Permalänk

vilken läsplatta

Hej
Jag ska köpa en läsplatta
Vilken ska jag köpa?

Jag ska:
studera på komvux
jag ska läsa böcker från bibliotek
Funkar det med Legimus böcker?

Krav:
Det ska vara skönt för ögonen
inte som ipad och mobiler med ett ljus som tröttar ut mina ögon och glr mej pigg på kvällen.

Har ni några tips

Mvh
Smörgubben

Permalänk
Keeper of Traditions

Amazon:s Kindle är väl mest populär, men jag kör själv en billigare från Kobo som fungerar precis lika bra om man endast ska läsa böcker på den.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Skrivet av Dunder:

Amazon:s Kindle är väl mest populär, men jag kör själv en billigare från Kobo som fungerar precis lika bra om man endast ska läsa böcker på den.

Aha
jag ska bara läsa böcker och vill ha det behagligt för ögonen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Smörgubben:

Aha
jag ska bara läsa böcker och vill ha det behagligt för ögonen

Skickades från m.sweclockers.com

Ja så länge man köper en läsplatta (inte en surfplatta med bakgrundsbelysning alltså) så mår ögonen bra

Se bara till att läsplattan har stöd för de filformat som används (PDF, ePUB och allt vad de heter).

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Hedersmedlem

Har en Kobo Aura HD som är sjukt nice. I familjen har vi även en Kobo Aura H2O som är uppföljaren till HD samt en Kobo Touch 2.0 som är en lite billigare variant. Touch 2.0 har ingen belysning, vilket de andra har, och det är en nackdel ibland. Jag gillar att ligga och läsa på kvällen och frugan vill sova, då stör det betydligt mindre med belysning i plattan än att ha lampan tänd. Samma sak om man vill läsa där det är dåligt ljus. Sedan tror jag även att Touch har lägre upplösning, men det är inget problem.

Edit: Fasen, nu gick jag och blev sugen på en Kobo Aura One!

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

Väldigt intressant

Så Kobo är lika bra som Kindle?

Kan man se färgbilder eller är alla svart vita ?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Tror inte det finns några e-boksläsare släppta kommersiellt som har färg. Kindle har ju sin Fire men det är ju inte e-bläcksskärm på den så då kan man ju lika gärna använda en vanlig surfplatta.

Nu är det ju lite krångligare om man skall låna böcker på bibliotek om man har Kindle än en del andra läsare som stöder det formatet direkt. Det går att konvertera men det får man nog söka lite på nätet för att hitta hur man gör. Dock tycker jag att man skall låta bli att låna e-böcker på biblioteken då dessa är sjukt dyra för biblioteken och utarmar utbudet rejält vad gäller övriga böcker.

Annars tycker jag personligen att Kindle är bäst bland de läsare jag testat.

Permalänk

okej
jag gillade "ljuset" läsupplevelsen på läsplatta
ipad har ett störigt ljus som gör ögonen irriterade.
Ska använda den till studier och noveller

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av videopac:

Tror inte det finns några e-boksläsare släppta kommersiellt som har färg. Kindle har ju sin Fire men det är ju inte e-bläcksskärm på den så då kan man ju lika gärna använda en vanlig surfplatta.

Nu är det ju lite krångligare om man skall låna böcker på bibliotek om man har Kindle än en del andra läsare som stöder det formatet direkt. Det går att konvertera men det får man nog söka lite på nätet för att hitta hur man gör. Dock tycker jag att man skall låta bli att låna e-böcker på biblioteken då dessa är sjukt dyra för biblioteken och utarmar utbudet rejält vad gäller övriga böcker.

Annars tycker jag personligen att Kindle är bäst bland de läsare jag testat.

Tvärt om tycker jag att man ska låna mycket böcker på biblioteket eftersom man då tvingar dem att omförhandla sina avtal. Är det ingen som lånar så kommer biblioteken att tänka att eböcker inte är något att satsa på och utvecklingen aldrig gå framåt.

Kan också flika in att med Kobo så är det ganska enkelt att låna på biblioteket. Man behöver köra ett program från Adobe på sin dator. På bibliotekets hemsida laddar man ner en fil som man väljer att öppna på sin dator. Då hamnar den i Adobes program och därifrån drar man över den till Kobon som är inkopplad med USB. Det är lite pill att sätta upp det, för det behövs konto med Adobe som gör att boken kan signeras till dig och läsas bara av dig under tre veckor eller hur lång lånetid det nu är, men det är en engångsgrej att sätta upp.

Jag använder inte WiFi på min Kobo för att få så lång batteritid som möjligt. Det är möjligt att det går att låna direkt genom Kobon. Har aldrig provat det.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av giplet:

Tvärt om tycker jag att man ska låna mycket böcker på biblioteket eftersom man då tvingar dem att omförhandla sina avtal. Är det ingen som lånar så kommer biblioteken att tänka att eböcker inte är något att satsa på och utvecklingen aldrig gå framåt.

Det är ju tyvärr inte så det fungerar, biblioteken böjer sig bara framåt och låter andra aktiviteter/produkter få stryka på fötterna. Till slut kommer de fysiska biblioteken att försvinna och det blir bara en hemsida kvar där man kan låna e-böcker. Och det passar bokförlagen mycket bra...

Personligen tycker jag det är bättre att svälta ut bokförlagen tills de fattar att de måste sänka priserna. Jag förstår uppriktigt sagt inte varför priserna skiljer sig åt överhuvudtaget, om något borde det vara billigare att producera e-böcker än fysiska böcker. Aja.

Permalänk

de nämnda läsplattorna verkar ni nöjda med
Hur är det med Adlibris läsplatta?
Är den bra?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smörgubben:

okej
jag gillade "ljuset" läsupplevelsen på läsplatta
ipad har ett störigt ljus som gör ögonen irriterade.
Ska använda den till studier och noveller

Skickades från m.sweclockers.com

Det finns plattor som är lättare att läsa på, högre uppläsning, anti blue, flickerless etc är olika tekniker som gör läsupplevelsen bättre, dock måste du generellt sett punga ut en hel del mer pengar, "budget" modellerna av dessa börjar ofta på lite över 5K och klättrar snabbt upp med prestandan och kostnaderna.

Jag använder själv en Acer Switch Alpha 12 som är väldigt behaglig att läsa på, läser kurslitteratur på den och finner det inte märkbart mer ansträngande än att läsa på papper, kör med ganska låg screen brightness och anti blue på. Nackdelen är ju iofs att dessa har kortare batteritid än vanliga läsplattor dock klarar min iaf runt 6-8 timmar om jag bara läser på Kindle.

Fungerar även smidigt att jobba på men som sagt kostar ju en bra slant mer än en vanlig Kindle.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Jag tipsar gärna om Pocketbook och då modellen InkPad 2. En mycket trevlig e-bok läsare som tar alla format, är inte låst till en butik, skall gå att låna böcker på biblioteket men har inte provat själv.
Den kör Linux i botten och det finns en moddar kultur som jag inte har brytt mig mycket om. Köpte den senaste på Webhalen. Hade ettan tidigare men efter år av omild behandling gav den upp.
Lite större än de flesta läsarna och med hög upplösning som gör texten väldigt trevlig att läsa.
8-tum och 1600x1200. Den läser PDF bra och det går att ställa in så den trimmar bort marginaler på PDFer.
http://www.webhallen.com/se-sv/ljud_och_bild/251264-pocketboo...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smörgubben:

Hej
Jag ska köpa en läsplatta
Vilken ska jag köpa?

Jag ska:
studera på komvux
jag ska läsa böcker från bibliotek
Funkar det med Legimus böcker?

Krav:
Det ska vara skönt för ögonen
inte som ipad och mobiler med ett ljus som tröttar ut mina ögon och glr mej pigg på kvällen.

Har ni några tips

Mvh
Smörgubben

Kopierar helt enkelt ett inlägg jag nyligen gjorde i en liknande tråd, har du råd så har jag ett bra förslag:

"Den bästa just nu är väl just den jag nyligen skaffade mig, Kindle Oasis. Den har fått lysande recensioner i princip överallt med den stora anmärkningen att den är väldigt dyr. Den har samma skärm/upplösning som den mycket billigare Kindle Paperwhite (den senaste upplagan) men har ett helt annan design, klart bättre belysning (10st LED:s istället för 4st), säljs ihop med ett läderfodral med inbyggt extrabatteri, har två fysiska knappar för sidbyte, inbyggt gyroskop för att rotera skärmen, mycket trevligare "glas" i skärmen (skönare att använda touchen på), mm.
Köpte min från Amazon.de och den gick totalt på runt 3100:- inkl. allt.
Några recensioner:

Ars Technica
Wired
Engadget
TechHive"

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

Jag har också letat runt bland eläsare och kommit framt illföljande slutsats:

För skönlitteratur och böcker med enbart text är Kindle paperhite/oasis bäst.
För litteratur med grafik, diagram etc. , facklitteratur, där pdfer är mer vanliga verkar pocketbook inkpad 2 bättre.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Precis som en del skriver tidigare så rekommenderar även jag Kobo.
Jag har en Kobo mini som jag köpte 2013 och inte behandlat så väl men verkar håla väldigt bra ändå.
Funkar jätte bra att läsa text på men bilder blir inte så bra.

Permalänk
Medlem

Har en kindle voyager och är verkligen nöjd. Med Calibre 2 spelar det ingen roll vilket format man införskaffar e-boken i eftersom man enkelt kan konvertera till Mobi fil i det programmet.
(Calibre 2 är gratis och körs på PCn)

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Kobo H20 är riktigt bra! Den har stöd för PDF, men är så olidligt långsam för att läsa dem att det inte går att använda. För epub fungerar den utmärkt dock.

Permalänk
Avstängd

Har en Amazon Kindle Paperwhite 3 - är alldeles utmärkt även om voyage har sina fördelar med att inte ha en ram som sticker upp så att säga och knappar på sidorna för att byta sida istället för att swipe'a på skärmen. Kunde inte rationalisera skillnaden i priset för dessa grejerna dock.

Permalänk
Medlem

Skaffade en Kindle paperwhite för bara någon vecka sedan och E-ink är verkligen fantastiskt att läsa på jämfört med en vanlig LCD-skärm. Har hittills läst mest på bussen och där skiftar ljusförhållandena hela tiden. Med kindlen så kan man låta omgivningsljus göra grovjobbet men ändå använda bakgrundsbelysningen för att kompensera för när man hamnar i skugga. Omvänt så är den en ren fröjd i starkare solljus som hade resulterat i massor av obehagliga reflektioner på en vanlig display.

Jag förstår dock att det finns en marknad för dyrare varianter med bättre ergonomi. Basmodellen är inte dålig, men den skulle kunna vara bättre på den punkten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

Har en Amazon Kindle Paperwhite 3 - är alldeles utmärkt även om voyage har sina fördelar med att inte ha en ram som sticker upp så att säga och knappar på sidorna för att byta sida istället för att swipe'a på skärmen. Kunde inte rationalisera skillnaden i priset för dessa grejerna dock.

Ja det är en kraftig prisskillnad, men jag hade en ruskigt gammal Kindle och tänkte att jag skulle lyxa till det och köpa värstingen. Paperwhite 3 är precis lika bra (det är ju samma skärm).
Nästa gång kommer jag inte köpa det dyraste..men å andra sidan, det är endast färgskärm som skulle kunna få mig att byta nu. är såå nöjd.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KingCobra:

Ja det är en kraftig prisskillnad, men jag hade en ruskigt gammal Kindle och tänkte att jag skulle lyxa till det och köpa värstingen. Paperwhite 3 är precis lika bra (det är ju samma skärm).
Nästa gång kommer jag inte köpa det dyraste..men å andra sidan, det är endast färgskärm som skulle kunna få mig att byta nu. är såå nöjd.

Jo förstår man vill lyxa till det ibland - håller med, e-ink med färg är det enda som kommer få mig att köpa en ny läsare! Gillar även Kindle systemet & att jag kan köra ljudbok på mobilen när jag t ex kör bil för att sedan fortsätta läsa på plattan när tillfälle ges.

Permalänk
Inaktiv

Jag är supernöjd med min kindle paperwhite 3

Permalänk
Medlem

I höst ska ju någon riktigt fin läs och skrivplatta från ReMarkable komma ut.
https://getremarkable.com/?gclid=CJmrz6aCvdICFVlJGQodk54HXA

Visst det är ju ett tag dit och den är ju inte billig, men själv är jag riktigt sugen.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JesperT:

I höst ska ju någon riktigt fin läs och skrivplatta från ReMarkable komma ut.
https://getremarkable.com/?gclid=CJmrz6aCvdICFVlJGQodk54HXA

Visst det är ju ett tag dit och den är ju inte billig, men själv är jag riktigt sugen.

Tack för tipset! Förbeställd nu!

Permalänk
Medlem

Kobo aurora H2O är ingen dum alternativ - den är vattentät (när portluckan är stängd) och är klart valet om man skall ut på strand och närheten av vatten och det är bokstavligen bara att spola av under vattenkranen för att bli av med sand och annat efter dagens bad-tur.

Det är inte så hemskt många läsplatte-alternativ som är ruggade på den nivån och skärmen är nästan 1 tum större än kindle-alternativen

För ännu större skärm kobo aurora one - också vattentålig men med annan metod - all elektronik är belagd för att tåla att dränkas i vatten 2 meter djupt i 60 minuter , men nackdelen är att du inte kan koppla in extra mini-sd-bricka med litteratur/tecknat som man kan göra med kobo aurora H2O och 8 GB intern-minne är lite lite om man som jag också gillar serier/tecknat.