionen borde vara antingen sist på disken, eller före C:

Det kan inte vara en fysisk begränsning? Tillverkarens hjärndöda mjukvara kräver att den alternativa boot-partitionen startar före position X på disken? Det var ju inte helt ovanligt när tillverkarna inte hade skrivit nya mjukvaror sedan 120gB begränsningen, men det verkar vara en udda siffra, så fan vet...
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Skrivet av -=Mr_B=-:

Jag rekommenderar att installera om, men det GÅR att göra så här. Windows kommer få spatt om man försöker använda det inbyggda återställningsprogrammet från datortillverkaren.

Så vad menar du? Att jag kan köra detta eller inte? Kommer Windows vara kvar efter detta också eller måste jag ominstallera det?

Permalänk
Medlem

Det skrev jag flera inlägg tidigare. Om du känner dig bekväm med en ominstallation, gör en ren installation. Om inte, låt bli det helt och hållet, då kommer du ha kvar deras återställningsfunktion.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Skrivet av -=Mr_B=-:

Det skrev jag flera inlägg tidigare. Om du känner dig bekväm med en ominstallation, gör en ren installation. Om inte, låt bli det helt och hållet, då kommer du ha kvar deras återställningsfunktion.
B!

Ok. Vill bara veta vad som är skillnaden mellan ominstallation och en ren installation, om Windows är kvar på något av sätten så jag slipper ladda ner det och om det löser mitt "problem" utan att skapa andra. Var gärna väldigt tydlig vad du menar och förklara gärna lite också.

Tack:)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glassen88:

Ok. Vill bara veta vad som är skillnaden mellan ominstallation och en ren installation,

Ominstallation via tillverkarens mjukvara = datorns systemåterställning körs, och datorn återställs i det skick den var när den köptes. Fungerar enbart om du inte tar bort de två partitionerna.
Ren installation = Tanka Windows från Microsofts hemsida, installera med din befintliga nyckel, installera själv rätt drivrutiner och eventuella andra mjukvaror du vill ha / behöver för att systemet ska fungera optimalt.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk

Ok tack. Löste det nu genom MSI Burn Recovery!

Tack för alla svar! Uppskattas verkligen

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Det kan inte vara en fysisk begränsning? Tillverkarens hjärndöda mjukvara kräver att den alternativa boot-partitionen startar före position X på disken? Det var ju inte helt ovanligt när tillverkarna inte hade skrivit nya mjukvaror sedan 120gB begränsningen, men det verkar vara en udda siffra, så fan vet...
B!

Nu vet jag inte alla tillverkares "special lösningar" men själva recovery funktionen har varit likadan sedan årtionden tillbaka. Du har en boot-bar partition som kan anropas via special kommando, och den i sin tid kan sen hämta data från en separat recovery partition.

Det som ofta varit problemet förr är 4 partitioner på en disk... så de har hållit på med allt från fuskiga MBR lösningar till logiska partitioner.

Om jag minns rätt från en konferens för länge sedan så ska det vara: [System Boot] [Recovery Boot] [C:] [Recovery partition]. Detta gör att man undviker 4 partions gränsen, samt ev 120GB gränser mm, samt får max utrymme ur disk.

Dock så gör GPT nya spelregler och det är mycket möjligt att de måste trixa lite för att få sin gamla mjukvara att fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Dock så gör GPT nya spelregler och det är mycket möjligt att de måste trixa lite för att få sin gamla mjukvara att fungera.

Ja, för skriva ny mjukvara, sånt skit håller de inte på med.
Jaja, det var spekulativt i alla fall.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.