Komma åt mina filmer från sommarstugan/kompis med Kodi

Permalänk

Komma åt mina filmer från sommarstugan/kompis med Kodi

Hej!

Jag undrar om någon vänlig själ vet hur jag kan komma åt allt mitt mediacentermaterial med Kodi om jag inte är hemma.
Kan man alltså streama mina filmer direkt till sommarstuga/kompis med Kodi och hur gör man då?
Provade att lägga in Emby servermjukvara i filmdatorn för något år sen men lyckades inte få till det. Finns det något annat eller smidigare sätt?

Är jätte tacksam för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lucifer1978:

Hej!

Jag undrar om någon vänlig själ vet hur jag kan komma åt allt mitt mediacentermaterial med Kodi om jag inte är hemma.
Kan man alltså streama mina filmer direkt till sommarstuga/kompis med Kodi och hur gör man då?
Provade att lägga in Emby servermjukvara i filmdatorn för något år sen men lyckades inte få till det. Finns det något annat eller smidigare sätt?

Är jätte tacksam för svar.

Plex är det du söker!

Visa signatur

Välkommen till Sweclockers, där den ena vet mer än den andra!

Permalänk

Kan jag hitta plexservern i kodi? Kan jag fortfarande spela upp mina rarade filer? Har för mig att Plex inte klarar nerrarat.

Permalänk
Medlem

Plex stödjer inte rarade filer. Själv har jag löst det med att mina filer automatiskt raras upp sedan tas rarfilerna bort efter 3 dagar.

Permalänk

Hur gör du det?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lucifer1978:

Hur gör du det?

Skickades från m.sweclockers.com

Går att lösa med många program. Auto Unrar exempelvis. Eller skriva ett eget skript som gör det.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Du kan använda Kodi för att dela ut dina filmer via UPnP. Du kan också se Plex-biblioteket i Kodi med Plexs egna Plex for Kodi add-on eller något av tredjeparts-tilläggen som PKC. PlexKodiConnect-add-on med direct paths bör väl fungera här. Kanske inte enklaste lösningen för att komma åt utifrån, men VPN till hemmanätet fixar den biten om inte annat. Andra serverlösningar finns såklart.

Permalänk

Dela ut filmer via UPnP är väl bara inom hemmet typ?
Sista lösningen får bli plex(om jag lyckas med det) då jag hellst vill behålla mina rarade filer. Är inte så bra på sånt här med nätverk.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lucifer1978:

Dela ut filmer via UPnP är väl bara inom hemmet typ?
Sista lösningen får bli plex(om jag lyckas med det) då jag hellst vill behålla mina rarade filer. Är inte så bra på sånt här med nätverk.

Med PKC bör du både kunna köra direkt över nätverket (rarade filmer bör vara okej), och direkt via PMS (alltså UPnP/HTTP). Enklaste lösningen hade varit att köra VPN till hemmanätet och öppna dina (SMB/CIFS) shares via Kodi den vägen, eller ihop med PMS och PKC/Kodi. PMS använder också UPnP så en router som stödjer det eller manuell portöppning måste du göra vilket fall som helst. Installera och labba! Det är ingen setup jag kör själv, och det finns många lösningar. Universal Media Server ska väl stödja arkiv exempelvis. Emby gör det inte. Det är ett intressant ämne, men vad folk t.ex. på forumet kör på Windows har jag inte jättebra koll på.

Du kan också köra med rar2fs eller dylikt om du kör PMS på annat än Windows, då fungerar det med Plex-klienten.

Permalänk
Medlem

Synd att du fäst vid dina RARade filer för fördelarna med Plex är svårt att ignorera. Det är enkelt att få Plex användbar över internet. Då kan du också köra på telefon/plattan. Du behöver inte ens ha en klient installerad utan kan köra med en webspelare (som youtube, svtplay osv)
Dessutom om man kan få med kompisarna i Plex världen för då kan man även dela ut sitt innehåll i kompiskretsen. Man ansluter bara till kompisens server och kan på det sättet utöka sitt och kompisarnas utbud. Man behöver bara skapa ett konto på Plex och sedan lägga till kompisarnas konton och vad de skall få tillgång till.

Tycker det är smidigt i bilen också där jag har telefonen ansluten via Blutooth och kan streama min musik och ljudböcker till bilens stereo med hjälp av Plex på telefonen. Kan till och ned styra det via knapparna på ratten.

En liten nyfiken fråga är bara vad orsaken till att du har RARat filerna? Är det för storlekens skull? Ett sätt att organisera filerna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Celebmir:

En liten nyfiken fråga är bara vad orsaken till att du har RARat filerna? Är det för storlekens skull? Ett sätt att organisera filerna?

Filmer är redan komprimerade så ingen skulle få för sig att komprimera dem i ett arkiv och det är inte ens något som skulle fungera, utan det är såklart bara för att dela upp filerna/filen. Anledningen är främst för att dela med sig av grejerna såklart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lucifer1978:

Hur gör du det?

Skickades från m.sweclockers.com

I mitt fall så har jag en Synology DS415+ NAS som tankar ner torrents för mig, torrentprogrammet stödjer automatisk uppackning, sedan har jag skrivit ett eget script som tar bort rar filer som är äldre en tre dagar.

Permalänk
Skrivet av Celebmir:

Synd att du fäst vid dina RARade filer för fördelarna med Plex är svårt att ignorera. Det är enkelt att få Plex användbar över internet. Då kan du också köra på telefon/plattan. Du behöver inte ens ha en klient installerad utan kan köra med en webspelare (som youtube, svtplay osv)
Dessutom om man kan få med kompisarna i Plex världen för då kan man även dela ut sitt innehåll i kompiskretsen. Man ansluter bara till kompisens server och kan på det sättet utöka sitt och kompisarnas utbud. Man behöver bara skapa ett konto på Plex och sedan lägga till kompisarnas konton och vad de skall få tillgång till.

Tycker det är smidigt i bilen också där jag har telefonen ansluten via Blutooth och kan streama min musik och ljudböcker till bilens stereo med hjälp av Plex på telefonen. Kan till och ned styra det via knapparna på ratten.

En liten nyfiken fråga är bara vad orsaken till att du har RARat filerna? Är det för storlekens skull? Ett sätt att organisera filerna?

Jag ska ge plex en chans och se om jag lyckas.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Om du ska köra Kodi så är Emby det bättre valet. Addonet för Emby är bra mycket bättre än det för Plex.

Permalänk
Medlem

Dela ut filmerna med HTTP eller FTP och sedan lägger du bara till den sharen i Kodi. Det går alldeles utmärkt och man behöver inte Emby eller Plex för detta. Sedan kan ju Emby och Plex vara bra för annat såklart, men de behövs inte för att komma åt filer du har från Kodi.

Permalänk
Skrivet av Clint Eastwood:

Om du ska köra Kodi så är Emby det bättre valet. Addonet för Emby är bra mycket bättre än det för Plex.

Försökte igår men fick det inte att funka bara. Funkade på hemnätverket min inte över internet:(

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lucifer1978:

Försökte igår men fick det inte att funka bara. Funkade på hemnätverket min inte över internet:(

Har du gjort en användare på Embys hemsida och linkat den till din användare på servern (Emby Connect)?

https://github.com/MediaBrowser/Wiki/wiki/Emby-Connect

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem

rar2fs finns om du inte vill ta bort rar-filerna. Du mountar bara rar-filerna så kan du komma åt dom som om de var uppackade.
Själv kör jag med Emby som back-end och Kodi som front-end i det lokala nätverket. Över internet har jag bara testat att streama genom webklienten, men borde fungera lika bra med Kodi om rätt portar är öppna.

Permalänk
Skrivet av Casgar:

Har du gjort en användare på Embys hemsida och linkat den till din användare på servern (Emby Connect)?

https://github.com/MediaBrowser/Wiki/wiki/Emby-Connect

Jag vet inget om någon inbjudan via email. Jag får göra ett försök till och se om jag lyckas.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lucifer1978:

Jag vet inget om någon inbjudan via email. Jag får göra ett försök till och se om jag lyckas.

Skickades från m.sweclockers.com

Läs "Guide for Administrators".

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Skrivet av Casgar:

Läs "Guide for Administrators".

Nu tror jag att jag fått till allt...förutom att Emby INTE hittar mina rarade filer utan bara mina uppackade. Vet någon om Emby ska kunna hantera rarade filer och i sådant fall hur?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Lucifer1978: Emby kan inte spela rar filer, men har kunnat ladda in dom i databasen om man ville spela dom i något annat. Men de har ändrat/tagit bort en hel del i UIn på senare tid och kan inte hitta inställningen nu. Det fungerade rätt dåligt att ladda in rar-filer då de krävde "korrekt" upplägg för att inte ladda in varje rar-fil som ett unikt objekt.

Som jag nämnde förut skulle jag rekommendera rar2fs om du inte vill packa upp filerna. Eller att köra VPN in i nätverket och dela filerna via SMB direkt till Kodi.

Permalänk
Skrivet av Zarper:

@Lucifer1978: Emby kan inte spela rar filer, men har kunnat ladda in dom i databasen om man ville spela dom i något annat. Men de har ändrat/tagit bort en hel del i UIn på senare tid och kan inte hitta inställningen nu. Det fungerade rätt dåligt att ladda in rar-filer då de krävde "korrekt" upplägg för att inte ladda in varje rar-fil som ett unikt objekt.

Som jag nämnde förut skulle jag rekommendera rar2fs om du inte vill packa upp filerna. Eller att köra VPN in i nätverket och dela filerna via SMB direkt till Kodi.

Ja tanken är ju att spela upp filerna i Kodi och Kodi klarar rar. Men Emby hittar inte ens filerna. Köra VPN in i nätverket, hur menar du då? Jag är lite novis på sådana hära saker:) kan du förklara lite utförligare tack. Att hitta via SMB fixar jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Lucifer1978: Du sätter upp valfri VPN server i ditt hemnätverk sen ansluter du dig till den från utsidan. Datorn som ansluter till VPN servern kommer att se ut som att den är medlem i hemnätverket och de flesta lokala tjänster som SMB kommer fungera.

Permalänk

Då ska jag göra ett försök att starta en VPN-server imorgon. Finns det gratis alternativ och finns det någon enklare variant som du kan rekomendera?

Edit: Verkar som att man kan göra en VPN-server direkt i Windows. Som sagt, jag provar imorgon och återkommer.
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Precis som jag sade tidigare så stödjer inte emby arkiv/rar, därav att jag rekommenderade att titta på Plex Media Server i kombination med PlexKodiConnect med direct paths (SMB/CIFS) som tillägg i Kodi plus att köra VPN hem till hemnätverket. Alternativt att bara köra direkt via SMB (med Kodi) utan något som agerar databas. Universal Media Server stödjer omkodning av arkiv/rar-filer om du verkligen vill köra över UPnP/HTTP som sagt dock. VPN kan du köra direkt till maskinen, eller in till routern om du har en lite mer avancerad modell.

Permalänk
Medlem

Det såg ju lätt ut i windows 10. Men inte fick jag det att fungerar trots det. Får se hur det går för dig.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lucifer1978:

Nu tror jag att jag fått till allt...förutom att Emby INTE hittar mina rarade filer utan bara mina uppackade. Vet någon om Emby ska kunna hantera rarade filer och i sådant fall hur?

Som andra användare nämnt så kan inte Emby läsa .rar.

Den enklaste lösningen som jag ser det är att bara packa upp filerna. Då slipper du konfigurera VPN-tjänster m.m. Hårddiskutrymme är ändå inte allt för dyrt. Eller har du någon annan anledning till varför du vill kunna läsa .rar-filer direkt?

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casgar:

Som andra användare nämnt så kan inte Emby läsa .rar.

Den enklaste lösningen som jag ser det är att bara packa upp filerna. Då slipper du konfigurera VPN-tjänster m.m. Hårddiskutrymme är ändå inte allt för dyrt. Eller har du någon annan anledning till varför du vill kunna läsa .rar-filer direkt?

UMS? Om du nu måste kunna omkoda filmer i rar-arkiv on-the-fly.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Petterk:

UMS? Om du nu måste kunna omkoda filmer i rar-arkiv on-the-fly.

Vidarebefordrar till @Lucifer1978 som faktiskt har användning av informationen.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."