Behöver råd ang ventilation i eget Plexi chassie

Permalänk
Medlem

Behöver råd ang ventilation i eget Plexi chassie

Hej, jag går i tankar att bygga ett eget chassi där sidor o locket ska vara i plexi så det kommer bli en sluten burk till slut.
Tanken är att CPU ska vara vattenkyld medans GPU får ha kvar sina fläktar.

Jag tänkte mig radiator med 120mm fläkt på kortsidorna som blåser ut luften ut ur chassit. Jag har gjort hål upptill för luft som skall in men jag tänkte inte ha någon fläkt där utan tanken är att när 120mm fläktarna blåser ut luften i chassiet så ska det sugas in luft uppifrån. Måtten på chassiet är 600x450x160

Vad tror ni om denna lösning? all hjälp välkommnas.

Här är en bild på hur det skall se ut på ett ungefär:

http://imgur.com/a/UQxyb

Permalänk
Medlem

Jag håller själv på och klurar på ventilation för ett skåp där jag ska ha min dator, och har bett om lite råd här.

Men varm luft stiger så jag tror det är bättre att blåsa ut luften i toppen istället.
Gissar dock att ditt val baseras på det estetiska. Kanske kan du blåsa in luft med den ena fläkten och blåsa ut med den andra? och samtidigt ha kvar hålet upptill?

Ta som sagt inte mina råd för seriöst då jag själv behöver hjälp med ventilation. Bara lite tankar från min sida.

Permalänk
Medlem

Hmm, hur kopplar man grafikkortet till moderkortet enligt den där bilden?

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem

Att varm luft stiger spelar inte så stor roll inne i chassit eftersom luftflödet brukar vara så starkt ändå.

Däremot kan det ju innebära att utblåsluften åker upp till toppen och man får något varmare insugsluft, men det borde inte vara särskilt mycket eftersom det hinner blandas med all annan luft i närheten av chassit.

Själv föredrar jag lite positivt tryck så man slipper så mycket damm som åker in på alla ställen där det inte är tätt istället för att bara vara vid inblåset, men det borde inte vara något större problem i en sluten låda som det här.

Hur är det tänkt med PSUn? På bilden ser det ut som om den bara sitter helt inne i lådan?

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av DGBG:

Jag håller själv på och klurar på ventilation för ett skåp där jag ska ha min dator, och har bett om lite råd här.

Men varm luft stiger så jag tror det är bättre att blåsa ut luften i toppen istället.
Gissar dock att ditt val baseras på det estetiska. Kanske kan du blåsa in luft med den ena fläkten och blåsa ut med den andra? och samtidigt ha kvar hålet upptill?

Ta som sagt inte mina råd för seriöst då jag själv behöver hjälp med ventilation. Bara lite tankar från min sida.

Det är en bra tanke med att varm luft stiger, jag kan vända på det så radiatorerna sitter uppe och mobo psu nertill. Den är tänkt att vara vägghängd men om jag flyttar psu och mobo neråt så tror jsg tyngdpunkten flyttas neråt också. Då kan jag ställa den på ett stativ om det skulle behövas.

Skrivet av Eazy:

Hmm, hur kopplar man grafikkortet till moderkortet enligt den där bilden?

Med en riser/förlängning.

Skrivet av blackeagle:

Att varm luft stiger spelar inte så stor roll inne i chassit eftersom luftflödet brukar vara så starkt ändå.

Däremot kan det ju innebära att utblåsluften åker upp till toppen och man får något varmare insugsluft, men det borde inte vara särskilt mycket eftersom det hinner blandas med all annan luft i närheten av chassit.

Själv föredrar jag lite positivt tryck så man slipper så mycket damm som åker in på alla ställen där det inte är tätt istället för att bara vara vid inblåset, men det borde inte vara något större problem i en sluten låda som det här.

Hur är det tänkt med PSUn? På bilden ser det ut som om den bara sitter helt inne i lådan?

Jag har inte gjort någon öppning för psu men tänkte att jag kan göra en kanal så det blir som en tunnel ut, rätta mig om jag har fel men den blåser ut på samma sida som strömbrytare? Jag kan även vända den upp och ner och göra ett hål i "basplattan", då tar den luft utifrån och blåser ut via kanalen ( uppåt i chassiet om man utgår från bild)

Vad menar du med positivt tryck?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BjK:

Det är en bra tanke med att varm luft stiger, jag kan vända på det så radiatorerna sitter uppe och mobo psu nertill. Den är tänkt att vara vägghängd men om jag flyttar psu och mobo neråt så tror jsg tyngdpunkten flyttas neråt också. Då kan jag ställa den på ett stativ om det skulle behövas.

Med en riser/förlängning.

Jag har inte gjort någon öppning för psu men tänkte att jag kan göra en kanal så det blir som en tunnel ut, rätta mig om jag har fel men den blåser ut på samma sida som strömbrytare? Jag kan även vända den upp och ner och göra ett hål i "basplattan", då tar den luft utifrån och blåser ut via kanalen ( uppåt i chassiet om man utgår från bild)

Vad menar du med positivt tryck?

Tror han syftar på att du skapar ett övertryck. Tänk dig att du stryper insugsfläkten (undertryck) så kommer damm dras in där det inte är tätt i chassit. Om du istället stryper utsugsfläkten så bildas ett övertryck. Men min gissning är att det kräver filter på insugsfläkten + övertryck för att minimera damm. För även med ett övertryck så kommer ju damm in genom insugsfläkten.

ps. Tycker ditt bygge verkar spännande, har potential att bli riktigt stilrent.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DGBG:

Tror han syftar på att du skapar ett övertryck. Tänk dig att du stryper insugsfläkten (undertryck) så kommer damm dras in där det inte är tätt i chassit. Om du istället stryper utsugsfläkten så bildas ett övertryck. Men min gissning är att det kräver filter på insugsfläkten + övertryck för att minimera damm. För även med ett övertryck så kommer ju damm in genom insugsfläkten.

ps. Tycker ditt bygge verkar spännande, har potential att bli riktigt stilrent.

Min plan är att inte ha någon fläkt vid insuget som är upptill, tanken är att burken ska vara tät så att det sugs in luft pga två fläktar som blåser ut luft.

Man kanske kan sätta en stor radiator på baksidan och placera radiatorn typ under moderkortet, då blir det öppning under moderkortet och ssd för att få ut luften. tanken är då om moderkortet kommer ge ifrån sig för mycket värme så att radiatorn inte kyler tillräckligt?

Jag ska försöka hålla det så cleant som möjligt, jag hoppas att det blir bra

Permalänk
Medlem

Jag har gjort lite ändringar nu, tog bort 120mm fläktarna på sidorna och har nu istället 3x120 fläktar med radiator på utsidan Under GPU.
så fixade jag till en kanal för luften som ska ut ur PSU. Så i denna modell finns det 2 utgångar för luft.

http://imgur.com/a/XfbBM

Permalänk
Medlem

Jag är inte så kunnig på sånt här, men rent instinktivt känns det som luftflödet i lådan blir galet om du inte sätter en fläkt i ena sidan. Helst då längst ner, till höger där du hade en fläkt i första bilden. Tänker att luften flödar in nere till höger och sugs ut via PSU'n. Tror jag kanske hade skippat hålen i taket också. Ser inte att de fyller någon funktion för luftflöde/kylning. Men som sagt, jag är ingen expert på området.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem

det vart lite ändrade planer, jag får spara iden med den fyrkantiga modellen tills jag fått ihop delar till mitt ATX kort.
Jag fick iden att göra ett chassie där jag tänkte använda ett runt rör i akryl där jag tänkte antingen lämna det som det är eller lacka insidan förutom ett ''fönster'' för GPU.
Frågan är om kylningen kommer räcka till, jag tänkte ha en fläkt i botten för insug, och en upptill för utsug där jag även ska ha en radiator för vattenkylning av CPU. problemet jag har är om jag har diameter 200 så blir det jääävligt tight om utrymme men tar jag 250 i diameter så blir den ju större men mer utrymme och luftflöde.

jag tar gärna emot synpunkter!

http://imgur.com/a/XwlDI

http://imgur.com/a/VCWy9

http://imgur.com/a/1RSBE