ssh till raspberry pi från macbook? Connection refused

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2003

ssh till raspberry pi från macbook? Connection refused

Har kopplat in en raspberry pi (senaste modellen) via kabel (som går i väggen) till min router. Har använt kabeln tidigare så vet den fungerar.

Öppnar jag webbläsaren med ip 192.168.1.85 kommer jag åt min raspberry pi och den kommer upp som en ny nätverksenhet i finder så jag kan bläddra runt bland mapparna.

Dock vill jag kunna ansluta via ssh genom terminalen så jag kan köra lite kommandon och installera mjukvara etc. Skriver följande i terminalen:

ssh pi@192.168.1.85
Och får då upp följande felmeddelande "ssh: connect to host 192.168.1.85 port 22: Connection refused"

Jag har öppnat 22 i min brandväg samt bockat i "fjärrinloggning" under inställningar -> delning -> fjärrinloggning på min mac.

Vad är problemet? Tips på felsökning?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2013
Skrivet av martin79:

Har kopplat in en raspberry pi (senaste modellen) via kabel (som går i väggen) till min router. Har använt kabeln tidigare så vet den fungerar.

Öppnar jag webbläsaren med ip 192.168.1.85 kommer jag åt min raspberry pi och den kommer upp som en ny nätverksenhet i finder så jag kan bläddra runt bland mapparna.

Dock vill jag kunna ansluta via ssh genom terminalen så jag kan köra lite kommandon och installera mjukvara etc. Skriver följande i terminalen:

ssh pi@192.168.1.85
Och får då upp följande felmeddelande "ssh: connect to host 192.168.1.85 port 22: Connection refused"

Jag har öppnat 22 i min brandväg samt bockat i "fjärrinloggning" under inställningar -> delning -> fjärrinloggning på min mac.

Vad är problemet? Tips på felsökning?

Ssh troligtvis inte enablat på Raspberryn, kolla punkt 3 här hur göra: https://www.raspberrypi.org/documentation/remote-access/ssh/

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2011

Sudo raspbian-config
Under avancerade inställningar aktiverar du ssh

Du måste koppla en skärm och tangentbord på RPi för att göra det.

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: EVGA GTX980TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2003

@zeleni: Det går inte göra på ngt annat sätt?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västra Götaland
Registrerad
Jun 2013

Du måste lägga en fil som heter ssh (ingen filtyp) på rooten av SD-kortet, då aktiveras SSH-servern.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2003

@zin105: Borde jag kunna göra via finder? Ska jag bara skapa en fil som heter ssh?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västra Götaland
Registrerad
Jun 2013

@martin79: Jag skulle gissa att det du kommer åt via nätverket inte är boot-partitionen, utan "intern"-minnet. Har du inte fysisk åtkomst till din Pi? Koppla ur sladden, ta ur SD-kortet, sätt i Mac, skapa fil, sätt tillbaka allt: klart.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2003

@zin105: Problemet är att sd-kortet in passar min macbook och har ingen kortläsare.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västra Götaland
Registrerad
Jun 2013

@martin79: Då är din ända lösning att styra din Pi manuellt, dvs koppla in skärm/tangentbord/nätverk och skriva sudo apt-get install openssh-server. Ingen konfiguration behövs efter detta.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2011

@martin79:

Nope, du kan använda din tv kanske som skärm. Sen behöver du en usb tangentbord.

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: EVGA GTX980TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W