Permalänk

Tolka kondensatorer

Tänkte kolla om någon här på Sweclockers kan bekräfta att jag har tolkat informationen rätt gällande några kondensatorer.

Som jag förstår det så är kondensatoren på "Bild 1" av 33µF med 100V, och "Bild 2" har två kondensatorer av 16µF med 100V.

Bild 1:

Bild 2:

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte sysslat med så hårdvarunära grejer på länge men tanken som slår mig är att 100 V låter väldigt högt på ett moderkort?

Permalänk
Inaktiv

@mmarks:
Spänningsmärkningen på kondensatorer talar bara om hur hög spänning kondensatorn tål. Självklart matar man dem inte med så hög spänning i dessa fallen.

@ObviouslyGod:
Jag tycker det ser ut som att du tolkat rätt. När det bara är två siffror så brukar det vara µF rakt av. Är det tre eller fyra siffror blir det mer komplicerat, då vissa siffror kan ange hur många nollor man lägger till efter talet t.ex.

Permalänk

De tillverkas med lite olika metoder. De allra första som världen fick se var väl gjorda av metallfolie med papper emellan.

Det jag vill få sagt är att vissa kondensatorer kan bara laddas upp i ena riktningen och de är då märkta med + respektive - exempel på det är elektrolytkondensatorer som är fyllda med en elektrolytvätska. Men det finns även tantalelektrolyter som är bipolära (funkar alltså med växelspänning) och de brukar inte behöva bli lika stora som de förstnämnda.

I övrigt var väl allt nödvändigt redan besvarat.

Permalänk
Medlem

De andra 2 ligger nog på 100u/16V

Man kan ta mått på den första kondingen och kontrollera med elfa/farnell ifall det är rimligt att den är på 100V. 100 volts kondingar borde vara betydligt större än exempelvis 10V kondingar.

Edit
Man kan oxå titta på omgivande komponenter om man inte har tillgång till schema och kolla vilken spänning dessa är specade till. Kanske börja med att titta på vad Q105 är för något.

Är det en tv eller en dator?