Nybyggd dator får säkringen att gå

Permalänk

Nybyggd dator får säkringen att gå

Tja! Jag gick idag (eller igår för att klockan är 1:58 just nu när jag skriver detta för att vara exakt) till netonnet för att köpa en ny dator. Datordelarna jag köpte är https://gyazo.com/68198a145b12d9819adb460aff6f00e1 (Den inkluderar inte cpu kylaren med det är en cooler master hyper 212 X) Sedan kom jag hem, byggde datorn, kopplade in den och den startade inte för att jag hade lagt in power sw kabeln i fel ställe (mycket typiskt för mig) Bytte ställe, sen startade datorn men inget hände på skärmen. Försökte igen inget hände. Sedan tänkte jag testa att koppla in hdmi kabeln till moderkortet om kanske grafikkortet inte fungerar. Kopplar in datorn, sätter på nätagget efter en sekund så går säkringen. Hela huset slocknar inte men några ställen nära mitt rum. Sedan går pappa och lägger på säkringen igen och säger att jag inte får koppla in datorn igen innan jag fått nån bra lösning till problemet så här är jag. Och jag är också själv lite rädd om det har hänt nåt med datorkomponenterna. Men aja skulle behöva lite hjälp att värför detta händer. Saken är att jag hade ju en dator med ett fm2+ moderkort, a10 7890k cpu, r9 380x gpu och med ett 650w cooler master nätaggregat och då trixade den datorn aldrig med våran el. Så det här är en helt ny problem för mig. Jag kopplade in den här nya datorn på samma ställe som gamla. HJÄLP!

Permalänk
Sötast

Montera ut _alla_ delar, se till att _allt_ är rätt kopplat, distanser är rätt, inget är kortat osv.
Done.

Permalänk
Hedersmedlem

Du har valt ett dåligt budgetnätagg (bland det sämsta från de större tillverkarna) så det troligaste är att det har kortslutit internt och därför orsakar dina problem.

Enda andra som eventuellt skulle kunna orsaka det är att du glömt moderkortsdistanser och därför kortsluter moderkortet, eller kopplat strömkablarna helt fel såsom pcie-ström avsett för grafikkortet till CPU istället, även det ger en total kortslutning av nätagget.

Lägg upp lite tydliga bilder.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohannesHarju:

Tja! Jag gick idag (eller igår för att klockan är 1:58 just nu när jag skriver detta för att vara exakt) till netonnet för att köpa en ny dator. Datordelarna jag köpte är https://gyazo.com/68198a145b12d9819adb460aff6f00e1 (Den inkluderar inte cpu kylaren med det är en cooler master hyper 212 X) Sedan kom jag hem, byggde datorn, kopplade in den och den startade inte för att jag hade lagt in power sw kabeln i fel ställe (mycket typiskt för mig) Bytte ställe, sen startade datorn men inget hände på skärmen. Försökte igen inget hände. Sedan tänkte jag testa att koppla in hdmi kabeln till moderkortet om kanske grafikkortet inte fungerar. Kopplar in datorn, sätter på nätagget efter en sekund så går säkringen. Hela huset slocknar inte men några ställen nära mitt rum. Sedan går pappa och lägger på säkringen igen och säger att jag inte får koppla in datorn igen innan jag fått nån bra lösning till problemet så här är jag. Och jag är också själv lite rädd om det har hänt nåt med datorkomponenterna. Men aja skulle behöva lite hjälp att värför detta händer. Saken är att jag hade ju en dator med ett fm2+ moderkort, a10 7890k cpu, r9 380x gpu och med ett 650w cooler master nätaggregat och då trixade den datorn aldrig med våran el. Så det här är en helt ny problem för mig. Jag kopplade in den här nya datorn på samma ställe som gamla. HJÄLP!

Fant disse art på EVGA 600W:

http://www.realhardtechx.com/index_archivos/Page2293.htm

http://www.overclock.net/t/1500086/why-you-should-not-buy-an-...

Virke være HEC som tilvirker disse lav end agg. Se RealHardTechs liste for hvilke agg som faktisk er blitt bygget av de bedre tilvirkerne innenfor bransjen. (Alle kan ha dårlige ex. noen gang, men visse produsenter bruker alt for billige komponenter eller tar snar veier rundt i selve konstruksjonen eller produksjonkjeden for å senke priset.)

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Du har valt ett dåligt budgetnätagg (bland det sämsta från de större tillverkarna) så det troligaste är att det har kortslutit internt och därför orsakar dina problem.

Enda andra som eventuellt skulle kunna orsaka det är att du glömt moderkortsdistanser och därför kortsluter moderkortet, eller kopplat strömkablarna helt fel såsom pcie-ström avsett för grafikkortet till CPU istället, även det ger en total kortslutning av nätagget.

Lägg upp lite tydliga bilder.

Distanserna var redan i chassit och strömkablarna är rätt tror jag kabeln som ger ström till processorn har jag lagt i rätt ställe i alla fall för att det står "cpu" på kabeln. Kan dubbelchecka allt igen imorgon

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Upp med allt på en isolerad yta.
Koppla prylar för pryl som behövs för att gå till nästa steg.
Testa att starta.

Alltså:
1. Nätdel ensam men ansluten till elnätet. Testa att starta(fråga google hur Du gör, du behöver typ ett gem).

2. Nätdel ansluts nu även till moderkortet. Testa att starta.

3. Moderkort+nätdel monteras i chassi och ansluts utöver ovanstående även till chassiets knappar och lysdioder. Testa.

4. Installera CPU+kylning till den. Testa
5. Installera minne. Testa.

6. Installera grafikkort och anslut strömförsörjning till den(anslut EJ ännu HDMI eller annat). Testa.

7. Anslut grafikkort till en monitor. Testa.

8. Fortsätt så tills Du hittar vilken komponent som längre fram i ledet strular. Viktigt är att testa mellan varje moment innan Du monterar/installerar ytterligare pryl.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Sötast
Skrivet av JohannesHarju:

Distanserna var redan i chassit och strömkablarna är rätt tror jag kabeln som ger ström till processorn har jag lagt i rätt ställe i alla fall för att det står "cpu" på kabeln. Kan dubbelchecka allt igen imorgon

Skickades från m.sweclockers.com

Bara för att distanserna är förmonterade så betyder det inte att de är korrekt monterade?
Beror ju på vad för moderkort du sätter i.

"Tror" hjälper ju rätt lite, gör som sagt, ut med allt, kolla och återkom.

Permalänk
Skrivet av Veni:

Upp med allt på en isolerad yta.
Koppla prylar för pryl som behövs för att gå till nästa steg.
Testa att starta.

Alltså:
1. Nätdel ensam men ansluten till elnätet. Testa att starta(fråga google hur Du gör, du behöver typ ett gem).

2. Nätdel ansluts nu även till moderkortet. Testa att starta.

3. Moderkort+nätdel monteras i chassi och ansluts utöver ovanstående även till chassiets knappar och lysdioder. Testa.

4. Installera CPU+kylning till den. Testa
5. Installera minne. Testa.

6. Installera grafikkort och anslut strömförsörjning till den(anslut EJ ännu HDMI eller annat). Testa.

7. Anslut grafikkort till en monitor. Testa.

8. Fortsätt så tills Du hittar vilken komponent som längre fram i ledet strular. Viktigt är att testa mellan varje moment innan Du monterar/installerar ytterligare pryl.

Okej jag gjorde som du sa, först testade agget med ett gem, den starta. Sedan kopplade jag in moderkortet till nätagget och la på strömmen och då gick säkringen. Så allt det här säger mig att det är nätaggregatet som strular. Ringde också min storebror som är en utbildad elektriker. Han sa att det är omöjligt att ett moderkort får säkringen att gå. Så om jag nu behöver skaffa ett nytt agg, vilket då? Kollade runt lite på netonnet och kollade tester på de här två https://www.netonnet.se/art/komponenter/nataggregat/modulart/... och https://www.netonnet.se/art/komponenter/nataggregat/modulart/... Båda har fått bra recensioner och betyg på tester. Ska såklart lämna in den jag har nu till netonnet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohannesHarju:

Okej jag gjorde som du sa, först testade agget med ett gem, den starta. Sedan kopplade jag in moderkortet till nätagget och la på strömmen och då gick säkringen. Så allt det här säger mig att det är nätaggregatet som strular. Ringde också min storebror som är en utbildad elektriker. Han sa att det är omöjligt att ett moderkort får säkringen att gå. Så om jag nu behöver skaffa ett nytt agg, vilket då? Kollade runt lite på netonnet och kollade tester på de här två https://www.netonnet.se/art/komponenter/nataggregat/modulart/... och https://www.netonnet.se/art/komponenter/nataggregat/modulart/... Båda har fått bra recensioner och betyg på tester. Ska såklart lämna in den jag har nu till netonnet.

Skickades från m.sweclockers.com

Det låter som att nätdelen är kass. Jag tror att din bror har rätt. Ett friskt nätaggregat skall stoppa eventuella överbelastningar som något på sekundärsidan kan ge och således stänga av sig själv och således ej utlösa en 230VAC säkring. Det Du beskriver tyder på att något drar extremt mycket eller så är säkringen som hanterar bl.a. ditt rum redan väldigt belastad.

Min första misstanke nu är att nätdelen är trasig och drar otroligt mycket på primärsidan när sekundärsidan skall börja jobba(när moderkortet är anslutet). Det hade varit enklare att felsöka om Du hade haft en mätare för ATX kontakter, multimeter, effektmätare för eluttag, effektmätare direkt i proppskåpet eller helt enkelt ett annat moderkort+nätdel.

Det Du även kan testa är att inte koppla in moderkortet men att koppla in lite saker på 12V kontakterna(SATA-ström t.ex.) från nätdelen och se om den då utlöser säkringen.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Upp med allt på en isolerad yta.
Koppla prylar för pryl som behövs för att gå till nästa steg.
Testa att starta.

Alltså:
1. Nätdel ensam men ansluten till elnätet. Testa att starta(fråga google hur Du gör, du behöver typ ett gem).

2. Nätdel ansluts nu även till moderkortet. Testa att starta.

3. Moderkort+nätdel monteras i chassi och ansluts utöver ovanstående även till chassiets knappar och lysdioder. Testa.

4. Installera CPU+kylning till den. Testa
5. Installera minne. Testa.

6. Installera grafikkort och anslut strömförsörjning till den(anslut EJ ännu HDMI eller annat). Testa.

7. Anslut grafikkort till en monitor. Testa.

8. Fortsätt så tills Du hittar vilken komponent som längre fram i ledet strular. Viktigt är att testa mellan varje moment innan Du monterar/installerar ytterligare pryl.

Snacka om passande signatur.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Snacka om passande signatur.

/Lifooz

Har alltid hjälpt mig när jag står framför ett fel som jag inte känner till trolig orsak till(felet är nytt för mig) eller behöver 100% bekräftelse innan jag byter/köper/ändrar för mycket.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Har alltid hjälpt mig när jag står framför ett fel som jag inte känner till trolig orsak till(felet är nytt för mig) eller behöver 100% bekräftelse innan jag byter/köper/ändrar för mycket.

Jag menar väl det, och hur jävligt det än är i mitt trånga Node 804 så är det bara att slita ut grejjorna.
Nu för tiden så slipper jag krångel då jag kör på MSI Z87M gaming.
Däremot när jag hade ett mATX från Asus så bodde jag med fingrarna i chassit.
Well, det syntes eftersom att dom var fulla av plåster. 24 pins kontakten är skapad av djävulen.
En klassisk sätt dit men ta aldrig bort. Men innan jag utplånade alla 4-pin Molex så var det den som satt högst upp på skadelistan.

Vill dock för allt i världen att dom inte lägger 12v in och låter moderkortet fixa omvandligen som det stod i någon nyhet här på Swec. För då lär vi få användning för ännu fler kylare än vad som redan behövs.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Skrivet av Veni:

Det låter som att nätdelen är kass. Jag tror att din bror har rätt. Ett friskt nätaggregat skall stoppa eventuella överbelastningar som något på sekundärsidan kan ge och således stänga av sig själv och således ej utlösa en 230VAC säkring. Det Du beskriver tyder på att något drar extremt mycket eller så är säkringen som hanterar bl.a. ditt rum redan väldigt belastad.

Min första misstanke nu är att nätdelen är trasig och drar otroligt mycket på primärsidan när sekundärsidan skall börja jobba(när moderkortet är anslutet). Det hade varit enklare att felsöka om Du hade haft en mätare för ATX kontakter, multimeter, effektmätare för eluttag, effektmätare direkt i proppskåpet eller helt enkelt ett annat moderkort+nätdel.

Det Du även kan testa är att inte koppla in moderkortet men att koppla in lite saker på 12V kontakterna(SATA-ström t.ex.) från nätdelen och se om den då utlöser säkringen.

Gick just till netonnet och köpte det här agget
https://www.netonnet.se/art/komponenter/nataggregat/modulart/... Får hålla tummarna upp att det kommer funka nu

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Sådärja nu funkar agget suveränt än så länge. Första gången jag startade nätaggregatet så gick säkringen men sen efter det var det bra. Tack för all hjälp

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohannesHarju:

Sådärja nu funkar agget suveränt än så länge. Första gången jag startade nätaggregatet så gick säkringen men sen efter det var det bra. Tack för all hjälp

Skickades från m.sweclockers.com

Det låter som om säkringen där hemma är överbelastad. Vet t.ex. att när jag ansluter elkabeln till speldatorn(ja, den är alltid fysiskt urkopplad p.g.a. 9w förbrukning i frånslaget läge trots att WOL är avstängt) så blinkar lampan i taket i rummet, och då har jag inte ens startat datorn. Misstänker att olika nätdelar laddar upp sina kondensatorer i olika ordning samt takt.

Härligt att det löste sig och att Du nu kan komma att ha det kul med burken .

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohannesHarju:

Sådärja nu funkar agget suveränt än så länge. Första gången jag startade nätaggregatet så gick säkringen men sen efter det var det bra. Tack för all hjälp

Skickades från m.sweclockers.com

Har du sett till att du använder rätt anal distanser på rätt platser?

Vad jag kan se på bilder använder ditt moderkort bara 6 st, men det är antagligen 9 st monterade i chassit.
Det är meningen att man ska ta ur dom som är för mycket..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av JohannesHarju:

Sådärja nu funkar agget suveränt än så länge. Första gången jag startade nätaggregatet så gick säkringen men sen efter det var det bra. Tack för all hjälp

Skickades från m.sweclockers.com

Ta reda på vad som är inkopplat på säkringen, läs i elcentralen vart den är kopplad, stäng av den manuellt och kolla vad som verkligen påverkades och läs av effekten på de prylar som var inkopplade, man brukar även kunna se förbrukningen i realtid på elmätaren, om lasten inte skiljer minst 2 kW så kan det också vara så att just den säkringen har löst ut många gånger och är sliten, de löser då ofta ut lättare än de egentligen ska göra och behöver bytas ut för att fungera normalt igen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohannesHarju:

Sådärja nu funkar agget suveränt än så länge. Första gången jag startade nätaggregatet så gick säkringen men sen efter det var det bra. Tack för all hjälp

Skickades från m.sweclockers.com

Om allt är frid och fröjd ska ingen säkring gå alls, nytt nätagg eller ej. Kan det vara så att du har för mycket kopplat på samma fas? Dvs felet var aldrig nätagget från första början egentligen. Kan vara värt att kolla upp. För om säkringen gått en gång med det nya agget också är nog inte frågan om det sker igen, utan när.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Alla förslag om distanser som verkar dyka upp i varje tråd nästan oberoende fel får mig att tänka på denna

https://www.youtube.com/watch?v=bueW1i9kQao

En kortslutning på 12-voltssidan ska inte dra säkringen i huset, det bör finnas skydd mot det tidigare i nätaggregatet.

Jag tycker det låter mest troligt att säkringen i huset redan är ganska hårt belastad. Är det snabbsäkringar eller den klassiska keramiska modellen? Min gissning är att när du drar igång maskinen så drar den lite extra ström från uttaget och det räcker för att gå över säkringsgränsen. Testa datorn på ett annat uttag i huset som inte är lika belastat, går en annan säkring då?

Är det inte ett redan välbelastat uttag så låter det som fel i nätagget, men två defekta nätagg på rad som utlöser säkringar låter väldigt osannolikt.

Permalänk

@Vesh: Jag har provat på ett annat uttag också och ingen säkring gick då heller. Får väl se med tiden om det kommer nåt.

Permalänk

Okej ser ut som att när jag lägger på strömmen på grenuttaget där jag kopplat i datorn, då går säkringen. Om jag gör så att jag först lägger switchen på nätagget på noll och sedan lägger på strömmen på grenuttaget och sedan lägger på strömmen på nätaggregatet då går inte säkringen heller. Och om nån fortfarande undrar så har vi snabbsäkring. (Inte så trovärdigt att det var överbelastat då i alla fall för att jag var själv hemma då och nästan alla lampor var stängda, ingen kaffemaskin på, inget utanför huset heller, men i guess jag kan fortfarande ha fel)

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av JohannesHarju:

Okej ser ut som att när jag lägger på strömmen på grenuttaget där jag kopplat i datorn, då går säkringen. Om jag gör så att jag först lägger switchen på nätagget på noll och sedan lägger på strömmen på grenuttaget och sedan lägger på strömmen på nätaggregatet då går inte säkringen heller. Och om nån fortfarande undrar så har vi snabbsäkring. (Inte så trovärdigt att det var överbelastat då i alla fall för att jag var själv hemma då och nästan alla lampor var stängda, ingen kaffemaskin på, inget utanför huset heller, men i guess jag kan fortfarande ha fel)

Och vad mer har du inkopplat i grenuttaget då ? Det blir troligen en för hög startström när du slår på strömmen via det jämfört med när du startar delarna en i taget och slipper att alla drar startströmmen samtidigt, det behövs inte nån stor elmotor för att få en rejäl strömspik vid tillslag utan det kan räcka med en liten lågenergilampa som innehåller en kondensator för att få en spik som motsvarar 10 ggr dess märkeffekt.
Och automatsäkringar/dvärgbrytare kan slitas ut och då brukar de lösa ut snabbare och snabbare och kan behöva bytas ut för de är inte outslitliga.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

Har du sett till att du använder rätt anal distanser på rätt platser?

Vad jag kan se på bilder använder ditt moderkort bara 6 st, men det är antagligen 9 st monterade i chassit.
Det är meningen att man ska ta ur dom som är för mycket..

Japp mitt moderkort använder 6st distanser och det är 9st förmonterade i chassit. De blir 3st över men de nuddar inte mitt moderkort de bara är där så det ska väl inte göra nåt? https://gyazo.com/07afa9817f06480ee5902accd0bac44b

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohannesHarju:

Japp mitt moderkort använder 6st distanser och det är 9st förmonterade i chassit. De blir 3st över men de nuddar inte mitt moderkort de bara är där så det ska väl inte göra nåt? https://gyazo.com/07afa9817f06480ee5902accd0bac44b

Skickades från m.sweclockers.com

Nej det ska inte orsaka något förutsatt att dom övriga sex bara sitter på platser som motsvarar skruvhål i moderkortet.

En annan sak som kan ge luriga resultat är I/O-plåten (den del som snyggar till dom förinstallerade uttagen) inte sitter rätt eller inte är insatt då den antingen felinstallerad kan ge kortslutning eller då den är glömd inte jordar moderkortet mot chassit på rätt sätt. Även skräp bakom moderkortet kan vara en idé.

Några andra saker som kan ge kortslutning är om data/power kablar är tvinnade runt varandra. Eller att någon kabel sitter ett steg fel, vilket kan vara fläktar, USB etc. Även USB / FireWire (Är väl ovanligt idag på nyare saker) är känt för att orsaka fel då dom har samma fysiska utseende.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Och vad mer har du inkopplat i grenuttaget då ? Det blir troligen en för hög startström när du slår på strömmen via det jämfört med när du startar delarna en i taget och slipper att alla drar startströmmen samtidigt, det behövs inte nån stor elmotor för att få en rejäl strömspik vid tillslag utan det kan räcka med en liten lågenergilampa som innehåller en kondensator för att få en spik som motsvarar 10 ggr dess märkeffekt.
Och automatsäkringar/dvärgbrytare kan slitas ut och då brukar de lösa ut snabbare och snabbare och kan behöva bytas ut för de är inte outslitliga.

Okej nu förstår jag inte riktigt vad som händer. När jag kom hem idag från skolan (och detta hände igår med) och det första man gör är såklart att starta datorn. Så jag läggde först på strömmen på grenuttaget och sedan på nätagget och då gick säkringen. Det är alltid så när jag har haft strömmen av från datorn for ett tag (och ja detta händer också om jag bara har kopplat in datorn i grenuttaget). Och efter säkringen gått (och sedan gått o lagt säkringen på igen) så kan jag ha på swithen på nätaggregatet på ett, och sedan lägga på strömmen på grenuttaget att all ström kommer direkt så då går inte säkringen. Vet inte riktigt om ni förståg vad jag menar, för att det förstår jag inte heller så bra själv. Får väl bara ha strömmen på hela tiden i datorn tills vi får en lösning.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av JohannesHarju:

Okej nu förstår jag inte riktigt vad som händer. När jag kom hem idag från skolan (och detta hände igår med) och det första man gör är såklart att starta datorn. Så jag läggde först på strömmen på grenuttaget och sedan på nätagget och då gick säkringen. Det är alltid så när jag har haft strömmen av från datorn for ett tag (och ja detta händer också om jag bara har kopplat in datorn i grenuttaget). Och efter säkringen gått (och sedan gått o lagt säkringen på igen) så kan jag ha på swithen på nätaggregatet på ett, och sedan lägga på strömmen på grenuttaget att all ström kommer direkt så då går inte säkringen. Vet inte riktigt om ni förståg vad jag menar, för att det förstår jag inte heller så bra själv. Får väl bara ha strömmen på hela tiden i datorn tills vi får en lösning.

Skickades från m.sweclockers.com

De allra flesta elektriska apparater drar mycket mer ström just när man slår på dem än när de är anslutna och det kan få säkringarna att lösa ut, säkringen kan som sagt även vara sliten så den löser ut fortare än den egentligen ska och då bör den bytas ut.
Du borde kontrollera hur mycket som drivs via den säkringen och du kan även se på de flesta elmätare hur stor belastningen är.
Det kan också gå att byta säkringstyp till en trögare men det är i så fall nått en elektriker måste kontrollera på plats.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Låter som överlast eller att något inte fungerar rätt här? För att bryta ner problemet...

Inträffar felet om datorn bara är själv inkopplad till väggen utan grenuttaget?
Inträffar felet i ett annat uttag i samma rum? (Antagligen samma säkring)
Inträffar felet på en annan säkring?
Vad är det för grenuttag, samt märke/modell?
Vad mer finns det på den säkringen?
Inträffar felet om du kopplar bort allt annat från den säkringen?

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

En del nätaggregat drar väldigt mycket i startström, mitt EVGA 750W agg drar 57A i startström enligt Toms hardware så inte så konstigt att säkringen löser ut då om den är mycket belastad med annat också.

Det blev bättre när det mesta i datorrummet utom laserskrivaren numera går via en UPS istället som jämnar ut lite grand. Men visst märker man av en del spänningsfall då det är närmare 220V än nominella 230V ibland men oftast ligger det runt 225V.

Dessa 57A är väldigt kortvarigt det handlar bara om en eller två perioder dvs som mest 4 hundradels sekund när kondensatorerna laddas upp men det räcker för att lösa i synnerhet en högt lastad automatsäkring. Det hinner ju inte bygga upp någon märkbar värme i ledningarna på två perioder så det är ingen brandrisk även om saker kan gå sönder av att strömmen plötsligt går om man har otur.

Startar man upp grejorna i sekvens fungerar det men inte om alla våra switchade nätdelar (enbart värmepumpen kräver egen 16A säkring)drar igång precis samtidigt för då kan det bli så illa att både huvudsäkringen hemma och elbolagets servissäkringar ute i deras elskåp på 50A eller om det var 64A löser ut, vilket har hänt någon gång så elnätsgubbarna fått rycka ut och byta i elskåpet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohannesHarju:

Okej nu förstår jag inte riktigt vad som händer. När jag kom hem idag från skolan (och detta hände igår med) och det första man gör är såklart att starta datorn. Så jag läggde först på strömmen på grenuttaget och sedan på nätagget och då gick säkringen. Det är alltid så när jag har haft strömmen av från datorn for ett tag (och ja detta händer också om jag bara har kopplat in datorn i grenuttaget). Och efter säkringen gått (och sedan gått o lagt säkringen på igen) så kan jag ha på swithen på nätaggregatet på ett, och sedan lägga på strömmen på grenuttaget att all ström kommer direkt så då går inte säkringen. Vet inte riktigt om ni förståg vad jag menar, för att det förstår jag inte heller så bra själv. Får väl bara ha strömmen på hela tiden i datorn tills vi får en lösning.

Skickades från m.sweclockers.com

Det Du beskriver är det perfekta sättet att få en dator att dra så mycket energi som möjligt vid start. Dock så är detta i sig normalt inget problem utan det låter mer som om säkringen är eller ligger nära en överbelastning. Dock så är det så jag gör med mina stationära burkar varav en får lampan i taket att blinka till var gång jag ansluter nätsladden, så det borde inte vara något problem rent generellt.

Mitt första råd är det absolut enklaste om man inte är elektriker, och det är att identifiera vilka andra enheter som ligger på samma gruppsäkring och försäkra sig om att:

1. De fungerar som de skall(drar ej onödigt mycket för att de är slitna/trasiga).
2. Att om möjligt fördela belastningen mer balanserat mellan olika gruppsäkringar som ombesörjer samma rum.

Man kan enkelt koppla ur alla enheter som ligger på samma gruppsäkring genom att utlösa(läs bryta) den gruppsäkring som är berörd och se vilka enheter som slutar att fungera. Därefter kan Du koppla ur alla dessa enheter och slå på gruppsäkringen och sedan köra igång din burk på samma vis som när Du kommer hem från skolan(datorn skall ha varit urkopplad lika länge så att kondensatorerna är urladdade). Om det fungerar felfritt flera gånger i rad så hade jag bett din bror att kolla hur mycket den berörda gruppsäkringen är belastad med normalt(han bör ha en tångamperemeter någonstans som läser av AC A). Då kan han i alla fall fastställa om den ligger på gränsen eller om den troligtvis är sliten/trasig. Eventuellt så fastställer han att allt är OK med gruppsäkringen och då kanske han skall "uppgradera" den till en trögare modell eller uppgradera den(tror att idag har reglerna förändrats sedan 1980-talet) till 13A(kolla med din bror).

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.