ComHem med router problem!?! har några frågor!

Permalänk

ComHem med router problem!?! har några frågor!

Tjena, är så att ja har några problem ja har stött på och tänkte de finns säker någon smart person som kan svara på dessa frågor!!:

Comhem: COMPAL CH7486E (Hastighet 250/10)
Asus: Asus RT- N66U

1, Är de möjligt att få bättre Svarstid än 12-15ms med Comhem??
2, Ska man ha comhems Firewall lr ska ja sätta på den i Asus RT- N66u??
3,Försökte starta en server och gick ingen vidare med port forwarding, vilken Local IP ska ja ha på i Comhems och vilken ska ja ha i Asus??
4, Finns de andra saker man ska sätta på i Asus ist för i comhem egna??

Tackar för all info och om ni har andra tips så säg gärna!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbewezi:

Tjena, är så att ja har några problem ja har stött på och tänkte de finns säker någon smart person som kan svara på dessa frågor!!:

Comhem: COMPAL CH7486E (Hastighet 250/10)
Asus: Asus RT- N66U

1, Är de möjligt att få bättre Svarstid än 12-15ms med Comhem??
2, Ska man ha comhems Firewall lr ska ja sätta på den i Asus RT- N66u??
3,Försökte starta en server och gick ingen vidare med port forwarding, vilken Local IP ska ja ha på i Comhems och vilken ska ja ha i Asus??
4, Finns de andra saker man ska sätta på i Asus ist för i comhem egna??

Tackar för all info och om ni har andra tips så säg gärna!

Kan du inte bara använda Asus routern direkt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@Charre: De är ju de med comhems uttag, är ju nån skit koppar tråd som är lite special som gör att ja måste ha den!

Permalänk
Rekordmedlem

Du bör brygga Compalen så den bara agerar modem om du ska ha en egen router bakom den.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tråd har också lite mer svarstid än vad fiber har. 12 -15 ms är dock inte så mycket 😊 jag ligger på ca 5 med fiber

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Charre:

Tråd har också lite mer svarstid än vad fiber har. 12 -15 ms är dock inte så mycket 😊 jag ligger på ca 5 med fiber

Skickades från m.sweclockers.com

Har 1-2ms mot bredbandskollen efter byte till ethernet (fiber till kåken (flerbostadshus) och ethernet till lägenheterna) och med ComBorts förhatliga kabelmodem (bryggat) låg på 9-20ms vill jag minnas. Tror det antingen har att göra med Comhem som ISP eller modemet och DOCSIS-standarden i sig.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem

Jag har comhem, dock 500/50
Du måste brygga modemet, sen gällande ping bryr jag mig inte så hårt.

Permalänk

@mrqaffe: Testade de nu får la se vad som händer=)

Permalänk

@Charre: Oja fiber är sjukt mkt bättre en denna skiten som comhem kallar fiber!

Permalänk

@Hansar: mhm har testat att stänga av wireless och NAT nu på comhem saken och har ingång allt bara på asus nu!

Permalänk

Är de någon som har koll om man de blir bättre Internet om man drar ut TV kabel ur comhem uttaget? lr har de inte så stor betydelse?

Har en CAT 5e ~20m från modem till datorn, kan de påverka något?
Läste även om Internet kabel ligger nära andra kablar kan de bli störningar, kanske något folk tror lr kan de vara möjligt?

Permalänk
Medlem

nja du får nog inte så mycket bättre, är trots allt en Docsis tjänst.. (Fiber till en station sen koppar)
Funkar nästan som ADSL, men ligger en Nyckel i Modemet som "Kodar av" tjänsten som burstas ut till samtliga med Uttagen.

Permalänk

@Hansar: ah har också kommit fram till detta! :/

Permalänk
Medlem

Har själv comhem med 500/50.
Ping på bredbandskollen ligger på ca 9 ms.
Pingar jag andra servrar, typ ericsson.com, så kan jag komma ner till ca 7 ms. Bättre än så blir det inte.
Däremot så var den instabil till att börja med (för ca 1½ år sedan) men efter några egna mätningar och kontakt med comhem har den varit mycket stabil.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Tobbewezi:

Är de någon som har koll om man de blir bättre Internet om man drar ut TV kabel ur comhem uttaget? lr har de inte så stor betydelse?

Har en CAT 5e ~20m från modem till datorn, kan de påverka något?
Läste även om Internet kabel ligger nära andra kablar kan de bli störningar, kanske något folk tror lr kan de vara möjligt?

Du kan ju läsa av om nätverkskortet rapporterar att det uppstår fel, det ska vara väldigt mycket yttre störningar innan en hel kabel påverkas men kabeln kan ju ha blivit skadad men det bör synas i så fall, kör netstat -s i kommandotolken och räkna ut hur mycket fel som uppstår, det bör bli en låg siffra, under 1%

Skrivet av loffis:

Har själv comhem med 500/50.
Ping på bredbandskollen ligger på ca 9 ms.
Pingar jag andra servrar, typ ericsson.com, så kan jag komma ner till ca 7 ms. Bättre än så blir det inte.
Däremot så var den instabil till att börja med (för ca 1½ år sedan) men efter några egna mätningar och kontakt med comhem har den varit mycket stabil.

Sträckan signalen ska gå påverkar latensen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tobbewezi:

1, Är de möjligt att få bättre Svarstid än 12-15ms med Comhem??

Skulle säga Nej, det går helt säkert att få ner svarstiderna men inte med Com Hem, 12-15 är bra.

Skrivet av Tobbewezi:

2, Ska man ha comhems Firewall lr ska ja sätta på den i Asus RT- N66u??

Absolut, framförallt om du vill ha ut dina 250 Mbit, NAT läget i Compal är lite slött.

Skrivet av Tobbewezi:

3,Försökte starta en server och gick ingen vidare med port forwarding, vilken Local IP ska ja ha på i Comhems och vilken ska ja ha i Asus??

Försöker du port-forwarda BÅDE i din asus och i din Compal? Det skulle jag inte rekommendera, om du kör router i compal ska du köra bryggat i din Asus, och tvärtom.